Painoa tuli (rasvana), miten jatkan nyt?

Jos tuosta puolet on lihasta? niin voi olla kyllä tyytyväinen tuossa ajassa..

Kun nyt asian noin ilmaiset, niin taisi olla mulla lasi puoliksi tyhjä... :)

Lähdin tosin ns. nollista liikkeelle parin vuoden tauon jälkeen, eli tämä varmasti selittää osittain kehitystä. En myöskään tiedä kuinka suoraan tuosta rasvan määrästä voi päätellä, että se toinen puoli olisi kokonaan lihasta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En voi sanoa, että olisin erityisen tyytyväinen peilikuvaani. Mutta iloinen olen siitä, että lihastakin on tullut (vuodessa 0,7 kg wow, vajaassa neljässä vuodessa 2,5 kg). Mutta rasvaa en olisi noin kamalasti halunnut. Tuntuu, että just tuohon vatsan seudulle on kaikki kerääntynyt. Eikä todellakaan ole hyvä merkki, että viskeraalinen rasva on noussut tosi paljon. Inbody-mittauksessa kävin (aamulla, syömättä ja juomatta). Paikasta ei sen enempää, mutta personal trainer oli mittaaja.

Mielenkiintoista tässä on se, että tuohon viime vuoteen asti rasvat on pyörineet samoissa (16 kg), mutta tosiaan tässä vuoden aikana olen onnistunut saamaan rasvat 18,1 kg:aan. Taidan nyt sitten tehdä niin, että proteiinia tulis se 2 g per painokilo, rasvaa 1 g per painokilo ja loput hiilareita. Mitä luulette, onko tuo 2600 kcal sopiva, vai pudotanko vielä 2500 kcal? Ja haluan siis edelleen jatkaa tätä lihasten hankkimista, mutta kyllä tuota rasvaakin saisi nyt myös palaa. Tiedä sitten onko mahdollista, mutta jos söisin vähän maltillisemmin, niin jos se sillä tavalla onnistuisi. Ja onnistuinhan viime vuoteen asti saamaan lihasmassaa ilman, että rasvaa tuli lisää. Eli jos tässä on taustalla yksinkertaisesti se, että olin liikaa plussilla?

En nyt vihjaile mitään mittaajasi ammattitaidosta, mutta ihan yleisesti ottaen ei paljon vaadita, että pääsee esim. liikuntakeskuksen "personal traineriksi" - kaikki eivät valitettavasti todellakaan ole ammattilaisia, kun vaatimuksena saatta olla vain kolmen viikonlopun mittainen kurssi.

Mutta asiaan, käsittääkseni erityisesti naisten kannattaa olla tosi maltillisesti plussilla (+200-300kcal), juurikin siksi ettei rasvaa niin kertyisi. Sun kannattaisi varmaan syöttää viikon kaikki liikunta yms. sellaiseen 7pv:n kulutuslaskuriin, mikäli et vielä ole sitä tehnyt (muistaakseni keho.net:istä ainakin löytyy), niin saisit suhteellisen tarkan keskikulutusarvion, lisäät siihen sitten. Muuten on näillä tiedoilla vähän vaikea noista kaloreista kovin tarkasti sanoa.
Aamuaerobisia kannattaa myös varmasti suosia, vaikka treenipäivinäkin, niin jää sitten tarpeeksi niitä lepopäiviä. Tärkeää on tietysti myös se, mistä lähteistä makrosi otat, mutta ne asiat sulla varmasti onkin kunnossa.

Hehe, hyvä mun on yrittää sua neuvoa, kun rasvaa on tullut enemmän ja lyhyemmässä ajassa :D no, enpä mä itse noita syömisiäni päätä...

Nyt kun on järkytyksestä toivuttu, niin kysynpä mielipiteitä, että miltä suunnittelemani ruokavalio näyttää.

Ennen treeniä
1 dl rasvatonta/maustamatonta jogurttia
1 banaani

Palkkari
heraa ja 2 dl täysmehua

Aamiainen
1,5 dl kaurahiutaleita
1 rkl soijalesitiini
100 g raejuusto
1 omena

Lounas
0,75 dl tattarisuurimo
140 g kanafile
2 porkkanaa
1 tomaatti
1 rkl oliiviöljyä

Välipala
1 dl rasvatonta/maustamatonta jogurttia
100 g mustaherukoita

Päivällinen
2 dl kaurahiutaleita puuroksi
1 tomaatti
200 g kesäkurpitsa
100 g raejuustoa + 0,5 dl soijarouhe TAI keitetty kananmuna TAI 3 polar5 juustosiivua
vajaa rkl oliiviöljyä

Iltapala
1 rkl rypsiöljyä
1 prk rahkaa
100 g mustaherukoita

Kaloreita ~ 2300. Hiilareita n. 236 g, proteiinia n. 153 g, rasvaa 60-65 g.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom