Outo ongelma vatsan kanssa.

Nyt kysyisinkin porukalta neuvoa tähän outoon ongelmaan, kun seison aivan rentona, enkä jännitä vatsalihaksia, tulee semmoinen kummallinen pömppö. Selitykseksi ei käy ei päde mikään kalja maha, sillä coopperissa juoksen iloisesti 3200m ja muutenkin lenkkeilen säännöllisesti pitkiä lenkkejä. Nyt olen ahkerasti käynyt salilla 3x viikossa. Vatsoja teen 170 kpl/vk ja maastavetoakin aloitin syksystä lähtien tekemään. (Nyt saan 110kg:lla noin 10x). Vatsoja olisi tarkoitus alkaa tekemään semmoiset 300/vk ja "mavessakin" kehitystä tapahtunut hyvää vauhtia..
Syynä luulen tähän, että koneella tulee istuttua aika paljon vapaa-ajalla ja sitten tällähetkellä teen istumatyötä, tosin suhteellisen lyhyitä päiviä. Mutta auttaako tämän tyylinen ahkerointi tämän ongelman poistumiseen, vai mitä minun pitäisi tehdä?

Brousseau sanoi:
Nyt kysyisinkin porukalta neuvoa tähän outoon ongelmaan, kun seison aivan rentona, enkä jännitä vatsalihaksia, tulee semmoinen kummallinen pömppö. Selitykseksi ei käy ei päde mikään kalja maha, sillä coopperissa juoksen iloisesti 3200m ja muutenkin lenkkeilen säännöllisesti pitkiä lenkkejä. Nyt olen ahkerasti käynyt salilla 3x viikossa. Vatsoja teen 170 kpl/vk ja maastavetoakin aloitin syksystä lähtien tekemään. (Nyt saan 110kg:lla noin 10x). Vatsoja olisi tarkoitus alkaa tekemään semmoiset 300/vk ja "mavessakin" kehitystä tapahtunut hyvää vauhtia..
Syynä luulen tähän, että koneella tulee istuttua aika paljon vapaa-ajalla ja sitten tällähetkellä teen istumatyötä, tosin suhteellisen lyhyitä päiviä. Mutta auttaako tämän tyylinen ahkerointi tämän ongelman poistumiseen, vai mitä minun pitäisi tehdä?

alappa reenaamaan vatsoja keskityen syvien vatsalihasten reenaukseen...esim. rutistukset kuntopallon päällä jne. ne antaa ryhtiä 'sisältä päin' vatsalle...noita vatsoja on turha reenailla noin paljoa salilla...kerta - korkeintaan 2 /vko riittää..tosin en tiedä tavotteitasi...

jos se kummallinen pömppö on siis rasvaa, niin apuna tietysti on rasvanpoltto..jos se on taas lihasta, joka pömpöttää on syynä varmaan edellämainittu vatsan ryhti...

No sanokaas sitten hyviä liikkeitä syviin vatsalihaksiin. Tuollaista kuntopalloa ei ole salilla ainakaan saatavilla, joten liikkeitä siis ainakin ilman sitä :)

Mene etunojapunnerrusasentoon ja laskeudu siitä kyynerpäille. Sitten pidät itteäs siinä asennossa minutin kaks niin johan rupeaa tuntumaan ja pömppis saa kyytiä.

Minun ongelmani taas ei ole alavatsa, vaan ylävatsa :) Eli mahalaukun kohdalla. Kun jännittää vatsalihaksia ja "koputtaa" vatsaan niin ei vatsan kohdalla montaa milliä ihraa ole, mutta kuitenkin pömpöttää aika pahasti. Tämä näyttää aika naurettavalta kun alavatsa taas on ihan ok kunnossa vaikka siinä kohdassa taas onkin vähän enemmän rasvaa. Ylävatsa tietenkin pömpöttää enemmän kun on syönyt, mutta vaikka vatsa olisikin tyhjä niin kyllä se aika paljon työntyy ylös.

Oikeasti tuohon pömppään ei hirveästi voi vaikuttaa edes niillä syvien vatsalihasten treenaamisella. Nekin kun supistuvat vain supistettaessa... Eli lepotilassa muutos ei mieltä järkytä.

Pitkälti geneettinen tuo juttu. Ainakin itselläni, kun on kapea vyötärö, niin vatsa on sitten enempi ulospäin työntyvä (sisäelimethän siellä oman tilansa ottavat). Se on vain hyväksyttävä. Dieettaaminen, jo lyhytkin, tuohon auttaa.

Mulla ainakin osa syy (läskin lisäksi) on ruumiin rakenne.
Selkäranka taipuu niin, että se oikein työntyy eteen vatsan kohdalta
(siis enemmän kuin "normaalisti).
Sitten rinnan kohdalla se on taas takana ja hartioiden kohdalla muutama nikama on taasen liian edessä. (ihan lääkäri todennut).
Eli on ns. gorilla ryhti.
Joten täytyy enemmän keskittyä hyvään ryhtiin, kun kävelee uimarannalla ;)

tomppa82 sanoi:
Mulla ainakin osa syy (läskin lisäksi) on ruumiin rakenne.
Selkäranka taipuu niin, että se oikein työntyy eteen vatsan kohdalta
(siis enemmän kuin "normaalisti).
Sitten rinnan kohdalla se on taas takana ja hartioiden kohdalla muutama nikama on taasen liian edessä. (ihan lääkäri todennut).
Eli on ns. gorilla ryhti.
Joten täytyy enemmän keskittyä hyvään ryhtiin, kun kävelee uimarannalla ;)

Veikkaan että mulla on tompan kanssa vähän sama vika. Selkäranka on sellasessa asennossa että vatsa työntyy ulospäin. Uskon että itselläni tämä johtuu siitä, että istun paljon tietokoneen ääressä huonolla ryhdillä (perse taakse mutta vatsa ja rinta eteen). Tästä seuraa sitten sellanen "kana"-asento kun seisoo :) Tähän vaikuttaa myös lonkankoukistajien jäykkyys. Ajattelin käydä kiropraktikolla jossain vaiheessa kysymässä mitä asialle pitäisi tehdä kun alaselkäkin vaikuttaa tavallista jäykemmältä.

Back
Ylös Bottom