Paikallinen sopiminen - mikä muuttuisi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei kai se muuhun vaikuta kuin tuloeroihin. Läheskään kaikki eivät ole nytkään sidoksissa taulukkopalkkoihin.

E: Periaatteessa hyvä jos ei pidetä kiinni minimipalkasta. On paljon hommaa mikä kuuluisikin opiskelijan tekemäksi eikä täyspäiväsen hommaksi.
 
Lähes kaikkia etuja pyrittäisiin huonontamaan.

Ja luultavasti näin myös käy jos paikallinen sopija (luottamusmies) ei ole tarpeeksi jämäkkä, määrätietoinen ja asioista perillä oleva henkilö. Toisaalta taas tämä ovi toimii kumpaakin suuntaan, joten ei aina huono juttu mielestäni.
 
Paikallisessa sopimisessa palkkaus perustuisi nykyistä enemmän työntekijöiden tuottavuuteen ja mahdollistaisi voimavarojen keskittämisen tehokkaaseen käyttöön kansantalouden kannalta. Työntekijöiden etuja tuskin pyrittäisiin huonontamaan, vaan pikemminkin päinvastoin. Ay-liikkeen propagandaan ei kannata uskoa, vaan asioihin kannattaa perehtyä muistakin näkökulmista.
 
Lähes kaikkia etuja pyrittäisiin huonontamaan.

Eiväthän asiat silloin muuttuisi.

Vasta muuten joku proffa tilitti lehdessä että paikallisella sopimisella oli saavutettu isommat palkankorotukset kuin normaalilinjan kautta. Itse ainakaan en nykyiseen pikkupuljutyöpaikkaani tarvitse yhtään ay-pamppua sekoittamaan asioitani ollenkaan. Olen itse antanut periksi niissä asioissa missä olen nähnyt sen parhaaksi ja palkanlaskija on sitten taas suostunut joustamaan niissä asioissa missä vastapainona olen sitä toivonut.
 
Olen itse antanut periksi niissä asioissa missä olen nähnyt sen parhaaksi ja palkanlaskija on sitten taas suostunut joustamaan niissä asioissa missä vastapainona olen sitä toivonut.
Itse en näe minkäänlaisena etuna sitä, että käydään yksitellen juttelemassa pomon tai palkanlaskijan kanssa sopimuksia. Tuolloin supliikit tyypit pärjää suhteettoman hyvin ja pärstäkertoimella on turhan paljon vaikutusta konkreettisiin asioihin kuten palkkaan.

Se vitutti tässä valtion uudessa palkkajärjestelmässäkin aluksi. Pari kertaa vuodessa pitää käydä juttelemassa pomon kanssa suoritumisesta ja palkasta, ja palkka elää ihan sen mukaan mitä mieltä pomo on susta. Onneksi koko uudistus näyttää olevan ihan huuhaata, eli mitään palkankorotuksia ei pysty itselleen puhumaan, vaan palkat on yliopistojen sisäisesti jäädytetty henkilökohtaisten lisien yms. osalta.
 
Pari kertaa vuodessa pitää käydä juttelemassa pomon kanssa suoritumisesta ja palkasta, ja palkka elää ihan sen mukaan mitä mieltä pomo on susta.

Vaikea sanoa mitä tuo paikallinen sopiminen tarkoittaisi yleisesti, jossain hoitsuilla, opettajilla ym. Varmasti kunnan/valtion hommissa vaan ylimääräistä byrokratiaa ja pahaa henkeä. Budjettiin kuitenkin varattaisiin rahaa x euroa korotuksiin ja sitä pitäisi sitten jakaa porukalle jonkin kaavan mukaan. Itse en ole oikein ikinä muita tehnytkään kuin henkilökohtaisia sopimuksia. Joka vuosi on palkka noussut + vielä yleiskorotukset päälle. Nam.
 
Ay-liikkeen propagandaan ei kannata uskoa, vaan asioihin kannattaa perehtyä muistakin näkökulmista.
Kuten työnantajan?

Kyllähän ne edut huononisi, vähän alasta riippuen tietenkin. Ne hyvät jätkät on saanut aina rahaa, yli keskiarvojen, eli se ei nimenomaan muutu miksikään. Nyt vaan huonommatkin saavat sentään jotain.

Laittomat irtisanomiset, alta konkkaan menneen työantajan maksamattomat palkat, tai maksamattomat palkat työnantajalta joka ei ole mennyt konkkaan, on todella paljon mukavampaa selvitellä liiton kautta kuin se, että makselet sitä omaa lakimiestä. Puhumattakaan urakkakiistoista yms. jutuista.

edit: Ja liiton lakimiehet on perehtyneet siihen alaankin...
 
Tämä "paikallinen sopiminen" on käytännössä kiertoilmaisu sille, että heikkopalkkaisten pitäisi paiskia hommia entistä alhaisemmalla liksalla ja ehdoilla.
Paremmin palkatut alat ja työntekijät saavat kyllä yli listapalkkojen ja minimiehtojen jo muutenkin.
 
Paikallinen sopiminen = Työnantajan sanelua.

Paikallinen sopiminen ainakin omalla kohdalla hanurista, mutta voihan se monessa muussa paikassa toimia.
 
Paikallinen sopiminen = Työnantajan sanelua.

Paikallinen sopiminen ainakin omalla kohdalla hanurista, mutta voihan se monessa muussa paikassa toimia.

et kai oo paperitehtaalla töissä? :D

miten niin se on työnantajan sanelua? eiköhän ammattiliitot tästä huolimatta julkaise palkkasuositukset yms ja niiden perusteella voi sit päättää saako liian vähän liksaa vai ei...ja luottamusmiehet ja...
 
Höpöhöpö. tyypillistä vasureiden juoksuhautapropagandaa.
No kerro nyt vähän lisää. Miksi työnantaja tekisi paikallissopimuksesta yhtään sen parempaa tai edes yhtä hyvää kuin laajemmasta? Paikallissopimuksessa on vain paljon helpompi painostaa paikallisia työntekijöitä hyväksymään huononnuksia ehdoissa.
 
Höpöhöpö. tyypillistä vasureiden juoksuhautapropagandaa.

oon samaa mieltä. kuullostaa ihan isomaha-ahosen mökellykseltä kun se yrittää puhua ja pitää hampaansa suussaan samaan aikaan. sieltäpäin sitä pahinta vasuriroskaa nykyään suolletaan.
 
Varmasti kunnan/valtion hommissa vaan ylimääräistä byrokratiaa ja pahaa henkeä. Budjettiin kuitenkin varattaisiin rahaa x euroa korotuksiin ja sitä pitäisi sitten jakaa porukalle jonkin kaavan mukaan.
Nythän tuo uusi uljas palkkajärjestelmä (UPJ) valtion hommissa kaatui ainakin meillä siihen, että korotuksiin ei ole tullut eikä ole tulossa mitään rahaa. Ihan turha systeemi, mutta toisaalta hyvä ettei se toimi. Tässä kuukauden sisällä pitää taas pitää kehityskeskustelu pomon kanssa, mutta mikään ei muutu.
 
Paikallinen sopiminen olisi niin kaunista. Itse tulen vielä joskus käynnistämään sellaisen kansanliikkeen jolla pyritään kippaamaan SAK n valta suomessa... "pullistelee" :)

Miksi kulkisit koko elämäsi jonkun sellaisen talutusnuorassa, joka ei usko että sinulla on älyä ja kapasiteettia vastata omasta elämästäsi? Miksi elät elämäsi tyytymättömänä, katkerana, kateellisena... ota vastuu elämästäsi ja eroa ammattiliitosta jo tänään..:)

jos kuulut liittoon, se on miltei sama kuin antaisit jonkun jatkuvasti nussia itseäs äässiin.... ihan samat edut saavutat www.ytk.fi nimisessä kassassa :) Ja ainiin..säästät vielä rahaakin..:)

Se on osa kommunismin jäänteitä, että holhotaan ihmistä, ei uskota että jokainen voi rakentaa elämästään just niin menestyneen, vauraan ja onnellisen kuin vaan haluaa..:)

Onneks aika harvalla alalla enää nykyisin AHKERAN JA OSAAVAN tarvii tehdä työtä tessin määräämillä palkoilla.. Paikallinen sopiminen etenee, ja perusteet liittojen olemassaololle lakkaa.
 
Paikallinen sopiminen olisi niin kaunista. Itse tulen vielä joskus käynnistämään sellaisen kansanliikkeen jolla pyritään kippaamaan SAK n valta suomessa... "pullistelee" :)

Miksi kulkisit koko elämäsi jonkun sellaisen talutusnuorassa, joka ei usko että sinulla on älyä ja kapasiteettia vastata omasta elämästäsi? Miksi elät elämäsi tyytymättömänä, katkerana, kateellisena... ota vastuu elämästäsi ja eroa ammattiliitosta jo tänään..:)

jos kuulut liittoon, se on miltei sama kuin antaisit jonkun jatkuvasti nussia itseäs äässiin.... ihan samat edut saavutat www.ytk.fi nimisessä kassassa :) Ja ainiin..säästät vielä rahaakin..:)

Se on osa kommunismin jäänteitä, että holhotaan ihmistä, ei uskota että jokainen voi rakentaa elämästään just niin menestyneen, vauraan ja onnellisen kuin vaan haluaa..:)

Onneks aika harvalla alalla enää nykyisin AHKERAN JA OSAAVAN tarvii tehdä työtä tessin määräämillä palkoilla.. Paikallinen sopiminen etenee, ja perusteet liittojen olemassaololle lakkaa.

Aika pihalla olet työmarkkinajärjestelmän toiminnasta. Itseasiassa tuossa ei ole kuin niitä tietämättömän mutuja, mitä kuulee paikallisien pubien kulttuuritietokurssilla, ansisidonnaisen hakujen välissä. Kuulostaa nimittäin niin totaalisesti asiaan perehtymättömien sormista tulevalta tekstiltä.

Tai sitten tuo vaan on puhdas provo.

Kannattaa ihan oikeasti perehtyä historiaan ja katsoa, mitä esim. SAK on saanut aikaan.

Dino, ei meillä huonosti mene, vaikka paikallinen sopiminen lisääntyykin, asioista vaan kiistellään/väitellään eri instansseissa, kuin nykyään :D
 
Aika pihalla olet työmarkkinajärjestelmän toiminnasta. Itseasiassa tuossa ei ole kuin niitä tietämättömän mutuja, mitä kuulee paikallisien pubien kulttuuritietokurssilla, ansisidonnaisen hakujen välissä. Kuulostaa nimittäin niin totaalisesti asiaan perehtymättömien sormista tulevalta tekstiltä.

Tai sitten tuo vaan on puhdas provo.

Kannattaa ihan oikeasti perehtyä historiaan ja katsoa, mitä esim. SAK on saanut aikaan.

Dino, ei meillä huonosti mene, vaikka paikallinen sopiminen lisääntyykin, asioista vaan kiistellään/väitellään eri instansseissa, kuin nykyään :D

Tjoo mutta ympäröivä maailma muuttuu ja Suomen tulisi muuttua siinä mukana. Se mikä on toiminut ennen, ei välttämättä toimi enää.
EDIT: Tulipas heitettyä päivän kliseisin heitto. :D
 
Back
Ylös Bottom