Pähkinöiden rasva

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tonza
  • Aloitettu Aloitettu
Olikos se sieltä terveellisemmästä päästä, se pähkinöiden rasva. On tullu nyt parina päivänä vedettyä pari kourallista (mulla on pieni koura) pähkinöitä, ja rupesin miettimään asiaa...

Eli, hyvää vai pahaa rasvaa?

Entäs mantelin arvot ? Se voisi olla jopa parempi proteiinin ja rasvan lähde vai olenko oikeassa tai väärässä ?

Originally posted by hkuja
Entäs mantelin arvot ? Se voisi olla jopa parempi proteiinin ja rasvan lähde vai olenko oikeassa tai väärässä ?

Ainakin Zone-ruokavaliossa mantelit ovat yksi suositelluimmista rasvan lähteistä. Maapähkinöitä siinä ei pidetä ihan yhtä hyvänä.

maapähkinöistä..

..olen kuullut jostahin, että maapähkinät eivät olisi kovin terveellinen vaihtoehto - toisesta päästä löytyy sitten saksanpähkinät jotka oikeasti on kaikinpuolin namiskuukkeleita.

Originally posted by jpm
niin nuo tomin arvot eivät vissiin toteudu noissa kaikenmaailman chili ym. pähkinöissä.....

Joo, ei toki. Toi on ihan siis normaali maapähkinä, ts. karvalakkimalli.

Jos maapähkinät maistuu kannattaa käydä hakemassa jostain hyvinvarustetusta luontaistuotekaupasta maapähkinävoita (purkissa oravan kuva). Ei lisätty sokeria, suolaa, öljyä, muuta höystettä, eli tehty pelkistä maapähkinöistä. Erittäin hyvän makusta ja kiva lisä proteiinisekotuksiin (ei tietysti palautumisessa). Mun suosikki on veteen tehtynä:

-2dl Whey3 tms.
-(Banaani, jos hiilarit menee)
-2 rkl luontais-maapähkinävoita
-Vähän kaakaojauhetta.

Sauvasekottimen värinää ja mahaan!

Voiko maapähkinästä syödä hyvillä mielin sen ruskean kuori-osan, vai pitääkö ne todella alkaa "kuorimaan" ? :david:
Entä muista pähkinöistä? Muskottipähkinän kuoresta menee ainakin pilveen... ;)

Originally posted by
Jos maapähkinät maistuu kannattaa käydä hakemassa jostain hyvinvarustetusta luontaistuotekaupasta maapähkinävoita (purkissa oravan kuva).
Kuulostaa hyvältä! Ravintoarvot lienevät siis samat kuin pelkissä pähkinöissä?

Pähkinöissä on kuitenkin omega-6-rasvahappoja suurimmaksi osaksi, mitä ei välttämättä tarvitse yhtään enempää kuin normaali suomalainen ihminen saa jo valmiiksi.

Minkäslaisia nuo pistaasi-pähkinät on ravintoarvoiltaan, onko kellään tietoa. Finelistä en äkkiseltään löytänyt tietoa. Ainakin ne on pirun hyviä :)

No joo, pähkinöistä kun tuli puhetta, niin joku viisas osaa varmaan sanoa että miten hyviä siemenet yms. ovat? Itse olen tykästynyt pinjansiemenien makuun ja asuinpaikan lähikaupasta niitä saa ihan kohtuuhalvallakin...

Originally posted by hash pipe
Voiko maapähkinästä syödä hyvillä mielin sen ruskean kuori-osan, vai pitääkö ne todella alkaa "kuorimaan" ? :david:
Entä muista pähkinöistä? Muskottipähkinän kuoresta menee ainakin pilveen... ;)

Maapähkinät voi syödä "kuorineen". Muita pähkinöitä myös mikäli hampaat niihin pystyvät! ;)

Siemenistä: Seesam on kova juttu, myös auringonkukan siemenet toimii. Niitä on hyvä sotkea myslin joukkoon, kuten myös soijarouhetta.

Joo, sanokaa joku miten on noiden pistaasimanteleiden (suomeksi) laita. Kannattaako syödä?

Ne todellakin ovat h****tin hyviä!

Originally posted by fysio
Maapähkinät voi syödä "kuorineen". Muita pähkinöitä myös mikäli hampaat niihin pystyvät! ;)

Vaikka tuo olikin varmaan vitsi, niin ei kannata edes yrittää syödä kovempia pähkinän kuoria. Tiedän tapauksen jossa ko. kuoret poistettiin elimistöstä leikkauspöydällä.

Ajattelin tässä vähän "herätellä" tätä vanhaa threadia! Illalla kun kattelee telkkaria tai lukee pakkista tekee mieli jotain napostella ja ihan nämä maapähkinät ovat hyvän makuisia!!

Ajattelinkin, että jos jättäs sitä rypsärin litkimistä vähän vähemmälle ja popsis illalla pari kourallista pähkinöitä niin oisko miten huono/hyvä vaihtoehto??

Onko pakkiksella porukkaa jotka popsii pähkinöitä säännöllisesti??

Originally posted by teemupii
Vaikka tuo olikin varmaan vitsi, niin ei kannata edes yrittää syödä kovempia pähkinän kuoria. Tiedän tapauksen jossa ko. kuoret poistettiin elimistöstä leikkauspöydällä.

Tässä ei varmaan tarkotettu niitä varsinaisia kuoria, vaan sitä ohutta ruskeaa lehtimäistä "kuorta" siinä pähkinän päällä.

Kaikki pähkinät on mun kohdallani suolipähkinöitä... ei oikeen tykkää pysyä sisällä kauheen hyvin... joko poistuu kaasun muodossa tai pankki kerrallá tyhjäksi tekniikalla...

Back
Ylös Bottom