Itse en seuraa uutisia muutakuin huvin vuoksi. Mutta joku kuva maailmanmenosta silti on ja yritän juuri maksella lainoja pois hyvää vauhtia. Pieni aso-lainakin suojattu koroilta ym..
Tässä jotain ajateltavaa mitä kirjottelin viime vuonna, ja pari uutista lopussa mitä on sen jälkeen tullut:
"Kannattaa muistaa, että nykyinen 0-inflaation ajanjakso on historiallisesti hyvin poikkeuksellinen, eikä se jatku loputtomiin. Itse jopa uskon, että keskuspankit tavoittelevat todellisuudessa inflaation nousua jonnekin 4% kieppeille niin pitkäksi aikaa, että ylivelkaantuneet valtiot pääsevät pois ahdingosta inflaation sulattaessa velkojen reaaliarvoja. Historiallisesti tarkasteltuna pääoman pitäminen käteisenä on tuhonnut sen inflaation takia."
Ja mitä käy niille joille on nyt syötetty tätä 0korkoista velkaa?
Hassua miten ylivelkaantumisesta oli pari vuotta sitten niin kauhea stressi. Uutisissa tuli jatkuvasti kuinka paljon ihmisillä on velkaa ym..
Nyt kun keskuspankkien ym. rahapolitiikka on se että lainaa lainaa lainaa, niin eipä se ylivelkaantuminen enää olekkaan ongelma.
Kannattaa muistaa että paska valuu alaspäin :D
Jossain vaiheessa tosiaan korot nousevat. Itse näen sen tapahtuvan mahdollisesti EU:ssa 2018-2020 välillä jo.
1929 hässäkän aikaan FED taisteli koronnostoilla dollarirallia vastaan, mikä taas johtui rajusta sijoitusten syöksystä Amerikkaan. FED eka laski ohjauskorkojaan, auttaakseen EU:ta(teoria oli että näin investoitaisiin EU:hun enemmän). Lopulta FED joutui nostamaan korkoja todella jyrkästi kun dollari vaan vahvistui.
Nyt kun Eurooppa laskee, tai on jo laskenut korkojaan huomattavasti pitäisi kaiken järjen mukaan Euroopan olla hyvä sijoituskohde ja nousta. Varsinkin kun Amerikka meinaa nostaa korkojaa. Mutta EU:ssa on tällä hetkellä niin paljon muita ongelmia, että Amerikan korot taitavat olla turvallisempi paikka?... Tai vaan pelkkä Amerikka..
Tässä edellisestä kunnon dollari rallista 1929, ja koronnostoista:
http://s3.amazonaws.com/armstrongeconomics-wp/2013/08/DJ2731-W-False-Move.jpg
http://www.frbsf.org/economic-research/publications/economic-letter/1999/march/monetary-policy-and-the-great-crash-of-1929-a-bursting-bubble-or-collapsing-fundamentals/