Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Eihän sitä ikinä tiedä, millainen roidrageaja täältä löytyy linjan toisessa päässä, joten ymmärrän kyllä Snowbe:ta ;)

Itsekin seurailin Sagaa lähinnä täältä ammennetun tiedon varassa, muttei tullut ostettua kun siinä vaiheessa mentiin (onneksi) jo lähempänä viittäkymppiä.

Salkkuni tämänhetkisen ykköstykin (EB) ostokimmoikkeen sain tosin myös täältä ja siitä iso kiitos!

Mietin Sagan myyntiä 49€ eurossa mutta ei sitten tullut prkl myytyä... Nyt taidan pitää laput salkussa ottaa osingot talteen ja toivoa että kevään suuren huutokaupan myyntimäärät olisi suuremmat.
Juttua oli että Kiinan+muun maailman leudot kelit vaikuttivat tähän joulukuun huutokaupan myyntiin. Ilmeisesti Kiinassa ollut keskimääräisesti 10 astetta lämpöisempää kuin normaalisti. Ei ole ollut kylmää > Ei tarvetta turkiksille mutta jos niitä sitten ostettaisi tuplamäärä keväällä. ...Tai sitten ei. Osto hinta itselläni on 27€ joten ei vielä paniikkia kun on kumminkin melkein 20% vielä plussalla eikä puhuta hirveän suurista summista.

Hitto kun ei päässyt olemaan puhelimen/koneen ääressä koko päivänä, että ois voinu edes tuota Sagaa harkita. Nyt herääkin kysymys, tuleeko taas pari synkempää pörssipäivää kun ihmiset verotuksellisista syistä myyvät omistuksiaan ja tälläiselle ongenonkijalle tulee tilaisuuksia? Sitä minä en tiedä, mutta aion olla hereillä 30.12 jos ylilyöntejä tulee.

Hitto kun ei päässyt olemaan puhelimen/koneen ääressä koko päivänä, että ois voinu edes tuota Sagaa harkita. Nyt herääkin kysymys, tuleeko taas pari synkempää pörssipäivää kun ihmiset verotuksellisista syistä myyvät omistuksiaan ja tälläiselle ongenonkijalle tulee tilaisuuksia? Sitä minä en tiedä, mutta aion olla hereillä 30.12 jos ylilyöntejä tulee.
Ei se viimeinen pörssipäivä mikää ale-päivä ole, myyntejä tehdään loppuvuodesta yllättävänkin tasaisesti.

Jouluja vaan kaikille ja toivottavasti vihertävää uutta vuotta! ;)

Tammikuussa vapautuu taas sijoitettavaa rahaa. Tosin ne rahat taitaa mennä indeksisijoittamiseen. Omilla rahoilla voi gämbläillä enemmän. Mietin lähinnä OMXH25 ja Euro Stoxx 50 välillä.... OMXHta on jo ostettu aiemmin ja muutenkin pääasiassa salkussa suomalaisia osakkeita.

Mulla on salkussa mm. 10e nykyhintaa halvemmalla ostettuja OMXH25 etf:iä. Nythän se on jotain 28e. Tankkasin niitä 2012 kesän superdipissä, kun eurokriisi painoi jälleen pörssiä alas. Yleisindeksi taisi olla sillon alle 5000, kun nyt 7250 (OMXH25 toki eri asia kuin yleis, mutta tuo antaa kuvaa..). Jos on pokkaa, niin ostoa silloin kun näyttää kaikista synkimmältä.. Vaikka tuo onkin vaikeimpia asioita sillä hetkellä. Samoin kuin myynti hetkellä, jolloin hinnat ylimmillään ja kaikki näyttää valoisalta, eli (toivottavasti) huipulla.

Sori OT, tuli vaan mieleen. Omia hyviä ostoksia on vaan tietysti aina mukava hehkuttaa. :)

Mietin Sagan myyntiä 49€ eurossa mutta ei sitten tullut prkl myytyä... Nyt taidan pitää laput salkussa ottaa osingot talteen ja toivoa että kevään suuren huutokaupan myyntimäärät olisi suuremmat.
Juttua oli että Kiinan+muun maailman leudot kelit vaikuttivat tähän joulukuun huutokaupan myyntiin. Ilmeisesti Kiinassa ollut keskimääräisesti 10 astetta lämpöisempää kuin normaalisti. Ei ole ollut kylmää > Ei tarvetta turkiksille mutta jos niitä sitten ostettaisi tuplamäärä keväällä. ...Tai sitten ei. Osto hinta itselläni on 27€ joten ei vielä paniikkia kun on kumminkin melkein 20% vielä plussalla eikä puhuta hirveän suurista summista.

Itse myin omat Sagani pois 48.xx €:lla pois. Ostohinta oli n.41€. Oli melkoinen järkytys kun tänään katsoin yli viikon tauon jälkeen kurssia :wtf:

Jopas on Kumpu nousussa. Tällä hetkellä +7,07% ja 0,38e. Vuoden lopun optimismia ja euforiaa vai isojen instituudioiden ja/tai spekulanttien kätyröintiä?

Mikäs on teidän näkemys eli olisiko nyt viimeistään aika luopua korkorahastoista? Aika nihkeetä ollut jo vuoden päivät, mutta onko suunta mahdollisesti muuttumassa? Itsellä kyseessä Seligsonin Euro Corporate Bond.

Talvivaaraa tankattu lisää, kun halvalla sai. Nyt olis 13500 osaketta. Eli rahassa ei paljon hävitä vaikka menis nurin.
EB:tä tankkaan ensi viikolla vielä satsin. Ja sit odotellaan pari kuukautta :)

Outokumpua ja Trainersia seurataan myös silmäkovana.

Talvivaaraa tankattu lisää, kun halvalla sai. Nyt olis 13500 osaketta. Eli rahassa ei paljon hävitä vaikka menis nurin.
EB:tä tankkaan ensi viikolla vielä satsin. Ja sit odotellaan pari kuukautta :)

Outokumpua ja Trainersia seurataan myös silmäkovana.
Hyvä, että joku uskaltaa pelata. Itse liian varovainen ostaakseni noita osakkeita tällä hetkellä. Noilla vastaavilla se mahdollinen tuotto (tai tappio) tehdään.

Hyvä, että joku uskaltaa pelata. Itse liian varovainen ostaakseni noita osakkeita tällä hetkellä. Noilla vastaavilla se mahdollinen tuotto (tai tappio) tehdään.

Suhteellisen pienillä rahoilla tässä pelataan. EB:stä olen kuitenkin 100% varma, että ei ainakaan tappiolle mene.
Talvivaara on täysin mysteeri. Uskoisin sen nousevan kivasti nykykurssista alkutalvesta.

Julistin aikaisemmin hankkineeni Outokumpua pitkään salkkuun 35 sentillä. Nyt ottanut siitä tasosta reilun 10% nousun, joka tavallaan tekisi mieli realisoida voitolla, jos osake heittelisi vielä uudestaan noinkin alas, josta ostaa uudestaan... Alkaa pelivaistot ja ahneus herätä. :) Taidan kuitenkin toistaiseki pitää ja seurailla uutisia.

Poimintoja:

OP-pohjolan aamukatsaus 27.12.2013 sanoi:
Euroopan ruostumattoman teräksen perushintojen ennakoidaan nousevan tammikuulle keskimäärin noin 20€/t. Platts Steel Business Briefingin mukaan kysyntäaktiviteetti on vahvistunut Euroopassa tukien hintojen nousua sekä Pohjois- että Etelä-Euroopassa. Pohjois-Euroopan hintataso näyttäisi nousevan tasolle 970-1080€/tonni ja Etelä-Euroopan tasolle 940-990€/tonni. Jakeluportaan varastot ovat erittäin alhaisella tasolla, mikä on tukenut tilauskantojen kasvua, jotka yltävät tällä hetkellä maaliskuulle. Useat ruostumattoman teräksen valmistajat ovat vuoden lopun aikana kertoneet hintojen korotuksista. Perushintojen nousu olisi positiivista myös Outokummulle (PIDÄ). Ennustamme Outokummulle -87M€:n liiketappiota vuodelle 2014.

[quote="Arvopaperi]Varainhallinta Tresor tarkastelee tuoreessa markkinakatsauksessaan pörssiyhtiöitä vuosille 2013-2014 ennustettujen opon tuottojen pohjalta.

Tarkastelu nostaa Helsingin pörssistä esiin myönteisessä mielessä seitsemän yhtiötä: Outokummun, Nokian, PKC Groupin, Caverionin, Vaconin, Rautaruukin ja Uponorin.

Niiltä odotetaan paranevaa opon tuottoprosenttia. Tresorin mielestä nämä seitsemän osaketta ovatkin erityisten mielenkiintoisia sijoituskohteita ensi vuonna.[/quote]

Toivoisin Jukka Oksaharjulta kommentteja/analyysia Outokummusta. Hän on yli vuosi sitten kirjoittanut yhtiöstä (Outokummustako uusi M-Real? - Nordnet Blogi), tässä poimintoja, jotka voi suhteuttaa tämän päivän tilanteeseen:

[quote="Jukka Oksaharju]Ylikapasiteetti riivaa Euroopan ja maailman markkinoita, valtiot pyrkivät tukemaan teollisuuksiaan epäterveellä tavalla työpaikkojen säilyttämisen vuoksi ja Kiinasta virtaa halpaa terästä Euroopan markkinoille. Käyttöaste on pakko saada melko korkealle tasolle, jotta tuotanto voi olla kannattavaa. -- Outokummulla sen päämarkkina-alueet vajoavat / ovat jo taantumassa, ja talouskasvu näkymät ovat aneemiset. -- En kiistä etteikö Outokummussa olisi potentiaalia nykyhinnalla. 0.12x P/S ja 0.36x P/B ovat naurettavan alhaisia ja jo tuloksen voitolliseksi saaminen riittäisi nostamaan kurssia vähintään 100 %. Ongelmana tässä on se, että markkinatilanne pysynee heikkona vielä useamman vuoden jonka aikana Kumpu tulee jatkamaan kompurointiaan. Mikäli Outokumpu selviää nykyisestä taantumasta hengissä (lue ilman uutta osakeantia) tarjonnee seuraava noususuhdanne yhtiölle hyvät edellytykset tuloksentekoon. Jo 10 % ROE -% tarjoaisi osakkeelle yli 200 % upsideä. Valitettavasti tämä seuraava noususuhdanne saattaa alkaa vasta 2014 ja silloinkaan ei ole taattua, että Euroopan teräsmarkkinat olisivat terveet. Myös Saksan tehtaan sulkemiset tulevat rasittamaan tulosta 2016 aikana, jolloin yhtiölle saattaisi muuten olla mahdollisuudet tehdä tulosta.[/quote]

Osa pätee vielä nykyään. Osakekurssi on yli vuoden takaisesta lasketellut helvetinmoista alamäkeä ja mainitusta uudesta osakeannistakin ilmoitettu. Euroopan talouskasvun voimistuessa 2014-2017 näen potentiaalia ruostumattoman teräksenkin kysynnän kasvulle ja Outsan voitollisuudelle. On kyllä helvetin suhdanneherkkää tämä teräsbisnes. Myös kromin hinnannousu on positiivista, mistä mainittiin KL:n foorumeilla. "Joululahjana Outokummun omistajille ferrokromin hinta on noussut 2,53 $:in kilolta!" "Hinnan nousu 0,22 $ kilolta ja ferrokromin tuotanto nousee 530.000 tonniin vuonna 2015. Lisätuottoja tulisi yli 100 miljoonaa taalaa vuodessa. Suuren osan ferrokromista Outokumpu käyttää itse. Hinnan nousu kertonee myös rosterin hinnan noususta."

edit. Hitto että löytyi hyvä analyysi, jonka tällainen yksinkertaisempikin eli meikäläinen ymmärtää. Blogin kommenteista:
Tällä hetkellä kertaluonteisesta puhdistettu EBITDA n. 345 miljoonaa.

Vuonna 2017, jos kaikki ilmoitetut säästöt onnistuu, olisi EBITDA n 700-800 miljoonaa. Oletuksena että tuotanto ja metallien hinnat nykyiset.

Johdon raportoima maintenance capex n. 200 miljoonaa.

Kassavirtaa tulisi siis n. 500-600 miljoonaa -> EV siis 4-5mrd. Velat pois ja osakkeenomistajille jää 1,6-2,5 mrd. eli 0,8-1,2 euroa osakkeelta.

Fair valueta kuitenkin mahdoton määrittää amatöörille, koska metallien hintoja ja tuotantomääräät niin epävarmoja.

Huomioitavaa: Kiinteistä kustannuksista ja velasta johtuen liiketoiminnassa on merkittävää vipua (say 10 % muutos metallien hinnassa aiheuttaa hullun myllyn EPS-luvussa). Taitava spekulantti pääsee hyviin tuottoihin, mikäli hänellä on näkemys metallien hinnoista tai tuotannon määrästä ennen muita taitavia spekulantteja.

Osakkeen hinnan pitäisi laskea naurettavan alas (selvästi alle 0,4 €), että amatoori voisi ostaa Outokummun osaketta ja kutsua sitä samalla sijoitukseksi.

Suositus: Amatöörit välttäköön kaikissa tilanteissa.

ps. Osinkoja on turha odottaa massiivisten investointiohjelmien takia muutamaan vuoteen.
Tuon mukaan en siis ainakaan ole amatööri kun ostin 0,35e:ssä. :)

Mikäs on teidän näkemys eli olisiko nyt viimeistään aika luopua korkorahastoista? Aika nihkeetä ollut jo vuoden päivät, mutta onko suunta mahdollisesti muuttumassa? Itsellä kyseessä Seligsonin Euro Corporate Bond.

Eikös korkorahastoja kannata omistaa silloin kun korot on laskussa? Nyt ei taida koroilla olla paljoa laskun varaa, joten taitaa olla väärä hetki omistaa korkorahastoa. Korjatkaa jos olen väärässä... (?)

Eikös korkorahastoja kannata omistaa silloin kun korot on laskussa? Nyt ei taida koroilla olla paljoa laskun varaa, joten taitaa olla väärä hetki omistaa korkorahastoa. Korjatkaa jos olen väärässä... (?)

Eikös tuo mee juurikin toisin päin...? Korot nousevat -> korkorahastot tuottavat (ja osakkeet laskevat rahahanojen tiukentuessa).

Eikös tuo mee juurikin toisin päin...? Korot nousevat -> korkorahastot tuottavat (ja osakkeet laskevat rahahanojen tiukentuessa).

Ongelmana korkojen noustessa on siinä, että rahastoilla on salkut täynnä matalan koron lappuja. (korjatkaa jos olen väärässä)

Wikipedia sanoo näin:
Korkotason muutokset vaikuttavat rahaston tuottoon. Yleisesti korkotason nousu pudottaa rahaston arvoa.

En mä itse noista mitään tiedä, muuta kun sen, että itselle turhan maltillista tuo tuotto korkorahastoissa ollut ainakin parina viime vuotena.. ;)

Audi ja Google suunnittelevat Androidiin perustuvaa viihdejärjestelmää autoihin - Arvopaperi

EB:llähän on diili ollut jo jonkun aikaa Audin kanssa, alkaako lähestyä EB:n yritysosto, vai onko suunta huonompaan?
Ainakin kurssi keulii jo tänään, on kyllä todella mielenkiintoinen osake.

Onneksi on itse mukana, vaikkakin pienellä posalla...

Kyl mä tykkään et tää on positiivista EB:lle. Voihan olla, että mulla on EB-lasit silmillä, mut tykkään, että tästä saadaan vaan lisää ostajaehdokkaita EB:lle joka on kuitenkin lopulta ainoastaan suupala isojen poikien reviirillä.

Back
Ylös Bottom