Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Tuosta nuupahtaneen viestistä tuli tää mieleen, onko kukaan laitellut näihin kiinni?
Ei anneista oo paljoakaan lappuja saanut. Norrhydroa merkkasin 7000 kpl ja sain alle 200. Inderes antoi maksimimerkinnällä 111kpl. Nappikauppaa!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuosta nuupahtaneen viestistä tuli tää mieleen, onko kukaan laitellut näihin kiinni?
Mä olen noista First Northissa listatuista ostanut Modulightia. Enemmän riskiähän noissa on, mutta toisaalta jos tuuri käy, niin voinee myös tehdä paremmat tuotot.
 
Tuli yllättäviä menoja ja siitä johtuen joudun keventämään salkkua. Päätin että myyn koko nordnet indeksirahasto Suomen pois. Omasta mielestä ruotsilla paremmat yhtiöt ja handelsbankenin usa-indeksi on myös tuottanut paremmin.

Miltä ensi vuosi näyttää? Itse lisään käteispainoa. Veikkaan että joko tulee kunnon dippi tai sitten mennään hitaasti ylöspäin.
Onko teillä minkälaiset tavoitteet?
 
Lamorin listautumisessa merkkasin 300 osaketta niin sain 69, laitoin sitten loput Kempoweriin niin saa nähdä montako sitten irtoaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ajattelin myydä moottoripyöräni pois, kun täysin turhakkeena seisoo tallissa ja sijoittaa siitä saadut rahat, 4500-5000€

Ainut kokemus sijoittamiseen minulla on, että olen kuukausittain laittanut nordnetissä x summan sieltä valikoituihin rahastoihin, joten käytännössä ei mistään muusta mitään hajua.

Joten, olisiko heittää vinkkejä mihin nuo rahat kannattaisi laittaa? Osakkeisiin? Mistä tiedän mikä kannattaa? Mikä olisi sellain perusvarma?
 
Ajattelin myydä moottoripyöräni pois, kun täysin turhakkeena seisoo tallissa ja sijoittaa siitä saadut rahat, 4500-5000€

Ainut kokemus sijoittamiseen minulla on, että olen kuukausittain laittanut nordnetissä x summan sieltä valikoituihin rahastoihin, joten käytännössä ei mistään muusta mitään hajua.

Joten, olisiko heittää vinkkejä mihin nuo rahat kannattaisi laittaa? Osakkeisiin? Mistä tiedän mikä kannattaa? Mikä olisi sellain perusvarma?
jos ihan oikeeta rahaa aikoo sijottaa, niin kannattaa varmaan lukasta pari kirjaa ensin. muuten varmaan häviää rahansa.
 
jos ihan oikeeta rahaa aikoo sijottaa, niin kannattaa varmaan lukasta pari kirjaa ensin. muuten varmaan häviää rahansa.
Mitä oikein höpötät?

Ei se sijoittaminen mitään rakettitiedettä ole. Ajallinen (kuukausittainen sijoittaminen), maantieteellinen ja toimialallinen hajautus kun ovat kunnossa niin hyvä tulee.

Sijoita sellaisiin yhtiöihin joiden olemassaoloon uskot vielä 10-20v päästäkin. Ehkä jopa sellaisiin yhtiöihin joiden palveluita/tuotteita käytät myös itse.
 
3/4 ihmisistä saisi parhaan tuoton laittamalla rahansa rahastoihin.

Eli jatka samaa linjaa, se on suurella todennäköisyydellä tehokkain keino vaurastua.

Kehottaisin pohtimaan, että moni asia on hinnoiteltu osakkeiden nykyiseen hintaan, niin tulevat kuin menneet. Jos alat poimia yksittäisiä pörssiyhtiöitä, niin pohdi mitä sinä tiedät yhtiöstä enemmän, kuin markkinat keskimäärin. Uutisissa olevat asiat on jo hinnoiteltuna osakkeeseen.

Eli, tehokkain tapa vaurastua on rahastot/etf keskivertoihmiselle. Se on vaan tylsää monelle, niin sen takia veivataan poimien yhtiöitä, koska kuvitellaan tietävän enemmän kuin markkinat. Tämä taas vaikuttaa tuottoihin, mutta ihminen on hölmö eläin. Kuten itseni mukaan lukien.
 
Edelliseen kyllä sanoisin sen että mikäli taktiikka on osta&unohda niin pitkässä juoksussa suora pörssiosakkeisiin sijoittaminen taitaa olla kannattavampaa?
Lyhyellä aikavälillä saattaa heilahtelut olla isojakin ja kyllä ne rahastotkin notkahtaa jos yleisesti alkaa kurssit tippumaan.
 
Mitä oikein höpötät?

Ei se sijoittaminen mitään rakettitiedettä ole. Ajallinen (kuukausittainen sijoittaminen), maantieteellinen ja toimialallinen hajautus kun ovat kunnossa niin hyvä tulee.

Sijoita sellaisiin yhtiöihin joiden olemassaoloon uskot vielä 10-20v päästäkin. Ehkä jopa sellaisiin yhtiöihin joiden palveluita/tuotteita käytät myös itse.
Meinaatko, että asioiden opiskelu ei hyödytä mitään?

Meinaatko, että keskivertokansalainen osaa poimia ilman mitään tietoa sijoittamisesta edes sitä cocacolaa salkkuunsa? Jos ajatuksena siis sijoittaa yhtiöihin, joiden tuotteita käyttää.

Sijoittaminen ei ole rakettitiedettä, ei ollenkaan. Mutta tässäkim ketjussa lentelee henkilöiltä kivenkovaa tietoa, vaikka muutama vuosi sitten vielä ollaan oltu ihan samassa tilanteessa, kyselemässä pitäisikö sijoittaa ja miten.

Ei sijoittaminen ole rakettitiedettä. Mutta ei ole haittaa olla pohjatiedot kunnossa ylipäätään yritysten toimimnasta tai mitä on rahastot tai etffät.

Sijoittaminen on muutakin, kuin "sijoita yhtiöön mikä tuotteita käytät".

Tuolla ajatuksella 2008 all-in Nokiaan, koska perheellä kaikilla Nokia taskussa. Ja sinne meni säästöt. Eli, kannatan ajatusta opiskella, tekee sitten mitä vain. Mutta henk. koht. suos. etf ja indeksirahastot. Tasasen tappavasti rahaa sinne kuukausittain, niin onnistuu isolla todennäköisyydellä paremmin, kuin poiminnalla.
 
Mikä olisi sellain perusvarma?

Suht matalan PE-lukeman Amerikkalaiset kasvuyhtiöt FAANG. FB ja Google taitaa arvostuskertoimilla olla halvimpia. Apple, Amazon ym. hyviä sijoituksia toki. Yleensä halvin ei juokse nopeitten.
Suomesta todelliset kv-kuluttajabrändit Harvia ja Marimekko.
Kuten Apulus sanoi että firmoja joiden uskot olevan täällä 10-20v päästäkin, sanoisin vielä että valitse sellaisia joilla on rekordia kannattavasta kasvusta ja hyvä johto/brändi jne.
 
Edelliseen kyllä sanoisin sen että mikäli taktiikka on osta&unohda niin pitkässä juoksussa suora pörssiosakkeisiin sijoittaminen taitaa olla kannattavampaa?
Lyhyellä aikavälillä saattaa heilahtelut olla isojakin ja kyllä ne rahastotkin notkahtaa jos yleisesti alkaa kurssit tippumaan.
Mistä se kannattavuus syntyy? Miksi olisi kannattavampaa?

Rahastoilla esim sellaisia verohyötyjä, joista vasta saatiin maistiaista, kun osakesäästötili tuli.

Tutkimusten mukaan kannattavinta olisi rahastot isolle osalle sijoittajia. Koska ei ymmärretä, että pelataan samalla kentillä ammattilaisten kanssa, joilla on 12 h päivässä aikaa miettiä miten veivata. Ei perus pulliaisen näkemykseen riitä, että tiiraa vähän kauppalehteä ja lukee foorumia.

Kuten sanoin, niin on tylsää, mutta tehokasta. Omat näkemykset ainakin maksanut itselle rahaa, pulleempi ois salkku jos ois junnusta asti vaan vetänyt rahastoilla.
 
Edelliseen kyllä sanoisin sen että mikäli taktiikka on osta&unohda niin pitkässä juoksussa suora pörssiosakkeisiin sijoittaminen taitaa olla kannattavampaa?
Lyhyellä aikavälillä saattaa heilahtelut olla isojakin ja kyllä ne rahastotkin notkahtaa jos yleisesti alkaa kurssit tippumaan.
Itse liputtaisin rahastojen kasvuosuuksien puolesta.
 
Mistä se kannattavuus syntyy? Miksi olisi kannattavampaa?

Rahastoilla esim sellaisia verohyötyjä, joista vasta saatiin maistiaista, kun osakesäästötili tuli.

Tutkimusten mukaan kannattavinta olisi rahastot isolle osalle sijoittajia. Koska ei ymmärretä, että pelataan samalla kentillä ammattilaisten kanssa, joilla on 12 h päivässä aikaa miettiä miten veivata. Ei perus pulliaisen näkemykseen riitä, että tiiraa vähän kauppalehteä ja lukee foorumia.

Kuten sanoin, niin on tylsää, mutta tehokasta. Omat näkemykset ainakin maksanut itselle rahaa, pulleempi ois salkku jos ois junnusta asti vaan vetänyt rahastoilla.
Osakesäästötili onkin sitten oma juttunsa.
Kyse onkin pitkästä aikavälistä, ei mistään treidaamisesta jossa saa aivan varmasti nenilleen tavallinen tallaaja.
Rahastoissa on ongelmana kulut jotka syö kokoajan, lisäksi osakkeissa on osinkotuloja jotka toimii rahastoissa eri tavalla.
En minäkään tiedä näistä mistään mitään mutta sen mitä itsellä kokemusta etenkin pankkien omista rahastoista niin niissä suurin hyötyjä tuntunut olevan pankki.
 
Back
Ylös Bottom