Outo yläselkä/kylkikipu maastavedosta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Morjes,

Olen noin 70kg mies. Tein salilla maastavetoa 19.8 eli noin 7 viikkoa sitten, mielestäni oikealla tekniikalla ja varovasti. Tangossa oli 60kg maximissaan ja tein niillä 12 toiston sarjoja. Seuraavana aamuna oli yläselkä kipeänä. Ton jälkeen en käynykkää ainakaan 6 viikkoon salilla ku ajattelin et lepo parantaa.

Kävin tos viikko sitte työfysioterapeutilla ja se oli sitä mieltä, että joku lihas on siel jumissa. Sain harjoitteita millä vahvistaa selkää ja niskan aluetta. Selkäkivut oli jo hellittäny aika hyvin ku kävin tuol mut silti venytyksessä tuntuu vielä et siel on "painetta tai pientä jomotusta". Fysioterapeutti sano et saa liikkua kivun sallimissa rajoissa ja et levolla pitäis parantuu. Tänää menin salille ja kokeilin 40kg mavea kunnon lämmittelyjen jälkeen mut selkää alko vihloo taas ja oli pakko lähtee kotiin ku ei voinu oikee mitää enää tehä ku hengittäminenki sattu. Mitään rusahduksia ei kuulunu vaan semmonen tasanen viiltävän tuntunen kipu alko.

Jos jengillä on ollu samanlaisia kipuja tai tietoa siitä mikä tuolla nyt oikee prakaa, nii oisin kiitollinen. Tosissaan en isoilla painoilla rehkiny eli joku paikka siel ei nyt kestä ollenkaan. Mietin myös sitä, että voiko ristiote aiheuttaa jonkinlaista epätasapainoa mavessa. Ku välil tuntuu, et ku nostaa ristiotteel nii siin lähtötilanteessa keho ei oo balanssissa. (en tiedä olenko symmetrinen :D ) Mietin tosiaan et oisko toi voinu aiheuttaa ton vasemman puolen kivun.

Kipu siis tossa 10 kohan paikkeilla:

muscular_system_diagram_back.jpg

Kyselisinkin, että onko ihmisillä täällä kokemusta seuraavanlaisesta selkäkivusta:

- Kipu on suunnilleen lapaluun alapuolella ja ulottuu myös aika lähelle itse selkärankaa. Ei siis itse selkäranka tai alaselkä kipeä.
- Sattuu jos pyöristän selkärankaa pyöreäksi
- Sattuu jos hengitän syvään ku yläselkähän sillo "kiristyy"
- Ei oo oikeestaan kosketusherkkä

Fasettilukolta vaikuttaa.

Yksi liike millä voit saada sen auki (omalla vastuulla), mene roikkumaan sellaisella vähän hartioita leveämmällä otteella rekkintankoon (jos mahd. niin vetoremmit käyttöön, pystyt keskittymään pelkkään roikkumiseen), pistä polvet yhteen ja jalkoja hieman koukkuun (polvia). sitten polvia sivulta sivulle, sellaista kietoliikettä, itse olen sillä saanut lukkoja lapaluiden alueilta pois.

Fasettilukolta vaikuttaa.
Samaa arvailisin itsekin.

Voit myös koittaa rullailla selkää joko pilatesrullan päällä tai parin tennispallon päällä. Tai sitten voit maksaa ammattilaiselle sen avaamisesta, joka ei aina kuitenkaan ole aivan varmaa, jos selkälihakset on kunnon paketissa.

Kiitos tähänastisista neuvoista. Oon tosiaan rullannu tommosen piikkipallon päällä ja sitte oon laittanu 2 tennispalloo sukkaan ja sillä yrittäny avaa paikkoja, oon muljunu lattialla sisiliskon lailla, oon myös keppijumpan avul yrittäny avaa niitä nikamia, mut silti on jumissa toi kohta. Pitää varmaanki koittaa ammattilaisen apua ku ei tunnu omat konstitkaa auttavan. Lisäks ku en oo varma et onko venähtäny nii en viittis hirveesti runnoo. Ois kyl luullu et ois parantunu jossain 6 viikos venähdys?

Ku laitan rintarangan ryhdikkäästi eteen ja painan lisäks kädellä rintarankaa eteenpäin tuolta vasemman lapaluun alta, niin tuntuu semmosta kiristyvää painetta mikä ei tunnu ainakaa lihaskivulta. Se vois kyl viitata et siel on rangassa joku paikka jumissa?

Kuten sanoin, lukolta vaikuttaa, tarkkaan on paha sanoa näin netin välityksellä.

Tuota roikkumiskikkaa kannattaa kokeilla, sillä olen itse aukaissut lukkoja päivittäin viimeiset 3 viikkoa... (telineellä ramppaamista ja paljon puutavaran kantamista, raksahommia, vetää yläselän itsellä täyteen lukkoja)

Aina työpäivän jälkeen on lapaluiden kohdalla syvään hengittäessä tuntunut ehkä jopa vähän vihlovaa kipua, työpäivän jälkeen tunnin kävely ja käsien pyörittämistä ja sitten tuo roikkumishomma niin napsahdukset kuuluu selvästi molemmin puolin ja kivut häviävät laakista.

Mulla oli myös selkä pitkään jumissa (kylläkin tuolta lapojen välistä) ja siihen ei auttanu myöskään mikään roikkuminen tai pyöriminen tai minkään päällä makoilu tai yhtään mikään. Juurikin maastavedot pahensivat sitä vielä entisestäänkin. Kävin sitte ihan muista syistä fysioterapeutilla, joka totes selkärangan olevan ihan vähän mutkalla (skolioosia siis). Sitä aiheuttaneiden asentojen 100% poistaminen ja liikkeet sen korjaamiseksi auttoivat yllättävänkin nopeasti. (Ja tästäkö oli sitten aivan saatanasti apua... :))

Noniin, nyt on varattu aika naprataatille ensi tiistaiksi. Raportoin sitten tänne, että miten meni ja auttoko ongelmaan. Kiitos kaikille vastaajille avusta ja ohjauksesta. :fuckyeah:

Pieni update. Piti olla huomen se naprapaatti mut menin perumaan sen ku selkä on jo vähän parempi. Tietty kireys ja pieni kipu tuntuu venytettäessa, mutta katon viel jos lepo ja normaali liikunta auttaa sitä paranemaan. Tosiaan jos venähdys niin luulis menevän levolla ohi. Mul on 6.11 työfysioterapia kontrollikäynti niin jos viel sillo tuntuu niin sitte varaan uusiks ajan napralle. Tai jo sitä ennen, varsinki jos pahenee. Ei vaa raaskis käyttää sitä 70e napralle jos kyse onki vaan venähdyksestä/revähdyksestä minkä saa levolla ohi ku on taloustilanne muutenki ihan tarpeeks tiukka.

Menin sittenki sinne napralle ja manipulaatiota tehtiin ja joku selän nivelistö/lihaksisto siel on tukossa. Ei ainakaan viel oo mitää parempaa fiilistä hoidosta, mutta voihan olla et se kummiski autto toi manipulaatiohoito. Ens tiistaina sovittiin viel uus tapaaminen. Sain myös pari liikettä mitä voin tehä kotona selän avaamiseks.

En vastaa kysymykseesi millään lailla, mutta täällä juurikin vastaavien vaivojen kanssa painiva :D
Selkä menee välillä niin jumiin, ettei pysty penkkiä tekemään ku lapojen väliin pistää. Painojen nosto telineestä on silloin ihan helvettiä.. Koitettu on leuanvetotangossa roikkumista, välillä vähän helpottaa, välillä ei mitään vaikutusta ja välistä tuntuu että jopa ärsyyntyy siitä nuo oireet. Oliskohan se naprapaatti vai ihan vain normaali hieronta alkuun, millä kannattaisi vaivaa lähtä hoitamaan? Johtuuko nuo fasettilukot lihaksista, jotka ovat jumissa vaikö mitäkö? :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mikään expertti näissä asioissa en oo, mut naprapaatti osaa tehdä nikamamanipulaatiota ku hieronta taas keskittyy lihasten veivaamiseen. Eli siis naprapaati vois tehä hyvää tohon sun ongelmaan. Korjatkaa jos olen väärässä :)

Tänään pysty tekee kyykkyä ainakin ilman minkäännäköstä kipua. Vielä tuntuu arkuutta jos venyttää tota kohtaa ja on siel se kipee kohta olemassa. Mut ehkä tää tästä. Maastavetoa en kyl kokeile ennenku on kipu täysin poissa ja sittenki todella varovaisesti ettei mee uusiks.

Back
Ylös Bottom