Päätin sitten viimein ottaa itteäni niskasta kiinni..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Carr's
  • Aloitettu Aloitettu
..ja päättää tehdä kropalleni/kunnolleni jotain. Olen vuosi vuodelta aina luvannut itselleni että alan tekemään kroppani suhteen muutosta, mutta homma on aina kaatunut about kahden viikon unelmoinnin jälkeen. Painoni ja vyötärömittani ylittivät viimein sen rajan että päätin alkaa tekemään asialle jotain. Päätavoitteeni on siis saada tuota läskiä pois palamaan mahan seudulta, jonne se pääosin on pakkautunut.

Pituuteni on 178cm ja paino 80kg. Vyötärönympärys on 99cm leveimmässä kohdassa.

Kehossani minua ei tällä hetkellä vaivaa muu kuin juuri tuo mahanseutu, joka on ollut niin kauan kuin muistan tuollainen pömppä. Tuntuu tosiaan että kaikki läski olisi kertynyt sinne. En ole mielestäni muuten lihava.

N. kolme viikkoa sitten kun aloitin tämän piitkän projektin, heitin ison kasan herkkuja pois (pizzat, kebabit, limsan, suklaan yms.). Ei itse asiassa ole tehnyt hirveän tiukkaa, joskus saatan pienen suklaapatukan syödä, mutta muuten on onnistuttu pitämään nuo em. herkut kurissa. :)

Olen täältä paljon keskusteluja lukenut, mutta silti minun on vaikea rakentaa itselleni hyvää ruokavalio- ja liikuntakuuria. Elikkä, millaista ruokavaliota voisitte suositella (mitä saa olla enempi ja mitä vähempi) ja jotain kevyttä itsenäistä liikuntaa (en harrasta tällä hetkellä mitään liikuntaa). Kannattaako niitä kaloreita laskea ja kuinka paljon kannattaa päivässä niitä kertyä ym. ym.

Inttiin pitäisi tammikuussa lähteä, joten eiköhän sekin vähän tue tavoitettani. :) nyt tässä neljä kuukautta ennen olisi ihan hyvä vähän tehdä muutakin kuin istua koneella. :D Vaikken ole lihaksikas, en pidä rakenteeltani itseäni heikkona.

Tulipas huonosti jäsennelty teksti, mutta anyways.. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ensiksi onnitteluni: olet tehnyt hyvän päätöksen :)

Toiseksi, näillä ohjeilla lähtisin muokkaamaan ruokavaliota oikeanlaiseksi:

- vihanneksia/marjoja/hedelmiä joka aterialla
- proteiinia joka aterialla, päiväkohtainen proteiinimäärä noin 2g/painokilo (ainakaan alle 1g/painokilo ei kannata dieettaillessa mennä)
- vältä eineksiä ja sokeria ym. turhaa, pitkälle jalostettua hiilaria (vehnäleivyskät sun muut, karkit, suklaamuromyslit jne mitä näitä nyt on)
- joka aterialla joku luonnollisen rasvan lähde, esimerkiksi avokadoa, vähän pähkinöitä, oliiviöljyä, pestoa...
- suurimmat hiilarit treenin jälkeen (pasta, riisi tms) ja illalla proteiini-rasvayhdistelmä iltapalaksi

Ja sitten toki syöt säännöllisesti ja juot paljon vettä, 2-3l nyt ainakin päivässä.

Klikkaa ittes johonkin kalorilaskuriin ja suunnittele siellä ruokavalio, joka sisältää sulle mieluisia aineita ja on inasen miinuskaloreilla.

Liikuntapuolelle suosittelen kahvakuulaa. Ei maksa hirveitä, ja on ehkä monipuolisin liikuntavempele ikinä.

Juu, hyvä on päätös, toivotaan että pitää :)

Jos inttiin lähtö on edessä etkä ole liiemmin liikuntaa harrastanut, niin suosittelen, että alat tekemään ihan kävelylenkkejä. Vaikka se armeija nyt ei ihan sellainen natsiopisto ole mitä juttuja kuulet, niin kyllä siellä silti aika pirusti joutuu kävelemään ja juoksemaankin. Ja jos ei minkäänlaista liikuntaa ole taustalla, niin hyvin helposti siellä saa penikkataudin kaverikseen. Ruuat tuossa ylemmässä postissa jo käytiinkin läpi, ja kahvakuula varmaan on ihan ok vempain. Mut oma suositus on hörpätä kuppi kahvia, laittaa napit korviin ja painua lenkille. Turha pelätä niitä syyssateita, tulee vaan miehekkäämpi fiilis kun menee sinne lenkille vaikka satais vanhoja ämmiä. Ja jos tippaakaan alkaa tuntua siltä, että pitäiskö kokeilla juoksemista kanssa, niin kokeile ihmeessä. Mut maltin kanssa alkuun ettei into lopu heti seuraavana päivänä kun joka lihas perseestä alaspäin on hapoilla. Tsemppiä koitokseen!

Juu, toki kävely ja juoksukin! Ilmaista, helppoa ja hyvää liikuntaa. Armeijaa silmälläpitäen myös kannattavaa kehittää aerobista kuntoa, sillä marssit tuskin on mitään kevyimpiä sunnuntaikävelyitä. Kahvakuulaa tohon vielä päälle, niin sulla on aerobinen kunto tosi hyvä tammikuussa ja lihaskuntokin asiallisissa kantimissa - kuula kun tuppaa sekä vaikuttamaan monipuolisesti kehon (lähes) jokaiseen lihakseen että aerobiseen suorituskykyyn: 10 minuutin tempauksen tai LC:n jälkeen on olo kuin kymppikilsan juoksijalla, I'd say.

Hieno homma! Hyviä neuvoja tuossa on tullutkin jo. Suosittelisin, että teet niitä muutoksia jatkossakin maltilla, etkä muuta elämäntyyliä liian isoin harppauksin. Päänuppi ja keho pysyy silloin paremmin muutoksessa mukana, eikä heitä jarruja päälle alkuinnostuksen jälkeen. Näin varmaan olet tehnytkin, kun on suurimmat herkuttelut jääneet jo pois ja mietit ruokavaliota nyt tarkemmin. Tsemppiä :)

Kaikki läski ei ole kertynyt mahaan, usko pois sitä on muuallakin ja paljon.

No ei sitä paljo noilla mitoilla kyllä ole. Riippuu tietysti luustosta ja lihaksista, mutta itsellä on samat mitat ja ei mulla mielestäni paljoa läskiä ole.

No ei sitä paljo noilla mitoilla kyllä ole. Riippuu tietysti luustosta ja lihaksista, mutta itsellä on samat mitat ja ei mulla mielestäni paljoa läskiä ole.

Helposti mahtuu noihin mittoihin jo enemmänkin sitä läskiä, varsinkin treenaamattomalla ihmisellä. Tai no se sit taas oon suhteellista mikä on kenenkin mielestä paljon...

Kahvakuula.fi -sivustolta löydät melkeinpä kaiken tarvittavan ohjeistuksen treenikulusta treenin liikkeisiin ja nimityksiin. Sen jälkeen tyylinä on oikeastaan se, että länttäät pari liikettä peräkkäin ja teet niitä putkeen vaihtaen vain kättä välillä ja pitäen temmon samana joka minuutti (esim. vauhtipunnerrus 12 rpm, tätä 4min putkeen ja jokaisen 1min kohdalla vaihtuu käsi). Youtubesta kannattaa valkata niitä, missä liikutetaan kuulaa koko kropalla, eikä tehdä hauiskääntöä pöytään nojaten. Mitään tiettyä videota en tähän hätään kyllä itse löytänyt, kun omat oppini ovat kirjasta...

Suositut

Back
Ylös Bottom