Painoa pois, -> Aineenvaihdunnan kiihdyttäminen?

Oon 85 /170 kokonen mies. Minulla on aina ollut hidas aineenvaihdunta. Oon harrastanut salia kohta 10 vuotta. Välillä ollut kyllä taukoja. Nykyään teen istuma työtä ja painoni on noussut tasaisesti sinä aikana n. 2-3kg / vuosi. Syön kohtuu terveellisesti, mutta painoni nousee tasaiseen tahtiin.

Aamulla syön puuron (60g) raejuuston tai rahkan kera. Olen yrittänyt esim. käymällä ruoka tunnilla kiinalaisessa, syön vain puolet annoksesta ja loput 3h tunnin kuluttua ja sitten salille. Paino vaan nousi, joten jätin kiinalaisen pois (se vaikuttaa eika rasvaiseslta) vaikka siinä hyvin proteiinejä onkin. Nyt pyrin käymään syömässä ns. kotiruokapaikassa tai jos käyn kebabilla syön kebaabin salaatilla. Paino ei halua tippua.

Lisäksi olen pyrkinyt käymään koiran kanssa lenkkeilemässä 3 kertaa vikossa. Viikonloppuisin uuden harrastuksen puitteissa käyn ajamassa motocross pyörällä, mikä tuntuu kyllä raskaalta.. Salitreenikin on muutettu nyt motocross ystävälliseksi, -> toistoja 15 kpl. Syke korkealla ja hiki lentää. Salitreeni on nyt vaan aika satunnaista koska työni on sellainen että en aina pääse salille.

Nyt olisi tarve saada painoa pois ainakin 5kg ja nopeasti. Ajattelin jo heittää syömisen aivan minimiin ja siirtyä ns. säästöliekille, mutta sittenhän kyllä häviää ne vähäisetkin lihakset.

Millaisia neuvoja antaisitte että pääsisin tästä keskivartalolle kertyneestä ylimääräisestä eroon? Varmaan kyse on myös itse kurista, sillä juon viikonloppuisin jonbkin verran alkoholia ( :kippis1:) ja saatan syödä ns. "paskaa".. :down:

Kahvin juonitia ajattelin ainakin lisätä, mutta kun sekin on mahalleni hieman huono ja ärsyttää sitä. Nuuskaa käytän ja ajattelin myös lisätä sen käyttöä. Mikä ei varmasti hyvä asia, mutta kiihdyttää aineenvaihduntaa.?

Onko olemassa thermogeenejä jotka nopeuttavat aineen vaihduntaa. Jos jollakin kokemuksia jostain hyvistä aineista niin kertokaa. Lisäksi kiinnostaisi ruokahalua vähentävät valmisteet.
Stackeritä olen joskus syön ja ne toimi hyvin, mutta niitä ei enää saa.. :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No kyllä mä jättäisin kaikenlaisten rasvanpolttajien hankkimiset väliin ja laittaisin ruokavalion kuntoon. Jätät ne kebabit vallan pois ja teet itsellesi kunnon eväät töihin.

Ja kahvin ja nuuskan kanssa pelleily kannattaisi jättää vallan pois ja keskittyä myös noiden viikonloppusyömisten/-juomisten vähentämiseen. Niistä ne suurimmat ongelmat tulee.

edit. Tolla pelleilyllä tarkoitan siis yrittämistä kiihdyttää aineenvaihduntaa nuuskalla ja kahvilla :)
edit2. No olihan tuolla että käyt myös kotiruokapaikassa. Eli et ainakaan ihan joka päivä kebabilla käy.

Kahvin ja nuuskan lisääminen tai laihdutusvalmisteet ovat sellaista pientä hiomista johon ei kannata aikaa, energiaa tai rahaa tuhlata. Ensimmäisenä lähtisin siitä, että viikonlopun ryypiskelyt roskaruokineen minimiin. Kunnon ryypiskelyt naposteltavineen ja seuraavan päivän krapulamätöt nollaavat todennäköisesti viikolla säästetyt kalorit jos miinuksia ei edes hirveästi ole. Esimerkiksi mäyräkoira kaljaa, pakastepizza ja sipsipussi vastaavat koko viikon tiukkaa dieettiä. Tuosta ei nyt vain pääse mihinkään, montaa kertaa kuussa ei passaa porsastella jos laihduttaminen on tavoitteena.

Jos porsastelun vähentäminen on mahdollista, kannattaa seuraavaksi kiinnittää huomiota viikolla tapahtuviin pieniin naposteltavin, jotka tuhoavat helposti koko päivän fiksun syöntisuunnitelman. Pussi chilipähkinöitä leffan aikana - 850kcal. Vähärasvaista popcornia - 440kcal/mikropussi. Pari suklaapatukkaa - 500kcal.

Jos nuo kaksi asiaa ovat hoidossa, niin seuraavaksi puuttuisin työlounaisiin. Istumatyöläinen ei todellakaan tarvitse kiinalaista ateriaa tai edes isoa lautasellista makaronilaatikkoa leipineen ja maitoineen. Noistakin tulee huomaamatta jopa 1000kcal vaikka satsi voi sinänsä näyttää varsin terveelliseltä. Eväiden syöminen on loistava vaihtoehto jos työpaikalta löytyy jääkaappi ja mikro, rahaakin säästyy yllättävän paljon kuukauden aikana ja ruoka on silti laadukkaampaa kuin lounasravintolassa. Erikoisen helppoja vaihtoehtoja ovat esimerkiksi valmiiksi paistetut kanan rintafileet 200g-250g pakkauksissa, tuohon sitten vaikka rahkapurkki ananaksen kanssa niin varmasti jaksaa näpytellä konetta koko päivän.

Hidasta aineenvaihduntaa voi ruveta pohtimaan kun on ensin huolehtinut noista muista seikoista 1. porsastelu viikonloppuna 2. naposteltavat 3. ulkona syödyt lounaat.

edes isoa lautasellista makaronilaatikkoa leipineen ja maitoineen. Noistakin tulee huomaamatta jopa 1000kcal vaikka satsi voi sinänsä näyttää varsin terveelliseltä.

Tämä on niin totta...itse olen mennyt tähän miinaan kunnes aloin laskemaan kaloreita.

Eikä syömisen vähentäminen kiihdytä aineenvaihduntaa, päinvastoin. Sapuskaa pitää mättää koneeseen(syöminen kiihdyttää aineenvaihduntaa) hyvä olisi myös päästä kevyelle(ei rankalle hikilenkille) kävelylle syönnin jälkeen, ja tietenkin lisätä aerobista liikuntaa(eli myös sitä kovempaa lenkkeilyä).

Ja luonnollisesti et tarvitse samaa sapuskaa kuin esim. metsuri, koska istumatyöläisenä kalori ei pala(tietysti ikäkin vaikuttaa aineenvaihduntaan, enemmän ikää>vähemmän kaloreita>enemmän liikuntaa). Eli joku kana-, tai tonnikalasalaatti(ei öljyssä) on ihan hyvää ja täyttävää. Ja finelin sivuilta saa lisätietoa elintarvikkeiden kalorimääristä(ihan säikähdin itsekin joistakin nautintojuomista saatavia kalorimääriä).

T: Ikääntynyt ja istumatyöläinen.

Tuosta salitreenistä sen verran, että jos lihasta mielit säästää, kannattaisi tiputtaa toistot kympin tuntumaan. Keholle täytyy antaa syy ( voimatreeni) jotta se ei muuta energiaa kuluttavia lihaksia energiaksi. Energian kulutus toki pienenee treenissä hiukan, mutta ei kovin merkittävästi. Pitkällä tähtäimellä homma silti kannattaa, koska jos onnistut säästämään lihasmassasi, energiankulutuksesi ei pienene merkittävästä masassi pienentyessä jadietin tuloksessa tulee helpommin pysyttyä.

Energiaa kuluu parhaiten ihan aerobisella liikunnalla, tai vaikka sillä motocrossilla.

Kiitoksia jo näistä vastauksista. Kyllä mää ensin mietin tuon muon syömisen sille mallille, että pienennän annoksia. Hiilareita olen muutenkin pyrkinyt hieman vähentämään. Mitä mieltä olette sitten välipaloista jos annoksia pienentää, että söis kahvitauolla esim. omenan tai jotain?

Ja mikro sekä jääkaappi löytyy työhuoneesta, joten eväitä pitää alkaa vääntämmän mukaan. Ensi viikolla olen reissuhommissa, joten siellä täytyy taas yödä "ulkona" mutta pitää etsiä niitä kotiruoka paikkoja. Olen aina ajattellut että kiinalainen ei olisi pahasta, mutta kyllä siinä se kastike vaikuttaa rasvaiselta, eli varmaan siitä aikalaila kaloreita irtoaa.

Tuon salitreenin toistot olen halunnut muuttaa siksi pidemmiksi että jaksaa sillä pyörällä ajaa ja tangossa roikkua. Meinaan on esim. kyynärvarret aikalailla "tukossa" kun päästää menemään patikkoisessa maastossa.. Samalla kun sais elopainoa vähemmäksi niin ei olisi niin paljon roikotettavaa käsienperässä..

Kiitoksia jo näistä vastauksista. Kyllä mää ensin mietin tuon muon syömisen sille mallille, että pienennän annoksia. Hiilareita olen muutenkin pyrkinyt hieman vähentämään. Mitä mieltä olette sitten välipaloista jos annoksia pienentää, että söis kahvitauolla esim. omenan tai jotain?

Kai siis kuitenkin ymmärsit, että todennäköisesti suurin ongelma on viikonlopun ryypiskelyt ja herkuttelut? Kuulostaako mahdottomalta ajatukselta, että porsastelupäivät jäisivät esim. kahteen kuukaudessA?

Kinkkiruoasta ei tee terveellistä vielä se että siinä on vihanneksia :) Näkeehän sen tosiaan silmälläkin että kastike on tosirasvaista kun se tulee esim. takeaway-astioista läpi, ja riisiä tulee yleensä ihan tarpeeksi mukana. Itse rinnastan kyllä ihan pitsaan ja kebuun tollaisen keskivertokinkkiraflan eli ei mikään paras valinta usein syötäväksi.

Laske ne kalorit niin saat jotain kokonaiskuvaa siitä missä mennään. Äläkä unohda viikonloppuja tai iltapaloja.

Kai siis kuitenkin ymmärsit, että todennäköisesti suurin ongelma on viikonlopun ryypiskelyt ja herkuttelut? Kuulostaako mahdottomalta ajatukselta, että porsastelupäivät jäisivät esim. kahteen kuukaudessA?

Ei kuullosta. Eikä se joka viikonloppuista ole ollutkaan. Pitää aloittaa heti tämä uus ruokaremontti ja katsoa mikä sillä on vaikutus tähän läskin määrään!

Onko kellään tietoa näläntunnetta vievistä valmisteista? Tuntuu kun nyt alkaa pienentämään annoksia niin eihän tää meikäläisen "rumpu" tiedä mitään pikkuannoksista ja nälkä painaa päälle..

Onko kellään tietoa näläntunnetta vievistä valmisteista? Tuntuu kun nyt alkaa pienentämään annoksia niin eihän tää meikäläisen "rumpu" tiedä mitään pikkuannoksista ja nälkä painaa päälle..

Ja muistaa sen, että ateriahan voi myös fyysisesti olla "iso" kuitenkaan sisältämättä sen suurempia energioita kuitenkaan. Kasvista ja proteiinia reilusti. Ei ihan tähän asiaan varsinaisesti kuulu mutta havainnollistaa hyvin.

kaisa_valinta.jpg

Lähde: Faidra Blog

Siis voi herranjumala, et sä nyt tarvitse mitään "näläntunnetta vievää valmistetta" vaan vähän sitä kuuluisaa itsekuria !

Voit syödä itsesi "melkein täyteen" (ei siis ihan täyteen kannata syödä itseään käytännössä juuri koskaan,sillä se johtaa juuri vatsalaukun venymiseen -> näläntunteen viemiseksi vaaditaan aina vain enemmän safkaa..) jos syöt KASVIKSIA. Sisältävät painoonsa nähden energiaa ei-juuri-ollenkaan, suurin osa 20-80kcal/100g.

Ja mitä tarkoitit tuolla omena-kahvitauolla -jutulla? Siis olisiko kyseessä ainoa ateria työpäivän aikana? Se ei toimi,sillä sinunkin olisi hyvä muistaa proteiinin tärkeys, erityisesti dieetillä sitä olisi hyvä saada ihan joka aterialla >30g.

Aha, monet on ehtineetkin sanoa että proteiini myös pitää energialähteistä(rasvat,prot,hiilarit) parhaiten NÄLKÄÄ.

Älä syö lounastauolla ulkona, tee kotona eväät, ne ovat aina terveellisempi ja dieettiystävällisempi vaihtoehto.

Älä mene enempää kuin -500kaloreille pitkäksi aikaa,saat vain aineenvaihdunnan jumiin !

Siis voi herranjumala, et sä nyt tarvitse mitään "näläntunnetta vievää valmistetta" vaan vähän sitä kuuluisaa itsekuria !

Voit syödä itsesi "melkein täyteen" (ei siis ihan täyteen kannata syödä itseään käytännössä juuri koskaan,sillä se johtaa juuri vatsalaukun venymiseen -> näläntunteen viemiseksi vaaditaan aina vain enemmän safkaa..) jos syöt KASVIKSIA. Sisältävät painoonsa nähden energiaa ei-juuri-ollenkaan, suurin osa 20-80kcal/100g.

Ja mitä tarkoitit tuolla omena-kahvitauolla -jutulla? Siis olisiko kyseessä ainoa ateria työpäivän aikana? Se ei toimi,sillä sinunkin olisi hyvä muistaa proteiinin tärkeys, erityisesti dieetillä sitä olisi hyvä saada ihan joka aterialla >30g.

Aha, monet on ehtineetkin sanoa että proteiini myös pitää energialähteistä(rasvat,prot,hiilarit) parhaiten NÄLKÄÄ.

Älä syö lounastauolla ulkona, tee kotona eväät, ne ovat aina terveellisempi ja dieettiystävällisempi vaihtoehto.

Älä mene enempää kuin -500kaloreille pitkäksi aikaa,saat vain aineenvaihdunnan jumiin !

En todelllakaan meinaa/aio/voi olla ilman lounasta. Omena jutulla tarkoitin seuraavaa:

7.00 aamupala
9.00 valipala esim. omena
11.30 lounas
14.00 välipala esim. omena
17.00 päivällinen

Saisiko tuolla potkittua sitä aineenvaihduntaa tuolla välipalalla?
Nyt pitää alkaa kokkaileen huomiseks..

Lisätään vielä tähän että Thaimaaseen lähtö odottaa tammikuun lopussa. Pitäisi saada ylimääräistä pois siihen mennessä. Onko jollakin linkkiä minun kokoisen kaverin ruokavaliolle?

Tältä foorumilta kun yrittää ruokavaliota hakea niin en pysty sopivaa löytämään..

Lisätään vielä tähän että Thaimaaseen lähtö odottaa tammikuun lopussa. Pitäisi saada ylimääräistä pois siihen mennessä. Onko jollakin linkkiä minun kokoisen kaverin ruokavaliolle?

Helpointa lienee kun siirryt kalorilaskurin käyttäjäksi, valitset sieltä sopivan makroravinnejakauman (vaikka 30p/40hh/30r) ja pyrit ihan maalaisjärjellä noudattamaan sitä. Sinänsä turhaa puuhaa alkaa elämään tarkkojen ruokalistojen kanssa.

Itsenäinen opiskelu on ainoa järkevä vaihtoehto eikä siihen tarvitse montaa tuntia aikaansa tuhlata.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom