Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kaveri on ainakin olevinaan guru talousasioissa ja hän esitti minulle teorian. Nimittäin sanoin hänelle, että otan autorahoitukseen oikein ison kk-erän, jotta pääsen mahdollisimman kauas tilanteesta, jossa auton arvo on samansuuruinen, kuin rahoitusvelkakin. Lisäksi täten pääsee lähelle sitäkin etappia, että saisi auton maksettua. Kaveri sanoi ideaa huonoksi ja markkinoi tällaista; otat niin pitkän maksuajan siihen rahoitukseen kuin vain mahdollista ja samalla laitat reippaalla tahdilla ylimääräisiä rahoja kuukausittain säästötilille tai johonkin perusriskillä varustettuun rahastoon. Jossain vaiheessa tämän säästötilin saldo onkin sama, kuin jäljellä oleva rahoitusvelka ja siinä kohtaa maksat rahoitusvelan pois. Jos autokuume ehtii iskeä aiemmin, niin sekään ei ole paha; tällöin tyhjennät tämän säästötilin ja marssit niiden rahojen kanssa sinne autokauppaan. Kaveri perusteli, että tämä tällainen malli olisi taloudellisesti kannattavampi... mielipiteitä?

Kaveri on ainakin olevinaan guru talousasioissa ja hän esitti minulle teorian. Nimittäin sanoin hänelle, että otan autorahoitukseen oikein ison kk-erän, jotta pääsen mahdollisimman kauas tilanteesta, jossa auton arvo on samansuuruinen, kuin rahoitusvelkakin. Lisäksi täten pääsee lähelle sitäkin etappia, että saisi auton maksettua. Kaveri sanoi ideaa huonoksi ja markkinoi tällaista; otat niin pitkän maksuajan siihen rahoitukseen kuin vain mahdollista ja samalla laitat reippaalla tahdilla ylimääräisiä rahoja kuukausittain säästötilille tai johonkin perusriskillä varustettuun rahastoon. Jossain vaiheessa tämän säästötilin saldo onkin sama, kuin jäljellä oleva rahoitusvelka ja siinä kohtaa maksat rahoitusvelan pois. Jos autokuume ehtii iskeä aiemmin, niin sekään ei ole paha; tällöin tyhjennät tämän säästötilin ja marssit niiden rahojen kanssa sinne autokauppaan. Kaveri perusteli, että tämä tällainen malli olisi taloudellisesti kannattavampi... mielipiteitä?

Riippuu paljon sulla on korko ja paljon saat tuottoa säästetylle rahalle. Tuo sun oma malli on ehkä hiukan turvallisempi ja "järkevämpi". Mä otin autoon pienen lainan jonka lyhennän nopesti pois.

Riippuu paljon sulla on korko ja paljon saat tuottoa säästetylle rahalle. Tuo sun oma malli on ehkä hiukan turvallisempi ja "järkevämpi". Mä otin autoon pienen lainan jonka lyhennän nopesti pois.

OK. Ja jos ottaa pienen riskin tai lähes olemattoman riskin rahaston/säästötilin, niin taitaa olla mahdollinen hyöty tuohon minun malliini lähes olematon, koska korot/tuottomahdollisuudet ovat moisissa yleensä aika maltillisia?

OK. Ja jos ottaa pienen riskin tai lähes olemattoman riskin rahaston/säästötilin, niin taitaa olla mahdollinen hyöty tuohon minun malliini lähes olematon, koska korot/tuottomahdollisuudet ovat moisissa yleensä aika maltillisia?

Kyllä joo. Sä voisit päätöksesi tueksi vielä laskea tuota vaikka laina laskurilla ja tuottolaskureilla.

Jos on asuntolainaa niin ainakin kannattaa se laittaa lyhennysvapaalle ja maksaa se kallis ja verovähennyskelvoton autolaina nopeammin pois. Aina parempi jos ottaa autolainankin pankista niin voi itse päättää lyhennykset. Nuo rahoitukset kun kaikkine kuluineen on yleensä kohtuu kalliita ja aika joustamattomia. Monesti maksat korot vaikka lyhentäisit nopeammin jne jne.

jos kikkailet tuolleen asuntolainan kanssa niin käytännössä saat sitä verovähennystä autolainastakin kun tällöin vitkuttelen asuntolainan maksua autolainan kustannuksella.

Jos saat lainanlyhennyksiin suunnittelemillesi rahoille kaikkien kulujen jälkeen paremman tuoton kuin mitä lainasi kasvaa korkoa, niin kannattaa ehdottomasti lyhentää lainaa hitaimmalla mahdollisella vauhdilla. Jos taas rahoillesi saama tuotto on niin alhainen, että lainakorko kasvattaa lainan kokonaissummaa enemmän kuin tuottoprosentti sijoituksiasi, niin on helppo huomata nopean lainanlyhennyksen olevan edullisempi tapa toimia.

Tähänhän perustuu myös se, että lainarahalla sijoittaminen voi monesti olla kannattavaa. Etenkin jos korot on halpaa ja sijoittaa pitkällä tähtäimellä korkean riskin tuotteisiin. Käytännössä siis osakkeisiin ja osakerahastoihin. Myös asuntosijoittamisesta suuri osa tehdään lainarahalla.

Jos suunnitelmissa on laittaa rahat lainanlyhennyksen sijaan pankin säästötuotteisiin tai matalan/keskitason riskin rahastoihin, niin kannattaa unohtaa koko juttu. Tuotot ei päätä huimaa ja kulut on todella korkeat. Jos taas vaihtoehtona on vaikkapa Seligsonin passiiviset indeksirahastot, jotka eivät vaadi kovinkaan kummoista talousosaamista, niin kikkailu alkaa kuulostaa houkuttelevammalta.

jos uskot/toivot/unelmoit saavasi lainanlyhennyksiin suunnittelemillesi rahoille kaikkien kulujen jälkeen paremman tuoton kuin mitä lainasi kasvaa korkoa, niin kannattaa ehdottomasti lyhentää lainaa hitaimmalla mahdollisella vauhdilla. Jos taas rahoillesi saama tuotto on niin alhainen, että lainakorko kasvattaa lainan kokonaissummaa enemmän kuin tuottoprosentti sijoituksiasi, niin on helppo huomata nopean lainanlyhennyksen olevan edullisempi tapa toimia.

Tähänhän perustuu myös se, että lainarahalla sijoittaminen voi monesti olla kannattavaa. Etenkin jos korot on halpaa ja sijoittaa pitkällä tähtäimellä korkean riskin tuotteisiin. Käytännössä siis osakkeisiin ja osakerahastoihin. Myös asuntosijoittamisesta suuri osa tehdään lainarahalla.

Jos suunnitelmissa on laittaa rahat lainanlyhennyksen sijaan pankin säästötuotteisiin tai matalan/keskitason riskin rahastoihin, niin kannattaa unohtaa koko juttu. Tuotot ei päätä huimaa ja kulut on todella korkeat. Jos taas vaihtoehtona on vaikkapa seligsonin passiiviset indeksirahastot, jotka eivät vaadi kovinkaan kummoista talousosaamista, niin kikkailu alkaa kuulostaa houkuttelevammalta.

fyp

Jos on asuntolainaa niin ainakin kannattaa se laittaa lyhennysvapaalle ja maksaa se kallis ja verovähennyskelvoton autolaina nopeammin pois. Aina parempi jos ottaa autolainankin pankista niin voi itse päättää lyhennykset.
Kyllä ne rahoitusyhtiössäkin on joustavia, eikä laina välttämättä kalliiksi autokaupan kautta tule.
Joskus nähnyt, että isommat liikkeet mainostavat käytetylle autolle alle 2% korkoa(toki kulut päälle)
Se on isoin etu, että korot ovat kiinteitä vs pankkilaina;)
Tuollainen löytyi tuolta toisesta ketjusta!
Ei taida oma pankki pystyä samaan:D
Levorannan Autoliike Oy - Rahoitus

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Muuttuuko ajo-ominaisuudet jotenkin lainarahalla ostetussa autossa:jahas:

Jos tarvitset lainaa auton ostamiseen, olet ostamassa liian kallista autoa tulotasoosi nähden.

- - - Updated - - -

Kyllä ne rahoitusyhtiössäkin on joustavia, eikä laina välttämättä kalliiksi autokaupan kautta tule.
Joskus nähnyt, että isommat liikkeet mainostavat käytetylle autolle alle 2% korkoa(toki kulut päälle)
Se on isoin etu, että korot ovat kiinteitä vs pankkilaina;)
Tuollainen löytyi tuolta toisesta ketjusta!
Ei taida oma pankki pystyä samaan:D
Levorannan Autoliike Oy - Rahoitus

Nyt kannattaa tarkkaan miettiä, että miten nämä rahoitusliikkeet tarjoavat halvempaa lainaa kuin mitä saisit oikeasta pankista lainaa oikeita kiinteitä vakuuksia (esim asunto) vastaan. Itse veikkaisin, että rahoitusliikkeen tuotot on sitten leivottu itse auton hintaan ja marssimalla kyseiseen autokauppaan käteisen kanssa irtoaa autokin sieltä halvemmalla kuin rahoituksen kanssa.

Edit: esim linkkaamassasi mainoksessa ei ole ilmoitettu todellisia vuosikorkoja, mitkä lain mukaan pitää olla esillä. Tuon pitäisi jo herättää ensimmäiset hälytyskellot

Kun oltiin vaihtamassa autoa n.puoli vuotta sitten, kävin katsomassa uuttaa Seattia, johon olisin saanut korokai 1.9%, ilman mitään muita kuluja.
Houkuttelevaa se oli, mutta päädyin kuitenkin vanhempaan käytettyyn, joka oli varaa ostaa käteisellä.

Jos tarvitset lainaa auton ostamiseen, olet ostamassa liian kallista autoa tulotasoosi nähden.

- - - Updated - - -
Koskee sama "sääntö" asuntoa;)
Kyllä ite kun autoja tuossa oon vaihdellut kohtuu tiheään, niin auton hintaan ei kyllä ole vaikuttanut yhtään se, että maksaisinko käteisellä vai ostanko rahoituksen kautta!
Ensin neuvotellaan tiukka käteishinta, ja sen jälkeen aletaan kyselemään rahoitusta, jos siihen on tarvetta;)

- - - Updated - - -

Nyt kannattaa tarkkaan miettiä, että miten nämä rahoitusliikkeet tarjoavat halvempaa lainaa kuin mitä saisit oikeasta pankista lainaa oikeita kiinteitä vakuuksia (esim asunto) vastaan. Itse veikkaisin, että rahoitusliikkeen tuotot on sitten leivottu itse auton hintaan ja marssimalla kyseiseen autokauppaan käteisen kanssa irtoaa autokin sieltä halvemmalla kuin rahoituksen kanssa.

Edit: esim linkkaamassasi mainoksessa ei ole ilmoitettu todellisia vuosikorkoja, mitkä lain mukaan pitää olla esillä. Tuon pitäisi jo herättää ensimmäiset hälytyskellot

Jep, noissa on yleensä jotain muodollisia 10-15 euroa per kk "käsittelykuluja" jne, eli se todellinen vuosikorko vähän nousee.

Ja joo, joku neropatti sanoi jo että autoa ei kannata ostaa lainarahalla. Ei kannata ei, mutta usean on pakko se tehdä jos ei tyydy ajamaan tonni katiskalla. Mitään taloudellisessa mielessä järkeä siinä ei ole, mutta kun se kuitenkin tehdää, voi sen tehdä mahdollisimman fiksusti.

Rahoitusyhtiön halka hinta on joko auton hinnassa tai piilotettuna eri kuluihin. Ei ne mitään hyväntekeväisyyttä tee.

- - - Updated - - -

- - - Updated - - -

Jep, noissa on yleensä jotain muodollisia 10-15 euroa per kk "käsittelykuluja" jne, eli se todellinen vuosikorko vähän nousee.

Ja joo, joku neropatti sanoi jo että autoa ei kannata ostaa lainarahalla. Ei kannata ei, mutta usean on pakko se tehdä jos ei tyydy ajamaan tonni katiskalla. Mitään taloudellisessa mielessä järkeä siinä ei ole, mutta kun se kuitenkin tehdää, voi sen tehdä mahdollisimman fiksusti.

Rahoitusyhtiön halka hinta on joko auton hinnassa tai piilotettuna eri kuluihin. Ei ne mitään hyväntekeväisyyttä tee.

Ei nyt Biohit tarjonnut jostakin syystä sellaista osavuosikatsausta, kuin ehkä odotin.

Ei nyt Biohit tarjonnut jostakin syystä sellaista osavuosikatsausta, kuin ehkä odotin.

Mitä sitten odotit? Minun mielestäni osari oli varovaisen positiivinen ja tekevät oikeita asioita. Loppuvuodesta odotankin jo rahaa viivan alle ja/tai kurssia nostattavia merkittäviä tutkimustuloksia.

Mitä sitten odotit? Minun mielestäni osari oli varovaisen positiivinen ja tekevät oikeita asioita. Loppuvuodesta odotankin jo rahaa viivan alle ja/tai kurssia nostattavia merkittäviä tutkimustuloksia.

Odotin parempaa. Mutta toisaalta minä en ymmärrä kovinkaan paljon osakemaailmasta, joten minun mielipiteelläni tuskin on mitään väliä :D. Odotin vain, että koska Biohitillä on mennyt melko hyvin ainakin osakkeen arvon kohdalla, niin tämä olisi näkynyt jotenkin positiivisemmin osavuosikatsauksessa.

Ihmetyttää aina ne päsmärit, jotka mollaa autolainojen ottajia. Timba tiivisti hyvin, ei ihan kaikilla ole mahiksia ostaa sitä 10-20ke autoa käteisellä, mutta pakko sellainen on hankkia. Itse ainakin mietin paljon myös ylläpitokuluja auton hankinnassa. Nykyisin laatu on autoissakin tippunut todella paljon, mutta väittäisin silti että mitä kalliimpi auto, sitä pienemmät huoltokulut. Voihan käydä tuuri ja alle osuu tonnilla vanha taksimese, 2 miljoonaa ajettu ja edessä vielä miljoona huoletonta kilsaa. Mutta usein niin ei ole.

Toisekseen, jos vaikka ajaa paljon työn takia, niin onhan se kiva panostaa uudempaan autoon (lue: turvallisempaan) ja ajomukavuuskin paranee. Elämisestä täällä kuitenkin maksetaan, jos ei ilman lainaa mitään viitti ostaa niin kannattaako sitten elääkään? Kärjistin nyt siihen ajatukseen, että kitkutat pahvilaatikossa syöden pihlajanmarjoja 30 vuotta, että saat velattoman auton ja kämpän. Mun puolesta saa tehdä mitä tykkää, mutta mä en tykkääkään huudella nokan vartta pitkin kuinka autolaina on perseestä.

Kyllähän se fakta on että suurin osa vähänkään uudemmista autoista on jonkunlaisella rahoituksella hommattu.
Väite 'mitä kalliimpi auto, sitä pienemmät huoltokulut' on kyllä täyttä utopiaa.

Mut se näistä auto jutuista. Nimimerkillä: ei senttiäkään autolainaa :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom