Paino nousee "turhan" helposti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JHM
  • Aloitettu Aloitettu

JHM

Ikä
42
Olen aina ollut todella rima ja painoa on ollut "vaikea" saada lisää mutta tuossa viime vuonna aloin vetämään reilusti plussakaloreita ja paino nousikin ilosesti yli kymmenen kiloa tuonne 95 kg:n nurkille. Sitten otin tuossa kesän aluksi dieetin ja tiputin takaisin 85 kilon kieppeille. Nyt on sellainen fiilis, että tuota läskiä tulee aika helposti. Onko esim. rasvasoluilla olemassa joku "muisti", että kun on kerran lihottanut, se tulee helpommin takaisin. Voi tietysti olla, että ruokatottumukset ei ole enää samat kuin ennen ja ikää saattaa tietty olla juuri sen verran, että alkaa helpommin kertyä. Itseäni tuo lisäpaino ei häiritse, kun sen saa aina dieetillä veke mutta ihan kuriositeettina kyselen onko helpompi lihoa, jos on joskus ollut lihava ihan fysiologiselta kantilta katsottuna.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen jostakin lukenut että rasvasoluilla on "muisti", jonka tähden kerran lihavat ihmiset lihovat helpommin juuri rasvasolujen muistin takia. Mutta tähän hätään en löydä mitään mustaa valkosella, ja painotan että muistini on hatara...

KAipa kyse on enemmänkin ruumiin sopeutumisesta. Kun energiaa saadaan paljon, sitä myöskin varastoidaan. Moinen toiminta sitten jatkuu melko pitkään, mutta todennäköisesti joskus tasaantuu. Todennäköisempänä syynä tosin pidän sitä että oma toleranssi on muuttunut melkoisesti, eikä enään osaa suhteuttaa ruokailua siihen aikaan kun se paino ei noussut

Mä olen kuullut jonkun sellaisen jutun että rasvasolut lisääntyy vain tiettyyn ikään asti, jos on tuona aikana ollut lihava ja vaikka sittemmin laihtuisikin. on riski lihoa helpommin uudestaan, koska rasvasolut pienenee laihdutuuksen myötä mutta eivät vähene...siis jotenkin noin...muistaakseni.

Mulle tuntuu kans painoa kertyvän suhteellisen helposti. Muutama päivä ilman treeniä ja paino nousee, vaikka tuntuu, ettei paljoa söiskään. Ehkäpä se johtunee siitä, että treenatessa syö suhteellisen paljon ja paino joko pysyy tai laskee. Kun ei treenaa, niin syö sen määrän mitä treenatessakin. Harjoittelen suhteellisen paljon, niin kulutusero on huomattavasti isompi.
Kun on kerran saanut rasvasoluja, niin ne ei leikkaamatta pois lähde. Laihtuessa ne vain tyhjenee, lihoessa täyttyy. Siitä en sitten tiedä miten ne lisääntyy.

Taisi olla niin että se rasvamäärä mikä sulla on teini-iässä ollut jää "muistiin". Kuitenkin kehon saa tottumaan alhaisempaan rasvaprosenttiin pitemmällä aikavälillä? Korjatkaa jos olen väärässä.

Itellä oli sama ongelma, bulkilla rasvaa kertyi melko helposti vaikka syönkin sanotaan 80% ajasta ns. bodyruokia. Yksi minkä luulen vaikuttaneen siihen että rasvaa ei enää kerry niin paljoa on se että syö päivässä pari hiilaritonta ateriaa eli prot+rasva ateriaa, varsinkin illalla. Riippuen treenin ajankohdasta aloitan carb-cutoffin (ei hiilaria enää sinä päivänä) klo. 18:00 aikoihin.

Kannattaa kuitenkin muistaa milloin kannattaa syödä hiilaria (aamulla, 1-2h ennen treeniä, treenin jälkeen jne.).

Eli kiteytettynä ateriat koostuu joko:
Hiilari + proteiini
tai
Proteiini + rasva.

Toinen asia mitä kannattaa ehkä kokeilla on kalorisyklitys, esim. 2 viikkoa plussalla ja viikko miinuksella. Toivottavasti ei nyt tullut itsestäänselvyyksiä :)

Itsekin olin muksuna tanakka ja saan itseni pysymään edes jotenkin ihmisen näköisenä vahtaamalla syömistä. Viime kesänä päätin lopettaa aerobisen kesäksi, hinkata punttia neljästi viikossa ja syödä reilusti (mutta vain kotiruokaa, tuskin oli yli 3000kcal päivässä)+dokasin n. joka toinen vloppu. Painoa tosiaan tuli kolmessa kuukaudessa viitisentoista kiloa josta vain pieni osa lihasta:| Tuli tosiaan itsellekin mieleen että nuorena pyöreähköt joutunevat usein tarkkailemaan sapuskojaan paljon tarkemmin kuin muut ettei pullahda "normikokoon" ja rasvojen tosi alas saaminen on lähes mahdotonta :( toki vain mun ajatuksia, oon ihan newbie näissä

Olen jostakin lukenut että rasvasoluilla on "muisti", jonka tähden kerran lihavat ihmiset lihovat helpommin juuri rasvasolujen muistin takia.
Mikäli ei ole kyse sairaudesta, niin kerran lihavilla ihmisillä se muisti on pikemminkin päässä eikä rasvasoluissa. Pitkällä tähtäimellä, kun jätetään pois päivittäinen nestetasapainon jne. heittely, samankokoiset, samanikäiset ja samaa sukupuolta olevat ihmiset kuluttavat suunnilleen saman verran, jos liikunta-aktiviteettia on saman verran. Lihavat ihmiset todennäköisesti vaan ovat kovempia syömään kuin laihemmat ihmiset. Siitä en osaa sanoa, aiheuttaako tämän kovemman ruokahalun äidin opetukset (tapa) vai tuplamäärä rasvasoluja kehossa (kemia).

Kyse on tottumuksista. Esim. urheilu-uran jälkeen moni henkilö tekee "Jutilat" kun liikunta vähenee mutta ruokahalu säilyy ennallaan.

KKHS sanoi:
Todennäköisempänä syynä tosin pidän sitä että oma toleranssi on muuttunut melkoisesti, eikä enään osaa suhteuttaa ruokailua siihen aikaan kun se paino ei noussut
Juurikin näin.

ameeba sanoi:
Mulle tuntuu kans painoa kertyvän suhteellisen helposti. Muutama päivä ilman treeniä ja paino nousee, vaikka tuntuu, ettei paljoa söiskään. Ehkäpä se johtunee siitä, että treenatessa syö suhteellisen paljon ja paino joko pysyy tai laskee. Kun ei treenaa, niin syö sen määrän mitä treenatessakin. Harjoittelen suhteellisen paljon, niin kulutusero on huomattavasti isompi.
Oletko laskenut syömiäsi kaloreita? Muutamassa päivässä tapahtuva painonnousu on pääasiassa pelkkää nestettä, varsinkin jos kyse on kiloista eikä grammoista.

rocky6 sanoi:
Itsekin olin muksuna tanakka ja saan itseni pysymään edes jotenkin ihmisen näköisenä vahtaamalla syömistä. Viime kesänä päätin lopettaa aerobisen kesäksi, hinkata punttia neljästi viikossa ja syödä reilusti (mutta vain kotiruokaa, tuskin oli yli 3000kcal päivässä)+dokasin n. joka toinen vloppu. Painoa tosiaan tuli kolmessa kuukaudessa viitisentoista kiloa josta vain pieni osa lihasta:| Tuli tosiaan itsellekin mieleen että nuorena pyöreähköt joutunevat usein tarkkailemaan sapuskojaan paljon tarkemmin kuin muut ettei pullahda "normikokoon" ja rasvojen tosi alas saaminen on lähes mahdotonta
Eli söit viime kesänä keskimäärin yli 1.000 kcal yli kulutuksesi päivässä, kun sait 15 kg massaa kolmessa kuukaudessa. Nuorena pyöreähköt henkilöt ovat usein tapapyöreitä, eli on oltu kotona ajoissa ruokapöydässä joka kerta TAI sitten nykyään valitettavan yleinen malli että syödään koulussa sipsiä ja karkkia ja limua ja kotona sama linja jatkuu.

Fakta: jos syöt enemmän kun kulutat, paino nousee. Jos syöt vähemmän kun kulutat, paino laskee.

Miten teillä menee syklityksessä tuo painon nosto / lasku?

Esim. mulla menee näin:

2 viikkoa syön normaalisti niin paino nousee 5 kiloa (82 kg -> 87 kg). Sen jälkeen saman painon pudottamiseen takaisin (87 kg -> 82 kg) menee VÄHINTÄÄN se 5 viikkoa. Eli jos yritän pitää painoni samana (olen 176 cm pitkä joten tavoitepainoni on 80 kg) niin joudun olemaan melkein koko ajan dietillä. :curs:

Ja tuo on tosiaan tietysti totta että jos syö enemmän kuin kuluttaa niin painoa tulee lisää, mutta joskus oma kulutukseni on TODELLA pieni eli paino ei putoa vaikka syö minimaalisen vähän.

Marraskuun puolivälistä tammikuun loppuun söin todella huonosti enkä treenannut. Paino tippui 100->91 kiloon. Maaliskuusta olen ollut bulkilla, syöden n. 4000kcal päivässä ja nyt on painoa 105. Massaa saan melko helposti, mutta yhtälailla se lähtee kun on miinuskaloreilla. Nesteitä tulee ja menee ja todelliset muutokset painossa/massassa näkyy vasta viikkojen kuluessa. Ikinä ei ole tullut vastaan henkilöä joka ei miinuskaloreilla laihtuisi tai pluskaloreilla lihoisi, toisin kuin voisi pakkiksen kymmenistä "En laihdu vaikken syö mitään - En saa massaa vaikka syön kuin hirvi" - ketjuista luulla.

Eli sam ipp:n kysymykseen vastaten: Jos olen saman verran miinuskaloreilla kuin olin plussilla minulla menee yhtä pitkään pudottaa kerätty paino kun sen saamisessä meni. Nesteiden kertymistä/katoamista en laske tähän aikaan.

"Oletko laskenut syömiäsi kaloreita?"
-Laskeskelen. Etenkin nyt dieetillä. n1500-1200kcal/d ja 3-4l vettä-> paino ei tunnu laskevan. Jo 2vk samoissa lukemissa (76-76,4 kg). Kalorilaskurin mukaan tolla pitäis laihtua. :wall:

"Muutamassa päivässä tapahtuva painonnousu on pääasiassa pelkkää nestettä, varsinkin jos kyse on kiloista eikä grammoista."
-Kumman vaikeeta ne nesteet silti on pudottaa.

"urheilu-uran jälkeen moni henkilö tekee "Jutilat" kun liikunta vähenee mutta ruokahalu säilyy ennallaan."
- Näin tunnun tekevän jo urheilu-uralla. Aina kun tulee joutilaita päiviä niin..
Nälkä säilyy, kun yrittää syödä vähemmän -> mussuttaa ylimäärästä -> mussuttaa liikaa.:jahas:

"Hiilari + proteiini
tai
Proteiini + rasva."
-Tätä fighterin systeemiä pitää kokeilla.
Täl hetkel
Ap hiilari+rasva+ n30g prot
Lo P + h
Pä H+p+ra
Pa H+p
IP P
"..Eli jos yritän pitää painoni samana niin joudun olemaan melkein koko ajan dietillä. "
-Sama vika rahikaisella.

Muistelisin joskus bilsan tunnilla opettajan sanoneen, et rasvasolujen määrän nousu riippuu ruokavaliosta. Mutta pois syntyneitä soluja ei sais ku rasvaimulla.

Mikä on muuten sopivan veden määrä dieetillä?

Mun käsitykseni mukaan (olisiko bilsan tunneilta jäänyt jotain muistiin), että rasvasolujen määrä ei enää tietyn iän jälkeen kasva. Rasvasolujen solukalvo venyy kun ihminen lihoaa. Solukalvojen venyminen ei tapahdu yhdessä yössä ja siksi lihoaminen on ensin hidasta. Laihduttamisessa rasvasolu tyhjenee nopeasti, mutta solukalvon kutistuminen on nyt puolestaan hidasta ja solukalvo menee tavallaan ryppyyn. Nyt kun syö jotain rasvapitoista täyttyy solu rasvasta nyt nopeammin kun solukalvon ei tarvitse enää venyä. Kun paino pysyy alhaalla tarpeeksi pitkään kutistuu solukalvo jälleen ja painon kertyminen hidastuu. Eräänlaista muistia soluista siis löytyy.

Rasvaimussa imetään pois kokonaisia rasvasoluja, jotka eivät sitten enää koskaan palaa. Ainakin muistaisin että homma meni näin.

Taisi olla niin että se rasvamäärä mikä sulla on teini-iässä ollut jää "muistiin". Kuitenkin kehon saa tottumaan alhaisempaan rasvaprosenttiin pitemmällä aikavälillä? Korjatkaa jos olen väärässä.
Koskeekohan tuo aikaa esim. nimenomaan ennen 20 ikävuotta? Olis kiva, kun silloin on tehnyt suurimman painonpudotusprojektinsa. :D

Tuli vaan mieleen sellainen pieni pohdinta, että jos kerta rasvasolut ja lihomisefekti omaavat tuollaisen 'muistin', niin toimiikohan se muisti myös toisinkin, esim. "laihtumismuistina"? Eli kerran jos on laihduttanut onnistuneesti ja paljon, niin ensi kerralla olisi 'helpompaa'?

Hmm...ei varmaan, kun silloinhan ei olisi jojo-laihdutteluakaan...:rolleyes:

Nyt kun syö jotain rasvapitoista täyttyy solu rasvasta nyt nopeammin kun solukalvon ei tarvitse enää venyä. Kun paino pysyy alhaalla tarpeeksi pitkään kutistuu solukalvo jälleen ja painon kertyminen hidastuu. Eräänlaista muistia soluista siis löytyy.

Onkohan tuolla rasvansyönnillä sitten merkitystä solujen täyttymisen kannalta, minkälaista rasvaa syö? Esim. eläinperäiset rasvat vs. kasvisöljyt?

Eli söit viime kesänä keskimäärin yli 1.000 kcal yli kulutuksesi päivässä, kun sait 15 kg massaa kolmessa kuukaudessa. Nuorena pyöreähköt henkilöt ovat usein tapapyöreitä, eli on oltu kotona ajoissa ruokapöydässä joka kerta TAI sitten nykyään valitettavan yleinen malli että syödään koulussa sipsiä ja karkkia ja limua ja kotona sama linja jatkuu.

Fakta: jos syöt enemmän kun kulutat, paino nousee. Jos syöt vähemmän kun kulutat, paino laskee.

Kiitos sherlock :) Se mitä en tuossa maininnut oli se että olen inan alle 190 pitkä ja painoin päälle 90, eli luulisi kaiken järjen mukaan peruskulutus+ tunnin punttitreenin vetävän kulutuksen yli 3000..näin ei siis näemmä kuitenkaan ollut:) Toki dokausreissut on sen 1500-2000kcal kerta, mutta kuitenkin. Moni ystävä taas ei kasva missään suhteessa mihinkään vaikka treenaisi, söisi ja juopottelisi.

T-nationin artikkeli tuntui aika todenmukaiselta

Onkohan tuolla rasvansyönnillä sitten merkitystä solujen täyttymisen kannalta, minkälaista rasvaa syö? Esim. eläinperäiset rasvat vs. kasvisöljyt?

Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin tuo syödyn rasvan kulkeutuminen rasvasoluihin ei olisi kuitenkaan ihan noin yksinkertainen juttu. Tai siis on, eli ravinnosta saatava rasva kulkeutuu soluihin, mutta samalla sieltä poistuu vanhaa rasvaa eli rasva tavallaan kiertää koko ajan elimistössä...? Saa korjata jos puhun paskaa :D Tuosta Zaltin kirjoituksesta sai hieman sellaisen kuvan, että jos syöt rasvaa, se menee automaattisesti läskiksi...

n. 1500-1200kcal/d ja 3-4l vettä-> paino ei tunnu laskevan. Jo 2vk samoissa lukemissa (76-76,4 kg). Kalorilaskurin mukaan tolla pitäis laihtua. :wall:
Laittaisitko vähän lisätietoa itsestäsi, oletko mies/nainen ja paljonko liikut viikossa? Noi kalorit tuntuu nimittäin todella alhaisilta. Kaksi viikkoa dieetillä voi paino hyvinkin pysyä samassa. Kyllä se pitkällä tähtäimellä lähtee! Riippuu myös siitä, millä tavalla alkupaino on mitattu ja onko painoa seurattu pitemmällä aikavälillä. Onko muuten mitoissa tullut muutosta kahden viikon aikana? Jne. Muuttujia on paljon.

-Kumman vaikeeta ne nesteet silti on pudottaa.
Onkohan ne sitten nestettä vai jotain muuta? Juuri se nesteen tiputus on helpointa dieetin alussa. Kokeile vaikka juoda pari-kolme päivää 5-6 litraa vettä päivässä ja sitten lopetat veden juonnin illalla kun seinään, aamulla 1-2 kofeiinitablettia naamaan ja tunnin lenkille.

Aina kun tulee joutilaita päiviä niin..
Nälkä säilyy, kun yrittää syödä vähemmän -> mussuttaa ylimäärästä -> mussuttaa liikaa.:jahas:
Sama täällä :(

Mikä on muuten sopivan veden määrä dieetillä?
Sen verran että kusi olisi väritöntä tai haaleaa.

rocky6 sanoi:
Se mitä en tuossa maininnut oli se että olen inan alle 190 pitkä ja painoin päälle 90, eli luulisi kaiken järjen mukaan peruskulutus+ tunnin punttitreenin vetävän kulutuksen yli 3000..näin ei siis näemmä kuitenkaan ollut Toki dokausreissut on sen 1500-2000kcal kerta, mutta kuitenkin. Moni ystävä taas ei kasva missään suhteessa mihinkään vaikka treenaisi, söisi ja juopottelisi.
Ne ei syö tarpeeksi. Sinä syöt. Siinä se ero :) Tämä on ikuisuuskysymys... jotkut syö tarpeeksi ja jotkut ei. Laskitko kalorit kesän kokeessasi vai arvioitko vaan? Siinä on useimmiten (oikeastaan aina) se ratkaiseva ero, kun toinen arvioi syvänsä tarpeeksi ja ei paino nouse, sitten toinen arvioi ettei syö paljoa ja paino nousee. Jos kesälomalla loikoilee vain ja käy joka toinen päivä puntilla, on useammin aikaa käydä myös jääkaapilla jne. :)

Tuosta Zaltin kirjoituksesta sai hieman sellaisen kuvan, että jos syöt rasvaa, se menee automaattisesti läskiksi...
Näinhän se ajatusmaailma taitaa yleisesti esim. rasvakammoisilla olla (huom: en siis tarkoita nyt Zaltia, vaan ihan yleisenä heittona).

Miten teillä menee syklityksessä tuo painon nosto / lasku?

Esim. mulla menee näin:

2 viikkoa syön normaalisti niin paino nousee 5 kiloa (82 kg -> 87 kg). Sen jälkeen saman painon pudottamiseen takaisin (87 kg -> 82 kg) menee VÄHINTÄÄN se 5 viikkoa. Eli jos yritän pitää painoni samana (olen 176 cm pitkä joten tavoitepainoni on 80 kg) niin joudun olemaan melkein koko ajan dietillä. :curs:

Ja tuo on tosiaan tietysti totta että jos syö enemmän kuin kuluttaa niin painoa tulee lisää, mutta joskus oma kulutukseni on TODELLA pieni eli paino ei putoa vaikka syö minimaalisen vähän.

Jos treenaat(?), niin miksi et anna painon noustakin juuri tuota tahtia, sehän vain kertoo siitä että todennäköisesti sitä lihaakin no tarttunut, jos paino nousee 7kg josta 2kg jää dieettisyklin jälkeen. Ja mieluummin liiku se rasva pois, älä kiristä liikaa kaloreista, se vain polttaa lihasta ja hidastaa aineenvaihduntaa entisestään.

Suositut

Back
Ylös Bottom