Outo personal trainer

ompi eräällä ystävälläni.

Taustaa: ystäväni on ylipainoinen kolmikymppinen nainen, joka on totaalisen rapakunnossa. Minkäänlaista liikuntataustaa hänellä ei ole. Joskus se on salilla käynyt -tyypillinen "käynpä ensin kaksi viikkoa kolme kertaa viikossa ja sitten en tee mitään vuoteen" -ihminen.

Nyt hän on sitten ottanut Personal Trainerin kolmeksi kuukaudeksi. Tämä pt on tehnyt kaverilleni ohjelman, jossa on kaksi salikäyntiä per viikko ja kaksi aerobista. Toinen salikerta on kiertoharjoittelu, toinen paikka-, jossa kesken treenin tehdään 15 min aerobista.

Aerobiset tehdään aina siinä crossarissa, missä kädet ei liiku (mikä sen nimi muuten on? Ovaalijoku?). Toinen on 40 min intervalliohjelma, jossa pt antoi valmiit vastukset ja kierrosnopeuden. Toisessa pitää seurata sykerajoja, sekin taisi olla 40 min.

tätä ohjelmaa noudatettiin 2vko, sitten pt tekee uuden.

Mitäs sanotte? Minä sanon, että
1. Rapakuntoinen ihminen, jolle lyödään tuollaiset treenit, ei varmasti löydä liikunnan iloa.
2. Kaksi erilaista saliohjelmaa, jotka vaihdetaan kahden viikon välein -minulla tulee mieleen hermotusongelmia, kun kyse on tosiaan ihmisestä, joka ei ole koskaan liikkunut.
3. Liian vähän aerobista ja vääränlaista. Ihmisen, joka ei koskaan ole liikkunut, pitäisi mielestäni aloittaa pitkäkestoisesta peruskuntoharjoittelusta -eli ihan (sauva)kävelyä. Ja mielellään ulkoilmassa. Koska motivaatio laskee tuollaisella ei-liikunnallisella ihmisellä kuin lehmän häntä, kun joutuu salilla aerobista sotkemaan.

Ja kun vähän kyselin, pt ei ollut juurikaan puhunut venyttelystä, ravinnosta, syvistä vatsalihaksista tms.

Ai niin, se pt ei edes saa ystävääni käymään salilla, daami selitti juuri, miten hän ei voi tällä viikolla käydä, kun on niin paljon töitä...Kannattaa tosiaan maksaa 1000e ohjeista, joita ei edes viitsi noudattaa! Minä olisin tehnyt sille liikuntaohjelman ilmaiseksi.

Omapahan on ongelmansa. Mun mielestä sellanen ihmisten hyysääminen on aivan turhaa. Ja laskeepa se motivaatio siltikin jos kaverisi tekee satujumppaa kerran viikossa ja se kolmas perse ei katoakaan viikon sisään.

Toiset on vaan niin laiskoja ettei asialle voi mitään.

Sitä paitsi ei noi treenit kovin rankoilta vaikuta. Tekeekö se pt ne treenit täysin uusiksi? Vai esimerkiksi muuttaa vain sarjapituuksia, -määriä tai hieman vaihtelee apuliikkeitä?

Akkeli sanoi:
Sitä paitsi ei noi treenit kovin rankoilta vaikuta. Tekeekö se pt ne treenit täysin uusiksi? Vai esimerkiksi muuttaa vain sarjapituuksia, -määriä tai hieman vaihtelee apuliikkeitä?

Kyllä ne on rankkoja ihmiselle, joka hengästyy shoppailuvauhtisestä kävelystä.

Treenit tehdään siis ihan täysin uusiksi, kaikki liikkeet vaihdetaan. Minusta on ihan älytöntä rääpiä tuolla tavalla, ihminen, jolla ei ole mitään treenitaustaa ei opi edes tekniikkaa kunnolla kahden viikon treeneillä.

Oikeasti minua vituttaa, että joudun nyt kuuntelemaan tämän ystäväni treenihehkutuksia (vaikkei se edes tiedä tekemiensä liikkeiden nimiä), ja tiedän, että into lopahtaa taas ihan kohta.

ehkä se pt ajattelee että se liikkeitten vaihteleminen on ainoa keino koittaa pitää mielenkiintoa yllä...tiedä häntä...

Mun mielestä salilla tehtynä 40 min aerobista on silkkaa vittuilua. Mua ei saa kuntopyörän selkään kuin lämmittelyksi, luonnossa on kivempaa juosta kun maisemat vaihtuu. Puhumattakaa ovaali-joku-laitteesta. Tolla tavalla into aika varmasti sammuu...
Sun ystäväsi on siis laittanut rahaa peliin siitä kolmesta kuukaudesta, se on hyvä motivaatiokeino kylläkin. Itse en ainakaan haluaisi heittää hukkaan kolmea kuukautta jotka olen maksanut, mutta toisilla tosiaan into voi lopahtaa...
Varmaan reinhardt olisitkin tehnyt fiksummat ohjeet, mutta mikä siinä on että läheiset eivät kuuntele?!? Ne uskovat mieluummin kaupallista PT:tä, joka on suorittanut tutkintonsa kirjekurssilla... Kumma juttu.
Mitä jos kysyisit ystävältäsi kaikenlaisia kysymyksiä liittyen tähän muodonmuutokseen? Olet varmaan jo kysynyt, mutta meinaan sellaisia vaikeita joihin hän ei tiedä vastausta ja jotka laittavat hänet ajattelemaan, että onko nyt kaikki jees. Esim tavoitteita ja miten siihen pääsee, miten sitä mittaa, oliko kivaa vetää 40 min aerobista katsoen tyhjää seinäää jne, keksit varmaan itse hyviä kyssäreitä.
Ehkä hän sitten ymmärtää ohjeidensa puutteet ja ymmärtää kysyä niitä, tai jotain, kirjoitan liikaa ja liian epäselvästi, moikka :)

osa pt:stä on asiantuntemukseensa nähden kammottavan ylihinnoiteltuja. alue rehottaa ihan villinä. huono.

toivottavasti ystäväsi kuitenkin saa liikunnan riemusta otteen. :)

jto sanoi:
osa pt:stä on asiantuntemukseensa nähden kammottavan ylihinnoiteltuja. alue rehottaa ihan villinä. huono.

toivottavasti ystäväsi kuitenkin saa liikunnan riemusta otteen. :)

Joopa. Tietysti tämäkin pt saattaa olla muuten ihan pätevä, mutta yrittää liikaa saada jotain näkyviä tuloksia kolmessa kuukaudessa, että asiakas olisi tyytyväinen -kolmen kuukauden jälkeen asiakas on sitten ihan puhki, kärsii mahdollisesti vammoista eikä varmasti ole saanut liikunnan iloa, kun on joutunut yrittämään liikaa.

Ilmielävä: rahanmeno ei taida ystävääni motivoida, hän kun on maksanut kuntoklubin jäsenyyttä kaksi vuotta -joista viimeisen vuoden aikana ei käynyt klubilla KERTAAKAAN.

Ainakin minä olisin tehnyt rapakuntoiselle aloittelijalle huomattavasti hellävaraisemman ohjelman -mutta tietenkään minun ehdottamani jutut eivät olisi olleet cool eivätkä trendikkäitä...(kuten pitkän lenkit raikkaassa ulkoilmassa, salilla perusliikkeitä vapailla painoilla jne.)

Olenkin kysellyt kinkkisiä asioita, mutta kun toinen ei kuuntele. No, omapa on terveytensä, mutta tuntuu kauhealta kuunnella niitä juttuja sen treeneistä kun tekee mieli kirkua, että EI NOIN!

No, kaikille liikunta ei sovi... :(
Hmmm kahden vuoden kuntoklubin jäsenyydellä hän olisi voinut varmaan sisustaa kämppänsä uudestaan. Tai jotain muuta, ihan sama.
Kaikki ei pidä pitkistä lenkeistäkään tai punttien nostelusta. Rasvanpolttoon riittäisi se 20 minuuttiakin, tosin en kyllä lähtisi tekemään intervalleja huonokuntoisena. Saattaa olla todella vaikeeta takoa kalloon ettei PT:t tai mitkään auta, jos hän ei muuta elämäntapojaan. Oletko ruokailusta puhunut?

ilmielävä sanoi:
...mikä siinä on että läheiset eivät kuuntele?!? Ne uskovat mieluummin kaupallista PT:tä, joka on suorittanut tutkintonsa kirjekurssilla... Kumma juttu.

Törmäsin tähän samaan asiaan vaihteeksi vaimoni ja hänen ystävänsä kanssa kun leidit päättivät aloittaa saliharrastuksen. En todellakaan ole mikään mestari tahi kovin kummoinen tietäjä, mutta lukemalla ja kokeilemalla (ja rikkomalla itseäni...) olen sentään jotain ymmärrystä saanut. Leidit pelkäävät suuria painoja koska eivät halua isoja lihaksia. Viime viikonloppuna puhuin ääneni käheäksi kun yritin selittää ettei kenelläkään lihakset kasva ihan hetkessä ja ilman tiettyjä "olosuhteita" eli kunnon ravintoa jne. Mutta kun salin ohjaaja oli sanonut että ei kannata tehdä isoilla painoilla kun ne lihakset kasvaa liian isoiksi (mitäköhän se tarkoittaa :) ). Ne pienillä painoilla tehdyt +20 sarjat polttaa paremmin sen ylimääräisen pois... Luovutin parin tunnin kiistelyn jälkeen...

reinhardt sanoi:
-mutta tietenkään minun ehdottamani jutut eivät olisi olleet cool eivätkä trendikkäitä...(kuten pitkän lenkit raikkaassa ulkoilmassa, salilla perusliikkeitä vapailla painoilla jne.)
Ulkoilmassa kyllä jaksaa kävellä paljon kauemmin kuin jossain salilla tuijottaen seinää. Mutta noi vapaat painot ei oo kovin hyvä idea. Tai olis ne muuten, mutta ei motivaation kannalta. Osaan kuvitella, että tuollaista ihmistä, joka tämä ystäväsi on, vituttaa suunnattomasti siirrellä painolevyjä tangosta toiseen, vaikkei paljoa siirrettävää olisikaan. Siihen lopahtaa taas innostus. Laitteeseen on niin helppo istua, säätää tapista painot ja antaa mennä.

Vapaat painot olisi kyllä paljon hyödyllisemmät, koska ne kehittää tukilihaksia paremmin, ja mahdollistaa yhdellä liikkeellä paljon monipuolisemman harjoittelun. Näitä "multijoint" -laitteita kun ei saleilla ole varmaan missään. Ne on siis sellaisia joita jotkin valmistajat on protoilut, ja niissä yhdistyy monta liikettä samassa. Esimerkkinä tulee mieleen sellainen jossa selänojennuksen yhteydessä joutuu samalla painamaan jaloilla. Siis samalla kun selkä ojentuu, jalat suoristuvat. Näitä on monella valmistajalla kehitteillä.

ilmielävä sanoi:
Oletko ruokailusta puhunut?

Daami laihdutti aikanaan 18 kg Painonvartijoissa, lihoi ne huomaamattaan takaisin vuodessa ja on taas paikkareissa. Olemme ruokailusta puhuneet, jos kehotan käyttämään maitotuotteita, vastaus on: "Mut mä syön kalkkitabletteja". Joskus päivän pääateria on käsittänyt pelkkiä nuudeleita ja hän ihmettelee, kun on nälkä. Jos kysyn, oletko syönyt tänään mitään proteiineja, hän kysyy, että missä on proteiinia?

Kyseinen ihminen on myös aina oikeassa, joten jos yritän jotain informaatiota tarjota, voisin yhtä hyvin kaataa vettä hanhen selkään.

Muuten aivan sama, eläkööt miten lystää, mutta kun joudun kuuntelemaan noita juttuja...

Lyö sille sen kutrikatrin kirja (sinä onnistut tjsp.) käteen. Olen kuullut pelkkää positiivista siitä kirjasta tuttaviltani. Jos se uskois vaikka sitä kun se on melkein julkkis ;)

Noista trainereista, mun mielestä niiden homma pitäs olla enemmän Person Trainer eli pyrkiä vaikuttamaan sen treenattavan asenteeseen ja elämäntapoihin. Treeniohjelmahan on vähän sivuseikka siinä mielessä, että vaikka liikkeet, sarjat, toistot ja palautukset olisi optimoitu viimisen päälle, niin ei ohjelmasta ole mitään hyötyä jos sitä ei halua tehdä. Ja sama pätee laihduttamiseen.

reinhardt sanoi:
Kyseinen ihminen on myös aina oikeassa, joten jos yritän jotain informaatiota tarjota, voisin yhtä hyvin kaataa vettä hanhen selkään.

Kuulostaa kovin tutulta tilanteelta. Tosin en vertaisi informaation tarjoamisesta saamaani palautetta veden kaatamiseen hanhen selkään. Se kun ei ole epämiellyttävää hanhelle eikä kaatajalle :D Tosin lopputulos on tietty tuota vedenkaatoa vastaava :(

Ystävä vai ihastus? Mä en ainakaan jaksais kantaa huolta jostain kaverista, joka ei tajua kaverin apua.
Jos sille on vaan duuni ja raha noin tärkeitä, niin anna olla. Se huomaa kyllä myöhemmin sun olleen oikeassa. Ei rahallakaan kaikkea saa.
En haluis kuulostaa välinpitämättömältä... :piis:

veikkaisin, että pidemmillä aerobisilla ja ohjelman vaihtelulla pt pyrkii siihen, että tämä jokinorsu saavuttaisikin jotain tuloksia ja kenties innostuisi liikunnasta enemmän kun keho muokkautuu paremmaksi.. eihän se liikkuminen todellakaan ensimmäisenä vuonna rapakunnosta ollut mukavaa, mutta sen jälkeen onkin ollut huomattavasti mukavampaa.

Liikuntahan sopii kaikille, mutta kaikki eivät sitä vielä tiedä.

Jos todella välittäisit ystävästäsi - siis jos sinun sisälläsi olisi rakkautta sinapinsiemenen vertaa :huutomerkkijokuhymiö: - olisit ottanut asiaksesi houkutella hänet pikkuhiljaa mukaasi pitkille leppoisille kävelylenkeille, salille, koiravaljakkoajoihin.

Esimerkin ja yhdessä tekemisen voima on usein enemmän kuin kalleinkaan salikortti tai PT.

Mutta ei se tyhmä mursu olis todnäk kumminkaan sun kanssas lenkille lähteny. Elämä on.

EDIT: ai niin, oikeesti, kun mä klikkasin tätä, niin mä toivoin löytäväni tilityksen avainsanoilla Personal trainer, Porkkana, Penetraatio. Vähän niinku "Outo muttatosikiva hieroja". :D

Reinhardt, ohjaa ystäväsi lukemaan Katri "Kutri" Mannisen juttuja joko kirjasta tai netistä sekä tietenkin Mistress Kristan juttuja netistä. Sano, että opiskelee ensin, toimii vasta sitten, fiksusti tällä kertaa (palkkarithan ei tunnetusti ole fiksua toimintaa, ainakaan jos ajatellaan mahdollisimman terveellistä läskin vähennystä). Muuta ei kannata selittää eikä tarinoida. Kun ko hlö on perusjutut opiskellut (esim. sen, mitä ovat makroravinteet ja mistä niitä saa), voi tulla sulta kyseleen tarkempia tietoja sitten.

Jos on niin pöljä, ettei järkiteksti uppoa, niin kärsiköön tyhmyydestään ihan omissa nahoissaan. Jos tietoiskun jälkeenkin tulee aina vaan samaa kitinää, tylytä esim. "Olet saanut luotettavaa ja toimivaa tietoa. Olen lisäksi ollut sun tollojen marinoiden kohde jo kauan. Mä en jaksa. Ole omatoiminen, TEE! Valita vähemmän, tee enemmän! Ole vasara, älä alasin!" -tyyliin. Mulla on myös muuan kaveri, joka nuorempana esim. reenasi penkkipunnerrusta, painonnostoliikkeitä ja muutenkin salilla tiukasti, oli kovassa kunnossa, vaikka söi miten sattuu. Nyt kolmikymppisenä on ollut ihmeissään, kun paino nousi ensin noin 90-kiloon (siis lihasta on ollut nyt vähemmän, kuin silloin 16-20-v, kun reenasi enemmän), siitä sitten satkua kohti. Koetin aikoinaan alustavasti puhua, miten kannattaisi syömisiään muuttaa, turhaan. Enpä ole syömisistä moneen vuoteen enää ko jannun kanssa puhunut. Aivan sama, ei ole enää mun asia eikä ongelma. Minä yritin jo ja jos ei apu ja neuvot kelpaa, niin olkoon läskinä sitten. Sama koskee isääni ja muutamia muitakin. Jos heillä joskus ilmenee aitoa kiinnostusta syömisensä järkeistämistä kohtaan, niin asia on eri. Silloin mullakin ilmenee nopeasti aitoa auttamisenhalua taas. :D

Päinvastaisiakin ihmisiä on ollut. Muuan puolituttu mimmi kyseli kaverinsa kautta multa näistä asioista. Annoin vain noi em. tietolähteet kommentilla "Opiskele ja kysy multa sitten lisää, jos tarvitsee.". Kyseli kyllä (siis vain tarkentavia kysymyksiä, peruslinjat olivat itseopiskelun jälkeen kunnossa/tiedossa) ja sai tuloksia aikaiseksi. Läski ei lähtenyt, koska ei sitä hänellä alunperinkään ollut, mutta olo ja terveys vissiin kohenivat huomattavasti fiksumman syömisen tultua mukaan kuvioihin.

Back
Ylös Bottom