Outo selkäjutska

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkäs: Mulle tulee aina silloin tällöin sellainen ihmeellinen alaselän kipu. Kipu sijoittuu häntäluun kohdille suurinpiirtein ja ns.hymykuoppien alueelta+5cm selkää ylöspäin selkä menee tosi tiukalle.
Miten tästä pääsee eroon?Toi tulee noin 1-2krt vuodessa...olen itse miettinyt, että voiko alaselässä olla nikamia tukevissa lihaksissa "puutteitä", eli pitäisikö niitä "syviä pikkulihaksia" treenata jotenkin?
Se tuntuu hieman siltä kuin siellä olisi venähtänyt jotain, muttei kuitenkaan...

Kumartuessa tuntuu alaselkä tiukalta ja häntäluuhun kohdistuu "painetta".
Jos jollain on tietoa/kokemuksia, niin olisin kiitollinen tiedosta.
Vaiva tulee yleensä mave-treenin jälkeen arkielämässä, eli selkä vain jämähtää jossain tyyliin ruoanlaitossa yms.
Treeneissä se ei ole koskaan vaivannut, mutta sitten kun tuo "jämähdys" tulee, niin mavet ja kyykyt saa unohtaa.Nyt on tällainen tilanne:curs:
Mietityttää, että voiko tuota aluetta nyt venytellä/hierotuttaa?vai meneekä se vain pahemmaksi?

Onko alaselkä notkolla? Lonkankoukistajat kiinnittyvät tuonne, koita venytellä niitä. Onko kyykyn jälkeen alaselkä kipeänä? Entä vatsalihasliikkeiden, joissa jalat on kiinni?

Jos kurotat eteenpäin käsillä kohti lattiaa polvinivelen ollessa suorana, koita käyristää selkää mahdollisimman paljon. Katso peilistä käyristyykö alaselkä, vai jääkö notkolle. Jos jää -> venyttele lonkankoukistajia.

timse sanoi:
Onko alaselkä notkolla? Lonkankoukistajat kiinnittyvät tuonne, koita venytellä niitä. Onko kyykyn jälkeen alaselkä kipeänä? Entä vatsalihasliikkeiden, joissa jalat on kiinni?

Jos kurotat eteenpäin käsillä kohti lattiaa polvinivelen ollessa suorana, koita käyristää selkää mahdollisimman paljon. Katso peilistä käyristyykö alaselkä, vai jääkö notkolle. Jos jää -> venyttele lonkankoukistajia.

Joo, unohdinkin mainita tosta ekasta sen, että lonkankoukistajat ovat tosi tiukalla nyt.
Venyttelenpä niitä tänään, katsotaan auttaako.
Kiitos avusta:kippis1:

Ja kyljet ja vatsat myös timmiin kuntoon. Itellä ainakin väheni mave-treenistä aiheutuva selän jäykkyys, kun lisäsin kylkien ja vatsojen tekemistä.

mappana sanoi:
Ja kyljet ja vatsat myös timmiin kuntoon. Itellä ainakin väheni mave-treenistä aiheutuva selän jäykkyys, kun lisäsin kylkien ja vatsojen tekemistä.

Tämä ei ole mulla ongelma, toki ne vahvemmatkin sais olla...mutta treenaan vatsat/kyljet joka treenissä.

Koita jalkojennostoja, mutta sellasia että pidät kokoajan jalat kohti kattoa. Nostat siis oikeastaan lonkkaa irti penkistä (jalat nousee siinä samalla). Tämä liike ei ota ollenkaan lonkankoukistajille, vaan kaikki menee sinne vatsalihaksiin. Vaikka 2-3x15 aluksi, sitten voi laittaa lisäpainoakin. Jos ei ole ennen tehnyt voi tuntua ihan uudella tavalla. Helpompi myös notkistaa lonkankoukistajia kun ne ei ota niin paljon osumaa joka treenissä.

Alle 30sec venytys tämänkaltaisille isoille syville tukilihaksille ei paljon auta. 60sec venytys tekee kutaa.

Mulla oli samankuuloinen vaiva, lähti ihan levolla ja hieroja keksi tohon vaivaan hieroa nilkoista! jotku hermonysät auki jotka oikein tuntuu semmosilta pieniltä rakeilta ku niitä on siinä niin tiheessä ja ne oli niin jumissa, neuvoi myös kylmää laittamaan nilkkoihin myöhemmin.

Ok, nyt on muutama pvä panostettu lihashuoltoon entistä enempi ja selkä on parempi. Kumminkin vieläkin häntäluusta n.5cm ylöspäin on pientä turvotusta ja arkuutta...ilmeisesti jotain on venähtänyt?
Noh, lepoa ja buranaa ja kylmää/kuumaa:rolleyes:

Kiitos kaikille vastanneille:thumbs:

timse sanoi:

QUOTE]

Nimenomaan. usein selkäkrampit johtuvat pingottavista nivusista / reisistä. Sitä kun ei tajuta, kun kipu on takapuolellla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lainaan vaikka tätä tredii ku en uutta viitti alottaa. Outo selkä jutska tääkin.

Eli Reenin jälkeen venyteltäessä vihlasee tonne ihan ala selkään, rangan tuntumaan niin että meinaa polvilleen heittää. Muistaakseni ongelmia on ollut ainoastaan reenin jälkeen missä oon tehny mm. mavee ja SIVUTAIVUTUKSIA käsipainolla. Venytyksiä missä toi iskee on kyljen venytys ja roikkumiset. Tai siis noitten venytysten jälkeen, sit kun se kerran on vihlassu niin sit se vihloo melkeen mistä vaan.

Mistähän kyseinen vois johtuu? Mikä vois auttaa? Mitä kannattas tehä? Onko nois sivutaivutuksis jotain mikä aiheuttaa ongelman???

Hmm.. jotenkin tutun kuuloista. Itselläni on tällä hetkellä selkä niin kipeä, että piti jättää tämän päivän treenit väliin. Kipu tuli keskiviikkona jalka treeneissä jossa tein myös vatsatreeniä. Tämä on 3. kerta n. 3-4 vuoden aikana, kun samanlainen kipu iskee tonne alaselkään. Kipu on niin voimakas etten tahdo päästä sängystä ylös ilman apua. Joskus vahingossa yläkroppaa kiertäessa tunne on sanoin kuvaamattoman tuskallinen. Kerran kävin tämän vuoksi lekurillakin joka sanoi, että kipu tulee istumatyön vuoksi (silloin en juurikaan liikkunut missään muodossa). Nyt olen käynyt säännöllisesti salilla tammikuusta lähtien. Olisiko jollain tietoa mistä moinen kipu tulee ja mikä siihen auttaa. Nyt keskiviikkona tein vatsarutistuksia koneessa. Normaalipainoilla sarjat meni yllättävän kevyesti joten lisäsin hieman painoja. Viimeisellä sarjalla tunsin jotain tuntoa alaselässä (ristiselän alla, heti persauksen yläpuolella). No jatkoin jalkatreenejä MAVE, prässi jne. jne. Tällöin ei vielä ongelmia ollut mutta iltasella kipu iski niin kovaksi että löin makuulleen sänkyyn enkä enää tahtonut päästä siitä ylös. Selän kierto ja tiettyyn kohtaan painaminen alaselässä tuottavat aivan mielettömän tuskan. Toivottavasti joku osaisi sanoa missä vika voisi olla ja olisiko kyseessä jokin lihas jota pitäisi vahvistaa tietyllä treenillä. Kommentteja!

Jate sanoi:

Venytä lonkankoukistajia. Istumatyössä ne kiristyvät usein huomaamatta ja treeni tuo vaivan esille. Kyykky ja vatsalihasliikkeet (jalat kiinni penkissä) sekä tavanomaiset jalkojen suorina nostot ottavat lonkankoukistajiin. Jos lonkankoukistajat ovat kireät, venyttele aina em. liikkeiden jälkeen lonkankoukistajia. Jos kipu on selässä "hymykuopissa" tai lähellä niitä, venytä lonkankoukistajia.

Niin ja muuten, venyttele lonkankoukistajia.

German Gorilla sanoi:
Liian kireet lonkankoukistajat vetää alaselän notkolle -> nikamasiirtymä TH10-L1 -välille helposti + muut ongelmat.

Nimim. kokemusta on.

Tuota... Th10-L1 väliä ei ole olemassa... :rolleyes:

Lonkan kiristäjät ovat mukana monessa kiputilassa, mutta eivät pelkästään syyllisinä. Yleensä ne ovat oire ja/tai seuraus. Muita tekijöitä: Heikko vatsa ja pakara. "Perus-notkoselkä-syndroomassa" ilmenee nikama ongelmia yleensä seuraavasti:
L4-5 ja L5-S1 väli pyrkii painumaan eteen. Ilmesesti yllätarkoitettu Th12-L1 nikamaväli on harvoin yliliikkuva tai -olisteesitaipuvainen, sitäkin useammin taipuvainen "jäykistymään".

Tarkoitin aiemmin aluetta Th10-L1 eli th10, 11, 12 ja L1. Itselläni tuo alue ongelmakohta th4..8 alueen lisäksi. Eli mulla oli nikamansiirtymiä alarintarangassa th10 ja L1.

German Gorilla sanoi:
Eli mulla oli nikamansiirtymiä alarintarangassa th10 ja L1.

No, toi ei kuullosta hyvältä. Ihan vaan mielenkiinnosta: Kuinka isoista siirtymistä kysymys ja mitä taustalla?

Siis ne si-nivelet oli dislokaatiossa kummaltakin puolelta, vasemmalta enemmän. Lisäksi sit noi lonkkanivelet HIUKAN ulompana ko speksissä mainitaan. Eli nivelsiteet löystyneet, ja sen takia siirtyneet ulommas.

Toi nikamansiirtymä tulee notkoselästä eli alaselässä liikaa notkoa -> perse jää liian taas. Kaikki juontanee juurensa rintarangan lukoista, ja ne lukot ja ongelmat siitä, että rintarangan alue on liian jäykkä. Eli ryhti menee kumaraan, jolloin taas sitten lantio kompensoi asentoa työntämällä lantiota eteen. Samalla leuka nousee helposti liian pystyyn -> niska jumittaa -> niskanalueen lukot. -> Tällöin tulee helposti se nikamansiirtymä alarintarankaan tai lannerangan yläosaan.

Myös em. virheryhdin ollessa päällä, istuminen etc. kuormitus sitten tekee lisää hallaa. Myös esim. penkkipunnerruksessa kaaren jännittäminen (tosin mulla sitä ei hirveesti ole) maksimoi just ton TH10...L1 -alueelle painetta napaan päin, eli pyrkii siirtää nikamii napaa kohti.

Lisäksi tuohon ryhtiongelmaan vaikuttaa huono lantionhallinta ja lihasvoimat siellä sekä mahdollinen lihasepätasapaino. Eli mulla luultavasti on perseessä liian vähän potkuu ja lonkankoukistaja aivan v kireet olleet. Tällöin lantion asento pyrkii kasvattamaan entisestään sitä notkoa, onko se nyt lordoosi lääketieteen termillä mainittuna.

Sitä en sitten tiedä, missä ja monelta tuo oma lantioni on kerrasta paukahtanut virheasentoon. Luulen, että se on ollut jo vuosia. Itse pidän 25% tn suunnistamista nuorena, jolloin on helposti astunut tyhjän päälle -> lantio menny vinoon. Ja sitten vuosien saatossa välilevyt väsyneet ko on lisätty Fe:n nostelua.

2G

ps. Ja tuo elintasokin muuten vetää sitä lantioo eteenpäin, eli luulen, että tuo maha kanssa vaikuttaa. Pitää lisätä reeniä ja sikspäkki esiin, kyl se tuolla piilossa on.

Niin ja ei ne siirtymät kai mitää kauheen isoi oo, lannerangassa sillai, että joskus meinaa mennä jalat alta yhtä aikaa molemmista. Mut nyt ei oo tuota ilmaantunna.

Back
Ylös Bottom