Pähkinä proteiinilähteenä

Ikä
38
Ostin tuossa eilen leffanaposteltaviksi pussin suolapähkinöitä. Olin hieman että what the fuck is that kun huomasin että näissä on 28g proteiinia. Maapähkinöissä on peräti enemmän, 29g. Pesee tonnikalat ja kaikki muutkin missä olen luullut olevan paljon proteiinia. Melkein tuplat verrattuna raejuustoonkin. Myös kaloreita on, mikä massankerääjää ilahduttaa.

En kuitenkaan ole koskaan kuullut kenenkään suosittelevan pähkinöitä osaksi ravintoa, joten mikä koira pähkinöihin sitten on haudattu? Suolapähkinät nyt luonnollisesti eivät ole hyvästä, mutta eihän ne maapähkinät mitään kovin epäterveellisiäkään ole vai ovatko?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllähän noita pähkinöitä voi syödä, sisältää paljon hyviä rasvoja. Noi kasviperäset proteiinit ei vaan sisällä täydellistä aminohappoketjua kuten eläinperäset proteiinit (liha- & maitotuotteista saatavat). Eli lihakset ei pysty täysin hyödyntämään noita kasviperäsiä proteiineja, mutta ne on kuitenkin ihan hyvä lisä, kun syö myös eläinperästä proteiinia. Jos nyt oon taas ihan kujalla, niin viisaammat korjatkoon.

Enemmän käytän noita rasvan lähteenä kuin proteiinin. Illalla kun tottaa kourallisen pähkinöitä, rypsiöljyä ja heraa niin aika hyvä kombo on.

Kyllähän pähkinöitä tulee syötyä paljonkin. Välillä pelkkä pähkinä vähän tökkii, mutta esim. noi rusina pähkinä sekotukset on varsin hyviä.

Ihan hyvää naposteltavaa nuo suolapähkinät on, ainakin jos vertaa vaikka perunalastuihin. Ja ei niissä sitä suolaakaan nyt kovin paljon ole, tuskin kukaan niitä kiloa kerralla vetää. Urheilija tarvitsee sitä suolaakin kuitenkin suht reilusti, joten en tota suolaa säikkyisi jos noita tosiaan vain sillointällöin herkuttelumielessä syö.

Kannattaa ostaa tavallisia maapähkinöitä sitten jos päivittäin vetää.

Mä oon taas aina luullut, että suolapähkinöitä pitäis välttää tuomionpäivään asti :nolo:

Mä oon taas aina luullut, että suolapähkinöitä pitäis välttää tuomionpäivään asti :nolo:

Ainakin niitä rasvattuja pähkinöitä kannattaa välttää.Mitälie epäterveellistä halparasvaa niissä käytetäänkään.

Kerran erehdyin rasvattuja maapähkinöitä ostamaan ,kun olivat valmiiksi kuorittuja.Maistuivatkin niin hirveeltä et roskiin meni.

Mä syön nykyään lähes päivittäin cashewpähkinöitä. Saa mukavasti lisää kaloreita ja maistuu hyvältä. Pitäis olla suht terveellistäkin ja tulee mukavasti rasvoja ja vähän proteiiniakin. (100 g:ssa pr 17 hh 29 r 46)
Sitten ihan levottoman hyviä on kanssa jogurttipäällysteiset cashewit, mutta ne ei sitten olekaan ihan yhtä terveellisiä. On silti parhaita pähkinöitä imo :)

100g suolapähkinöitä on saman verran suolaa kuin 100g ruispaloja. Ja toi 100g ruispaloja tulee jo kahdesta palasta(molemmat puolet). Joten eipä kannata varmaan liikaa tosta suolan määrästä stressata.

100g suolapähkinöitä on saman verran suolaa kuin 100g ruispaloja. Ja toi 100g ruispaloja tulee jo kahdesta palasta(molemmat puolet). Joten eipä kannata varmaan liikaa tosta suolan määrästä stressata.

Taitaa kuitenkin olla, että yksi ruispala(molemmat puolet) painaa noin 50g.

Joo, itsekin miellän pähkinät enemmän hyvien rasvojen lähteeksi kuin proteiininlähteeksi. Jotta esim. maapähkinöistä saisi saman verran proteiinia kuin 200 g:sta raejuustoa, niin niitä pitäisi syödä tuollaiset reilut 100 g. Energiaa tästä määrästä tulisi noin 2300 kJ, joka on aika paljon verrattuna raejuustoon (720 kJ). Kuten elasto jo mainitsikin, ei pähkinöiden aminohappokoostumus ole ihan optimaalinen.

Silti, ovathan pähkinät hyviä iltanaposteltaviksi. N. 50 g tulee syötyä tavallisesti.

Itse olen hoitanut tuon täydellisen aminohappokoostumuksen puutteen ottamalla samalla maitoon tehdyn prodepaukun, kaaolla maustetun tietenkin. Parantaa kokonaispaketti huomattavasti ja onhan niitä pähkinöitä kivempi huuhdella alas suklaamaidolla.

Muistaakseni Hulmi kirjotteli noista kasvien aminohapoista joskus ja mainitsi, että on melko turhaa murehtia aminohappoprofiilista, jos muuten syö kuitenkin lihaa, heraa ja muuta ns. parempaa tavaraa, koska ne riittävät kyllä täydentämään.

Just kävin kaupassa ja siellä oli Rainbowin maapähkinäpussi 500g ja hinta oli vain 2 euroa.

100g näkyy olevan 29g proteiinia,13g hiilaria ja 52g!! rasvaa.

nooh,minähän en ole koskaan rasvoja laskenut:rolleyes:

Jos alkaa normaalien maapähkinöiden maku tympimään, muttei halua syödä suolapähkinöitä ylimääräisen suolan takia, kannattaa kokeilla tavallisten maapähkinöiden paahtamista esim. paistinpannulla. Maku on sama kuin kaupan suolapähkinöissä, mutta suolaahan niissä ei ole, jos et sitä itse pannulle heitä. Pähkinöitä saa sitten paahtaa aika kauan, että maku muuttuu "suolapähkinämäiseksi".

Viimeksi muokattu:

Suositut

Back
Ylös Bottom