Paistettu liha

Hei, tykkään syödä lihan paistettuna ja syön päivittäin paistettua kanaa, kalaa ja kananmunia.
Mutta nyt minua askarruttaa, että onko paistetulla lihalla epäterveellisiä vaikutuksia ja kannattaisiko minun syödä ruokani jollain muulla tavalla kuin paistettuna?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
joo saat syövän ja ties mitä muuta, sama maidon kanssa, ei siis kannata syödä/juoda mitään muuta ku vettä!

no ei, ei siinä mitään haitallista ole...vaikka kokoajanhan jotain "tutkimuksia" tehdään missä se ja se aiheuttaa syöpää, kohta voi enää mitää syödä/juoda olla saamatta syöpää...

joo saat syövän ja ties mitä muuta, sama maidon kanssa, ei siis kannata syödä/juoda mitään muuta ku vettä!

no ei, ei siinä mitään haitallista ole...vaikka kokoajanhan jotain "tutkimuksia" tehdään missä se ja se aiheuttaa syöpää, kohta voi enää mitää syödä/juoda olla saamatta syöpää...

No en mä mistään syövästä ole huolestunut. :D
Enemmän kiinnostaa, että miten vaikuttaa esim. kolesterooliin ja painoon.

Paistamiseen voin näin muuten vain heittää semmosta vinkkiä, että jos omistat kunnollisen pannun, niin kaikkia lihoja paistaessa ei välttämättä tarvitse lähteä lisäilemään mitään rasvaa siihen pannulle. Jollaan ammattilaispannulla pystyy jopa paistamaan kanat ja muut käytännössä rasvattomatkin lihat ilman rasvaa. Mutta oli pannu mikä tahansa, niin esim. jauhelihaa ruskistaessa, sitä rasvaa ei tarvitse lisätä, kun siinä jauhelihassa on sitä jo itsessään ihan tarpeeksi. Runsasrasvaisia lihoja jos paistat (pekoni, läski, joku porsaanlihasuikale), kannattaa laittaa lihat kylmään pannuun, ja laittaa lieden vasta sitten suurimmalle teholle. Lämmön noustessa tasaisesti, lihoista lähtee paljon paremmin ylimääräinen rasva irti, ja pekonista ja suikaleista saa paljon rapeammat.

Hei, tykkään syödä lihan paistettuna ja syön päivittäin paistettua kanaa, kalaa ja kananmunia.
Mutta nyt minua askarruttaa, että onko paistetulla lihalla epäterveellisiä vaikutuksia ja kannattaisiko minun syödä ruokani jollain muulla tavalla kuin paistettuna?

paista öljyssä niin ei tuu lisää huonoo rasvaa... jos ei oo niin vedä raakana.

Juu, on muuten vitusti eroja noissa pannuissakin.. Ei kannata ostaa mitään 10e pannua, jossa pohja on 2mm paksu! Kunnon pannu kestää pitkään, ja ei tosiaan tarvitse rasvaa paistamiseen oikeastaan lainkaan! Joten taidankin tästä lähteä paistelee iltapalaksi kananmunat..:rock::rock:

Tuossa nyt muutaman aiheeseen liittyvää juttua jos kiinnostaa. :)

http://www.webmd.com/lung/news/20100217/frying-meat-gas-stoves-greater-risk?src=RSS_PUBLIC
http://www.poliklinikka.fi/?page=7874754&id=0709381
http://fi.wikipedia.org/wiki/Karsinogeeni#Karsinogeenit_ravinnossa

Paistamisessa häviää myös ravintoaineita, esim. kalan D-vitamiini tuhoutuu helposti paistinpannulla.
Kysymykseesi vastaisin kyllä kannattaisi valmistaa ruoka muulla tavalla, grillaus, käristys, yms. ovat huonoinpia ruuan valmistustapoja.

Onhan kaikki myrkyllistä ihan vedestä lähtien, määrät ratkaisee. Joitakin voi ja kannattaakin syödä/juoda, joitakin taas ei. On vain otettava huomioon haittojen suuruus että kannattaako sitä käyttää vai ei ja missä määrin. :)

Jos on aikaa niin käytä uunia ettei tarvitse puljata kaiken maailman öljyjen kanssa ja miettiä, mikä sopii paistamiseen ja mikä ei

Voita pannuun ja paistaen vaan sopivalla lämmöllä ja samalla rasvalla kasvikset. Hyvää ja terveellistä.

Aina kun syön kalaa (pari kertaa viikossa) heitän sitä uuniin - terveellisempää ja makukin on parempi, ei tule yhtä kuivaksi ...kestää vaan niin kauan ettei jaksa laittaa muutakin uunissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom