Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥
Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.
Odotan seuraavan nousun tapahtuvan 1-6 vko sisään. Katsotaan kuinka käy. Tämä nousu tulisi perustumaan positiivisille faktapohjaisille uutisille liittyen tulevaisuudennäkymiin. Pitkän tähtäimen suunnitelma on asia erikseen.
Näin aloittelijana jolla ei aikaa eikä kärsivällisyyttä varmaan edes puoleen siitä firmoihin perehtymisestä mitä esim. juurikin sinä olet tehnyt, ihmettelee kyllä suuresti kuinka suuri usko jollain voi olla oman salkun firmojen raketointiin.
Luulisi pienen firman nousun vaativan tähtien juuri oikeaa asentoa ja vielä helvetin vahvaa kykyä firman johdolta viedä se homma loppuun. Tarkoitan tällä sitä, että miten voi itselle perustella esim. velkarahalla ison riskin ottamista jonkun firman kanssa kun lopputulos on lopulta helvetin monesta pienestä ja suuremmasta tekijästä kiinni. Ei siinä auta vaikka itse uskoisi 110% firmaan ja sen tuotteisiin.
Mun silmissä kuin pokeria isoilla panoksilla.
Hieno juttu että olet osunut pariinkin kertaan nappiin, mutta väistämättä joskus tulee niitä hutejakin.
Tottakai se on niin ettei ilman ilman isoa riskiä voi saada isoa tuottoakaan ja jokainen tietysti tekee juuri niinkuin itse haluaa. Itse valinnut vaatimattomamman suunnan ja tavoitteena, että salkun arvo 20v päästä on +100t€.
Ja ei , tämä ei ollut kateellisen jauhamista vaan ihan ajatuksia joita oli sijoittamisen suhteen.
Kuinka moni täällä on ottanut isoa lainaa/ valmis ottamaan sijoituksiaan varten?
Mitenkäs tuolla nordnetissä saa toimeksiannon tehtyä niin, että mikäli osakkeen arvo tippuu tietylle tasolle, niin myyn omistukseni? stop lossiksi kai tuota kutsutaan, mutta en oikeen päässyt selvyyteen, että miten tuo merkitään.
Näin aloittelijana jolla ei aikaa eikä kärsivällisyyttä varmaan edes puoleen siitä firmoihin perehtymisestä mitä esim. juurikin sinä olet tehnyt, ihmettelee kyllä suuresti kuinka suuri usko jollain voi olla oman salkun firmojen raketointiin.
Mun elämänasenne on sellainen, että teen niin kuin järki ja tunne sopusoinnussa sanovat ja sillä mennään. Ennemmin kadun tekemättä jääneitä asioita kuin tehtyjä asioita. Perehdyn salkkuyhtiöihini pirun tarkkaan ja niistä muodostuu päähäni kokonaisuus jota on käytännössä lähes mahdotonta kenenkään kanssa jakaa. Ei tää nyt oikein tähän ketjuun kuulu, mutta jos oisin sanonut kolme vuotta sitten, että "Kolmen vuoden päästä olen 60 kg hoikempi kuin nyt, minulla on hyvä työpaikka, hyvä opiskelupaikka ja fiksu sekä kaunis nainen rengastettuna.", niin tokkopa mua kukaan olisi ottanut tosissaan. Eikä kaikki ota tälläkään hetkellä, mutta se on heidän häpeänsä. Toki osakekursseihin en voi vaikuttaa samalla tavalla kuin esim. ruokailu- tai treenitottumuksiini tahi sosiaalisiin suhteisiin.
Luulisi pienen firman nousun vaativan tähtien juuri oikeaa asentoa ja vielä helvetin vahvaa kykyä firman johdolta viedä se homma loppuun. Tarkoitan tällä sitä, että miten voi itselle perustella esim. velkarahalla ison riskin ottamista jonkun firman kanssa kun lopputulos on lopulta helvetin monesta pienestä ja suuremmasta tekijästä kiinni.
En näe rommaamismahdollisuutta Biohitilla, eli toisinsanoen ehdin hypätä ajoissa pois, jos näyttää siltä, että osake lähtee ikuiseen luisuun. Toki saatan erehtyä tästä. Luulin Sagankin olevan ainakin puolen vuoden päähän ennustettavissa. Toisaalta puolen vuoden päästä voi olla tilanne sellainen, että tämän päivän kurssireaktio oli täysin ylimitoitettu.
Mun silmissä kuin pokeria isoilla panoksilla.
Hieno juttu että olet osunut pariinkin kertaan nappiin, mutta väistämättä joskus tulee niitä hutejakin.
Erilaisia näkemyksiä tarvitaan. Itse näen asian niin, että jos ei tähtää korkealle niin ei saavutakaan muuta kuin keskinkertaista. Jos huteja tulee, niin niistä toivottavasti otetaan opiksi.
Mitenkäs tuolla nordnetissä saa toimeksiannon tehtyä niin, että mikäli osakkeen arvo tippuu tietylle tasolle, niin myyn omistukseni? stop lossiksi kai tuota kutsutaan, mutta en oikeen päässyt selvyyteen, että miten tuo merkitään.
Kirjaudut sisään -> yläpalkista kaupankäynti -> Osakkeet -kohdan alta "Aseta Stop Loss" ja sieltä. Kannattaa toki varoa noiden kanssa etenkin pienivaihtoisten osakkeiden osalta. Sagan tän päivän dippi puhuu omaa totuuttaan, mutta jos tuo osake olisi toipunut tuosta, niin jotain NON asiakasta olisi harmittanut, kun stoploss paukkui ja FIM nappasi 6000 lappua (6000 * 40+ € on aika iso summa...) kertalaakista.
Omistaakos porukka täällä Talvivaaran osakkeita? Ite tuli paukuteltua tonnilla sillonku oli 0,02. Mitenhän sille tulee nyt käymään ku se sinne yrityssaneeraukseen? Pitäskö myyä paukauttaa?
Omistaakos porukka täällä Talvivaaran osakkeita? Ite tuli paukuteltua tonnilla sillonku oli 0,02. Mitenhän sille tulee nyt käymään ku se sinne yrityssaneeraukseen? Pitäskö myyä paukauttaa?
Kyllähän just osan voitoista voi realisoida ja kuittailla niillä noita hankintamenoja. Loppupottia voi pitä riskillä ja odotella suurempia voittoja. Itse kyll myisin osan, mutta mun mielipide on arvoton koska kyseistä osaketta omista.
Tein pienen riskisijoituksen Outokumpuun hintaan n. 0,35e. En yöuniani menetä vaikka summan menettäisinkin. Mutta halvalla saa, tietysti riskitkin ovat sen mukaiset. Tuo paperihan kävi 51 sentissä korkeimmillaan Terni/VDM -kauppojen ilmoituksen jälkeen, mistä on valunut sitä edeltävään 0,38e tasoon ja nyt siis senkin alle. Senttiosakkeella kun on hyvät nämä prosenttimuutokset kun hinta muuttuu sentin tai useamman. Tarkoitus on useamman vuoden tähtäimellä pitosalkkuun, tosin jos vastaavat positiiviset uutiset kuten nuo em. kaupat toistuvat voi tästä kuitata ihan hyvän prosenttinousun ja voiton. 0,35e->0,50e on jo lähes tuplaus. Outsalla tosin tulossa myös osakeanti eli sillä oma huomioonotettava vaikutuksensa.
Kyllä nyt kelpaa Voi muuten vituttaa Nordnetin asiakkaita, kun moni oli varmaan suunnitellut ostavansa pääomanpalautuksilla (joiden piti tulla tänään) lisää Elektrobittiä, eivätkä saaneet ostettua, kun Nordnet ei kyennyt ainakaan kaikille toimittamaan noita ajallaan... Kallis viivästys.
Kertokaas muuten joku tyhmälle, miksi EB:n kurssi nousi reilusti tänään? Eikö pääomanpalautuksen, niinkuin osingonjaon, pitäisi enemmänkin laskea kurssia?
Tämä siis ennenkuin posarista tiedotettiin.
Ikinä en oo sisäpiiritietoa saanu! Enkä saa! Kummasti ne kurssit aina nousee ennen posaria.
Itsekin itseasiassa siirsin Saga-rahoja mm. EB:hen eilen ja tänään. Kauhea pulla kävi. Keskihinta oli aiemmin jotain euron pintaan. Ostin sen takia, että luulen alkuvuoden olevan hyvä EB:lle. Näköjään oli loppuvuosikin.
Itse ostin tänään hieman lisää Eb:tä 2.08€ hintaan, toivotaan että ensi vuosi näyttää hyvälle, ainakin itse uskon niin.
Tyhmä kysymys muuten, jos myyn osakkeita niin rahat tulevat ilmeisesti nordnetin tilille? Ja jos taas haluan ostaa niillä rahoilla muita osakkeita, niin lasketaanko myynnistä saatu voitto/tappio verotuksessa?
Kertokaas muuten joku tyhmälle, miksi EB:n kurssi nousi reilusti tänään? Eikö pääomanpalautuksen, niinkuin osingonjaon, pitäisi enemmänkin laskea kurssia?
Tämä siis ennenkuin posarista tiedotettiin.
Ikinä en oo sisäpiiritietoa saanu! Enkä saa! Kummasti ne kurssit aina nousee ennen posaria.
Itsekin itseasiassa siirsin Saga-rahoja mm. EB:hen eilen ja tänään. Kauhea pulla kävi. Keskihinta oli aiemmin jotain euron pintaan. Ostin sen takia, että luulen alkuvuoden olevan hyvä EB:lle. Näköjään oli loppuvuosikin.
Noh isoimmat nousut tulivat jo tovi sitten. Tän päiväinen saattoi olla vaikkapa tuurilla osunutta ajoitusta MLI:tä. Toisaalta on inhimillistä sekin, jos tieto sattuu vähän vuotamaan. Hyvin toimittu joka tapauksessa!
Oonhan mä täällä 12.9 lähtien mainostanut Elektrobittiä ;) Kurssi on siitä noussut n. 105 % ja huomenna jatkuu.
Itse ostin tänään hieman lisää Eb:tä 2.08€ hintaan, toivotaan että ensi vuosi näyttää hyvälle, ainakin itse uskon niin.
Tyhmä kysymys muuten, jos myyn osakkeita niin rahat tulevat ilmeisesti nordnetin tilille? Ja jos taas haluan ostaa niillä rahoilla muita osakkeita, niin lasketaanko myynnistä saatu voitto/tappio verotuksessa?
Hyvältähän tuo näyttää! Joo rahat tulevat Nordnetin tilille ja myyntivoitot ja -tappiot menevät automaattisesti verottajalle. Toki ne kannattaa tarkistaa aina.