Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Ajattelin lähinnä ikään kuin järkevänä ja suht turvallisena säästämismuotona. Suurta riskinotto halukkuutta ei niinkään ole. Toki ihan jännitysfaktorin vuoksi olisi mielenkiintoista hieman esimerkiksi juuri ton Nokiankin osakkeita ostaa. Rahasumma mistä puhutaan olisi luokkaa 3000-5000e. Millainen sijoittaminen olisi mun tapauksessa järkevintä? Kuinka laajasti salkkua kannattaa hajauttaa?
Hyvin hyvin pikaisesti olen yrittänyt asiaan nyt perehtyä, ja ajattelin esimerkiksi näiden firmojen osakkeita haalia: Coca-Cola, Google, Fortum, Nokia, Nokian renkaat. Olenko ihan hakoteillä? Kommentteja, vinkkejä?

Pari ihan yleistä kommenttia mitä tuli mieleen. Ensinnäkin osakkeiden hankintaa en pitäisi välttämättä säästämisena vaan nimenomaan sijoittamisena, etenkin jos aikajänne on lyhyt (muutamia vuosia). Osakkeiden hinnat tunnetusti heiluu kun naapurin keinu, joten 'suht turvallinen säästämismuoto' se ei missään nimessä ole, taas olettaen että aikajänne ei ole hyvin kovin pitkä. Mainitsit myös että suurta riskinotto halukkuutta ei ole. Näiden kriteerien perusteella 'all in' osakkeisiin on hyvin uhkarohkea neuvo.
Tässä ollut hajauttamisesta juttua. Onko hajauttamista ostaa muutamia osakkeita (5-10)? Toki siinä yhtiökohtaista riskiä hajautetaan, mutta silti 100% osakeriskiä. Ja etenkin jos on pelkästään suomalaisia osakkeita salkussa, niin onko se sitten kovin hajautettua? Omasta mielestäni ei. Suomen osakemarkkina on kuitenkin voimakkaasti heiluva markkina ja suhteellisen keskittynyt pieeniin yhtiöihin sekä muutenkin melko syklinen.
Kun salkkua alkaa rakentaa miettisin vakavissani myös muihin omaisuusluokkiin hajauttamista sekä maantieteellistä hajautusta. Ja ennen kaikkea arvioisin oman riskinsieetokykyni

Hyviä pointteja tullut.
Teinpä tuossa Nordnetin sivuilla sijoitusoppaan riskitestin, joka kertoi tällaista:

"Sijoitusoppaan riskitesti osoittaa, että riskinsietokykysi on melko matala.

Riskinsietokykysi käy ilmi myös riskimittarista.
Tuottobarometri näyttää sen odotetun tuoton, joka vastaa riskinsietokykyäsi.
Mikäli et ole tyytyväinen ehdottamaamme riskitasoon tai siihen odotettuun tuottoon, joka vastaa riskitasoasi, voit muuttaa riskitasoa sinulle sopivammaksi.
Diagrammi oikealla osoittaa riskitasoosi sopivan jakauman Osake- ja Korkorahastojen välillä.

Osakkeet 39% ja Korkotuotteet 61%."

Lisäksi tuli testin jälkeen ehdotuksena tällaiset rahastot:

"17% Evli Suomi Select B
19,39 EUR -0,75 2,31 2,79 8,13 26-11-2012
22% SKAGEN Global
110,35 EUR 0,48 0,54 -0,07 12,80 27-11-2012
12% Handelsbanken Funds Euro Liquidity AI
104,10 EUR 0,00 -0,01 -0,01 0,37 27-11-2012
16% Handelsbanken Euro-Obligaatio A
3,13 EUR 0,20 0,44 0,89 8,78 27-11-2012
33% Evli Likvidi B
24,11 EUR 0,01 0,02 0,11 1,93 26-11-2012
yht. 100%"

Olisikos tällaisessa sitten enemmän ideaa omassa tilanteessani?

Kylläpä Nokiaa on haukuttu. Itse odotin reiluin vuoden ennekuin päätin sijoittaa. W8 puhelimien julkaisupäivänä arvo putosi muistaakseni n.17% jolloin päätin niitä hankkia. 1.88€/kpl hintaan. Vielä nyt ainakin näyttää aurinkoiselta :)

Noista mainitsemistasi nopeat heitot, eli omat mielipiteet.

Coca-cola: "Takuuvarma" perusosake, hyvää osinkoa maksava yhtiö. En omista mutta voisin kuvitella joskus omistavani.
Google: Kaikki tuntee yhtiön, mutta en osaa ottaa kantaa mikä sen hintataso on nyt. Liian vaikea tapaus itselleni miettiä pidemmässä juoksussa.
Fortum: Nyt saa halvalla, Suomisalkun perusosakkeita. Itselläkin yksi suurimmista sijoituksista.
Nokia: Jokerikortti, jolla nyt vähän positiivistakin pitkästä aikaa. Otin itse pienen määrän mukaan viikko sitten.
Nokian Renkaat: Itselläni mukana jo finanssikriisistä. SIlloin sai halvalla nyt hinta haastavampi. Mutta ehdoton laatuyhtiö.

Tuossa mun nopeat ajatukset noista.

Kotimaasta nyt voisit tsekata UPM:n ja tietysti yksi hyvä osingonmaksa on TeliaSonera.

~2K€ pitäisi sijoittaa tässä piakoin, johonkin. Kai meikäläinen pystyy ihan OP:n nettipalveluista kahtelemaan nuita mihin haluaa sijoittaa? Ihan ummikkona liikenteessä, joten aattelin varata pankkiajan muutenkin..

Jos rahastoihin päädyt niin melkein kyllä suosittelisin jotain muita kuin pankkien omia. Ovat yleensä kulujen osalta huomattavasti kalliimpia kuin esim. Seligsonin rahastot.

Hyviä pointteja tullut.
Teinpä tuossa Nordnetin sivuilla sijoitusoppaan riskitestin, joka kertoi tällaista:

"Sijoitusoppaan riskitesti osoittaa, että riskinsietokykysi on melko matala.

Riskinsietokykysi käy ilmi myös riskimittarista.
Tuottobarometri näyttää sen odotetun tuoton, joka vastaa riskinsietokykyäsi.
Mikäli et ole tyytyväinen ehdottamaamme riskitasoon tai siihen odotettuun tuottoon, joka vastaa riskitasoasi, voit muuttaa riskitasoa sinulle sopivammaksi.
Diagrammi oikealla osoittaa riskitasoosi sopivan jakauman Osake- ja Korkorahastojen välillä.

Osakkeet 39% ja Korkotuotteet 61%."

Lisäksi tuli testin jälkeen ehdotuksena tällaiset rahastot:

"17% Evli Suomi Select B
19,39 EUR -0,75 2,31 2,79 8,13 26-11-2012
22% SKAGEN Global
110,35 EUR 0,48 0,54 -0,07 12,80 27-11-2012
12% Handelsbanken Funds Euro Liquidity AI
104,10 EUR 0,00 -0,01 -0,01 0,37 27-11-2012
16% Handelsbanken Euro-Obligaatio A
3,13 EUR 0,20 0,44 0,89 8,78 27-11-2012
33% Evli Likvidi B
24,11 EUR 0,01 0,02 0,11 1,93 26-11-2012
yht. 100%"

Olisikos tällaisessa sitten enemmän ideaa omassa tilanteessani?
No esimerkiksi tuon ensimmäisen rahaston vuosipalkkio on 2%, sijoituksesta menee 1%, ja aktiivisena rahastona sen TKA-luku on luokkaa 3%. Osakkeiden reaalituotto on keskimäärin luokkaa 6-7% vuodessa, joten pankki vie puolet tuotostasi antamatta sille mitään vastinetta. Katso vaikkapa alfa-termiä tuolle rahastolle niin huomaat sen häviävän vastaavan riskin indeksille, eli salkunhoitaja ei tee mitään, mistä sille kannattaisi maksaa.

Etsi mieluummin rahasto, jonka kokonaiskulut ovat reilusti alle prosentin, niin raha tulee pitkällä aikavälillä sinulle, etkä hukkaa sita salkunhoitajalle. Eli TKA-arvo alle 1%. Esim. Nordealla TKA-luvut löytyvät vain ruotsalaisilta sivuilta, joten niitä joutuu vähän kaivamaan.

Eli pienet kustannukset, hyvä hajautus ja sopiva allokaatio.

Pari ihan yleistä kommenttia mitä tuli mieleen. Ensinnäkin osakkeiden hankintaa en pitäisi välttämättä säästämisena vaan nimenomaan sijoittamisena, etenkin jos aikajänne on lyhyt (muutamia vuosia). Osakkeiden hinnat tunnetusti heiluu kun naapurin keinu, joten 'suht turvallinen säästämismuoto' se ei missään nimessä ole, taas olettaen että aikajänne ei ole hyvin kovin pitkä. Mainitsit myös että suurta riskinotto halukkuutta ei ole. Näiden kriteerien perusteella 'all in' osakkeisiin on hyvin uhkarohkea neuvo.
Tässä ollut hajauttamisesta juttua. Onko hajauttamista ostaa muutamia osakkeita (5-10)? Toki siinä yhtiökohtaista riskiä hajautetaan, mutta silti 100% osakeriskiä. Ja etenkin jos on pelkästään suomalaisia osakkeita salkussa, niin onko se sitten kovin hajautettua? Omasta mielestäni ei. Suomen osakemarkkina on kuitenkin voimakkaasti heiluva markkina ja suhteellisen keskittynyt pieeniin yhtiöihin sekä muutenkin melko syklinen.
Kun salkkua alkaa rakentaa miettisin vakavissani myös muihin omaisuusluokkiin hajauttamista sekä maantieteellistä hajautusta. Ja ennen kaikkea arvioisin oman riskinsieetokykyni

Tuosta olen samaa mieltä, että kotimaamme pörssissä on hyvin paljon syklisiä yhtiöitä, joten pelkästään sinne sijoittamalla ei mitään optimihajautusta saa. Mutta jos siihen ottaa kylkeen vaikka tuon Global Top Brands rahaston Seligsonilta ja laittaa siihen vaikka puolet ja loput isomman pään yhtiöihin, jotka saa merkittävän osan tuloistaan Suomen ulkopuolelta, niin ei kovin metsään mene.

Taas itse olen vähän eri mieltä tuota omaisuusluokkien kesken hajauttamisesta jos on nuori ja pää kestää osakkeiden heilahtelut. Sijoitusasuntoja ei muutamalla tonnilla osteta, enkä niihin kyllä muutenkaan ihan suinpäin lähtisi. Ne kun vaatii työtä ja ihan suoraan jostain välittäjältä ostettuna ovat vähintään haastavan hintaisia. Raaka-aineet on hintaspekulointia, ne kun ei tuota mitään. Ne ei tee kassavirtaa eikä maksa osinkoja, niinden arvo vaan heiluu.

Asuntojen ja kiinteistöjenkin sijaan voi valita rahastoja tai vaikka ostaa kotimaamme pörssistä kiinteistösijoitusyhtin osakkeita. Niitä on ainakin Sponda ja Technopolis.

Korkoihin sijoittaminen nyt on vähän sitä itteään jos ei ota mukaan yrityslainoja, jotka ei sitten ainakaan siitä tasaisemmasta päästä ole. Valtionlainoista ei saa mitään ja pitkät korot on niin alhaalla, että niiden hinta voi olla pitkässä juoksussa vain ylöspäin ja silloin pitkän koron arvo laskee.

Onko mitään järkeä suositella ketään ostamaan Walmartia tai Pepsiä kun ovat vuoden sisään nousseet molemmat aika rajusti , vai meinaatteko että vielä tuosta noustaan?
Sen mitä itse vähän noita jenkki osakkeita katsellut tässä niin aika moni noussut siitä 2009 aika rajust ja jättäisin itse ostamatta nää osakkeet joissa jo EHKÄ ne huiput nähty.
Itse ostin tossa HP:n osakkeita hintaan 11.7$ ja odottelen rauhassa että nousee takas sinne 25$ :D.

Miten olis kotimaisista Cramo ja Ramirent nyt kun ovat yhteistuumin suuntaamassa tonne itään??

Onko mitään järkeä suositella ketään ostamaan Walmartia tai Pepsiä kun ovat vuoden sisään nousseet molemmat aika rajusti , vai meinaatteko että vielä tuosta noustaan?
Sen mitä itse vähän noita jenkki osakkeita katsellut tässä niin aika moni noussut siitä 2009 aika rajust ja jättäisin itse ostamatta nää osakkeet joissa jo EHKÄ ne huiput nähty.
Itse ostin tossa HP:n osakkeita hintaan 11.7$ ja odottelen rauhassa että nousee takas sinne 25$ :D.

Miten olis kotimaisista Cramo ja Ramirent nyt kun ovat yhteistuumin suuntaamassa tonne itään??

En minäkään oikein itse ostaisi suoraan jenkkifirmoja nyt. Tosin jos Jenkit tulee alas niin tulee kyllä kaikki muutkin, että sen suhteen ei merkitystä. Mutta tuossa on sitten vielä valuuttariski, en minä ainakaan osaa ottaa mitään näkemystä sille mihin suuntaan euron ja dollarin keskinäinen suhde kehittyy...

Voi hetki mennä jos tietokoneiden myynti laskee edelleen tablettien ja älypuhelinten vallatessa alaa. Lisää tuohon Moody'sin luottoluokituksen alennus ja Autonomy Corpista tehtävä alaskirjaus niin näkymät eivät ehkä ole kaikkein positiivisimmat.

Tossa kannattaa huomioida muutama juttu:
1) Mistä lähtien on joku pystynyt katsomaan kurssikäyrää ja päättelemään siitä, ettei nyt ole hyvä aika ostaa? ;)
2) Jos osakkeet ovat nousseet vuoden, niin miksi se viittaisi siihen, että on huono aika ostaa?
3) Osakkeisiin ei kannata sijoittaa lyhyellä tähtäimellä. Miksi nuo osakkeet olisivat huono sijoitus vaikkapa viiden vuoden tähtäimellä?

Todennäköisyys lienee luokkaa 70%, että noihin nyt sijoittanut on vuoden päästä voitolla. Viiden vuoden päästä lienee luokkaa 90-95%. Ensi viikosta tai kuukaudesta ei kukaan voi oikeasti veikata mitään.

- - - Updated - - -

Voi hetki mennä jos tietokoneiden myynti laskee edelleen tablettien ja älypuhelinten vallatessa alaa. Lisää tuohon Moody'sin luottoluokituksen alennus ja Autonomy Corpista tehtävä alaskirjaus niin näkymät eivät ehkä ole kaikkein positiivisimmat.
Tuo on firma, joka tekee tappiota, ja vakavaraisuus on heikko. Tappiot ovat sen verran kovia, että vaikka tuosta noustaisiinkin, niin velkaisuus on aika paha vielä pitkään. Osakkeen hinta on luokkaa 13 dollaria ja tappiota tulee yli 6 dollaria per osake, niin hankala nähdä tuota muuna kuin nopanheittona.

Tuo Global Brands on mielestäni aika oiva tapa hajauttaa käytännössä koko maailman markkinoille. Halpa kuluiltaankin. Voisi olla hyvä vaihtoehto suorien Jenkkisijoitusten vaihtoehdoksi.

Juuri tätä meinasin itsekin ehdottaa. Itsellänikn menee pari sataa kuussa Seligsonille Brändeihin, Pharmaan ja Kehittyviin.

Sitten on suoria osakesijoituksia noiden lisäksi, mutta nuo ovat se perusta. Suosittelen.

Tossa kannattaa huomioida muutama juttu:
1) Mistä lähtien on joku pystynyt katsomaan kurssikäyrää ja päättelemään siitä, ettei nyt ole hyvä aika ostaa? ;)
2) Jos osakkeet ovat nousseet vuoden, niin miksi se viittaisi siihen, että on huono aika ostaa?
3) Osakkeisiin ei kannata sijoittaa lyhyellä tähtäimellä. Miksi nuo osakkeet olisivat huono sijoitus vaikkapa viiden vuoden tähtäimellä?

Todennäköisyys lienee luokkaa 70%, että noihin nyt sijoittanut on vuoden päästä voitolla. Viiden vuoden päästä lienee luokkaa 90-95%. Ensi viikosta tai kuukaudesta ei kukaan voi oikeasti veikata mitään.

- - - Updated - - -

Tuo on firma, joka tekee tappiota, ja vakavaraisuus on heikko. Tappiot ovat sen verran kovia, että vaikka tuosta noustaisiinkin, niin velkaisuus on aika paha vielä pitkään. Osakkeen hinta on luokkaa 13 dollaria ja tappiota tulee yli 6 dollaria per osake, niin hankala nähdä tuota muuna kuin nopanheittona.

Nopanheittoa juurikin ja aikaa on odottaa. En paljoa siihen sijoittanut eli ei tee kipeää vaikka kaikki meniskin.

Mistä äijä repii noi sun todennäiköisyydet noiden osakkeiden nousulle?? Kun se on noinkin varmaa niin eiköhän kaikki sijoiteta niihin ja odoteta se viisi vuotta. Ollaan rikkaita sit kaikki :D

Mistä äijä repii noi sun todennäiköisyydet noiden osakkeiden nousulle?? Kun se on noinkin varmaa niin eiköhän kaikki sijoiteta niihin ja odoteta se viisi vuotta. Ollaan rikkaita sit kaikki :D

Tunnuslukuanalyysia ja strategista analyysia niin saa edes jonkinlaisen kuvan yrityksestä. Voi sitten tehdä vähän valistuneempia nopanheittoja. Taustalla saattaa myös vaikuttaa olettama, että pitkällä aikavälillä talous kasvaa aina.

Juuri tätä meinasin itsekin ehdottaa. Itsellänikn menee pari sataa kuussa Seligsonille Brändeihin, Pharmaan ja Kehittyviin.

Sitten on suoria osakesijoituksia noiden lisäksi, mutta nuo ovat se perusta. Suosittelen.

Näin sen tulisikin olla. Tosin itsellä ei ole vaan 90% on suorissa osakesijoituksissa ja 10% näissä rahastoissa. Mutta on mulla sentään 8 eri yhtiön osakkeita. Erityyppisiä yhtiöitä vielä. Tällä hetkellä siis Panostaja, UPM, Fortum, TeliaSonera, Nokian Renkaat, Olvi, Nokia ja eQ joista nämä kaksi viimeistä reilusti muita pienemmällä painolla.

Halvin/luotettavin rahastoyhtiö? / Keskustelua sijoittamisesta / Sijoitusvinkit

Nopanheittoa juurikin ja aikaa on odottaa. En paljoa siihen sijoittanut eli ei tee kipeää vaikka kaikki meniskin.

Jospas avaisit jonkun ihan minkä tahansa perusteoksen. Katsot vaikka random walk mallia, niin sieltähän ne tulevat ;)

Sen jälkeen voisit sitten miettiä, että mitä eroa on varmuudella tai todennäköisyydellä. Varmaa ei ole, mutta voiton todennäköisyys kasvaa ajan myötä koko ajan oikealla hajautuksella ;)

Right right , mutta jos katsoo esim. Wal-martin osaketta viimeiseltä viideltä vuodelta niin huiput saavutettu tänä vuonna ja edelliset neljä vuotta menty suht samaa rataa niin jos kerta talous kasvaa vuosi vuodelta niin miksi neljä edellistä vuotta ei ole kyseinen osake tehnyt kummoista tuottoa? Tänä vuonna ilmeisesti tehty uusia aluevaltauksia tms. jolla saatu osake hyvään nousuun , mut pakko kysyä millaista tuottoa sä sinne viiden vuoden päähän , muutaman prosentin ehkä?

Vähän sama juttu Pepsillä , paitsi että osake seilannut tossa 60-70$ suurimaan osan viimeiset viisi vuotta.

Mä todellakin noviisiakin noviisimpi ja sä selkeästi tiedät mistä puhut , mut silti en ihan pysy kärryillä.
Neuvoisitko ostamaan Koneen , Bmw:n tai Applen osakkeita nyt kun ovat erittäin kovassa arvossa?

Nyt voit sit vielä lyödä aloittelijaa ja kertoa kuinka pahasti olen mennyt metsään kun omat sijoitukseni hajautettu suunnilleen näin : n.45% rahastoissa ja loput suoraan osakkeisiin.
Rahastot Global to 25 (n.70% rahastoista) ja yksi thaikkulan rahasto sekä yksi itäeuroopan rahasto. Osakkeet Nokia , Fortum , Sanoma , Biohit ja Hp.

Right right , mutta jos katsoo esim. Wal-martin osaketta viimeiseltä viideltä vuodelta niin huiput saavutettu tänä vuonna ja edelliset neljä vuotta menty suht samaa rataa niin jos kerta talous kasvaa vuosi vuodelta niin miksi neljä edellistä vuotta ei ole kyseinen osake tehnyt kummoista tuottoa? Tänä vuonna ilmeisesti tehty uusia aluevaltauksia tms. jolla saatu osake hyvään nousuun , mut pakko kysyä millaista tuottoa sä sinne viiden vuoden päähän , muutaman prosentin ehkä?

Vähän sama juttu Pepsillä , paitsi että osake seilannut tossa 60-70$ suurimaan osan viimeiset viisi vuotta.

Mä todellakin noviisiakin noviisimpi ja sä selkeästi tiedät mistä puhut , mut silti en ihan pysy kärryillä.
Neuvoisitko ostamaan Koneen , Bmw:n tai Applen osakkeita nyt kun ovat erittäin kovassa arvossa?

Nyt voit sit vielä lyödä aloittelijaa ja kertoa kuinka pahasti olen mennyt metsään kun omat sijoitukseni hajautettu suunnilleen näin : n.45% rahastoissa ja loput suoraan osakkeisiin.
Rahastot Global to 25 (n.70% rahastoista) ja yksi thaikkulan rahasto sekä yksi itäeuroopan rahasto. Osakkeet Nokia , Fortum , Sanoma , Biohit ja Hp.
Ennustamista ei kannata yrittää. Fundamenttien ja makrotalouden perusteella sitä voi yrittää tehdä, mutta menee silti yhtä luotettavaksi kuin nopan heitto lähes kaikilla. Kone on muuten hyvä esimerkki tästä. Se on aina vaikuttanut ihan helvetin kalliilta, joten en ole ostanut sitä koskaan. Ja aina on harmittanut :D Sitä on ollu salkussa vain siksi, että se kuuluu Seligsonin indeksirahastoon. Mutta suoraan en ole koskaan ostanut, koska on näyttänyt olevan kallis. Ja arvaa ostanko nytkään? No en. Olen itse itseni pahin vihollinen sijoittamisessa :D

Rahastoihin en ota kantaa muuta kuin sen, että valitse pienikuluinen ja sopiva indeksi. Historian mukaan vain noiden perusteella voi ennustaa mitään tuotosta.

Back
Ylös Bottom