Pakkiksen keskustelujen taso

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Elcaco
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Ikä
38
Onko kukaan pistänyt merkille, että hyvin usein nykyään keskustelut kääntyvät johonkin aivan muuhun kuin mistä keskustelu alkoi? Tietenkin näin käy myös elävässä elämässä ja tulee myös Pakkiksella jatkumaan, mutta tarkoitan tällä sitä ainaista väittelyä pienistä turhanpäiväisistä asioista. Olen myös huomannut sen, että kun joku yrittää ihan asiallisestikin kysyä jotain ihan oikeasti mielenkiinoista, homma menee joko täysin asian sivuun, tai väittelyksi. Hyvä esimerkki tästä oli Miken aloittama thread, jossa hän kyseli Pakkiksen "pareista".

Yksi selitys tähän on varmasti huima jäsenmäärän nousu ja tätä kautta mielipiteitten määrä sekä kirjoittajien laaja "kirjo". Jotenkin on vain alkanut huolestuttaa, että jos suunta lähtee totaalisesti siihen, että vain trollataan, provotaan, herjataan ja tapellaan, niin jossain vaiheessa palstalla ei muuta tehdäkään. Uskon, että näin ei varmasti tule Pakkikselle koskaan käymään, ja siitä kuuluukin kiitos kovalle moderoinnille ja useimmiten turhat väittelykeskustelut löytävätkin paikkansa salaisista kansioista. Jossain vaiheessa keskusteltiin uuden "asiallisen" alueen perustamisesta, ja mielestäni asiasta voitaisiin keskustella uudestaan. ASIALLISESTI!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aika mielenkiintoista että aloitit tästä threadin, sillä mulla on ollut ihan sama mielessä. Jotenkin tuntuu että viimeisen 6kk aikana on alkanut oleen enemmän ja enemmän jippii meininkiä. En tiedä johtuuko tää nuorten jäsenten kasvaneesta määrästä vai mistä, mutta kummallisen paljon alotetaan aivan ihmeellisiä threadeja ja postauksia joissa ei ole mitään järkeä. Elämme mielenkiintoisia aikoja.
Ja tohon keskustelun siirtymiseen sivuraiteille sanoisin vaan että sitä on aina ollut ja tulee olemaan. Mun mielestäni, kohuuden rajoissa, se on keskustelujen suola.

kylläpä nuo ihmethreadit äkkiä katoaaki, kunnon keskustelut pysyy hyvin ylhäällä.

Jos kaikki muut alueet pidettäisiin asiallisina, mutta perustettaisiin joku "paskanjauhanta-, off topic-, vittuilu- ja provoamis-alue"? Ei minusta off topicin jauhaminen ainakaan yleisella alueella haittaa, jos se liittyy kuitenkin jonkun, edes puolijärkevän aasinsillan kautta threadin aiheeseen.

Eipä tuo minua pahemmin ole häirinnyt, ja itsekin silloin tällöin aloittelen offtopicia. Näinhän ne keskustelut aina ajautuvat jonnekin, eivätkä jää vain junnaamaan paikoilleen. :D

Se on fakta ettei ne keskustelut etene yhtään jos vain junnataan tasan jonkun tietyn jutun ympärillä eikä poiketa siitä yhtään. Pientä offia mielestäni voi olla, eli ikäänkuin kierrellään kuitenkin asian ympärillä. Mutta silti turhaa paskan jauhamista ja pään aukomista ei pidä katsoa läpi sormien.

Tää juttu tosiaa koskee aika monta foorumia nykyisin. Tuntuu et joka foorumin taso senkus laskee. Varmaa johtuu uusista netin käyttäjistä joilla on etiketti vähän hukassa.

Äkkiä tulee mieleen Riikonen, jonka uudet tredit oli jotain aivan käsittämätöntä. Tekikö sitten tahallaan, en tiedä, mutta uskomatonta dadaa ne joka tapauksessa oli. Sitten on tietysti kaikkien ystävämme, ant. Ant:in tredit ja postit oli kautta linjan uskomattominta shaittia, mitä Internetin syövereihin on työnnetty. Ant:illa on varmaan korkein nisäkkäiden viestien/tredien poistoprosentti.

Mielestäni moderointia voisi jopa hieman tiukentaa. Asiattomia viestejä voitaisiin poistaa suoraan, varsinkin jos uuden keskustelun alkuun tulee vain pelkkiä yhden rivin trollauksia. Tämä "parit" ketju oli hyvä esimerkki. Siinä olisi voinut ottaa alusta turhat viestit pois ja antaa keskustelun jatkua. Tämä on toki vain minun näkemykseni asiasta ja mielipiteitähän on monia. Se, että aihe jossain vaiheessa hieman harhaantuu alkuperäisestä on normaalia ja pelkästään rikastuttavaa. Näistäkään harhautuneista aiheista ei muuten välttämättä olisi koskaan keskustelua.

Elcaco sanoi:
Onko kukaan pistänyt merkille, että hyvin usein nykyään keskustelut kääntyvät johonkin aivan muuhun kuin mistä keskustelu alkoi?

Täytyy nyt alkuun kysyä että oletko itse kuinka pitkään seurannut pakkotoiston keskusteluja, joindaten mukaan et, vai oletko lukenut jo pidempäänkin?

Oma mielipiteeni on että moderointia ei tulisi kiristää, ei tämän pitäisi sentään olla mikään keskitysleiri ja vaikka trollit ja vastaavat ovatkin pahasta niin joskus niistä irtoaa parhaat naurut.

Tällainen juttu on joskus tullu mieleen. Jos jäseneksi kirjautumisessa vaadittaisiin kirjottaan asiallisesti oma ikä, pituus, (ei painoa), ja vaikka paikkakunta, niin pelkät Trollinimimerkit vähentyis? Siis tehtäis foorumille kirjoittamaan pääsystä sen verran vaikeampi tehtävä, että satunnaiset trollaajat ei näkis vaivaa kirjautua. Nykyään profiilit on tyhjinä kaikilla niillä jotka jauhaa pelkkää shaibaa tai alottelee tahallaan tyhmiä threadeja.

Samaa mieltä. Noin vuoden olen lautaa seuraillut ja täällä on kyllä todella löysä kuri. Sitä tosiaan voisi hiukan miettiä, miten ilmaisee mielipiteensä.

Eikös tämän pitäisi olla eräänlainen punttaajien äänitorvi, tämän laudan?

Sitten kun joku muu, kuin punttaa tulee tänne selailemaan ja kohdalle osuu haista vittua ja vaikka mitä idioottimaisuutta, eikös se vain kannusta sitä stereotypiaa, että punttaajat on idiootteja piripäitä?

Eli, kuria kireämmälle. Joka tapauksessa topicit alkavat de-railaamaan, ja sille ei voi mitään. Eipä sille silti tarvikaan tehdä mitään, kunhan vain siiten pää aiheeseen tulee edes pari vastausta.

Kyllä mun mielestäni kuri ja moderointi pakkiksella on esimerkillistä verrattuna useaan muuhun foorumiin, enkä todellakaan pitäis sitä löysänä! Täältä lähtee banaani kädessä aika nopeasti IMO jos ei osaa käyttäytyä. Myös pakkiksen huumori on ihan omanlaistansa ja kaikki ei varmaan sitä tajua.

Paingod sanoi:
Samaa mieltä. Noin vuoden olen lautaa seuraillut ja täällä on kyllä todella löysä kuri. Sitä tosiaan voisi hiukan miettiä, miten ilmaisee mielipiteensä.

Eikös tämän pitäisi olla eräänlainen punttaajien äänitorvi, tämän laudan?

Sitten kun joku muu, kuin punttaa tulee tänne selailemaan ja kohdalle osuu haista vittua ja vaikka mitä idioottimaisuutta, eikös se vain kannusta sitä stereotypiaa, että punttaajat on idiootteja piripäitä?

Eli, kuria kireämmälle. Joka tapauksessa topicit alkavat de-railaamaan, ja sille ei voi mitään. Eipä sille silti tarvikaan tehdä mitään, kunhan vain siiten pää aiheeseen tulee edes pari vastausta.
Missä täällä haistatellaan vittua? Annatko esimerkin?

Tämä on kyllä (vähäisten) kokemusteni mukaan moderoinnin suhteen yksi tiukimmista palstoista (ja hyvä niin), eikä noita idioottimaisuuksia ainakaan minun silmiini kovin usein tule. Siinä en näe mitään pahaa, jos keskustelu hieman eksyy raiteiltaan. On turhan monta palstaa, jossa pysytään tiukasti pelkästään aiheessa ja siihenpä sitten ne keskustelut tyrehtyykin. On myös threadeja joita en lukisi pelkästään otsikon takia, jos ne olisivat vain pelkkää oikeaa asiaa, yleensä offtopicit tekevät threadista mielenkiintoisemman :)

Rautakokin ehdotus profiiliin pakolliseksi laitettavista on kannatettava idea.

Laffer sanoi:
Täytyy nyt alkuun kysyä että oletko itse kuinka pitkään seurannut pakkotoiston keskusteluja, joindaten mukaan et, vai oletko lukenut jo pidempäänkin?
En varmastikaan ole kaikista pisimpään tätä palstaa seurannut (jostain vuoden 2003 viimeiseltä neljännekseltä), mutta ei kai se estä edellä mainitsemieni asioiden huomaamista? Niin kuin ironchef sanoi, viimeiset kuukaudet (ehkä se 6kk) on tuntunut, että on edellistä vaikeampi saada aikaan "järkevää" keskustelua. En todellakaan tarkoita, etteikö huumori, ironia (kun se toimii), hassuttelu ja sopivat off topicit olisi mukavaa luettavaa. Oikeastaan se on juuri suurin syy, miksi Pakkotoistoa päivittäin luen, mutta lisääntynyt negatiivisuus pelottaa.

Mike sanoi:
Ikä on nyt laitettava kun rekisteröityy.

Et sen on pakko näkyä tuolla käyttäjän public profiilissa?
Edit: Mä en luultavasti ole ainoa joka tsekkailee aina noita public profileita tuolta nimimerkin takaa. On jotenki kivempaa kun tietää juttelijoista edes iän. Ja tottakai se lisää uskottavuutta.

Pitääkö niiden vanhojenkin käyttäjien laittaa nyt ikä, joilla sitä ei ole? (ihan mielenkiinnosta kysyn... )
Toisaalta taas tuohon ikään voi laittaa ihan mitä huvittaa, muistan eräänkin tytön tältä palstalta jonka ikä oli ensin 12, sitten 58, 14 ja nyt 22 :jahas: Kuka lie ollunna. Se oisi kai parempi, jos pitäisi laittaa syntymäaika/-vuosi ja ohjelma (?) siitä sitten laskisi valmiiksi iän, ja sitä lukua ei sitten saisi muutella. Ooops, :offtopic:

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom