Paikallaan hyppy

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Sellanen tuli tossa mieleen että minkälaisia tuloksia ootte saannu paikaltaan hypätessä ylöspäin. Oli pientä skränää kaveri porukan kanssa kun yksi väitti että 25vuotias nainen hyppäsi 80kg lisäpainon kanssa 17cm ja jotenkiin millään en tuota voi uskoa. Hyppääjä oli ollu normaalia paremmassa kunnossa mutta ei mitenkään ammattiurheilija. Hyppäsin itse eilen 69cm ja tuntuu että itsekään vaikka treenattu olen niin ei 80kg:llä nouse varmaan 5 senttiäkään. Joten voisitteko pistää omia tuloksianne ilman painoa ja lisäpainoilla ja urheilu taustastanne jotakin. Kiitos!

80kg kuulostaa kyllä aika paljolta 17cm hyppyyn naiselle. Louie Simmons joskus sanoi, että jotkut jenkkifutarit, joita hän on treenannut ovat pystyneet hyppäämään 50cm boksille 60kg lisäpainojen kanssa.

Erotetaanpa tässä alussa nyt heti kaksi asiaa:

1. Todellinen hypyn korkeus, eli kuinka paljon pääsi nousee hypyn aikana
2. Kuinka korkean esteen päälle kykenee hyppäämään

Mites hypyn korkeus mitataan, jos käyttää lisäpainoja? Ite oon omaa hyppyä joskus mitannut silleen, että ensin mittaa kuinka korkealle yletyn sormenpäillä maasta käsin, ja sitten kuinka korkeaa pistettä pystyn koskettamaan hypyn aikana.

Erotetaanpa tässä alussa nyt heti kaksi asiaa:

1. Todellinen hypyn korkeus, eli kuinka paljon pääsi nousee hypyn aikana
2. Kuinka korkean esteen päälle kykenee hyppäämään

Mites hypyn korkeus mitataan, jos käyttää lisäpainoja? Ite oon omaa hyppyä joskus mitannut silleen, että ensin mittaa kuinka korkealle yletyn sormenpäillä maasta käsin, ja sitten kuinka korkeaa pistettä pystyn koskettamaan hypyn aikana.

Mäkihyppääjät taitaa tehdä melkeinpä eniten noita pompputreenejä ja -testejä ja tietääkseni heiltä mitataan tuo ponnistuskorkeus siitä kuinka korkealle jalkapohjat kohoavat maantasosta. Siten että varpaita ei jätetä "roikkumaan" alas vaan koko jalkaterä on maankamaran myötäisesti. Jalat tietenkin tönkkösuorana hypyn lakipisteessä. Vissiin niissä piireissä on jotkut vähän hifimmät mittalaitteetkin sen hypyn mittaamiseen.

Itekin joskus yläasteikäisenä hypin tuommoiseen lautaan johon eka kurotetaan sormilla ja asetetaan ns. nollapiste. Sitten hypätään niin prkleen korkealle. Voisin ehkä kuvitella että tuo ei ole ihan absoluuttinen totuus, kun keho varmaan vähän venyy suuntaan jos toiseen kun oikein kurottelee hypynkin aikana. Voin olla väärässäkin.

Siihen mittaamiseen on ainakin sellainen elektroninen matto, mutta se käsittääkseni ilmoittaa korkeuden sen mukaan kuinka kauan on ilmassa.

Suositut

Back
Ylös Bottom