Pahoinpitelysyyte kuinkakohan käy?

Se on niin helppo jättää lyömättä kuin tanten sanoi.

En ole ikinä itse ajautunut lähellekään moista tilannetta. Ajanviettopaikkansa, juomistapansa ja illanvieton kulun voi kukin valita. Tietyissä paikoissa tiettyyn kellonaikaan on moninkertainen riski ajautua käsiryysyyn ja oikealla luonteella varustettu siihen tarttuu.

Joten kyllä, aina on mahdollisuus olla lyömättä.
Juu aina on mahdollisuus olla lyömättä, mutta samalla on mahdollisuus ottaa pataan oikein huolella. Se on ihan kumman valitsee. En ole itse sellaiseen tilanteeseen joutunut, mutta olen kyllä nähnyt pariinkin kertaan, että vastapuolella on ollut niin kovat tappeluhalut päällä, että se on vetänyt kuonoon vaikka toinen on koittanut vain päästä tilanteesta pois eikä provosoinut ollenkaan. Väärässä paikassa väärään aikaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se on niin helppo jättää lyömättä kuin tanten sanoi.

En ole ikinä itse ajautunut lähellekään moista tilannetta. Ajanviettopaikkansa, juomistapansa ja illanvieton kulun voi kukin valita. Tietyissä paikoissa tiettyyn kellonaikaan on moninkertainen riski ajautua käsiryysyyn ja oikealla luonteella varustettu siihen tarttuu.

Joten kyllä, aina on mahdollisuus olla lyömättä.

Juuri siksi tuo on naiivia puhetta, jos et ole koskaan ajautunut tilanteeseen, jossa on läsnä väkivallan uhka. Tunnen/tiedän erään nuoren äidin, joka oli ollut päiväsaikaan jossain leikkipuistossa taaperoikäisen lapsensa kanssa. Oli yhtäkkiä huomannut, kuinka epäilyttävän näköinen iso hemmo hiippailee leikkipuiston liepeillä. Ei ollut kerennyt tehdä asialle mitään, ennen kuin mies oli tullut tämän äidin luo, ja ilmeisesti hetkisen uhkaavan käytöksen jälkeen kaatanut äidin maahan, napannut kurkusta kiinni ja alkanut kuristamaan. Ketään sivullista ei ollut ollut lähelläkään. Tämä äiti oli raapinut, potkinut, ja lyönyt, kunnes lopulta mies oli hellittänyt otteensa ja kaikonnut paikalta. Myöhemmin selvisi, että kyseessä oli karkuri läheisestä vankimielisairaalasta.

Olisitko itse jättänyt kyseisessä tilanteessa lyömättä?

Juuri siksi tuo on naiivia puhetta, jos et ole koskaan ajautunut tilanteeseen, jossa on läsnä väkivallan uhka. Tunnen/tiedän erään nuoren äidin, joka oli ollut päiväsaikaan jossain leikkipuistossa taaperoikäisen lapsensa kanssa. Oli yhtäkkiä huomannut, kuinka epäilyttävän näköinen iso hemmo hiippailee leikkipuiston liepeillä. Ei ollut kerennyt tehdä asialle mitään, ennen kuin mies oli tullut tämän äidin luo, ja ilmeisesti hetkisen uhkaavan käytöksen jälkeen kaatanut äidin maahan, napannut kurkusta kiinni ja alkanut kuristamaan. Ketään sivullista ei ollut ollut lähelläkään. Tämä äiti oli raapinut, potkinut, ja lyönyt, kunnes lopulta mies oli hellittänyt otteensa ja kaikonnut paikalta. Myöhemmin selvisi, että kyseessä oli karkuri läheisestä vankimielisairaalasta.

Olisitko itse jättänyt kyseisessä tilanteessa lyömättä?
Miksi tarvitsee kaivaa jotain ääriesimerkkejä. Suurin osa tappeluista kuitenkin kahden ääliön molemmin puolista aikaansaannosta. Kyllä sillä omalla käytöksellä on iso rooli. Toiset on yhtenään kärhämissä. Omien kommenttiensa mukaan heille koko ajan vittuillaan yöelämässä yms. Toisilla taas ei vuosien varrella tule yhtäkään tilannetta vaikka muuten ihan samanlaista elämää vietettäisiin. Näin ainakin oman kaveripiirin pohjalta havaittuna.

Siksi, koska täällä kaksi kirjoittajaa oli sitä mieltä, että aina on mahdollisuus poistua ja olla lyömättä.
Joo. Usein olisi parempi sana. Ehkäpä ne kommentoijat pohtivat samaa kuin mäkin eli näitä suukoputilanteita jotka sitten kärjistyvät. Tietenkään jonkun yllättävän päällekarkaukseen kohteeksi jouduttua ei aina pysty pakenemaan.

Tietystihän itseään on puolustettava jos joku käy kimppuun. Tässä tapauksessa kirjoittajahan oli se joka löi ensimmäisen iskun, eli olisi todennäköisesti jäänyt huutamisen ja uhoamisen tasolle muuten.
Itse voin rehellisesti sanoa että jos minua joku lyö baarissa tai muissa tilauksissa niin aivan varmasti lyön takasin, muuten pyrin poistumaan tilanteesta vähin äänin.

Siksi, koska täällä kaksi kirjoittajaa oli sitä mieltä, että aina on mahdollisuus poistua ja olla lyömättä.

Lähestulkoon aina. Minä hattuvakiona väitän, että 99% tapauksista ei päätyisi lyömiseen, jos vaan toinen juoksee karkuun. Lopusta prosentista 99% ei etenis yhtään enempää jos edelleen uhri ottais jalat alleen, eikä _jäisi_ puolustamaan itseään. Täysin satunaisen väkivallan uhriksi joutuminen on kyllä melkoisen epätodennäköistä. Jos sellaisen uhriksi pelkää joutuvansa, niin parempi kun ei lähde kotoa mihinkään, eikä sinne päästä yhtään ketään. Satunaisella meinaan, että kadulla ja joku lyö pullolla päähän, ilman että tilanteeseen voisi valmistautua millään tavalla.

Jotenkin tosi outoa lukea näitä juttuja, kun itse on tullut 16v--> ~38v juostua viikonloput läpeensä kapakoissa, eikä nuorempana välttämättä aina niissä rauhallisimmissa. Kulkenut niin kotimaassa kuin ulkomailla kelloon katsomatta pitkin kaupunkien katuja. Ja olen kerran, siis yhden kerran, joutunut ottamaan juoksuaskeleita, jotten joudu käsirysyyn tupakanpummaajien taholta. Tilanteita pystyy välttämään, jos hiukankaan omistaa pelisilmää.

Ihmisten jotka "tahtomattaan" joutuvat käsirysyihin tasaisin väliajoin pitäisi kyllä katsoa peiliin ja miettiä, että mitä omassa käyttäytymisessä voisi muuttaa. Ei noihin omasta kokemuksesta käytännössä joudu ollenkaan. Omalla kohdalla puhutaan promillehommista.

Tietystihän itseään on puolustettava jos joku käy kimppuun. Tässä tapauksessa kirjoittajahan oli se joka löi ensimmäisen iskun, eli olisi todennäköisesti jäänyt huutamisen ja uhoamisen tasolle muuten.
Itse voin rehellisesti sanoa että jos minua joku lyö baarissa tai muissa tilauksissa niin aivan varmasti lyön takasin, muuten pyrin poistumaan tilanteesta vähin äänin.

Jep. Vaikka se vastapuoli vaikuttaa seinä hullulta niin kirjoittaja ite lämäs sitä ja sai sitten pataan.

Tämä. Muutaman tapauksen sivusta seurannut ja aivan mielipuolisia tuomioita tullut.

Selasin muutaman hoviin asti menneen pahoinpitelyn oikeusjutun läpi ja .....
Noissa hammasvaurioista joutunee helposti pulittamaan 2000-6000€. Vammoista riippuen. Kasvojen haavat/pintaruhjeet 200-400€ keskimäärin. Jos vamma tuo työkyvyttömyyttä tai jopa ammatin menetyksen (kasvoilla merkitystä työnteon kannalta, esim. malli) niin summa kasvaa.
Sillä ei ole mitään merkitystä kumpi nujakan aloittaa. Jos ei pystytä osoittamaan edes epäilystä että vastapuolen vammat olisivat voineet tulla jostain muusta kuin toisen osapuolen aiheuttamana niin korvausvelvollisuus napsahtaa ku manulle illallinen.
Wanha oikeuskäytäntö: moemmat korvaavat toisilleen aiheutetut vammat ja sitten selvitetään lakiasiat sen osalta kuka rikkoi sitä lain Isoa Kouraa :eek:

-So its goes - (Those three famous words from Slaughterhouse-Five, by Kurt Vonnegut)

Kuten täällä monet ovat jo todenneet, niin asia kannattaa pyrkiä sovittelemaan. Itselläsi on 80 euron kokoinen rahallinen intressi; paljonko pellkästään se asianajaja veloittaa? Lisäksi on ilmeisen kiistatonta, että olet itsekin syyllistynyt rikokseen. Luultavasti lievä pahoinpitely, joka on pienehkö sakkojuttu (muistinvaraisesti tyypillisesti 16 päiväsakkoa, mutta tässä voisi olla vähemmäkin). Ainakin itseäni sylettäisi ottaa tuomio tuollaisesta, varsinkin kun kuitenkin itse olet saanut pahemmin pataan.

Kuten asianajajasi totesi, kertomasi perusteella vastapuolta mahdollisesti tultaisiin syyttämään törkeästä pahoinpitelystä (maassa makaavan potkimista päähän ym), mutta toisaalta se ei paljon lämmitä minkälaisen tuomion vastapuoli saa. Voi toisaalta olla myös perusmuotoinen pahoinpitely; edes puukolla lyöminen ei automaattisesti tee pahoinpitelystä törkeää.

Vastapuoli voi uhata nostavansa syytteitä vaíkka mistä, mutta syyttämisestä vastaa syyttäjä eikä toinen osapuolista, ja syyttäjä päättää mistä lähtee syyttämään. Paljoltihan näissä sana vastaan sana -jutuissa on kyse siitä, mitä saadaan näytettyä toteen, ja tässä tapauksessa kertomasi perusteella on hyvin epätodennäköistä että tapon yrityksestä saataisiin näyttöä (vammojen laatu, todistajan kertomus, videotallenne, ym seikat). Toisaalta, se voisi pelata sinun pussiisi, mikäli vastapuoli esittäisi kovin lennokkaita väitteitä, koska ne syövät hänen uskottavuuttaan yleisestikin.

Sovittelu on hyvä vaihtoehto, koska sitä kautta saadaan viralliset asiakirjat siitä, mitä on sovittu. Siis mikäli käytetään virallista sovittelumenettelyä; kertomasi perusteella vastapuolen kanssa ei kannata lähteä tekemään mitään kahdenkeskeisiä kättä päälle -sopimuksia.

Olin mukana nujakassa. Itse huitaisin kasvoihin nyrkillä (leukaan), ja hän mottasi leukaan samantien......

RedSonja .....kuis kävi ...loppujen lopuksi? Vai vieläkö on ns. "vaiheessa"

-So its goes - (Those three famous words from Slaughterhouse-Five, by Kurt Vonnegut)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom