Pakkotoiston opettajat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

Hippa

Okkapukku.
VIP
Sieltä täältä aina välillä näkee, että joku toimii opetustehtävissä. Joka vuosi pääsykoeketjussa on joku, joka haluaa opettajaksi.

Kuinka paljon täällä on opettajia? Millä kouluasteella teet töitä? Mikä on koulutuksesi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ole opettaja, mutta oon jonkun aikaa harkinnut että voisi olla mun juttu mahdollisesti. Diplomi-inssiksi vuoden päästä valmistumassa, ja nyt stressaavassa työelämässä, kesälomat jääneet väliin töiden takia ja projekteissa hirveä kiire. Matikan ja fysiikan yläaste/lukio opettajaksi jos joksikin, ei ilmeisesti dippa-inssitutkinnon päälle tarttisi vetää kun joku vuoden pedagogiset opinnot sis.työharjoittelua?

Kyllä se 10 viikon kesäloma on sen arvoinen, vaikka palkasta vähän tinkisikin. Plus hiihto-, syys- ja joululoma. Normisti kun pystyy pitämään ehkä sen neljä viikkoa jos ei kauhea kiire töissä ole, nyt olisi vuodessa tarjolla 15 <3<3

Dieetin voi varmasti vetää sitten syksyyn 100% panostuksella.

Mielenkiinnosta itekin lukisin millasissa tehtävissä ja kuinka rankkaa, pystyykö treenaamaan täysillä jne?

Lasketaanko yliopiston opet? Meitä on täällä monta. Koulutus maisteri. Harva varmaan hakeutuu nimenomaan yliopiston opeksi, tänne vain päädytään. :D

No mä olen piirua vaille valmis kasviksen kandi, erityispedagogiikka pääaineena. Valmistuttua tulisi pätevyys erityisopettajan ja luokanopettajan töihin, tosin näillä näkymin suuntautuminen olisi laaja-alaisen erityisopetuksen pariin ja joku aineenopettajuuskin olis kiva hankkia.

Uskokaa tai älkää, mutta minusta tuli melkein opettaja. Ehdin kolmisen vuotta opiskella äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajaksi, mutta muutin mieleni. Jonkun verran ehdin tehdä sijaisuuksiakin. Eihän sitä tiedä, jos sekoan joskus uudestaan ja luen kasviksen opinnot loppuun, mutta ei oikein oppiaineena kiinnostanut. Ehkä jossain kolmannen asteen oppilaitoksessa jaksaisikin olla, jos vähän viilaisi tätä nykyistä erikoistumista, mutta en usko että minusta olisi alemmille asteille. Jos joku keksii aikakoneen ja voin alkaa kunnon kansankynttiläksi johonkin 1920-luvun englantilaiseen sisäoppilaitokseen, ilmoitelkaa. Sitä odotellessa pysyttelen aloilla, joilla en voi sotkea kenenkään herkän pienokaisen henkistä kehitystä.

Lukiossa opetan fysiikkaa ja matematiikkaa, kohta 10 vuotta "uraa" takana. Koulutus on se perinteinen eli olen maisteri. Kiva duuni, salille ehtii monesti jo iltapäivällä ja kesälomalla voi urheilla ihan urakalla. Palkkakin on kohtuullisen kiva. Suosittelen.:rock:

En ole opettaja, mutta oon jonkun aikaa harkinnut että voisi olla mun juttu mahdollisesti. Diplomi-inssiksi vuoden päästä valmistumassa, ja nyt stressaavassa työelämässä, kesälomat jääneet väliin töiden takia ja projekteissa hirveä kiire. Matikan ja fysiikan yläaste/lukio opettajaksi jos joksikin, ei ilmeisesti dippa-inssitutkinnon päälle tarttisi vetää kun joku vuoden pedagogiset opinnot sis.työharjoittelua?

Kyllä se 10 viikon kesäloma on sen arvoinen, vaikka palkasta vähän tinkisikin. Plus hiihto-, syys- ja joululoma. Normisti kun pystyy pitämään ehkä sen neljä viikkoa jos ei kauhea kiire töissä ole, nyt olisi vuodessa tarjolla 15 <3<3

Dieetin voi varmasti vetää sitten syksyyn 100% panostuksella.

Mielenkiinnosta itekin lukisin millasissa tehtävissä ja kuinka rankkaa, pystyykö treenaamaan täysillä jne?

Tuossahan noi kelpoisuudet on. Yläasteella vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto + opetettavasta aineesta väh. 60op (35ov) + 60op (35ov) opettajan pedagogiset opinnot. Lukiossa muuten samat, mutta opetettavassa aiheessa väh. 120op (55ov).

Lähde: http://www.oaj.fi/portal/page?_pageid=515,529759&_dad=portal&_schema=PORTAL

Riippuu aika lailla ihmisestä, että kuinka stressaavaa työ on. Myös se oppilasaines vaikuttaa, ja oppilaiden vanhemmat. Jos sulla on luokallinen enkeleitä, joiden vanhemmat on ihkuja niin mikäs siinä on ollessa :)

Mulla on opeopinnot suoritettuna, gradu kirjoitusta vaille valmis. Sitten valmistun luokanopettajaksi. Sain töitä erityisluokanopettajana ja voin sanoa, että duuni on rankkaa ja stressaavaakin. Ei ne oppilaat, mutta kaikki se muu härdelli, mitä työ sisältää. Kaikki palaverit ja kokoukset ja koko moniammatillinen yhteistyöhässäkkä vie yhtä paljon aikaa kuin se opetuskin.

Luokanopen hommiakin olen tehnyt sijaisuuksien muodossa ja onhan se leppoisampaa.

Ei ne oppilaat, mutta kaikki se muu härdelli, mitä työ sisältää. Kaikki palaverit ja kokoukset ja koko moniammatillinen yhteistyöhässäkkä vie yhtä paljon aikaa kuin se opetuskin.

Tuo on kyllä niin totta... Ja siitä ei kerrottu mitään sillon kun opeopintoja suoritti. Kun saiskin vaan opettaa...

Aineenope yläastella ilmoittautuu. Koulutus pätevä.

Edittiä Pexille: Viikkotuntimäärä on mulla reilu (lähempänä 30). Työtä teettää kuitenkin yllättävän vähän varsinaisten oppituntien päälle. Käytän ehkä keskimäärin viikossa 5-10 tuntia suunnitteluun, kokeiden korjaamiseen, kokousteluun ja muuhun turhuuteen. Vapaa-aikaa iltaisin on. Välillä vituttaa ja stressaa, mutta useimmiten ei. Pitkä kesäloma kompensoi paljon paskaa.

Paljonko opettaja tienaa keskimäärin (esim ala-aste, yläaste, toisen asteen oppilaitos) esim jos työkokemusta sen 5-10 vuotta? Onko kesäkuukaudet täydellä palkalla ja saako silloin lomailla sen 2,5 kuukautta ihan täysin vai joutuuko tekemään jotain nakkihommia viran puolesta?

Ja tarkoitan luokanopettajia / aineopettajia. Yliopistojen assistentteja ei tarvi laskea mukaan, vaikkakin ne luennoivat, mutta heillä harvemmin pedagogista koulutusta.

Itse opiskelen yliopistossa maantiedettä ja opettajakoulutukseen hakeutuminen on ehdottomasti yksi varteenotettava vaihtoehto. Kiinnostaa niin pedagogiset, opettaminen, valitsemani pääaine ja mahdolliset opettajalle suositeltavat sivuaineet kuin muukin alaan liittyvä. Sijaisuuksia olen joskus tehnyt yläasteella ihan vaan sen vuoksi, että äidin kautta on suhteita sinne. Erittäin mukavaa hommaa, mutta päämielenkiinto opetuspuolella lienee siellä oman alan opettamisessa vähintään lukiotasolla. Eihän sitä ikinä tiedä, mitä sitä yliopistossa innostuu lukemaan sitten sivuaineina, mutta tällä hetkellä on melko vahva fiilis, että lähtisin noita pedagogisia ottamaan ja valitsemaan sivuainetta opettajaura mielessä.

Nyt kun tällainen tredi saatiin, niin kysympäs tässä vielä samat, kuin tuolla "kysy eri ammateista"-keskustelussa:

Opettaja-kysymyksiä:

1. Mille koulutusasteelle yleisimmin aineopettajat sijoittuvat (koulutus ge/bi/mahdollisesti joku kolmas, fil. maisteri) työuransa alkutaipaleella?
2. Minkälaiset työnäkymät kyseisen tutkinnon omaavalla henkilöllä on viiden vuoden kuluttua Etelä-Suomen alueella?
3. Kuinka paljon esim. lukion aineopettajat opettavat (oppituntimaista opetusta) viikossa?
4. Paljonko voisi reaaliaineita opettavan henkilön kuvitella käyttävän "itsenäisiä" työtunteja oppituntien ulkopuolella per viikko?
5. Paljonko kullakin koulutusasteella kyseisellä koulutuksella Etelä-Suomen alueella voi kuvitella tienaavansa?

:)

Opettaja-kysymyksiä:

1. Mille koulutusasteelle yleisimmin aineopettajat sijoittuvat (koulutus ge/bi/mahdollisesti joku kolmas, fil. maisteri) työuransa alkutaipaleella?
Yläasteilla eniten paikkoja auki. ge/bi opeilla ilmeisesti hankalampaa saada töitä kuin vaikka ma/ke/fy opeilla. Jos kolmatta opetettavaa ainetta mietit, niin työnsaannin kannalta se olisi terveystieto.
2. Minkälaiset työnäkymät kyseisen tutkinnon omaavalla henkilöllä on viiden vuoden kuluttua Etelä-Suomen alueella? Suurten ikäluokkien jäämisestä eläkkeelle on puhuttu pitkään, mutta tähän asti eläköitymistä kompensoitu luokkakokojen suurentamisella. Mutta silti sanosin, että ihan hyvät, jos et välitä siitä, mihin päin E-Suomea sijoitut.
3. Kuinka paljon esim. lukion aineopettajat opettavat (oppituntimaista opetusta) viikossa? Löytyy jostain faktaakin, mutta opetusvelvollisuus lukion opettajilla on (aineesta riippuen jossain 16-23 tunnin kieppeillä. Ylimenevistä tunneista saa lisää palkkaa.
4. Paljonko voisi reaaliaineita opettavan henkilön kuvitella käyttävän "itsenäisiä" työtunteja oppituntien ulkopuolella per viikko?
Tämä riippuu täysin henkilöstä. Töitä voi tehdä vaikka kaiket päivät tai vaihtoehtoisesti voi sluibailla aika vähällä. Varsinkin vähän myöhemmin, kun on jo samat asiat vetänyt läpi useampaan kertaan, homma helpottuu ja rutinoituu.
5. Paljonko kullakin koulutusasteella kyseisellä koulutuksella Etelä-Suomen alueella voi kuvitella tienaavansa?Jos tunteja on opetusvelvollisuuden verran, palkka on jossain 2,4 k€ tietämillä. Jokainen ylimääräinen viikkotunti tuo vajaan satasen lisää. Tuo vastaa jossain määrin myös Andyn kysymykseen. Luokanopettajilla palkat aineenopettajia jonkin verran pienemmät.

....

Hei opet, tässähän voi muutenkin keskustella aiheesta, jos on jotain mielen päällä.

Mä nimittäin mietin sellaista asiaa kuin työtunnit. Mulle tosiaan on laskettu 28 viikkotuntia (josta 6 ylituntia). Joka viikko olen koululla tai jossain palaverissa tuon 28 tuntia, usein pari tuntia ylikin.

Tänään alkava viikko onkin poikkeuksellisen kokoustentäyteinen, kun on tosiaan 22 opetustunnin päälle 14 tuntia erilaisia palavereja ja (pakollista) koulutusta. Yhteensähän tuosta tulee tunteja 36, mikä ylittää reippaasti sen, mistä palkkaa saan.

Miten te yleensä teette töitänne? Oletteko te tiukkaan koululla juuri sen opetusvelvollisuuden (sisältäen ylitunnit) verran? Meneekö runsaasti yli? Ali? Tuleeko kukaan koskaan urputtamaan, että olette liian vähän koululla? Ylitöistä ei varmaan kukaan valita ;)

Hei opet, tässähän voi muutenkin keskustella aiheesta, jos on jotain mielen päällä.

Mä nimittäin mietin sellaista asiaa kuin työtunnit. Mulle tosiaan on laskettu 28 viikkotuntia (josta 6 ylituntia). Joka viikko olen koululla tai jossain palaverissa tuon 28 tuntia, usein pari tuntia ylikin.

Tänään alkava viikko onkin poikkeuksellisen kokoustentäyteinen, kun on tosiaan 22 opetustunnin päälle 14 tuntia erilaisia palavereja ja (pakollista) koulutusta. Yhteensähän tuosta tulee tunteja 36, mikä ylittää reippaasti sen, mistä palkkaa saan.

Miten te yleensä teette töitänne? Oletteko te tiukkaan koululla juuri sen opetusvelvollisuuden (sisältäen ylitunnit) verran? Meneekö runsaasti yli? Ali? Tuleeko kukaan koskaan urputtamaan, että olette liian vähän koululla? Ylitöistä ei varmaan kukaan valita ;)

Osasta tunteja saa palkan, osa kuuluu palkattomana mukaan. Esimerkiksi kaikista opetustunneista maksetaan, samoin korvauksen saa esim. yhtenä viikkotuntina luokanvalvojan tehtävästä. Se, mistä maksetaan ja mistä ei, on neuvoteltavissa (kuntakohtaisesti?). Kannattaa kysyä luottamusmieheltä, miten asia menee. Löytyy varmaan myös tessistä. Kannattaa pitää huoli siitä, ettei ihan kaikkeen suostu ilman palkkaa. Mutta yleensä esimerkiksi valvontavuoroista, jälki-istunnoista, kokouksista ja vanhempainilloista ei makseta.

Yo:ssa ja jossain määrin myös yksityisellä sektorilla opetan / koulutan (mut pääasiassa tutkin + ohjaan opinnäytetöitä). LitT liikuntafysiologiasta ja muodolliseen opettajapätevyyteen tein aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot. Palkka ja työmäärä vaihtelee...

Aineenope yläastella ilmoittautuu. Koulutus pätevä.

Varmaan koomista jos oppilaat tietäisivät mitä ope postailee nettiin vapaa-aikaan. FFFFUUUUUUU :D

Ite en ole opettaja mutta pari kaveria on ja kyllä kehuvat kaljalasin ääressä töitä ihan simona vaikka virallinen kanta onkin että raskasta on ja valmisteluihin yms menee pirusti aikaa.

Kaveri joka on ylä-aste opettaja (historia) ainakin kehui ettei ole enää vuosiin tarttenu materiaalia parannella pahemmin eikä aikaa saa mitenkään menemään 8-16 joka päivä vaan päivät jäävät lyhemmiksi. Lisäksi lomat ja 10 viikon kesäloma.

Kesäloman pituutta kun kehuin hänelle niin hän lohdutti: "kuluu se kuule 10 viikkoakin uskomattoman nopeesti". Kiitti vaan kun itellä on se perus 4 viikkoa :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom