Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

kannattaa siis joka viikko kirjoittaa "nyt on pohjat nähty" niin pääsee viikon tarkkuuteen ennusteessaan ;) sit voi viisastella uusiksen kanssa mähän sanoin - kommentein.

No tätähän on nähty. Parhaat kaivaa sen oman oikeaan osuneen ennusteensa esiin ja kehuu itseään kovasti. Tietysti unohtaa etsiä ne sata väärää ennustetta, mutta eihän tolla enää sitten mitään merkitystä ole.

Ja kuka tahansa voi osua ennustamaan jonkun tapahtuman täysin oikein pelkällä tuurilla. Mailmassa ennustajia riittää, joten väkisinkin joku osuu nappiin, jopa kahdesti. Mutta siihen ne sitten loppuvatkin, eli useampaa perättäistä oikein mennyttä ennustetta ei olla taidettu nähdä ja tuskin nähdäänkään...

kannattaa siis joka viikko kirjoittaa "nyt on pohjat nähty" niin pääsee viikon tarkkuuteen ennusteessaan ;) sit voi viisastella uusiksen kanssa mähän sanoin - kommentein.
En tiedä oliko tämä nyt tarkotettu piikittelynä minulle, mutta tarkotukseni oli kysellä teidän mielipiteitä asiasta ja ehkä herättää pientä keskustelua, eikä leikkiä mitään ennustajaa...

Sijoitatteko yhtään noihin pankkien tekemiin valmiisiin tuotteisiin vai onko kaikki sijoitukset itse väsättyjä paketteja?
Define "valmis tuote". Mulla on kaikkea suorista osakesijoituksista oblari/alueellisiin rahastoihin, allokaatiotodistuksiin, suoriin yritysbondeihin (sekä high yield että investment grade), osakevelkakirjalainoihin jne. Osana hajautusta myös valmistuotteilla on paikkansa.

Define "valmis tuote". Mulla on kaikkea suorista osakesijoituksista oblari/alueellisiin rahastoihin, allokaatiotodistuksiin, suoriin yritysbondeihin (sekä high yield että investment grade), osakevelkakirjalainoihin jne. Osana hajautusta myös valmistuotteilla on paikkansa.

No esim vaikka johonkin Nordean EuriborPlus joukkovelkakirjalainaan. Tarkoitan siis noita "rahat meille me hoidamme ne" tyyliset paketit joita näköjään pankeillä on paljon. Itse ei tarvi tehdä mitään. Vai onko katu-uskottavampaa ja seksikkäämpää tehdä itse suorat osakesijoitukset.

No esim vaikka johonkin Nordean EuriborPlus joukkovelkakirjalainaan. Tarkoitan siis noita "rahat meille me hoidamme ne" tyyliset paketit joita näköjään pankeillä on paljon. Itse ei tarvi tehdä mitään. Vai onko katu-uskottavampaa ja seksikkäämpää tehdä itse suorat osakesijoitukset.
Tietysti jos olet tutustunut tuollaisen joukkovelkakirjalainan esitteeseen, ehtoihin ja se vaikuttaa susta fiksulta (tuotto-odotuksen suhde riskiin) niin miksei tuollainen toimisi. Tuossa kyseisessä EuriborPlus:ssa on kyseessä varsin maltillisen tuoton pääomaturvattu sijoitus, jolle itse en näkisi osakesijoituksia suinkaan suorana vaihtoehtona täysin eri riskiluokan jutuista kuitenkin kyse. Hyvänä puolena tuossa on tietenkin helppo ymmärrettävyys ja riskittömyys, huono puoli on se että upsidekin on varsin rajattu tapahtui taloudessa mitä hyvänsä.

Suorat osakesijoitukset on luonnollisesti paljon katu-uskottavampia ja voi heittäää peluriläppää "mun salkussa XYZ:lle kävi sitä tai tätä, mutta jos öljyn hinta nousee..." ja monet yksityissijoittajat tuntuvat sijoittavan pelkkiin osakkeisiin (ei sillä instrumenttihajautuksella mitään tee :) ) uskoen ylivertaisiin stock picking kykyihinsä taksikuskin vihjeiden pohjalta ;) Mä en usko omiini, joten salkku on varsin laajasti hajautettu.

On. Plus paljon jännempää. Osingotkin on kivoja, ja voi syyttää vain itseä jos menee rahat harakoille :)

On. Plus paljon jännempää. Osingotkin on kivoja, ja voi syyttää vain itseä jos menee rahat harakoille :)
Näinpä, varsinkin jos kyseessä on lähinnä "harrastus"-pohjainen sijoittaminen!
En väitä, että parempaa tulosta näin saisin, mutta kun sijoittaminen on lähinnä harrastus, joka ei juurikaan vaikuta taloudelliseen tasapainooni, on paljon mielekkäämpää treidata osakkeita kuin katsoa kerran neljänneksessä rahaston/(tai jonkun muun - ei niin paljon huomiota tarvitsevan) tilannetta. :)

Saahan sitä kuka tahansa ostaa pankin piiloindeksirahastoa kiskurihintaan tai vaikka jotain hiton "pääomaturvattua" härpäkettä joka on sidottu tyyliin tähtien liikkeeseen tiettynä ajanjaksona.

Eli jos haluaa jotain valmista, kannattaa katsella indeksirahastot ja ETF:t. Toki sitä on hyviä aktiivisia rahastojakin, mutta tuo on sitten ihan yhtälailla sitä "helmen kalastusta" mitä osakepoimintakin.

Sinällään kiinnostaisivat esimerkiksi jotkin venäläiset energiayhtiöt, mutta sijoita nyt noihin rahastoihin (esim. Russia Prosperity), kun ne sisältävät paljon Venäjän pankkisektorin osakkeita. Ja siellä voi tapahtua lähiaikoina aivan mitä tahansa.

UPM:ää ja Nokiaa on tullut ostettua hiukan parin viime päivän aikana. Olisi vuoden mittaan tarkotus tutkiskella että kannattaako ostella osakkeita enemmänkin vai maksaa asuntolaina pois.

Sinällään kiinnostaisivat esimerkiksi jotkin venäläiset energiayhtiöt, mutta sijoita nyt noihin rahastoihin (esim. Russia Prosperity), kun ne sisältävät paljon Venäjän pankkisektorin osakkeita. Ja siellä voi tapahtua lähiaikoina aivan mitä tahansa.

Aivan.Omistin aika paljon tota russian prospherity paprua mut luojan kiitos myin sen pitkin hampain ja ostin auton kun se oli n 93.Ajattelit et vittu kun vois viela vahan odottaa.:D

Näinpä, varsinkin jos kyseessä on lähinnä "harrastus"-pohjainen sijoittaminen!
En väitä, että parempaa tulosta näin saisin, mutta kun sijoittaminen on lähinnä harrastus, joka ei juurikaan vaikuta taloudelliseen tasapainooni, on paljon mielekkäämpää treidata osakkeita kuin katsoa kerran neljänneksessä rahaston/(tai jonkun muun - ei niin paljon huomiota tarvitsevan) tilannetta. :)
Jees. Ainakin itse opinut aika paljon tätä kautta ja näillä näkymin salkkukin on n. 20% plussalla. Nyt ei kyllä uskalla laittaa tuonne yhtään ihan hetkeen.

Olisi nordeassa pankissa pikkaisen ylimääräistä rahaa joka pitäisi pistää säästöön. Eli millä pankilla on tällä hetkellä paras säästö tili.

Olisi nordeassa pankissa pikkaisen ylimääräistä rahaa joka pitäisi pistää säästöön. Eli millä pankilla on tällä hetkellä paras säästö tili.

Vertaile itse tuolla: http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/korot/#saastotili

Tähän pakollinen disclaimer, että kenenkään yksityishenkilön ei ole suositeltavaa koskea noihin säästötileihin, mieluummin korkorahasto esim. Seligsonilta niin saat paremman tuoton. Jos kuitenkin väkisin haluat säästötilin, suosittelen Nordean tai Pohjolan (OKO) säästötilejä ja kiitän sinua ko. firmojen osakkeenomistajan ominaisuudessa osallistumisestasi "Freakille uusi Jaguar" -kampanjaan. Sitähän pankkien säästötilit on, hyväntekeväisyyttä jonka kohteena on pankki.

Vertaile itse tuolla: http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/korot/#saastotili

Tähän pakollinen disclaimer, että kenenkään yksityishenkilön ei ole suositeltavaa koskea noihin säästötileihin, mieluummin korkorahasto esim. Seligsonilta niin saat paremman tuoton. Jos kuitenkin väkisin haluat säästötilin, suosittelen Nordean tai Pohjolan (OKO) säästötilejä ja kiitän sinua ko. firmojen osakkeenomistajan ominaisuudessa osallistumisestasi "Freakille uusi Jaguar" -kampanjaan. Sitähän pankkien säästötilit on, hyväntekeväisyyttä jonka kohteena on pankki.

Nojaa. Jos katsot noita pankkien korkorahastoja ja niiden dippaamista (pl sampopankki) niin se on ollut jotain ihan järjetöntä. Esim op:ssa taitaa nätisti defaultata gm:n paskat kohtapuolin ja tsädäm: 100e onkin pian 20e. Eli jos et osaa perehtyä oikeasti noihin rahastoihin niin mieluummin tilille.

Varsinkin nyt deflaation uhan alla ei kauheasti tarvitse inflaation hammasta pelätä eli about kaikki on reaalituottoa.

Eli vähän tervettä järkätä noihin suosituksiin. Tuotto = riskitön tuotto + riskipreemio. Lisäksi pankkien säästötileillä on nyt kilpailua islantilaisten hämmentämisen jälkeen eli jotain hyötyä siitäkin.

Nojaa. Jos katsot noita pankkien korkorahastoja ja niiden dippaamista (pl sampopankki) niin se on ollut jotain ihan järjetöntä. Esim op:ssa taitaa nätisti defaultata gm:n paskat kohtapuolin ja tsädäm: 100e onkin pian 20e. Eli jos et osaa perehtyä oikeasti noihin rahastoihin niin mieluummin tilille.

Varsinkin nyt deflaation uhan alla ei kauheasti tarvitse inflaation hammasta pelätä eli about kaikki on reaalituottoa.

Eli vähän tervettä järkätä noihin suosituksiin. Tuotto = riskitön tuotto + riskipreemio. Lisäksi pankkien säästötileillä on nyt kilpailua islantilaisten hämmentämisen jälkeen eli jotain hyötyä siitäkin.

Kukaan ei todellakaan ole pankkien korkorahastoista puhunut sanaakaan. Niihin sijoittamista suosittelee ainoastaan pankin "sijoitusneuvojat" eli kassatädit. Kai tiedät että sijoitusinstrumentteja on muillakin kuin pankeilla? Perusvetona rahastojen osalta piensijoittajille esim. mainitsemani Seligson rahastoyhtiö. Suosittelen sinulle pikaista tutustumista rahastoyhtiöiden ja muiden sijoitusyhtiöiden kenttään. Oli pankin tuote sitten talletustili, korkorahasto, osakerahasto, yhdistelmärahasto tai mikä tahansa välttäisin pankkien käyttämistä sijoitus- tai säästämistarkoituksiin kuin ruttoa. Pankkien tuotteet eivät tuota kuin kuluja ja huono tuottoa. Puhut perehtymisestä? Pienikin vilkaisu mihin tahansa alan lehteen tai nettisaittiin kertoo alle viidessä minuutissa että kannattaa pysyä erossa pankkien sijoitustuotteista. Puhut terveestä järjestä suosituksien kohdalla ja oikeasti suosittelet itse rahan laittamista tilille jossa korot ovat 0-2%????? Onneksi olkoon vaan sinullekin:zzzz:

Niinpä. Ja vielä kun käytännössä on niin, että jos korkorahatosta lähtee iso kasa euroja veke, et niitä ikinä takasin tule saamaan. Osakkeiden hinnat on tähän asti koupista nousseet ja tuskin tästä mitään uutta taloutta tulee...

Back
Ylös Bottom