Paino ei tipu!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tzu
  • Aloitettu Aloitettu
Niin, ja pakko mainita, kun itse kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastan, että jos kyseinen sairaus on eikä siihen lääkitystä, niin paino ei putoa ollenkaan ( vaan päinvastoin, nousee vaikket mitään söisi - koettu on).
Eli kun sulla on noinkin hienosti paino pudonnut kuukaudessa, niin tuskin on vajista. Tuo pudotustahti on ihan normaali ja kun vielä oot liikunnan ottanut ns. uutena mukaan niin se nostaa painoa omalta osaltaan hiukan.

Jees,kiitti Faidra ja muut ruotijat.Alan heti listaan teille dokumenttia,pidän vaik viikon ajan joka pv tarkkaa lukua ni saa sen viikonlopunkin mukaan.

Tässä vähän esimerkkiä, ote erään la päivän ruokailusta..samana päivänä lipsumista sen verran, että söin hedelmäaakkosia jonkun verran.

Aamupala 8.00
Kaurapuuro (hiutaleita 50g)
Sokeriton mehukeitto (200g)
lesitiinirae (10g)

Lounas 11.30
Tumma riisi (80g)
broilerin file (140g)
öljy (10g)

välipala 14.00
1 omena

18.00 Ananaspalat 1prk

iltapala 21.00

salaatti ja kurkkua runsaasti
fetajuusto (140g)
tonnikala (1prk)
öljy (10g)

Niin, ja pakko mainita, kun itse kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastan, että jos kyseinen sairaus on eikä siihen lääkitystä, niin paino ei putoa ollenkaan ( vaan päinvastoin, nousee vaikket mitään söisi - koettu on).
Eli kun sulla on noinkin hienosti paino pudonnut kuukaudessa, niin tuskin on vajista. Tuo pudotustahti on ihan normaali ja kun vielä oot liikunnan ottanut ns. uutena mukaan niin se nostaa painoa omalta osaltaan hiukan.

Tämä on ihan hyödyllinen tieto, koska oikeasti tätäkin olen epäillyt. Olen kyllä kuullut, että vajaatoiminta vois tulla pikkuhiljaa, eikä sitä heti huomaa??

Tzu, minkä verran on jonkun verran? Ja jos olet viikolla lipsunut, niin miksei niitä ole merkattu ruokapäivikseen? Ei todellista keskiarvoa kaloreille voi laskea mitenkään, jos päiviksestä puuttuu napsimisia ja suupaloja...

Tzu, vastasin mailiisi. En lähde tänne palstalle analysoimaan sen tarkemmin. :)

se tuntuu niin vähältä, se jonkun verran, etten ole sit merkannu..Mut joo, pitää parantaa tapoja siinäki kohtaa.:nolo: Mutta ihan valaisevaa asiaa olen saanut tästä ketjusta! Kiitos näistä!:worship: Saa taas uutta motivaatiota jatkaa..

Oon myös kuullu tuost kilpparista et sen esiaste ei näy välttis viel verikokeis,tai ainakin niit pitää syynätä niin ettei tk lääkärit siihen ala,mut oireit on.Onkohan ihan tuulest repästy tuo tieto....

^ei se ihan tuulesta ole..Kyllä se voi olla piilevänä pidemmän aikaa tai ehkä se verikokeissa näkyy, mutta siis että ns.pienistä oireista ei huomaa.

Noista karkeista tänne yleisesti. Kourallinen, ~20 karkkia voi painaa jo lähemmäs 100 grammaa eli se tarkoittaa n. 350-400 lisäkaloria päivään. Samalla kalorimäärällä voisi yhtä hyvin syödä esim. 100g kaurahiutaleista tehdyn puuron, kilon mansikoita tai 300-400g vähärasvaista lihaa...

Käykää tutkituttamassa ne kilppariarvot, sillähän se selviää. Aina parempi kun on tuollaset vaihtoehdot rajattu pois, sit ei tarvii arvailla. Useammin takuulla syy on kuitenkin ruokavaliosta lipsumisissa ja siinä, että arvioidaan peruskulutus/liikunnan lisäämä kulutus yläkanttiin. Ei normaalipainoinen nainen joka on painonnousuun taipuvainen, tai lievästi ylipainoinen nainen, joka tekee työkseen esim. toimistohommia eikä liiku paljoa, kuluta päivässä kuin noin 2000kcal. Urhelijat voi olla sitten asia erikseen.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
"Tässä vähän esimerkkiä, ote erään la päivän ruokailusta..samana päivänä lipsumista sen verran, että söin hedelmäaakkosia jonkun verran.

Aamupala 8.00
Kaurapuuro (hiutaleita 50g)
Sokeriton mehukeitto (200g)
lesitiinirae (10g)

Lounas 11.30
Tumma riisi (80g)
broilerin file (140g)
öljy (10g)

välipala 14.00
1 omena

18.00 Ananaspalat 1prk

iltapala 21.00

salaatti ja kurkkua runsaasti
fetajuusto (140g)
tonnikala (1prk)
öljy (10g)"

Faidra varmaan kommentoinutkin tätä jo mailissa mutta sen verran haluan ainakin itse ottaa esiin että aika vähän tuossa on ruokaa per päivä eli saisi olla enemmänkin. Voi olla että elimistö ei tykkää noin vähistä määristä jos joka päivä noin syöt. Päivälle näyttäisi jäävän turhankin vähän syömistä, luulisi että olet viimeistään neljän- viiden aikaan aivan nuutunut.

Ja sitten tuosta painosta vielä sen verran että toki vaikuttaa sekin jos kertyy nestettä. Ja jos olet syönyt iltapalaksi tommosen määrän fetajuustoa niin suolaa on siinä aika melkoisesti eli varmasti kerää nestettä.

Tässä ainakin pieniä pointteja, hyviä esimerkki ruokavalioitahan löytyy tuolta mitä söit tänään ketjusta.

Tsemppiä pudotukselle :)

Juu, kyllä hän vajis voi tulla hyvinkin pikkuhiljaa... Mulla alkoi huonontua jo 1997 kilpparitulehduksen jälkeen ja varsinainen vajis puhkesi kunnolla 2003. Eli ns. lievästi vajaatoimintaa oli aiemmin, mutta silloin pystyin kyllä laihduttamaan hitaasti ja varmasti 10kg, eikä ollut edes vaikeaa.

Mutta kyllähän nuo arvot ( TSH, T4V ja T3V ) voi mittauttaa! jos vielä mahdollisesti on muitakin oireita? ( se ettei paino putoa tarpeeksi nopeasti ei mielestäni ole kyllä riittävä syy jos muita oireita ei ole )

^^käytän sitä 3% fetajuustoa, mutta en nyt niin paljon enää kuin aiemmin. Nyt läskit/nesteet lähti liikenteeseen, kun otin vähän apuja käyttöön :)

Kerro nyt Tzu tänne muillekin mitä ne avut on, voi olla että joku voi saada siitä vinkkiä omaan jumitukseensa. :)

Dharmi, ei minusta esim. lounas ole mitenkään pieni... esim. 80g riisiä (olettaen että tuo on kuivapaino) on melkoinen satsi naiselle. Välipalat on ihan surkeita, proteiini huutaa poissaoloaan, samoin kuin myös aamupalalta. Samoin melkein kaikilta aterioilta puuttuvat KASVIKSET! Marjat ovat myös erinomainen lisä ruokavalioon, sillä niillä aterioille saa kokoa määrällisesti ja ne täyttävät mahaa kivasti, puhumattakaan kaikista vitamiineista ja antioksidanteista. :)

Kommentoin Tzulle mailissa noita asioita, toivottavasti on otettu opiksi. ;)

Vastasin vähän kiireellä aikasemmin, niin jäi vajaaksi..Proteiinit puuttuvat, olen korjannut asian, eli aamupalalla syön 100g raejuustoa, niinkuin nyt alunperinkin on ollut tarkoitus. Olen ottanut opikseni, ettei proteiineja voi jättää väliin! Välipaloilla ananas+maitorahka pääosin tai sitten muuta proteiinipitoista. Kasvisten puuttumista en ole edes ajatellut. Riisin tai tumman pastan kuivapaino on siis 80g.
Otin käyttöön vihreän teen ja cla tabletit. Vitamiineja syön päivittäin, monivitamiinia, e-epaa ja maitohappobakteereja. En tiedä, kumpi tehoaa, cla vai vihreä tee, mutta paino tippuu kovaa tahtia! Luulen, että se aineenvaihdunta on alkanut toimimaan..:thumbs:

Laitan tähän samaan ketjuun toisen kysymyksen, kun täällä jo muutenkin on aihetta sivuttu..Eli, jos teillä diettiä noudattavilla on joku mässypäivä, niin miten usein se on? Kerta viikko, kerta kk? Ja onko dieetin alkuun sisältynyt tietty jakso, jolloin syömispäivää ei ensin ole, eli vaikka dieetin alusta noin kk, jonka jälkeen pidetään mässypäivä? Itse kun olen ollut jo yli kk pitkälle dieetillä, niin alkaa pikkuhiljaa tulla hillittömät syömishimot ja tuntuu, että jos ei kohta voi tehdä asialle jotakin, niin syön sitten sen seurauksena jonkun kaupan karkkihyllyt tyhjäksi!:eek:

Kisadieetillä tankkauspäivä on yleensä joskus 10.-12. viikon kohdalla ensimmäisen kerran - jos ollenkaan. Riippuu dieetistä. Kisadieetillä tankkauspäivän merkitys on ennemmin lihasglykogeenivarastojen täyttäminen kuin se, että saa tyydyttää mielitekoja.

Mutta ei-kisadieetillä ainakin mun mielestäni on järkevää ennemmin antaa itselleen lupa syödä pari kertaa viikossa KOHTUUDELLA jotain hyvää, mikä ei normaalisti kuuluisi ruokavalioon. Vaikka jälkiruuaksi jäätelö tai perjantai-iltana pieni pussi (ei mikään 500g megasäkki) karkkia ja vaikka kevytsiideri. Totaalisia mässypäiviä en ainakaan itse suosittelis, koska sillon homma lähtee helposti hanskasta - tuloksena on paha olo, morkkis ja mahdollisesti viikon koko työn mitätöinti ylikalorien vuoksi. Kaikki kalorit lasketaan, halusit tai et - kroppa ei erottele sitä oletko päättänyt pitää jonkun muun suosituksesta mässypäivän "koska ne kalorit tulee läpi". Todennäköisempää on, että kalorit imeytyvät ja tekevät ison heilautuksen ylöspäin viikon kalorikeskiarvoon.

Pitää päättää, että onko dieetillä vai ei. Jos päättää olla, niin pystyy pysymään SUUNNITELLUSTI niistä herkuista irti. Mielestäni juuri nuo pienet herkkuhetket - etukäteen suunniteltuna ja järkevästi valittuna (esim. jäätelötötterö vs. koko loota jotain gourmet-jädeä tai tavallinen hamppari vs. kerrosateria) voivat pitää dieetin mielekkäänä ja siten edesauttaa homman etenemistä. Totaalikieltäytyminen sopii toisille, mutta useimmille ei. Siitä seuraa juurikin noita kuvailemasi kaltaisia olotiloja, jolloin tuntuu että on pakko tyhjentää kaikki kaupan karkkihyllyt ilman kontrollinhiventä.

Syötkö sellaista ruokaa päivittäin, josta nautit? Jo ihan senkin vuoksi, että terveellisen syömisen pitäisi olla elämäntapa, olisi hyvä jos voisit valita tavalliset arkiruuat niin että todellakin tykkäät siitä mitä syöt. Se vähentää huomattavasti herkkuhimoja, ja sitten kun herkutteleekin (sillä kohtuudella), ei syömistarve ole samalla tavalla pakottava kuin jos on jatkuvasti syönyt ruokaa josta ei pidä.

edit: Niin joo, se vielä, että jos haluaa sen kalorikeskiarvon pitää samana siitä huolimatta että ottaa muutaman aterian verran rennommin joka viikko... niin itse ainakin tekisin/teen niin, että vähennän joltain päivältä/aterialta hiilareita. Mun mielestä nuo herkkuhetket kannattaisi sen vuoksi juuri suunnitella etukäteen, jotta tiedät mitä pitää milloinkin syödä ja myös tiedät, että se hetki on pistetty sinne kalenteriin jo valmiiksi (optiona - eli jos tekee mieli). Kaikki tietty tavallaan, tämä on vaan mun ajatukseni.

"Dharmi, ei minusta esim. lounas ole mitenkään pieni... esim. 80g riisiä (olettaen että tuo on kuivapaino) on melkoinen satsi naiselle. Välipalat on ihan surkeita, proteiini huutaa poissaoloaan, samoin kuin myös aamupalalta. Samoin melkein kaikilta aterioilta puuttuvat KASVIKSET! Marjat ovat myös erinomainen lisä ruokavalioon, sillä niillä aterioille saa kokoa määrällisesti ja ne täyttävät mahaa kivasti, puhumattakaan kaikista vitamiineista ja antioksidanteista"

Olet kyllä ihan oikeassa, en huomannut katsoa tuota kokoa. Se on kyllä ihan hyvä annos jo, tosin itse jakaisin sen mieluummin vaikka kahteen osaan niin tulis tuota syömistä enemmänkin. Mutta hyviä pointteja :)

Ja kummasti ne mielihalut vaan muuttuu ja entiset herkkuruuat ei välttämättä myöhemmin enää maistukaan niin ihanalta ja hyvältä kuin ennen. On kuitenkin fakta, ettei kukaan varmasti pysty syömään pitkiä aikoja ruokia joita inhoaa ilman että tekee mieli jotain "hyvää". Siksi nimenomaan elämäntapa, eikä dietti. Jos otat asenteen että syöt nyt erilailla kuin normaalisti ja ja pari kuukautta ja pudotat niin kyllä äkkiä on luvassa painonvartijat-ilmiö. Eli seuraava pari kuukautta kun vierähtää niin on samat kilot takaisin.

Enimmäkseen on kuitenkin kyse siitä että pitää pystyä ymmärtämään mikä on ruuan tarkoitus, olla ravitsevaa ja pitää elossa. Ei maistua hyvältä (mikä on tietysti iso plussa :)) tai täyttää tyhjää henkistä oloa. Ruoka voi olla palkinto sopivissa määrin, mutta jos haluaa palkita itsensä joka ikinen päivä niin sitten täytyy kyllä miettiä parempia vaihtoehtoja. :)

Positiivista on jo se että aloittaa! 90% ihmisistä varmaan se aloittaminen on kaikista vaikeinta! Mikään ei motivoi paremmin kuin tulokset jatkamaan. Joten niin kauan kun jaksaa yrittää voi onnistua :) Tzulle siis ihailu jo siitä että olet päättänyt aloittaa!

Laitanpa myös oman korteni kekoon. Tässä nyt ei ollut kyse mistään kisadietistä, vaan käsittääkseni tavoitteesta päästä normaalipainon rajoihin. Ensinnäkin hienoa, että olet päättänyt aloittaa terveellisemmän elämäntavan, Tzu. Joillekin sopii radikaalivedot, koska motivaatio ei ole riittävä (tuloksia ei ala heti näkymään), mutta pysyvien muutosten kannalta mielestäni olisi parempi tehdä asteittain pieniä muutoksia elämäntapaan. Ei tarvitse luopua niin paljosta kerralla, jolloin todennäköisyys kasvaa, että muutos on pysyvä. Voit etsiä terveellisempiä vaihtoehtoja korvaukseksi. Myöskään makutottumukset eivät muutu hetkessä. Faidralla olikin tuossa hyviä pointteja proteiinin lisäämisestä, kasviksista ja erityisesti herkuttelujen etukäteen suunnittelusta. Mielestäni ruuan nimenomaan kuuluu maistua hyvältä ja tuoda nautintoa, mutta tämä on ehdottomasti mahdollista myös terveellisemmillä vaihtoehdoilla.
Haluaisin painottaa myös eritoten "hyötyliikunnan" merkitystä. Punttisali on myös loistava keino muokata vartaloa ja tehostaa aineenvaihduntaa lisäämällä aineenvaihdunnallisesti aktiivisemman lihaskudoksen määrää kehossa. Mielestäni liikunnasta saa parhaiten pysyvän elämän tavan, kun löytää itselleen sopivan ja mieleisen lajin. Kannattaa siis kokeilla rohkeasti eri liikuntamuotoja, kaikki liikkuminen on vain plussaa mielelle ja keholle. Liikunnan ei tarvitse olla suorittamista. Lisääthän kuitenkin liikunnan määrää asteittan, josset ole aikaisemmin hirveästi liikunut. Miksi teet salilla vain jalkoja ja keskivartaloa?

Moi! Sananen. Ihan sanasta sanaan en kaikkia edellisiä viestejä lukenut, mutta silmäsin läpi. Ensinnäkin kuten moni muukin totesi puolen kilon painonpudotus viikossa on juuri oikea tahti. Jos laihtuu nopeammin on erittäin suuri todennäköisyys, että syöt liian vähän ja kaikenlaiset mieliteot alkavat kasaantumaan :D. Kun olen itse niin monta kertaa laihduttanut nopeasti kymmenisen kiloa ja nyt hitaasti 12 kg, voin omasta kokemuksestani sanoa, että kannattaa tyytyä siihen hitaaseen tahtiin.

- Edellä oli puhetta kasvisten vähyydestä. Syökää kasviksia ja vihanneksia mieluusti yli 600 g päivässä. Jos et ole tottunut, lisää vähitellen. Punnitseminen ei ole välttämätöntä. Tuon voi muuttaa "nyrkkisäännöksi" tai pareminkin kourasäännöksi. Kuusi kourallista per päivä tai pari-kolme kouraa voi korvata hedelmillä (2-3 kpl).
- Proteiinia olet (Tzu) jo lisännytkin, mutta lisäsitkö myös rasvaa? Vaikuttaa melko pieneltä määrältä tuossa esimerkissäsi. Ilman rasvaa aineenvaihdunta ei toimi kunnolla - ainakin oman kokemukseni mukaan näin on. Sanoisin, että 50 g päivässä ei ole vielä liikaa... mutta se pitää tietty suhteuttaa muuhun syömiseen. Itse syön 60 - 70 g päivässä, mutta energiamääräkin on joka päivä vähintään 2000 kcal.
- Täydellisten kieltäymysten linjalle ei kannata lähteä. Sekin helposti johtaa siihen, että kohta sitä kiellettyä menee kaksin käsin. Parhaiten tämän välttää syömällä säännöllisesti, pitäen verensokerin tasaisena. Jos lipsahtaa, olisi parempi opettaa itselleen ajattelu: "en ota kuitenkaan enempää". Yleensähän se menee linjalle "kun kerran meni pieleen, niin syön tuon lopunkin". :wanha: . Vasta nyt nelikymppisenä olen alkanut oppia tämän. Suosittelen, että opettelette vähän nuorempana. Elämä on silleen paljon helopompaa, kun ei koko ajan tarvitse olla laihdutuskuurilla :lol2:, vaan opettelemassa syömään oikein ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom