Kaminari sanoi:
Tämä juuri oli se minkä pistin merkille
Aivan, kuten sanottua kansalaiset nyt tekee jotkut päätöksensä todella mutu-fiiliksellä. Tietoahan tuolloin oli tarjolla vaikka kuinka paljon, mutta jos ihmisiä ei kiinnosta niin minkäs teet. Populistit käyttää tätä armotta hyväks ja siks just noita persemalleja sun muita sielä eduskunnassa pyörii.
Kaminari sanoi:
Teesi --> Antiteesi ---> Synteesi. Diktatuurista en osaa sanoa mitään. On olemassa muutakin kuin äärilaidat. Ja loppupeleissä eikös se aina järjestelmästä huolimatta mene siihen että valta on harvoilla.
Olen tylsistynyt tähän maailmaan jossa mitään ei tapahdu.
Ylenkatso sitä niin paljon kuin kerkeät. Niin on helppoa jäädä kotiin ja kirota maailman menoa, se on vallattoman osa minun näkökulmasta ja se pitää hyväksyä normaalielämään kuuluvana asiana.
Joo, mutta käytännössä tää on ainut(paras) vaihtoehto, että valta on harvoilla. Tai harvoilla ja harvoilla, kansallahan se on, myöskin sulla, mutta ei kelpaa. Täähän on "välimalli". Diktatuurin toinen laita on se Antiikin Kreikan torimalli. Ei enää mahduta torille, mutta asiathan vois hoitaa vaikka netin välityksellä. Ollaan kuitenkin varmaan samaa mieltä, että noi äärilaidat ei ainakaan toimi.
Mitä täälä pitäis tapahtua? Ootsä nyt mun kanssa samoilla linjoilla, jos oot mun tilityksiä muualla lukenut vai onko täälä sun mielestä asiat huonosti jo nyt. Aika hyvinhän Suomella yleisesti menee.
Kaminari sanoi:
Loppupeleissä ollaan natossa. Se on varma. Jos ei olla, tarjoan tuopin.
No helgari, löytyykö sulla jotain takarajaa? Ens pressakauden jälkeen? Mutta mennään tai ei, eikö tässä oo sekin vaihtoehto, että porukka todella haluaa sinne, vaikka sä et halua?
Kaminari sanoi:
Aivan. Mutta siitä päästäänkin siihen että mitä järkeä koko äänestämisessä on. Sen lisäksi että koen koko homman naurettavana, jäävään itseni. Ei pidä puhua kansanvallasta jos se on käytännössä pelkkä vitsi. Vai onko siinä joku elintärkeä viihdearvo että saa käydä tökkäämässä lapun laatikkoon? Vähän niinkuin joulukalenterin kanssa?
Tässä on koko homman ydin. Mä voin ainakin myöntää, etten pärjäis eduskunnassa. Pointtihan on se, että sinne äänestetään pätevä edustaja, jolla on suurinpiirtein samat arvot/ideat kun sulla. Kompromissejahan jossain asioissa tulee pakostikin, mutta se on demokratian hinta. Toinen vaihtoehto on nimittää sut itsevaltiaaks...
Kaminari sanoi:
Tuo pyyntö on perusteltu kyllä. Kukas se sanoo että haluan "parempaa" tulevaisuutta? Kenelle parempaa? Jonkun muun parempi tulevaisuus on sama kuin minun sankollinen paskaa ja kaikki ei hyödy se on selvä. Oletkos sinä sitä sakkia joka uskoo rajattomaan kasvuun?
No lähinnä ittees tarkotin. Pointtina, että haluat varmaan vaikuttaa yhteisiin asioihin, jotka vääjäämättä vaikuttavat myös sinuun. Joo, kaikki päätökset ei miellytä kaikkia, kuten sanottua kompromisseja tulee tehdä.
Kaminari sanoi:
Punainen lanka on se että olen katsonut mitä äänestämällä "tapahtuu" ja todennut että ne asiat jäävät tapahtumatta vaikka en äänestäisikään.
Toisaalta olen katsonut mitä aseellisella väkivallalla ja terrorismilla tapahtuu. Hyvä ihminen. Vai voisiko olla niin että kaikki tapahtuma ei ole näkyvää.
Ei siitä ainakaan kovaa meteliä pidetä ja uutisoida.
Jos todella haluat vaikuttaa johonkin, hanki paljon rahaa ja vaikutusvaltaisia ystäviä.
Ei äänestämistä voi ajatella siten, että nyt kun käyn niin kaikki asiat muuttuu hyvin. Se on kuitenkin sama juttu kun vaikka kierrätyksen kanssa. Jos sä henkilökohtasesti päätät olla kierrättämättä, niin sillä ei oo ekologisesti paskankaan merkitystä laajemmassa mittakaavassa. Toisinpäin vaikka kierrätät niin ei sillä sillonkaan ole koko maailman tai edes Suomen mittakaavassa paskankaan merkitystä. Pointti on se, että toi on väärä ajattelutapa. Se oma tontti pitää hoitaa, ja sitten voit kritisoida sitä naapuria jota ei kiinnosta. Tää systeemi ei oo täydellinen, mutta ideaalisesti jos kaikki olis valveutuneita äänestäjiä myös päätökset mitä tehdään vastais tarkemmin sitä "kansan tahtoa". Toi viimenen on totta "it's not who you are, it's who you know". Näinhän se menee käytännössä pieni ihminen on pieni ihminen ja suuret on jotain muuta, mutta edelleenkin paska syy jättää äänestämättä.
Kaminari sanoi:
Why not? Teidän äänestäjien vikahan se on jos homma kusee, te ainakin uskotte siihen systeemiin ja hyväksytte sen.
Eka pointti oli se, että sano sen kuka tahansa. Oli SUN idea vetää Hitlerin tekemiset tähän mukaan. Sä olisit voinut jättää sen "lähteen" mainitsematta ja sanoo vaan ton ylläolevan. Jos nyt kuitenkin voidaan jättää Aatu ja silloset asiat tän keskustelun ulkopuolelle niin oon siltikin sitä mieltä, että homma ei mee ihan noin.
Joo mä hyväksyn systeemin pääpiirteissään, koska parempaakaan ei ole tarjolla, mutta ei se tarkota, että homma toimis täydellisesti. Mä otan osavastuun sen mun ehdokkaan säätämisistä, mitkä se tekee vaalilupaustensa/yleisen imagonsa arvattavuuden/arvojensa ym. mukaan.
Mutta jos kaveri/puolue lupaa yhtä ja kääntää täysin selkänsä niin ei ne ole mun vastuulla. Se on naivia väittää, että ihmisen vois muka tuntee niin hyvin tai, että väärinkäytöksiä ei tapahtuis.
Tottakai sen tekemisiä tulee seurata ja potkia se pihalle seuraavissa vaaleissa, jos käytös ei miellyttänyt. Siinä oot oikeessa, että jos edustajien tekemisiä ei seuraa yhtään vaan äänestää vaikka tissien ja perseen perusteella niin sillon oot kyllä sen säätämisistä myös vastuussa.
Mutta se on turha sunkaan pestä käsiäs vastuusta. Sä elät täällä hiljasesti hyväksyen tän systeemin, siihen kuitenkaan vaikuttamatta. Toi on se laiskanmiehen protesti jättää äänestämättä. Ehkä sillä joskus on jotain vaikutusta, ehkä ei.
Ja kaiken tän jälkeen, mä en oo vieläkään vakuuttunut, että sä oot ittekään ihan loppuun asti miettiny mikä sua varsinaisesti tässä systeemissä risoo. Ehkä se vaan ei mene mulla jakeluun, mutta kuulostaa tollaselta yleiseltä politikot/politiikka on perseesta tilitykseltä kun esim. omat asiat ei oo just niin kun itse haluaa.