painonpudotus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja samppa1
  • Aloitettu Aloitettu
olen 28v mies 170cm / 90kg , paino noussut 20kg 17kk:n ajassa ( alkoholijuomien ja rasvaisen ruuan johdosta )
pari vuotta sitten olin hyvässä kunnossa ja lihastakin oli parin vuoden reenin jälkeen, sali kuitenkin jäi mutta eivät kaikki lihakset vielä ole häipyneet.
Tavoite olisi päästä tuohon 65-70kg painoihin mutta menettämättä kaikkia lihaksia
helmikuussa 2010 aloitin "dietin"

vaihdellen päivittäin:

kaalilaatikkoa
-kaalia
-10% jauhelihaa
-sipulia
-riisiä 2 annosta ( en laita joka satsiin mitä teen energiamäärän takia )
-2% ruokakermaa 2dl / vettä
-runsaasti maustetta

Jauheliha/broileri keitto
-jauheliha/broilerisuikale
-porkkanaa
-tomaattia
-kurkkua
-purjoa
-paprikaa
-vettä
-2% ruokakermaa
-lihaliemikuutio
-runsaasti maustetta

ruuat hyvänmakuisia eikä pitempiaikainen kuuri täten ongelmana, tupakin lopetin ja alkoholin nautinto pahe jäi ( kerran viikossa pullo punaviiniä )
sekä joskus tulee tissuteltua viikollakin lasi jos toinenkin, olen tällä hetkellä työtön joten päiväkulutus on aika pieni, tarkoitus alkaa kuntopyöräilemään päivittäin.
viikon nyt keitto/laatikko linjalla vetänyt ja 3 kg näyttää aamupaino pudonneen lähtöpainosta (80-3=77kg). Laskin kalorilaskurilla ja keittopäiväenergiamäärät n1200kcal

jos ruokavalio on sama ja pysyy kannattaako jatkaa näin kunnes paino on halutuissa mitoissa n70kg
vai kenties muuttaa jotain? tohon kalorimäärään mahtuisi purkki tai 2 tonnikalaa ym

lueskelin kyllä muita keskusteluja mutta päädyin kuitenkin kertomaan oman

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä muuta syöt kuin nuo kaksi lämmintä ruokaa päivässä?

1200 kcal päivässä on todella vähän, 3 kg painonlasku viikossa on todella raju. Tuolla tahdilla aineenvaihdunta menee tukkoon ja keho hälytystilaan, jolloin se pitää rasvasta(läskistä) kiinni kaikin voimin. Nosta kaloreita ja pudota painoa viikossa korkeintaan 1 kg, mieluummin 0,5 kg.

Mä en missään nimessä ole ammattilainen, mutta sanoisin että liian alhaalla pysyy kalorit. Toi saattaa jopa johtaa siihen että kroppa menee ns. säästötilaan ja pitää kiinni kaikesta vararavinnosta mitä on, tässä tapauksessa läskistä. En ihmettelisi yhtään jos sua heikottaa vähän enempikin noin vähillä kaloreilla. Mun neuvo jokatapauksessa on että syöt sen n. 2000 kcal (lievällä laihdutuksella) ja teet paljon aerobista harjoittelua. Ota vaikka harrastuksessi kikkari taikka jossei kiinnosta, niin kuitenkin joku sellainen jota käyt säännöllisesti treenaamassa ja joka on, ennen kaikkea, mukavaa. Tsemppiä!

E: Metallisydän kerkesikin tuoda jo pointtini ylös :)

teen siis jonkun noista ruokasatseista ja syön niistä 4-6 kertaa päivässä hyvänkokosen annoksen
mutta kalorit ei laskurin mukaan nouse yli 1500kcal vaikka siis annoksia kertyy päivän aikaan , ( n.3 h välein pyrin syömään )

Oon samaa mieltä deekun kanssa, mutta ei keho mene säästöliekille kun about 3 kuukauden kuluttua. Ainakin näin olen kuullut siis...

foorumeita lueskella pisti silmään " ylimääräinen läski lähtee hyvin HIIT:illä (High Intensitive Interval training) http://www.musclemedia.com/training/hiit.asp[/B]
Ja mikä parasta oli se että LIHAKSET SÄILYiVÄT, kun normaalisti lenkkeillessä pakostikkin osa lihaksista valuu sinne lenkkipolulle. "

tarkoitus nyt vetää tätä se 8 viikkoa minimissä ( kuntopyörällä ), ma ke pe
20sek löysää - 20sek 70-85% teholla maksimista - 20sek löysää jne 4minuutin ajan
joka viikko minuutti lisää kokonais suorituksen kestoon.

lisäksi tehdä kotona pientä lihasreeniä ( selkä, vatsa, hauis, ojentaja, punnerrus, ym käsipainoilla )
édellämainitun keitto/laatikko ruokailun lisäksi protskua lisää ( tonnaria , raejuustoa, kananmunia )

Uiminen kiinnostaisi kans varsinkin kun nyt työttömänä ajasta ei ole puutetta, kehnon uintikunnon puolesta vaan voi olla aluksi raskasta ?
intissä taisin sen 200m just saada uitua "vapaatyylillä" :)
rintauinti ois kuntoiluun vissiin hyvä vaihtoehto , kestääköön moisen tekniikan opettelu kuukausia / vuosia ? tasolle asti että liikuntaa kuntoilumielessä kannattaisi harrastaa ?

ja kiitos vinkeistä!

Nyt vähän kuulostaa että tehtäisiin jälleen kerran asioista liian vaikeita. Hyvin yksinkertaista touhua kertakaikkiaan.

-kalorit 1700-2000. Riippuen mitä teet päivisin. Itsellä toimistötyössä ollessa tuo oli sopiva. Mihinkään säästöliekkiin mä en usko, mutta ei mulla ainakaan puntista ja juoksusta tullut mitään jos en syönyt "tarpeeksi". Ja varmaan ne lihaksetkin säilyy helpommin jos vaetta ei vedä ihan överiksi.

-protskua paljon ruokaan, tässä on sekin hyvä puoli että protskupitoisissa ruuissa on vähemmän energiaa kuin hiilarihötyssä. Älä kuitenkaan jätä hiilareita poiskaan.

-liikuntaa ja punttia niin paljon kuin kroppa vain sietää mutta älä unohda lepopäiviä. Ehdottomasti kunnon punttintreenit alusta lähtien kehiin. Laihaläski on melkein yhtä huono olotila kuin läski läski.

-Ota rennosti. Se laihtuminen on vain sivutuote joka syntyy kun alkaa elämään terveellisemmin. Aikoinaan sitten lisäilet ruokamäärää sinne plusmiinosnollaan.

Aikoinaan tuolla tavalla pudoteltu 107->76

mutta voiko tuon runsaamman kuntoilun korvata isommalla vajeella kcal ? kuntopyöräilyä ei meinaa jaksaa +1h kerralla ja lenkkeily ei tuu mieleen ennen ku pakkaset hellittää ja lumet sulaa.
eikä kyseinen ohjelma ole vaikea ( HIIT + ruokavalio n1500kcal/päivä ) ehkä sitten pidän kerran viikossa tai parissa sen fuskupäivän ja vedän vähä enemmän ruokaa naamariin.
enköhän sinne uimahallillekkin saa vielä itseni raahattua säännöllisesti ja se uimeninkin siitä alkaa luonnistua kunhan aikansa räpiköi :D
sitku punttia alan vetään niin lisään vaan paljon proteiinia päivän saantiin (120-140g riittänee aluksi jos painoakin pitää pudottaa ? )

lisäys vielä että HIIT:illä (High Intensitive Interval training ) tarkoitus nimenomaan päästä eroon läskeistä ilman että kaikki lihakset lähtee mukaan.

No mä en nyt vaan käsitä mikä pointti on kiusata itseä jollakin "kuuriruokavaliolla" ja naurettavan pienellä kalorimäärällä. Tuskin sinunkaan tarkoitus on saada vaa'an lukema tippumaan vaan saada kroppa sellaiseksi kun haluat. Ja se nyt vaan onnistuu huomattavasti paremmin urheilulla kalorivaetta kasvattamalla kuin syömällä vähemmän.

Onko sulla joku syy miksi et voi syödä terveellistä oikeaa ruokaa hieman kulutusta vähemmän(loput sitten liikunnalla) vaan jotain helvetin kaalisoppia ja laatikkoa?

Ja tuo kolme kiloa mikä nyt on tippunut on suurimmaksi osaksi nestettä.

ajatus oli vaan ottaa vähän tiukempi linja alussa ja tuo ruokavalio ei ole itselleni rääkkäystä vaan soppat ja laatikot maistuu vallan mainiosti , enkä nälissään ole hetkeäkään.
Ennen tuli sitä pizzaa, pastaa, mäkkäriä ym herkkuja vedettyä naamariin ihan riittämiin asti. Eikö ruokavalioni nimenomaan terveellinen ole ? ja jos lisään tohon sitten punttipäivälle ainakin sen proteiinin vaikka 500kcal.
Mielessä siis vaan pyörii että sais alussa tulosta vähän nopeammin niin motivoisi harrastamaan sitä liikuntaakin jatkossa enemmän. Eli jos kyseinen ruokavalio ei ole itselleni ongelma ja jaksan hyvin niin, saanko tolla tuloksia nopeammin, ja jatkossa sitten alan syömään vähän monipuolisemmin :)

Jos tota kuntopyörääkin yritän enemmän polkee niin onko parempi vetää 20min 140 sykkeellä vai 60min pienemmällä sykkeellä <120
>140 sykkeellä kun ei tällä kunnolla jaksa kauaa polkea tuntuu rääkki pahalta ja menee fiilis koko touhuun

"Tuskin sinunkaan tarkoitus on saada vaa'an lukema tippumaan vaan saada kroppa sellaiseksi kun haluat"

kyllä se vaaka kärsii sen 20 kiloa tippua, ja siitä sitten treenaamaan lihasta enemmän

Itsehän sen sanoit : "...ruokavalio ei ole itselleni rääkkäystä vaan sopat ja laatikot maistuu vallan mainiosti , enkä nälissään ole hetkeäkään." Jos nälkä pysyy poissa, etkä tunne olevasi jollain "kuurilla", kuulostaa hyvältä. Ja itse olen ainakin huomannut, että motivaatio pysyy paremmin, jos alussa saa nopeita tuloksia. Tahti hidastuu väkisinkin, kun lähestytään normaalipainoa. Muutaman viikon jos seurailet, miten painonpudotus etenee tuolla. Itse lisäisin alkuspurtin jälkeen hieman liikuntaa sekä syömisiä, esim. pari ruisleipää päälisineen keiton kylkeen ja iltapalaksi vaikka rahkaa. Kun paino on jo vähän laskenut, liikkuminenkin helpottuu. Ja se uinti on kyllä hyvä idea. :)

Kuntopyörällä ei kannata tappaa liikunnan iloa jo alkuunsa. Poljet sen verran kuin hyvältä ja mukavalta tuntuu, siinä se kunto kasvaa ja jaksaa aina vaan paremmin ja enemmän ja kovemmilla sykkeillä. Jokaisella on omat sykealueensa, millä kannattaa treenailla. Tuo alue selviää vaan omaa kroppaa kuntelemalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom