Painonpudotus + kuntosali = ?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eka kerta kun lähden kysymään neuvoa. Noh, yrittänyttä ei laiteta.

Olin ennen reilusti ylipainoinen (reippaasti yli 100kg), enkä harrastanut minkäänlaista liikuntaa. Liikunta ei ole edes lapsena ollut mitenkään osa elämääni. Lisäksi söin hyvin paljon roskaruokaa ja muutoinkin erittäin epäterveellisesti.

Nyt tilanne on se, että olen enää pari kiloa ylipainon puolella ja haluaisin hilata näiltä rajoilta painoni turvallisesti normaalipainoon ja mahdollisesti sitten alkaa kasvattamaan lihaksia.
Olen laihtumisen eteen tehnyt kovasti töitä. Uinut, lenkkeillyt, syönyt terveellisesti ja olen puolisenvuotta myös käynyt kuntosalilla.

Käyn salilla 3-4kertaa viikossa, treeni kolmijakoinen. Kumppani käynyt pidempään salilla ja kehitellyt mulle treeniohjelmaa ja neuvonut muutenkin liikkeissä.

Suurin ongelmani varmaan liittyy ruokapuoleen, tai siihen yhdistettynä kuntosaleiluun. Omaan silmääni on pistänyt se, että söisin melko vähän, mutta koska olen ihan hukassa asian kanssa toivoisin vastauksia, jossa otetaa huomioon myös se, että tarkoituksena on vielä pudottaa painoa.

Ohessa esimerkki syömisistäni (tältä päivältä)

Aamu: purkki rasvatonta maitorahkaa, itsetehtyä mustikkasoppaa 2dl, kahvia pari kuppia, vitamiinipillerit

Treenin jälkeen palautusjuoma (veteen)

Lounas: lautasellinen hernekeittoa ja keitetty kananmuna, ruokajuomana vesi

Päivällinen: lautasellinen hernekeittoa, ruisleipä levitteellä ja leikkeleellä, ruokajuomana vesi

Iltapala: lautasellinen kaurapuuroa ja reilusti raejuustoa, pieni muki kaakaota

Onko tuossa liian vähän ruokaa muutaman kilon ylipainoiselle naisihmisille, joka tahtoisi laihtua muutaman kilon? Entäpä sitten kun olen päässyt tavoitepainoon ja jatkan saleilua, pitääkö ruoan määrää nostaa?
Kasvaako kuntosalilla käyvän laihduttajan (miinuskaloreilla elävän) lihakset?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Enemmän pitäisi saada hyviä rasvoja. Voisit korvata tuon iltapalan kaakaon vaikkapa avokadolla tai kourallisella pähkinöitä. Kalorimäärä on suht hyvä, jos tarve vaatii niin lisää aamiaiselle kaloreita (kaurapuuroa, hedelmiä). Lihasten kasvua on laihdutusprosessin aikana melko turha odottaa, varsinkin kun olet jo käynyt jonkin aikaa salilla.

Zone-sarja -42%
Mun silmään ruokamäärä näyttää vähältä. Jos aineenvahdunta on kunnossa ja treeni kuluttaa riittävästi kaloreita, pitäisi sun kokoisella painon tippua n. 1700-1800 kcal dieetillä. Ja missä vihannekset ja kasvikset?? Niistä saa vitskuja ja kivennäisaineita, joita laihduttaja tarvitsee kipeästi. Korvaisin sun sijassa toisen soppa-aterian aterialla, jossa on 100-150 laadukasta lihaa/kalaa/kanaa ja lisäksi kasviksia. Eli toiselta pääaterialta hiilarit minimiin eli ei riisiä, pastaa, peruna tmv. Keskitä hiilarit sitten treenin jälkeiseen ateriaan ja jos tarve, niin myös aamulla voi syödä hiilaria. +Toadin peräänkuuluttamat hyvät rasvat puuttuu.

Treenistä: ruokavalio on se ykkösjuttu, mutta treenissä kannattaa pitää lyhyet palautukset ja laittaa isot lihakset töihin. Eli ei kannata hioa olkapään eri lohkoja jos päätavoite on painonpudotus. Lisäksi: huolehdi riittävästä unesta ja levosta, koska pitkä laihduttaminen on stressi elimistölle, ja se lisää kortisolin tuotantoa, samoin kovat treenit. Eli kropan pitää antaa myös palautua.

Oma kokemus onnistuneesta painonpudotuksesta...lähti 6kg ihraa...lihaksesta en osaa sanoo mut tuskin hirveesti! Proteiinia pitäs olla joka aterialla ja vain hyviä rasvoja (eli ei mitään kaupan valmisruokia)
Salitreenin tein muistaakseni 10 liikettä putkeen 3 kierrosta ja toistot vaihteli 15-20 per liike.. suosi moninivel liikkeitä ja kovalla temmolla! Juo riittävästi nestettä 3-4litraa (vettä) Protsku ja banaani naamariin heti puntin päälle! Aamuaerobinen kannattaa ottaa kuvioon..eli reipas kävely 45-60min vaikkapa 3krt viikkoon. Hiilareita vedin kyllä molemmilla lämpimillä aterioilla mutta treenin jälkeisellä vähän enempi... 2kk vedin näin ja tulos oli kyllä mielestäni positiivinen. Ei muutako tsemppiä projektiin!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom