Pahoinvointi syödessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mass96
  • Aloitettu Aloitettu
Moro vaan kaikille!

Oon 15 vuotias poika ja alotin salilla käymisen 4 kk sitten. Painoa on tullut ihan hyvin ja lihastakin siinä samalla. Mutta ongelma on nyt siinä että nykyään aina kun syön niin tulee oksettava olo ja pari kertaa oon oksentanutkin.. Ensin siis tulee oksennusrefleksi ja sitten alkaa mahassa kiertää. En tiedä pitäiskö lääkärissä käydä mutta alkaa pikkuhiljaa ottaan päähän kun paino tippuu ja ei pysty syömään vaikka on nälkä.

Joten mistä tää vois johtua ja onko siihen jotain ratkasua?:face:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko ongelma kaikkien ruokailuiden yhteydessä vai vain tiettyyn aikaan päivästä? Voit tietysti myös kokeilla onko aiheuttajana joku yksi ruoka-aine, jonka voit eliminoida pois.

Voisko olla allergia jollekkii ruoka-aineelle? Jos muuten on monipuolinen ruokavalio ni kokki vaihtoo :)
Tohtorilla visiitti vois kyl olla paikallaa tosiaa.

Moro vaan kaikille!

Oon 15 vuotias poika ja alotin salilla käymisen 4 kk sitten. Painoa on tullut ihan hyvin ja lihastakin siinä samalla. Mutta ongelma on nyt siinä että nykyään aina kun syön niin tulee oksettava olo ja pari kertaa oon oksentanutkin.. Ensin siis tulee oksennusrefleksi ja sitten alkaa mahassa kiertää. En tiedä pitäiskö lääkärissä käydä mutta alkaa pikkuhiljaa ottaan päähän kun paino tippuu ja ei pysty syömään vaikka on nälkä.

Joten mistä tää vois johtua ja onko siihen jotain ratkasua?:face:

Tuleeko aina treenin jälkeen vai aina syödessä?

Onko ongelma kaikkien ruokailuiden yhteydessä vai vain tiettyyn aikaan päivästä? Voit tietysti myös kokeilla onko aiheuttajana joku yksi ruoka-aine, jonka voit eliminoida pois.

Ongelma on ihan joka ruokailun yhteydessä. Joo en tiiä voisko johtua maidosta (?) sitä tulee juotua pari litraakin päivässä ja koulun terveydenhoitaja sitä epäilikin mutta paha mennä sanomaan.

Jos ongelma tulee vain, kun syöt paljon, esim. et jos syöt hieman ruokaa ja se ei aiheuta mitään, niin kuin tossa ylempänä mainittiin, että todennäköisesti ahmit liikaa. Itsellä kävi näin pari kertaa bulkilla ja se on ihan kauhea fiilis. Sen kyllä tiedostin silloin itse, koska oli pakko saada kaloreita niin yksinkertaisesti pakotin itseni syömään ja eihän se loppupeleissä ollut fiksua.

Stressi ja liika kuumottelu tekevät mulle sen, että en yksinkertaisesti pysty syömään kuin närkkimällä jotakin. Tällaisina päivinä olen tosin iskenyt pöytään herasheikin, kermapurkin ja limuja ja ottanut energiat sitten niistä, kun kiinteää ruokaa ei ole tehnyt mieli.

Jos ei muuten tee ruokaa mieli, niin kannattaa laajentaa ruokavalikoimaa ihan huoletta myös niihin roskaruokiin. Sokerilimut ovat yleensä mulle sellainen shotti, että jos ei ole nälkä, niin niitä kun lipittelee muutaman desin, niin kohta iskee bulkki. :rolleyes:

Kiitos vastauksista!

Joo voihan se todellakin olla kun tulee syötyä kuitenkin aika isoja annoksia ja monesti päivässä että se sitten johtuis siitä. Pitää nyt yrittää syödä sitten vähän vähemmän ja kattoa jos ongelma häviäis..

En tiedä oliko itselläni sama vika, mutta vähän samanlaisia ongelmia. Syöminen ei meinannut millään onnistua kun ennen ruokaakin saattoi olla jo tosi oksettava olo. Tämä oli kuitenkin käytännössä aina ainoastaan aamuisin/aamupäivisin. Joku ehdotti minulle, että josko minulla olisi alkava vatsakatarri eli mahalaukun jokin pintakalvo olisi vahingoittunut. Se voi aiheutua esim. stressistä tai liiasta alkoholinkäytöstä. No mulla nyt ei kumpaakaan noista ollut, mutta on niitä syitä muitakin.
Joka tapauksessa söin yhden kuurin lääkettä nimeltä Alsucral ja se auttoi. Tosin sen jälkeen joskus satunnaisemmin mulle on tullut vielä samoja oireita, mutta hyvin harvoin (ennen oli päivittäistä) ja vain "erikoistapauksissa" (esim. laivalla tuli). Kahvin juonnin jätin muuten pois tuon kuurin aloittaessani, koska kahvi ärsyttää mahaa myöskin. Sen jälkeen ei ookkaan enää tullut kahvia juotua niin säännöllisesti, kun se tapa vaan jäi pois sillon sen pariviikkosen aikana.

Sun ongelma voi olla tietysti ihan mikä tahansa muukin, mutta päätinpä nyt jakaa tällaisen tarinani. Kannattaa kokeilla tota annoskokojen pienentämistä. Jos sen myötä kalorit meinaa jäädä myös liian vähälle, kannattaa koittaa syödä vähemmän mutta useemmin.

E: Pari ehkä mainitsemisen arvoista juttua tuosta lääkkeestä on, että se on reseptivapaa tuote ja sen kuurin syömisestä ei ole mitään haittaa, vaikka maha ois täysin tervekkin. Se vaan luo sellaisen suojakalvon mahalaukun pinnalle, jotta mahalaukun omat kalvot voivat siellä alla parantua.

Kaverini, jolla oli vähän samanlaisia oireita, kokeili kans tota lääkettä, mutta en kyllä nyt muista toimiko se. Tais tomia, koska nykyään se syö hyvin.

Mulla oli samankaltainen ongelma joskus nuorempana poikana. Ei ruoka uponnu vaikka oli nälkä. Kävin lääkärissä, muttei sieltä mitää selkoa tullu. Meni sitten ohi jossain vaiheessa ja nyt jälkeenpäin olen päätynyt siihen, että vaivan täytyi olla jotenkin psykosomaattista. Jos on stressiä/ahistusta/masennusta tai olet kokenut jotain järkyttävää viimeisten kuukausien aikana niin ehkä vastaus voi löytyä sieltä.
Tsemppiä ja paranemisia sulle että pääset syömään ja kasvamaan taas!

Tuleeko paha olo myös silloin, kun syöt kotona? Vai ainoastaan tilanteissa, missä olet vieraiden ihmisten seurassa?

Tulee myös kotona syödessä. Oon nyt yrittäny vähentää syömistä mutta nälkä vaan puskee koko ajan päälle ja sen myötä myös vitutus..:face: Ei tässä kummempia ole tapahtunut paitsi lopetin tupakan polton kokonaan mutta vaikee uskoa että tää siitä johtuis:)

Tulee myös kotona syödessä. Oon nyt yrittäny vähentää syömistä mutta nälkä vaan puskee koko ajan päälle ja sen myötä myös vitutus..:face: Ei tässä kummempia ole tapahtunut paitsi lopetin tupakan polton kokonaan mutta vaikee uskoa että tää siitä johtuis:)

Jos oot just lopettanu nortin vetämisen ja samoihin aikoihin alottanu salitouhut ja lisänny merkittävästi sapuskan määrää niin voi johtua siitäkin. Omalla kohdalla kyseinen yhtälö veti pakin totaalisen jumiin ja olo oli aika helkkarin kamala päivittäin. Ei sentään yrjö lentänyt muttei kaukana ollut sekään. Kannattaa ehkä kuukaus/pari sopeutella tilannetta ja koittaa välttää pakin tukkoon syömistä. Toki jos paino vaan putoaa niin sitten kipikapi lekuriin.

Joo voihan se todellakin olla kun tulee syötyä kuitenkin aika isoja annoksia ja monesti päivässä että se sitten johtuis siitä.

Voi hyvinkin johtua. Elimistö ei välttämätä diggaa siitä jos yrittää tunkea liikaa ruokaa torvesta alas, oksennusreaktio on sitä varten kehittynyt. Jos olet "laskenut" internetistä saatujen tietojen perusteella kaloritarpeen, niin kannattaa heittää sellaiset arviot menemään ihan välittömästi. Kaloritarve on erittäin yksilöllinen ja riippuu monesta tekijästä. Järki on paras tapa välttää ongelmat: syö niin paljon kuin menee, mutta ei yritä tuputtaa itselleen liikaa ravintoa.

Ongelma on ihan joka ruokailun yhteydessä. Joo en tiiä voisko johtua maidosta (?) sitä tulee juotua pari litraakin päivässä ja koulun terveydenhoitaja sitä epäilikin mutta paha mennä sanomaan.

Ootko ruvennu tuota maitoa vetämään nyt viime aikoina enemmän kuin ennen? Esim. jos et ennen ole juonut kuin tyyliin lasillisen per päivä ja äkkiä rupeet kiskomaan 2 litraa päivässä niin voi myös olla selittävä tekijä

Ootko ruvennu tuota maitoa vetämään nyt viime aikoina enemmän kuin ennen? Esim. jos et ennen ole juonut kuin tyyliin lasillisen per päivä ja äkkiä rupeet kiskomaan 2 litraa päivässä niin voi myös olla selittävä tekijä

Ei kyllä maitoa on aina tullu juotua aika runsaasti...

Tiputa pikkasen annoskokoja ja jos tuntuu ettei mene nii elä ahda väkisin. Sillä saat pakkis varmasti jumiin jos ei sisukset ole tottunut. Syöt normisafkaa sen mukaan mitä saat alas ja sitten lisäks esim. täysmaito n.600 kcal per litra ja rypsäriä jotta saat kaloreita tarpeeksi jos ei muuten onnistu homma.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom