Painoa tuli (rasvana), miten jatkan nyt?

Ikä
38
Monien vuosien kärvistelyn jälkeen sain painoani vihdoin nousemaan vuodessa 12 kiloa (60 kilosta 72 kiloon, pituus 181cm). Pyrin syömään ruokia joissa on paljon kaloreita, ja vaikka tahti oli noinkin maltillinen (johtui varmaan siitä että lipsuin ruokavaliostani aika usein), aika iso osa tuosta painosta tuli rasvana. Toki myös tulokset nousivat eri tavalla kuin ennen, mutta pientä makkaraa tuli vyötärölle ja rasvapoimua rintalihakseen. En halua tuosta rasvasta eroon, halusinkin vähän verisuonia ja törröttäviä luita piiloon. Nyt vaan mietin, että pitääköhän alkaa varoa kun taas aloittaa bulkkauksen ja pitäisikö ruokavaliota vaihtaa ettei tule toista 12 kiloa joista suurin osa on rasvaa.

2-3 lämpimän aterian päälle pyrin syömään joka päivä 200g maapähkinöitä, 2-3l täysmaitoa, pari purkkia rahkaa ja kolminkertaiset annokset Mass Wheyta ja Maltoa + 1/2dl rypsiöljyä. Tuolla ruokavaliolla paino nousi hetkellisesti kilon viikossa, mutta lipsuin siitä tosiaan niin usein että jäi pidemmällä aikavälillä kiloon kuukaudessa. Laskin huvikseni suhteet tuosta, ja ilman ruokia tuosta tulee 3700kcal, 228g prot, 263g hiilaria ja 197g rasvaa eli jakauma on p 24%/hh28%/r48%. Ruoista tuohon tulee varmaan joku n. 700-1000 kaloria lisää. Tuo makroravinnejakauma ei vissiin ole ihan sitä mitä suositellaan, joten ei kai ole ihmekään että rasvaa kertyi.

Yritin muuttaa täysmaitoa rasvattomaksi, poistaa öljyn proteiinijuomasta, vähentää pähkinöitä ja lisätä rahkaa ja sainkin suhteet järkeviksi (30/40/30) mutta kalorit tippuivat 2200 kaloriin (ilman ruokia). Vaikka söisin siihen 1000 kaloria ruokaa päälle, tuskin sillä kasvan, en ainakaan ennen ole kasvanut 3000 kalorilla. Haluaisin kuitenkin vielä lisää painoa, mutta en tiedä miten saan riittävästi kaloreita siten että nuo ravinnesuhteet pysyisivät kunnossa. Tuntuu tosi hankalalta pitää kalorit 4000 ja rasvan määrä 30%. Enkö vaan osaa vai onko se vaan parempi tehdä näin että ensin kerryttää painoa vaikka sitten rasvanakin ja sitten dieeti? Pelkään etten enää pääse eroon niistä rasvoista jos sitä tähän tahtiin kertyy. En nyt oikein tiedä millaisella ruokavaliolla tästä pitäisi jatkaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aika kova kulutus sulla jos 3000-3500 ei riitä antamaan tuollaista +500 kaloria päivässä. Rajoita aerobista jos sellaista on ohjelmassa. Tuo liian rasvan ahmiminen imo on huono juttu koeta saada ne kalorit hiilareista protskun osuuden pysyessä 2-2.5g/kg ja pitää rasvan osuus 30% tai alle. Laita ne syömiset joka päivä kalorilaskuriin ettei mennä mutu tuntumalta.

Tuo 25v on usein sellainen raja, että sen jälkeen alkaa nopeakin aineenvaihdunta hidastumaan ja keskivartaloa kertymään. Jos on aiemmin ollut ongelmia lihomisen kanssa (siis hankala saada kiloja lisää), niin luulenpa että syömistä on hankala sitten vähentää. Jotkut ihmiset (minä mukaanlukien) on sellaisia, että lihominen on hankalaa ja minulla myös 25v jälkeen paino nousi, mutta tavallaan asettui tiettyyn määrään ja on +/- 5kg pysynyt siinä. Laihduttaminen ihan timmiin kuntoon on vaikeaa, mutta myös lihominen tietyn kilomäärän jälkeen. Keho on vaan sellainen laiha rakenteeltaan.

Aika kova kulutus sulla jos 3000-3500 ei riitä antamaan tuollaista +500 kaloria päivässä. Rajoita aerobista jos sellaista on ohjelmassa. Tuo liian rasvan ahmiminen imo on huono juttu koeta saada ne kalorit hiilareista protskun osuuden pysyessä 2-2.5g/kg ja pitää rasvan osuus 30% tai alle. Laita ne syömiset joka päivä kalorilaskuriin ettei mennä mutu tuntumalta.

Kyllä varmaan on aika kova kulutus joo. Olen aina ollut sellainen, ennen puntin aloittamista yläaste-aikoina olin 50 kiloinen. Mutta pitää nyt koittaa kalorilaskurista katsella jos jotenkin saisi edes tuohon 3500 kaloriin ilman että tulee rasvoja niin paljon.

Itseäni nauratti aikanaan nuo suositukset: 30% 40% 30% suhteessa, rasvaa gramma per painokilo, kalorit 3000-3500. Mistä olisi tarkoitus repiä nuo tarvittavat kalorit, jos olisin saanut syödä rasvaa vain 70g. Laskeskelin että sain maksimissaan jotain 2300 kcal luokkaa jos yritin noudattaa noita kaikkia.

Nykyään syön tyytyväisenä vähän vhh-tyylistä safkaa, laihduttaa kerkiää myöhemminkin. :D

Kyllä varmaan on aika kova kulutus joo. Olen aina ollut sellainen, ennen puntin aloittamista yläaste-aikoina olin 50 kiloinen. Mutta pitää nyt koittaa kalorilaskurista katsella jos jotenkin saisi edes tuohon 3500 kaloriin ilman että tulee rasvoja niin paljon.

aamupala: Kaurahiutaleita 120g, raejuusto 150g+ mehukeittoa/maitoa
lounas: riisi 100g (raakapainoja kaikki)lihaa/kalaa 150g, kasviksia.
välipala rahka 250g mustikat 100g
päivällinen: Peruna 450g/riisi 100g liha/ kala 150g pakastevihannekset 200g
välipala banaani/omena 50g pähkinät
iltapala rahka 250g mehukeitto 2dl oliiviöljy 10g

noista pitäisi tulla suunnilleen 3000 kcal onhan siinä syömistä :)

syöt ruokaa 3 kertaa päivässä ja siitä vain tonnin kalorit? mitä ihmettä syöt vai eikö maha vedä?

Ihan tavallista kotiruokaa yleensä jota saa tehtyä isomman määrän kerralla esim. makaronilaatikko, erilaiset padat, spagettikastike tms. Kun olen aika pieni mies niin en hirveän isoja annoksia syö, etenkin kun suuri osa kaloreista tulee noista maidoista ja proteiinijuomista. En tiedä grammalleen paljonko lautaselle yleensä laitan enkä tiedä paljonko niissä on kaloreita, siksi arvioin karkeasti että 350-500kcal per annos kun en ainakaan yläkanttiin halunnut pistää.

Tuntuu tosi hankalalta pitää kalorit 4000

Itellä tuntu aikoinaan samalta. Mut nykyyän tulee syötyä n.1400-1700 ateria 2 joskus 3 kertaa päivässä. Päälle aamupalat ja iltapalat. Niin ollaan ehkä jossain 4000-5000kcal tuntumassa. Eli noin neljällä tai viidellä aterialla selviän. Ei todellakaan tarvi kokoajan olla mättämässä :)

Ja edittinä vielä: Ei kannata unohtaa öljyä, kun jo 100g = 800-900kcal ;)

No jaa, sai ne kalorit 3800kcal suhteilla p34% /hh46%/r20% seuraavasti:

Aamulla: 100g maapähkinöitä (olen erittäin huono syömään aamuisin mutta tähän voisi kaurapuuroa koittaa laittaa)

Työeväs 1: maksalaatikko 200g + raejuusto 200g + 2 palaa reissumiestä lisukkeineen (leikkele, juusto, salaatinlehti)

Työeväs 2: sama kuin 1

Proteiinijuoma (pikkuhiljaa päivän aikana): Mass Whey 87g + Mass Malto 120g + 5g kreatiini

Alkuillasta: 2 purkkia Ehrmann + 100g kuningatarmarjasekoitus

Illan mittaan: 2 litraa rasvatonta maitoa

Iltapala: purkki tonnikalaa + kurkkua, tomaattia, salaattia jne.

Tulee siis n. 3800kcal, 333g prot. 417g hiilaria ja 84g rasvaa. Kai sitä 70 kiloisen kaverin pitäisi tällä kasvaa. Koko ajanhan tässä kyllä saa syödä/juoda jotain, töissä aterioiden lisäksi hörppyä proteiinijuomasta silloin tällöin ja illalla maitoa ja rahkaa ja salaattia naamariin koko ajan. Mutta yllättävän helposti sen sai ilman noita rasvaisiakin ruokia.

EDIT: Tuohon iltapalaan oli vielä tarkoitus pistää 0,5dl rypsiöljyä kastikkeeksi, tulee jonkin verran lisää kaloria ja rasvaa.

Piti oikee varmistaa et tää ketju oli tältä vuodelta ennen ku vastasin.

En voi käsittää miten sitä vieläki annetaan tälläsiä neuvoja täällä. Vai oonko mä missannu jotain? Onko liika rasva pahasta jos haluu lisää lihaksia, tai että täytyykö sitä mennä jollain vähärasvasella ruokavaliolla?

Sama se mulle on jos joku haluaa syödä 500g hiilareita/pv ja vielä tykkääki tästä, mut eikö se nyt ole ihan turhaa sanoa että rasvojen ahmiminen on huono asia, koska täähän nyt on ihan puutaheinää.

Piti oikee varmistaa et tää ketju oli tältä vuodelta ennen ku vastasin.

En voi käsittää miten sitä vieläki annetaan tälläsiä neuvoja täällä. Vai oonko mä missannu jotain? Onko liika rasva pahasta jos haluu lisää lihaksia, tai että täytyykö sitä mennä jollain vähärasvasella ruokavaliolla?

Sama se mulle on jos joku haluaa syödä 500g hiilareita/pv ja vielä tykkääki tästä, mut eikö se nyt ole ihan turhaa sanoa että rasvojen ahmiminen on huono asia, koska täähän nyt on ihan puutaheinää.

Jostain syystä vaan Bull ja Hulkki treeniohjelmissaan johon sisältyy ruokaohjeet, antavat ruokavalion jossa noin 26% rasvoista. Eipä taida muutkaan tosissaan treenaavat bodarit edes niitä bulkkikaloreitaan kovin rasvapitoisesta moskasta ottaa? Omakohtaiset kokemukset puhuvat myös liian rasvan lihottavan vaikutuksen puolesta, voin syödä helposti 3000 kcal vähärasvaista lihomatta, jos taas syön samat kalorit jollain 40+ rasvalla niin läskiä kertyy. Aivan sama mitä siihen tutkimukset sanoo, itsepä sen olen todennut. Tietysti saattaa olla että kaikille runsas hiilari ei sovi, minulle sopii paremmin kuin rasvainen.

Jostain syystä vaan Bull ja Hulkki treeniohjelmissaan johon sisältyy ruokaohjeet, antavat ruokavalion jossa noin 26% rasvoista. Eipä taida muutkaan tosissaan treenaavat bodarit edes niitä bulkkikaloreitaan kovin rasvapitoisesta moskasta ottaa? Omakohtaiset kokemukset puhuvat myös liian rasvan lihottavan vaikutuksen puolesta, voin syödä helposti 3000 kcal vähärasvaista lihomatta, jos taas syön samat kalorit jollain 40+ rasvalla niin läskiä kertyy. Aivan sama mitä siihen tutkimukset sanoo, itsepä sen olen todennut. Tietysti saattaa olla että kaikille runsas hiilari ei sovi, minulle sopii paremmin kuin rasvainen.

Tuota boldattua kohtaa just tarkotinki. Ja vaikka tää onki "bodarisivu" niin kaikkien tavote tuskin on tulla Bulliks tai Hulkiks. Eikä muakaan noi tutkimukset juurikaan kiinnosta, saati se mitä "bodarit" syövät, pointtini oli vaan että siitä saa hyvin helposti väärinkäsityksiä jos joka paikassa paasataan siitä että pysytään rasvoista erossa ilman mitään sen kummempia selityksiä.

Ja sitä miks lihot enemmällä rasvalla en kyllä tajua. Ootko yrittäny sitä kauempaa ku 2 päivää? En yritä ruokavaliotas muuttaa, tossa vaan ei ole mitään järkeä. Eikä sun tähän edes tarvi vastata, kunhan löpisen :)

Tuota boldattua kohtaa just tarkotinki. Ja vaikka tää onki "bodarisivu" niin kaikkien tavote tuskin on tulla Bulliks tai Hulkiks. Eikä muakaan noi tutkimukset juurikaan kiinnosta, saati se mitä "bodarit" syövät, pointtini oli vaan että siitä saa hyvin helposti väärinkäsityksiä jos joka paikassa paasataan siitä että pysytään rasvoista erossa ilman mitään sen kummempia selityksiä.

Ja sitä miks lihot enemmällä rasvalla en kyllä tajua. Ootko yrittäny sitä kauempaa ku 2 päivää? En yritä ruokavaliotas muuttaa, tossa vaan ei ole mitään järkeä. Eikä sun tähän edes tarvi vastata, kunhan löpisen :)

Olen erittäin vähärasvaisella ruokavaliolla sekä hankkinut kalorit aivan roskaruuasta, olisikin liian helppoa hankkia lihasta vain treenaamalla kovaa ja syömällä riittävästi proteiinia, hieman hiilaria ja rypsäripullosta riittävät kalorit ollakseen plussalla. Valitettavasti tässä vain tahtoo käydä niin että lihasten sijaan tulee sitä läskiä. Tällä hetkellä rasvaa tulee noin 25-30% päivän kaloritarpeesta, dieetillä ehkä vielä vähemmän rasvaa. Voisin esittää vastakysymyksen, miksi minun pitäisi syödä enemmän rasvaa, eikö tuossa ole sitä riittävästi?

Itsellä kun paino meni 15 kiloa vuoden aikana ylös erittäin rasvaisella ruualla (n. 50-65% energiasta rasvana) niin rasvaprosentti pysyi hyvin alhaisena kuitenkin. Verrokkia vähempirasvaisesta ei ole.

Olen erittäin vähärasvaisella ruokavaliolla sekä hankkinut kalorit aivan roskaruuasta, olisikin liian helppoa hankkia lihasta vain treenaamalla kovaa ja syömällä riittävästi proteiinia, hieman hiilaria ja rypsäripullosta riittävät kalorit ollakseen plussalla. Valitettavasti tässä vain tahtoo käydä niin että lihasten sijaan tulee sitä läskiä. Tällä hetkellä rasvaa tulee noin 25-30% päivän kaloritarpeesta, dieetillä ehkä vielä vähemmän rasvaa. Voisin esittää vastakysymyksen, miksi minun pitäisi syödä enemmän rasvaa, eikö tuossa ole sitä riittävästi?

Huoh. Missäs vaiheessa sanoin että jonku pitäis syödä rasvaa enemmän? Niinku sanoin, se on mulle aivan sama miten paljon hiilareita/protskua/herneitä/kaalikeittoa joku syö. Syy miks tähän ketjuun alunperin vastasin löytyy tosta mun edellisestä postauksesta.

Nostanpas tätä ketjua, sillä itsellä tilanne juurikin tämä. Eli taannoinen kehonkoostumusmittaus kertoi karua kieltään (edellisestä oli aikaa noin vuosi). Painonnoususta suuri osa tullut rasvana. Kehtaanko tähän edes kirjoittaa, mutta rasvaprosentti huitelee tuolla 29:ssä. Olen nainen, 178 cm ja 64 kg. Oli vähän lihasmassaakin tullut, mutta tuo rasvaprosentti säikäytti ja yllätti pahan kerran. Lisäksi viskeraalisen rasvan määrä oli pompsahtanut. Jotain pitäisi siis tehdä. Tarkoitukseni on koko ajan ollut kasvattaa lihasmassaa. En olisi ikinä uskonut, että tuota rasvaa on noin kertynyt. Etenkin, kun painonnousu on ollut tosi maltillista, joten olin ajatellut, että teen asiat ihan oikein, eli että lihaksena tulisi suuri osa.

Olenkin miettinyt, että sainkohan sittenkin hieman liikaa kaloreita (n. 2700-2800). Proteiinia söin melkein 3 g per painokilo. Sekin kai liikaa, sillä mittauksen tehnyt henkilö sanoi, ettei kroppa pysty sellaista määrää käsittelemään. Tein itselleni uuden suunnitelman, jossa proteiinia on noin 2 g per painokilo (mukaan lukien kaikki proteiinit eli esim. kaurahiutaleet tuossa luvussa myös mukana), rasvaa noin 1 g per painokilo ja loput hiilareita. Kaloreita olisi nyt sellaiset 2600. Miltä tämä kuulostaa? Treenaan salilla 4 kertaa viikossa, kerran viikossa teen tunnin uintitreenin. Plus hyötyliikuntaa mm. työmatkakävelyn merkeissä. Talvella minulla on ollut kaksi täyslepopäivää viikossa. Voisin palata entiseen, sillä joskus ennen minulla oli vain yksi päivä viikossa täyslepoa. Eli jos ottaisin vaikkapa tuon uinnin lisäksi vielä yhden aamuaerobisen lisää.

Olo on kieltämättä todella turhautunut. Päätin, että kesälomien jälkeen etsin itselleni personal trainerin. Tässä kuitenkin treenailtu melkein viisi vuotta, joten kyllä tässä timmimmässä kunnossa pitäisi olla.

Olo on kieltämättä todella turhautunut. Päätin, että kesälomien jälkeen etsin itselleni personal trainerin. Tässä kuitenkin treenailtu melkein viisi vuotta, joten kyllä tässä timmimmässä kunnossa pitäisi olla.

No mitä se peili kertoo? eihän sulla painoa tuohon pituuteen nähden kauheesti ole. Kaloreita ja proteiinia kyl aika paljon,varsinkin proteiinia eli se ois parempi saada 2g/painokilo mut elä laske siihe mitn viljasta ynm. huonoista lähteistä saatavia vaan iha perus lihat,maidot jne. Rasvamäärä iha ok eli se perus 1g/painokilo.

Caicu, missä kävit mittauttamassa kehonkoostumuksesi? Vähän omituiselta kuullostaa toi, ettei keho pystyisi käsittelemään tuota määrää proteiinia. Totta on, että ylimääräinen proteiini kerääntyy rasvaksi, samoin kuin hiilari tai rasvakin. Muuttaessaan proteiinia energiaksi keho joutuu kuitenkin käyttämään energiaa enemmän kuin esim. pilkkoessaan hiilihydraatteja, näin ollen siis kalori ei ole kalori vaan proteiinin energiasta menee enemmän hukkaan. Näin ollen ajattelisin, että sun tapauksessa ei välttämättä ole edullista muuttaa makrojakaumaa hiilaripainotteisemmaksi - toisaalta 2g/painokilo pitäisi olla kyllä ihan riittävä määrä.
Annan kyllä mielelläni jonkun viisaamman silti vastata tähän...

Olen kyllä myös miettinyt, että mikäköhän on optimaalinen rasvan ja lihaksen suhde massaa kasvattaessa ts. kuinka suuri rasvankertyminen täytyy hyväksyä? Itse kävin vähän aikaa sitten pihtimittausessa, ja sen mukaan 7 kg:n painonlisäyksestä puolet on tullut rasvana (tämä n.8kk:n aikana). Naisillahan rasvaa kertyy enemmän, mutta täytyykö sitä ihan näin paljon tulla? Omat makrot nyt 30/40/30 (p/hh/r).

Nuo kehonkoostumusmittaukset sinänsä ovat oma lukunsa, niissä lukemat heittelee ihan miten sattuu - lihaksen määräkin saattaa heittää muutamalla kilolla viikossa. Eli ei tilanne välttämättä ole niin paha kuin mitä mittaus antoi ymmärtää :)

kuinka suuri rasvankertyminen täytyy hyväksyä? Itse kävin vähän aikaa sitten pihtimittausessa, ja sen mukaan 7 kg:n painonlisäyksestä puolet on tullut rasvana (tämä n.8kk:n aikana).

Jos tuosta puolet on lihasta? niin voi olla kyllä tyytyväinen tuossa ajassa..

Suositut

Back
Ylös Bottom