Paistijauhelihan ja Vähärasvaisen jauhelihan ero?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Weak
  • Aloitettu Aloitettu
:wall:

:kuola:

Tahaton emissio: älä katso linkkiä! ;)

Arvaa katoinko. ;)

Ootas vaan, kun maistaisit mun viikonloppuna väsäämää tattipaistosta, jossa on melkein puolet pekonia (siis sitä aitoa tavaraa :worship: ), pikkasen sipulia ja mausteita, ja joka on paistettu runsaassa VOISSA.

Ruokajuomaksi lihapullia.
:thumbs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt kun on molemmat paisteltu, niin sellasen ison eron huomasin, kun että Paistijauhelihasta ei tullut (lähes)tippaakaan nesteitä, vähärasvasesta sitten taas tuli aikalailla. Oiskohan toi sitten jotain kudosnestettä...

Niimpä, nuo nesteet ja irronneen rasvan kun ottaa huomioon esim hintoja vertaillessaan niin paistijauheliha on aika vahvoilla kaikin puolin. :)

Semmosta olen kuullut että jos jauhis on tehty lihasta joka on ollut pakastettuna niin tulee nesteet pihalle. Tietääkö joku, onko tässä perää?

Semmosta olen kuullut että jos jauhis on tehty lihasta joka on ollut pakastettuna niin tulee nesteet pihalle. Tietääkö joku, onko tässä perää?

Olen itse huomannut pakkasesta jauhelihaa sulattaessani (huoneenlämmössäkin) että kun alan muotoilla siitä vaikkapa jauhelihapihvejä niin kovin vetistä tavaraa on. Lihasnesteet valuvat leikkuualustalle jo taputeltaessa ja pihvi ei meinaa pysyä kasassa.

Ooo, voi kun kaupasta löytyisi vielä tota Amerikan kalkkunapekonia! :worship: Katson oitis huomenna.

Arvaa katoinko. ;)
Masokisti. :D

Ootas vaan, kun maistaisit mun viikonloppuna väsäämää tattipaistosta, jossa on melkein puolet pekonia (siis sitä aitoa tavaraa :worship: ), pikkasen sipulia ja mausteita, ja joka on paistettu runsaassa VOISSA.

Ruokajuomaksi lihapullia.
:thumbs:

Nice! :kuola:

Yksi, mikä on myös kokeilemisen arvoista on uunissa kypsennetty broiskun rinta pekoniin kietaistuna. Kylkeen kermainen kastike ja keitettyjä vihanneksia. (Lihapullat käyvät tässäkin oivasti ruokajuomaksi. :lol2: )

Pakastetut tuotteet ensin jääkaappiin sulamaan. Mitä nopeampi lämpötilan muutos on, sitä enemmän lähtee nestettä. Sama pätee myös tuoreeseen lihaan. Paistapa jääkaapista ottamasi pihvi heti. Saat nesteessä lilluvan kengänpohjan, eikä kaikki neste ole todellakaan rasvaa.
Ja kun tämä thread koskee jauhelihaa, niin ei koko pakettia kerralla. Ja kuumalle pannulle. Mitä vähemmän saat paistaessa nestettä pannulle, sitä parempi kokki olet( vertauskuva).
Ja tottakai, mitä rasvaisempaa, sitä enemmän nestettä.

En tiedä liittyykö tää mitenkään tohon otsikkoo, mutta lehmistä tehdään useimmiten jauhelihaa ja sonneista ja häristä pihvejä ja leikkeitä.
Kun katsoo noita kuvia tossa ylhäällä, onhon toisella sukupuolella paljon isommat fileet ja paistit. Voi olla todella rasvaista paistia. Tai paistia ei putsata
kunnolla. Ja kun se jauhetaan myllyssä, voi saada sattumia.

Ja vielä offtopicia. Oltiin muutama vuosi sitten Saarioisilla sahalahdella. Sieltä tuli maksalaatikot hihnaa pitkin, hihnalla oli täti joka taputteli jokaista vuokaa, ettei kansi jäänyt auki!. Minun äiti taputtelee teidän äidin ruuat.

Mikäli olen käsittänyt asian oikein niin yleensä ottaen nuo muut kuin paistijauhelihat jauhetaan naudan rinnasta ja lavasta. Ovat luontaisesti
rasvaisempia osia. Ennen jauhamista lihoista tehdään lajitelmia että saataisiin
mahdollisimman tasaista laatua ja rasvapitoisuutta voisi kontrolloida.

:offtopic: Onko olemassa kevytpekonia?

Eipä oikeastaan, rasvaton pekoni on oikeastaan sama kuin vähärasvainen rasva. Jos rasvaa ei ole tarpeeksi, niin lopputulos ei ole toimiva. Vähärasvaisista siivuista ei tule edes rapeita. Joskus kokeilin tuota filepekonia ja siitä tuli varsin lyhyt kokeilu. Jos ravaa haluaa vältää, niin silloin ei kannata pekonista haaveilla.

Sen ruokajuomankin voi muuten kääriä pekoniin!!!

Äitin tekemiä lihapullia käärittynä pekoniin, siitä grilliin ja naamaan. Mainiota krapularuokaa. Sydän- ja verisuonitautikääryleitä. Ja olutta päälle, aivan ihanata:kuola:
Vahinko ettei dieetillä noihin voi sortua... Vai voiko:evil:

Eipä oikeastaan, rasvaton pekoni on oikeastaan sama kuin vähärasvainen rasva. Jos rasvaa ei ole tarpeeksi, niin lopputulos ei ole toimiva. Vähärasvaisista siivuista ei tule edes rapeita. Joskus kokeilin tuota filepekonia ja siitä tuli varsin lyhyt kokeilu. Jos ravaa haluaa vältää, niin silloin ei kannata pekonista haaveilla.

Eikä kalkkuna edes ole pekonia?! Sama kun big mac meetvurstilla... Feikiks menee koko touhu!

Nooooo, where's my kayak!!!!!

;)

Jauhelihaa

-Katkotaanpa vähän siipiä näin Nautaleikkaamon työntekijänä:
Paistijauhelihan koostumus ja ruhon osat riippuvat täysin valmistajasta. Pää-asia on että käytetään ruhon suurempia lihaksia (rinta/lapa/ulkopaisti/kulmapaisti/etuselkä(niska) Näitä miksaillaan että saadaan rasvaprosentti oikeaksi.
Vähärasvainen jauheliha tehdään pääosin (ainakin atrialla) kulmapaistista(pakara) Rasvaprosentti kun siinä on pienin.
Kevytjauheliha (rasvaa10%) tehdään periaatteessa samasta silpusta(ihan ok) kuin tavallinenkin jauheliha vain vähärasvaisemmasta.
Jauhelihaa Ei pakasteta Ennen myyntiä se on meinaan laitonta:)
Ruhot leikataan erilaisiksi lajitelmiksi ja paistit(sisä,ulko,paahto,kulma) ja fileet(sisä ja ulko) erikseen. Näistä ns liha/jauhelihalajitelmia on n1/n2/n3 (10,20,30% rasvaa) Ja eiku mylly pyöriin ja miksaileen:)

Hiipparilla tosi hyvä kommentti. Juuri totakin mie olen ihmetelly viimesessä viestissäni. Kun samaa tavaraa on joka sorttista. Hyvä että tule toi Combojuttu:hyper: selväksi. Kiitoksia.

.
Jauhelihaa Ei pakasteta Ennen myyntiä se on meinaan laitonta:)

Mutta jauhetaanko jauhelihaa lihasta joka on ollut pakastettuna?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom