Paino nousuun - apuja ruoka-aikatauluun?

Ikä
38
Minua on aina häirinnyt, että olen hyvin alapainoinen (180/55/17). Salilla olen käynyt parisen vuotta, alussa tuota painoa tuli tuo 5 kiloa hyvinkin nopeasti lisää, mutta nykyään ei paino nouse vaikka lihakset ja tulokset kasvavatkin silmissä. Mihin sekin massa sitten menee, en tiedä.

Tavoitteenani olisi nyt saada lisää tuota painoa kesään mennessä, että kehtaisin edes rannalle mennä. Edes 5 kiloa, onko se mahdottomuus? Käyn salilla neljästi viikossa, mutta ruokailu ei varmaan ole sellaista kuin pitäisi olla jos painoa haluaa nostaa - yleensä sellainen kolme lämmintä ateriaa päivässä + välipalat, enkä paljoa jaksa kiinnittää huomiota siihen, kuinka paljon proteiinia tai HH:ta saan missäkin ateriassa. Eikä se paino mene mihinkään suuntaan.

Treenillä ja armottomalla safkan mättämisellähän se paino tuosta varmaan nousisi, mutta minulla on hieman ongelmia laatia hyvää ruokailu-aikataulua (jota noudattamalla tulisi varmasti syötyä tarpeeksi painon nostamiseksi).

Monet suosittelevat sellaista kuutta - kahdekaa ateriaa päivässä. Mutta otetaanpa esimerkkipäivä: maanantaina aamulla kahdeksalta kouluun, kello 12:00 koulun ruokailu, neljältä kotiin, ja illalla salille. Salia ennen olisi vissiin hyvä pitää sellainen tunnin tauko, ettei ihan täydellä mahalla sinne mene. Siinä pitäisi sitten 16:00 - 20:00 ehtiä syödä ainakin neljä kertaa ja sitten vielä illalla kun salilta tulee. Tuntuu kovin vaikealta.

Mutta kuitenkin: osaako kukaan suositella tai laatia minkäänlaista järkevää ruokailuaikataulua? Tai yleensäkään mitään vihjeitä tuon painon nopeaan nostamiseen.

Kiitos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Koulussa joskus kymmeneltä ja kahdelta välipalat, omat eväät messiin. Ei mitään järkeä syödä viittä kertaa illalla.

Juu ei muuta kuin evästä kouluun mukaan.

Originally posted by sintti
Koulussa joskus kymmeneltä ja kahdelta välipalat, omat eväät messiin. Ei mitään järkeä syödä viittä kertaa illalla.
Tuo viimeinen lause jäi vaivaamaan. Kun olen laihuudessa ollut vielä pienempää kaliiperia kuin threadin aloittaja, niin tiedän, miten tuhoisaksi voivat sanat "ei oo järkeä syödä" käydä missä tahansa yhteydessä.

Todella laihoille ihmisille on Halmeen suorasukainen ajattelutapa kalliimpaa kuin kulta: "ei ole yliharjoittelua; on vain alisyömistä!!" Erittäin laihoilla bruukkaa nimittäin olemaan erittäin hyvä insuliini- ja varsinkin glukoosisensitiivisyys (suomeksi: plussakaloreilla kasvavat lihakset kuin hattara (been there)).

Tämä siis tarkoittaa, että jos olet laiha (alle painoindeksin; sitä painavemmile en suosittele), niin syö mitä vain silmä näkee. Ei kannata huolehtia liiemmin läskin kerääntymisestä; laihoille on tapana olla myös helppo karistella läskit pois (been there too, but not on purpose).

Ruoka-aikataulusta: tee aikataulu, jossa on ruoka-ajat 2-3 tunnin välein. Äläkä anna periksi tippaakaan (minulla 12-13-vuotiaana oli usein niin, että kun oli ruoan syönyt loppuun, niin piti jo aloittaa seuraavan tekemistä:lol2: :urjo: )

Jospa kuitenkin ennen koulua vetäset kunnon aamupalan.(enkä tarkoita mitään muroja) Kananmunia, puuroa, leipää yms... mistä pidät.

Välitunnilla voit syödä jotain mikä järkevästi kulkee joskus kymmeneltä.

12 kouluruokailu ja kakkoselta taas pieni välipala, että jaksat kotiin. Neloselta vetäset kunnon ruuat ja tasottelet ja käyt salilla.
Salin jälkeen palautukset ja syömään. Kello onkin jo ilta eli sitten ei muuta ku syöt ja nukkumaan.

Käytätkö lisäravinteita? Vois niitä sitten vedellä sopivasti päivän mittaan.

Kysäseppä joltain vähän tosta kaloreitten laskemisesta ja pyydä tekemään kunnon ruokavalio. Tai opiskele itse ja käytä söörtsiä.

Kyllä se siitä kasvaa :whip:

Omena pitää hedelmistä verensokerin yllä pisimpään. Semmosen otat vaikka kymmenen välitunnilla, tai vaikka pari.

tasan kahden tunnin välein koitat pitää ruokailut. todennäköisesti energiantarpeesi on aivan älytön. kasvavassa iässä sekä melko pitkä olet.

niinkään en itse kiinittäisi huomiota millaista energiaa saa, vaan kuinka paljon.

e. treenejä voisi jopa vähentää, ettei kovin laihtuisi.

pidä kirjaa pari viikkoa paljonko energiaa tulee päivässä. aluksi reilulla 4000kcal annoksella päivässä pitäisi alkaa tapahtua.

Tuo aamuruokailu kun nyt tuli puheeksi, niin se on todellakin omalla kohdallani varsin heikko lenkki, sillä usein aamupala rajoittuu leipään pariin ja kupilliseen kahvia. Ei siksi, etteikö maistuisi, vaan aika tuppaa aina käymään vähän vähiin kun en ole noita aamuvirkuimpia ihmisiä. Pitäisi vaan siinäkin ottaa itseään niskasta kiinni ja nousta aiemmin.

Tuosta kalorien laskemisesta vähän ehkä amatöörimäinen kysymys: millä helkkarilla minä ne lasken? Helppohan se on jostain Saarioisten jauhelihapitsasta takaa katsoa, paljon siitä saa mitäkin, mutta entäs sitten kun otan annoksen X esim. makaronilaatikkoa ja teen leivät joihin pistän päälle sitä ja tätä. Miten siitä lasket kuinka paljon siitä tulee energiaa?

Originally posted by Kuukkeli
Tuo viimeinen lause jäi vaivaamaan. Kun olen laihuudessa ollut vielä pienempää kaliiperia kuin threadin aloittaja, niin tiedän, miten tuhoisaksi voivat sanat "ei oo järkeä syödä" käydä missä tahansa yhteydessä.

Tottahan tuokin, mutta pointti se että ei kannata tehdä niin että alkupäivän syö harvakseltaan ja sitten illalla syö ne ateriat tunnin välein mitkä olisi pitänyt syödä jo aiemmin. On kasvun kannalta parempi tietysti syödä illalla kuin ei ollenkaan, mutta parasta lienee syödä koko päivän tasaisin väliajoin.

Originally posted by Talakanpinskeli
(180/55/17)

Ja mä kun luulin että mun 60kg tolla pituudella ja iällä oli vähän :D
Mä en tosin ole mikään hard gainer, söin vaan niin vähän (iltaisin unohtu yleensä kokonaan). Mä ratkaisin alipainoni syömällä 3h välein kunnon aterian ja jos olin koulussa niin sit protskudrinkki ja banaania; helppoa, halpaa ja nopeeta.

Originally posted by sintti
Tottahan tuokin, mutta pointti se että ei kannata tehdä niin että alkupäivän syö harvakseltaan ja sitten illalla syö ne ateriat tunnin välein mitkä olisi pitänyt syödä jo aiemmin. On kasvun kannalta parempi tietysti syödä illalla kuin ei ollenkaan, mutta parasta lienee syödä koko päivän tasaisin väliajoin.
Ok ymmärrän täysin.
Ja todella paljon suosittelisin kuuntelemaan noita Nevahoodin sanoja.

Tomi opetti mulle että mun on syötävä 3h välein. Tää on aika pätevä ratkasu. On sopivan nälkä ku on seuraava ruokailuaika. Toki jos syön pelkkää rahkaa ja ananasta ni aika seuraavaan ateriaan on lyhyempi.

Kaloreita en oo jaksanu laskee. Pidän vaan huolen protskuista.
Kyllä sen kasvamisen eteen joutuu tekemään paljon. Kannattaa valmistaa safkaa kerralla parille aterialle. Mä esim tänään laitoin sweet & sour -kanaa (johon tuli purkki uncle bens sweet & sour -kastiketta, 400g kanaa, ja 4 hlö:lle riisiä (ja sitte kurkkua, ananasta ja tomaattia) Kaks hyvää ateriaa. Nam.

Sekavaks meni mut koettakaa ymmärtää.

Edit: Mut älä lähe vetämään mitään överi-bulkkia. Se on helvetin tyhmää olla kauhee läski.

mielestäni on tullut paljon hyviä kysymyksiä josta olen saanut vinkkejä myös itselleni ;)

Onko painonlisäyksessä tärkeämpää yleensä se kalorimäärä vain ruanmäärä?

Onkos nukkumis rytmillä merkitystä? Esim jos menee vaikka lomilla 2.00 ja sitten nukkuu sinne 12:00.
Elikkä onko sillä väliä millon nukkuu kuhan nukkuu?

Originally posted by wääp
Onkos nukkumis rytmillä merkitystä? Esim jos menee vaikka lomilla 2.00 ja sitten nukkuu sinne 12:00.
Elikkä onko sillä väliä millon nukkuu kuhan nukkuu?

Aikaisempaan nukkumaanmenemisellä on ainankin syvempi uni. Yleensä jos itsekkin nukun tuonne 12 niin sen jälkeen on väsynyt olo koko päivän. Eli ei muuta kuin joskus 11 aikaan nukkumaan lomallakin, niin ei sen kanssa ole ongelmia.

Itselläni ruokarytmi on vähän näin lomilla mennyt sekaisin, kun kouluruokailua ei ole, eikä ruokailua heti kun koulusta tulee. Mutta kuitenkin kannattaa ryhtyä syömään niin, että syöt itsesi joka aterialla piripintaan. Silloin menee se n. 2-3h seuraavaan ruokailuun ainankin omasta kokemuksesta. Aamupalasta tietysti tuhti, jaksaa koulussa aivan toisenlailla kun saa tarpeeksi hh:ta ja proteeinia.

Ruokahaluja :kippis1:

Originally posted by wääp

Onko painonlisäyksessä tärkeämpää yleensä se kalorimäärä vain ruanmäärä?

Kalorimäärä ja tietenkin se, mistä otat ne kalorit. Eli huolehdi proteiinin ( ja välttämättömien rasvojen ) saannista. Painonlisäyksen kannalta ajateltuna ei varmaan kannata syödä vatsaansa täyteen esim. salaatista ja puurosta, koska energiamäärä jää alhaiseksi ( samoin proteiini ja rasva ). :love:

Originally posted by Fiona
Kalorimäärä ja tietenkin se, mistä otat ne kalorit. Eli huolehdi proteiinin ( ja välttämättömien rasvojen ) saannista. Painonlisäyksen kannalta ajateltuna ei varmaan kannata syödä vatsaansa täyteen esim. salaatista ja puurosta, koska energiamäärä jää alhaiseksi ( samoin proteiini ja rasva ). :love:
Napilleen tälleen, paitsi vaihtaisin sanan koska sanaan jos. Eli ei kannata syödä mahaa täyteen puurosta ja salaatista, JOS energiamäärä jää (liian) alhaiseksi.

Wääpin kysymykseen siis, että kalorimäärän pitäisi mennä n. 300-1000 yli kulutuksen riippuen laihuudesta (mitä laihempi, sen enempi voi syödä ilman liikoja pelkoja läskin kertymisestä) ja vähän myös rasvaprosentista (mitä vähemmän rasvaa, sitä enemmän kannattaa syödä ja toisin päin; taas kerran samasta syystä). Jos siis kalorimäärä on saatu haluttuun määrään yli kulutuksen, voidaan sen jälkeen alkaa miettiä, että mistä se otetaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom