Pähkinöiden rasva

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tonza
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by timba79
Onko pakkiksella porukkaa jotka popsii pähkinöitä säännöllisesti??

Maapähkinä ei taida edes olla pähkinä (joku palkokasvi/herneen sukulainen?) ja allergeeneista voi olla huolissaan jos jaksaa. Kuitenkin kilo maksaa sen ~2€ ja niitä kun pyöräyttää pannulla/kattilanpohjalla jossa on voita ja lopuksi vielä pan-suolat päälle niin on hyvää. Nautitaan toki vielä kun ovat lämpimiä :kuola:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
höm.
maapähkinän rasva-arvot: (muilla pähkinöillä lienee samansuuntaset arvot)

Linolihappo 11601.0 mg
Alfalinoleenihappo 19.9 mg

Kiinnitättekö te muut huomiota yleisen terveyden kannalta tärkeään seikkaan, eli omega-6:omega-3 suhteeseen?
Jos tuota puolta miettii, niin itse en kauheasti viitsisi pähkinöistä rasvaa repiä (kröhöm, taino, eilen yöllä meni pähkinäsekotusta >50g :) )

Noiden rasvahappojen suhde suomalaisilla taitaa olla keskimäärin päälle 10:1, kun tavote/suositus olisi (1-4):1.

Tässä asian aika selkeästi esittelevä artikkeli: Linkki

Ei niissä muuta vikaa ole kuin se, että menee pakki ihan sekaisin jos nappaa niitä muutaman kourallisen.

Silti.. Hyviä ovat perkeleet!!

Mun yhen kaverin napaan mahtu 3½ suolapähkinää...
että tämmöstä...:eek:

Söin eilen kakkua jossa ei ollu käytety vehnäjauhoja ollenkaan, vaan tehosekottimeen oli laitettu manteleita ja se murska oli sit "jauhona" siin kakus. siihe oli laitettu sit valkuaisia ja jotai muuta. mut varmaan ihan terveellinen vaihtoehto vaikka pääl oliki kinuski kastiketta =)

Timba79 sanoi:
Ajattelinkin, että jos jättäs sitä rypsärin litkimistä vähän vähemmälle ja popsis illalla pari kourallista pähkinöitä niin oisko miten huono/hyvä vaihtoehto??

Onko pakkiksella porukkaa jotka popsii pähkinöitä säännöllisesti??

Mä teen just näin, eli jos ei oo päivän aikana tullu syötyä paljoa rasvaa, niin välillä nappaan pellavansiemen- ja kalaöljyn kanssa kourallisen pähkinöitä. Mulla on milloin mitäkin pähkinää, Lidlistä saa kohtuuhalvalla mm. saksanpähkinä- ja pähkinäsekoituspusseja (sis.mm. manteli, cashew, saksan- ja hasselpähkinä), ostan mitä milloinkin. Maapähkinöitä en syö, muistaakseni muut pähkinät on ravintoarvoilta parempia, correct me if I'm wrong. Ihan hyvä tapa saada lisää hyviä rasvoja, ja pähkinöissä on myös paljon kuituja :thumbs:

Edit: h0hh0h, mä oon taas jäässä :nolo: No, olkoon :-P

Laitan tän kysymyksen nyt tähän ketjuun, kun en osannut etsiä mitään uudempaakaan sopivaa. Mutta siis.. ongelma on se, että minusta tuntuu, että en saa pähkinöistä oikein mitään. Tuntuu kuin ne olisivat vain jotain rouhetta, jota mutustelen, mutta nälkää ne eivät vie ja epäilen oikeasti aika vahvasti sitäkin, että miten hyvin niistä erilaiset mineraalit imeytyy elmistöön. Onko tuota imeytymistä joskus tutkittu? Ja on todella vaikea uskoa, että niissä todella on niin paljon kaloreita kuin väitetään, koska todellakaan ei lähde nälkä, jos syö vaikkapa kasviksia+ pähkinöitä. Jostain toisesta runsaskalorisesta rasvanlähteestä (esim. rasvaisesta juustosta tai vaikka oliiviöljystä) tulee heti sellainen olo, että sai energiaa ja pahin nälkä väistyy. Pähkinöistä ei tapahdu mitään! Vai kuvittelenko vain..

Laitan tän kysymyksen nyt tähän ketjuun, kun en osannut etsiä mitään uudempaakaan sopivaa. Mutta siis.. ongelma on se, että minusta tuntuu, että en saa pähkinöistä oikein mitään. Tuntuu kuin ne olisivat vain jotain rouhetta, jota mutustelen, mutta nälkää ne eivät vie ja epäilen oikeasti aika vahvasti sitäkin, että miten hyvin niistä erilaiset mineraalit imeytyy elmistöön. Onko tuota imeytymistä joskus tutkittu? Ja on todella vaikea uskoa, että niissä todella on niin paljon kaloreita kuin väitetään, koska todellakaan ei lähde nälkä, jos syö vaikkapa kasviksia+ pähkinöitä. Jostain toisesta runsaskalorisesta rasvanlähteestä (esim. rasvaisesta juustosta tai vaikka oliiviöljystä) tulee heti sellainen olo, että sai energiaa ja pahin nälkä väistyy. Pähkinöistä ei tapahdu mitään! Vai kuvittelenko vain..

en nyt jaksa etsiä lähteitä mutta täälläkin on asiasta joskus ollut puhetta,että pähkinöiden energiasta imeytyisi vain noin 60%.

Joo osa pähkinöiden rasvasta poistuu elimistöstä. Kylläisyys itseasiassa syntyy yleensä paremminkin ruuan määrästä, eikä energiapitoisuudesta. Pähkinät ovat niin pieniä, ettei niillä kyllä nälkä lähde, vaikka niissä energiaa onkin. Esim. saksanpähkinöillä tosin on kylläisyyttä lisäävä ja ruokahalua vähentävä vaikutus (lisää serotoniinia).

Kyllä niissä on kaloreita on se mitä siinä pussissa sanotaan. En nyt osaa sanoa paljonko niitä kaloreita menee "hukkaan" mutta kyllä mutulla ainakin omasta kokemuksesta voisin sanoa että iso osa kaloreista imeytyy. Joo kyllähän siihen kylläisyyden tunteeseen vaikuttaa enemmän se ruoan määrä kuin kalorit. Ehkä huono vertauskuva mutta joskus varmasti tullut vedettyä hesen hamppari, nälkä ei lähde mutta kaloreita on paljon.

Pellavansiemenissä kuitenkin on kadmiumia, joten niitä ei voi syödä kovin paljon.

En olekaan ennen törmännyt tähän. Kuinka paljon tommosta (kaupan) pellavansiemenrouhetta sitten uskaltaa syödä päivittäin? Oon sitä aika reilusti vedellyt siinä uskossa että auttaa vatsan toimintaan.

2 rkl on maximisuositus per päivä. Siinä tulee sen verran kadmiumia ettei suurta haittaa ole.

Okei. Tarvii hiukan rajottaa sitten tota käyttöä... :)

ruisleseitä voi myös käyttää kuidun lähteenä.(44%kuitua)

käsittääkseni ruis ja vehnäleseet on liukenemattomia kuituja eli auttavat vatsan toimintaa ja kauraleseet
liukenevia kuituja jotka auttavat kolesteroolin alentamiseen.

Joo osa pähkinöiden rasvasta poistuu elimistöstä. Kylläisyys itseasiassa syntyy yleensä paremminkin ruuan määrästä, eikä energiapitoisuudesta. Pähkinät ovat niin pieniä, ettei niillä kyllä nälkä lähde, vaikka niissä energiaa onkin. Esim. saksanpähkinöillä tosin on kylläisyyttä lisäävä ja ruokahalua vähentävä vaikutus (lisää serotoniinia).

Kyllä niissä on kaloreita on se mitä siinä pussissa sanotaan. En nyt osaa sanoa paljonko niitä kaloreita menee "hukkaan" mutta kyllä mutulla ainakin omasta kokemuksesta voisin sanoa että iso osa kaloreista imeytyy. Joo kyllähän siihen kylläisyyden tunteeseen vaikuttaa enemmän se ruoan määrä kuin kalorit. Ehkä huono vertauskuva mutta joskus varmasti tullut vedettyä hesen hamppari, nälkä ei lähde mutta kaloreita on paljon.

Minä olen huomannut, että niinä päivinä, kun esimerkiksi olen korvannut lihan jollain aterialla noilla pähkinöillä, niin illalla sängyssä pyöriessä tulee nälkä. Minulle se on aina merkki siitä, että ei ole päivän aikana syönyt tarpeeksi. Ja sitten toinen esimerkki on se, kun tulen vaikka kaupasta ja olen kauhean nälissäni, mutta ruoka ei ole vielä valmista. Alan kokkailla ja siinä samalla vedän jonkun hätävälipalan, että auttaisi pahimpaan nälkään. Jos vedän hätävälipalaksi esim. juustoa muutaman siivun, tuntuu, että heti auttaa. Sen sijaan, jos syön pähkinöitä (vaikka miten monta kourallista!) tuntuu, että nälkä ei väisty yhtään. Minusta tuo on outoa, koska pähkinöissä tosiaan on aika tolkuttomasti niitä kaloreita. Ja eihän esim. juustossakaan määrällisesti ole paljon mitään syötävää (vielä vähemmän kuituja kuin pähkinöissä), mutta silti saa paljon paremman tyydytyksen nälkäänsä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom