Pakkiksella lääkäreitä? - Official lääkäriketju. (ensimmäinen aihe, kipeät kivekset)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lolwtf
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Ikä
34
Kaupunki
Turku
Huhhuh, elikkä juu. Ajattelin pistää tämmöisen lääkäriketjun pystyyn. Ideana siis tulla aina tähän ketjuun ruikuttamaan/kertomaan omista vaivoistaan ja hakemaan näkökulmia asioihin.

Itselläni siis vaivana kivekset. Ne eivät ole kosketusarat, mutta niitä "jomottaa", patteja/kyhmyjä en ole löytänyt. Lääkäriin pitäisi siis varmaankin mennä... Aloin vaan pohtimaat, että menenkö heti huomenna yksityiselle yleislääkärille, vai odotanko maanantaihin, jotta pääsisin urologille? Kunnalliselle puolelle ei varmaan ole mitään järkeä mennä, koska ajan saisi vasta viikkojen päähän ja mahdollisissa lähetteissä menisi kuukausia. Asia on kuitenkin sen verran kuumottava ja kivekset tärkeät, että mahdollisimman pian pitäisi hoitoon päästä... Mutta heti huomenna vai vasta maanantaina? Tietääkö yleislääkärit asiasta tarpeeksi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onhan täällä lääkäreitäkin, mutta ei niillä riitä aika vastata kaikkien kysymyksiin. Vipeillä on oma alue jossa voi kysellä lääkäreiltä kysymyksiä.

Oma ohje: hakkaa kiveksiä pöydänkulmaan jos kipu ei lievity mene lääkäriin.

Olisko päässy kives pyörähtämään ympäri? Mulla käyny pari kertaa, tekee vitun häijyä. Eka asiallinen vastaus! :rock:

Toimiiko suoli? Ruoansulatus voi myös olla oireena jollon kivekset tulee kipeiks. Eli jos ongelmia vatsan kanssa niin hyvinkin mahdollista, että kiveksiin sattuu.

EDIT: näin oon ainakin kuullu, varmaks en osaa sanoa.

Olisko päässy kives pyörähtämään ympäri? Mulla käyny pari kertaa, tekee vitun häijyä. Eka asiallinen vastaus! :rock:

sattuu varmaan saatanasti? tää mun kipu ei oo mitään hirveen kovaa, vaan semmosta että tietää että nyt on jotain vialla, tyyliin puristavaa...

Jos sieltä jotain löytyy, niin 95% todennäköisyydellä se on joko lisäkivestulehdus (eli se ns. höttö siinä itse kiveksen päällä jos kipuilee ja on kosketusarka), kivestulehdus, kivessyöpä tai kiveskiertymä (tää kyllä taitaa mennä niin kipeeks muutamassa tunnissa että tulee mieleen muutkin kuin nettitohtorit).

Kaikki vaatii lääkäriä, joten sinne.

Toimiiko suoli? Ruoansulatus voi myös olla oireena jollon kivekset tulee kipeiks. Eli jos ongelmia vatsan kanssa niin hyvinkin mahdollista, että kiveksiin sattuu.

EDIT: näin oon ainakin kuullu, varmaks en osaa sanoa.

kyllä paskalla tulee käytyä normaalisti ja kusella myös usein...

Onhan täällä lääkäreitäkin, mutta ei niillä riitä aika vastata kaikkien kysymyksiin. Vipeillä on oma alue jossa voi kysellä lääkäreiltä kysymyksiä.

Ei riitä aika, ei mielenkiinto, ja täällä esitetyistä kysymyksistä noin 90-95% ei voi antaa mitään asiaa selventävää vastausta tai ei kannata.

Miksi ei voi?
Koska esimerkiksi kiveskivun takana voi olla äkkiä heittäen 10(*) eri syytä, toiset hyvinkin vakavia, toiset täysin huolettomia. Eikä niitä pysty erottelemaan foorumilla, eikä usein edes käsikopelolla.

Miksi ei kannata?
Koska suurin osa esitetyistä vaivoista paranee kunhan antaa kropan vähän aikaa levätä. Toisekseen, kun kertoo että todennäköisesti vaiva paranee buranalla ja levolla, niin ei uskota. Tai kun kertoo miten asia on, niin joku googletohtori tulee väittämään vastaan, tietämättä asiasta oikeasti yhtään mitään.

Ja mitään virallista lääkäripalstaahan täällä ei ole, ja jos tulee niin minä en ala siitä stressiä ottamaan. Asiallisiin ja asiallisesti esitettyihin kysymyksiin (joihin pystyy oikeasti asiallisen vastauksen antamaan) vastaan jos kysymyksen hoksaan.

Yleislääkäreistä jotkut tietävät enemmän kivesongelmista kuin toiset, joku on saattanut olla osana yleislääkärikoulutustaan vaikka urologialla töissä ja tietää paljonkin, kun toinen ei välttämättä ole juuri asiaan perehtynyt.

(*) 1. Kiveksen kiertymä 2. Kiveslisäkkeen kiertymä 3. Lisäkiveksen tulehdus 4. Kiveksen tulehdus 5. Nivustyrä 6. eturauhastulehdus 7. hydrocele 8. spermatocele 9. varikocele 10. kivessyöpä jne.....

Ei riitä aika, ei mielenkiinto, ja täällä esitetyistä kysymyksistä noin 90-95% ei voi antaa mitään asiaa selventävää vastausta tai ei kannata.

Miksi ei voi?
Koska esimerkiksi kiveskivun takana voi olla äkkiä heittäen 10(*) eri syytä, toiset hyvinkin vakavia, toiset täysin huolettomia. Eikä niitä pysty erottelemaan foorumilla, eikä usein edes käsikopelolla.

Miksi ei kannata?
Koska suurin osa esitetyistä vaivoista paranee kunhan antaa kropan vähän aikaa levätä. Toisekseen, kun kertoo että todennäköisesti vaiva paranee buranalla ja levolla, niin ei uskota. Tai kun kertoo miten asia on, niin joku googletohtori tulee väittämään vastaan, tietämättä asiasta oikeasti yhtään mitään.

Ja mitään virallista lääkäripalstaahan täällä ei ole, ja jos tulee niin minä en ala siitä stressiä ottamaan. Asiallisiin ja asiallisesti esitettyihin kysymyksiin (joihin pystyy oikeasti asiallisen vastauksen antamaan) vastaan jos kysymyksen hoksaan.

Yleislääkäreistä jotkut tietävät enemmän kivesongelmista kuin toiset, joku on saattanut olla osana yleislääkärikoulutustaan vaikka urologialla töissä ja tietää paljonkin, kun toinen ei välttämättä ole juuri asiaan perehtynyt.

(*) 1. Kiveksen kiertymä 2. Kiveslisäkkeen kiertymä 3. Lisäkiveksen tulehdus 4. Kiveksen tulehdus 5. Nivustyrä 6. eturauhastulehdus 7. hydrocele 8. spermatocele 9. varikocele 10. kivessyöpä jne.....

Olet siis arvatenkin lääkäri?? Voisitko kuitenkin jakaa mielipiteen tähän asiaan? Eli menenkö heti lääkäriin, vai odotanko viikonlopun yli ja menisin vasta ensi viikolla urologille, jos vaivat jatkuvat? Kivekset siis eivät ole hirveän kipeät, välillä tulee sellainen puristava tunne, ei ole kosketusarat, kusi/sperman väri ok, ei tunnu kyhmyjä...

Kyllä sinä joudut sen päätöksen tekemään loppupeleissä ihan itse, minä en ota netin kautta vastuuta siitä jos sanon sulle että odottele vain ja olisin väärässä.

Yleisohje: Jos vaiva on akuutti (äkkiä alkanut kova kipu), niin on kovempi kiire, jos se on alkanut hitaasti eikä ole niin kovin kipeä niin ehtii odottaa ja katsoa.

Onko kiveksissä tai toisessa puristaessa erilainen "tuntuma", eli onko toinen kovempi tai tuntuu kädellä vähän erilaiselta?
Kannattanee kuitenkin käydä näyttämässä, vaikka ei mitään ei tuntuisi. Samalla kertaa tsekataan yleensä myös eturauhanen...
Todennäköisesti tulee myös lähete ultraan.
Saattaa olla pahassa tapauksessa kivessyöpä... Been there, done that...

Näin amatöörikirurgian professorina voisin tulla tekemään pienen operaation, jonka jälkeen sinun ei enää tarvitse huolehtia kiveksistäsi.

Kivesten kiertyminen kuulemma aiheuttaa aika voimakasta kipua ja siinä on sitten riskinä se, että ne joudutaan amputoimaan, mikäli hoitoon pääseminen pitkittyy tai vaiva jää hoitamatta. Minä voin suorittaa sen, mikäli haluat päästä hoitoon ilman jonotusta.

Googlaa "kivesten kiertyminen" tms. ja jos täsmää niin kipikipi päivystykseen. Jos mitään hätää ei olekaan niin se on vain turha käynti ja pieni maksu. Jos taas haluat leikkiä sankaria ja menetät kiveksesi niin ehkä se lohduttaa, että olit "kova jätkä" ja siedit tuskasi.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom