Oulu open IV (tkd)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kuinka moni oli katsomassa tai kilpailemassa?
Itse olin kilpailemassa, liikesarjoissa ja matsissa. Liikesarjat meni penkin alle mutta ottelusta tuli mitalli.

Saapas sanoi:
Kuinka moni oli katsomassa tai kilpailemassa?
Itse olin kilpailemassa, liikesarjoissa ja matsissa. Liikesarjat meni penkin alle mutta ottelusta tuli mitalli.
Oli tarkoitus lähteä, mutta polvet menivät syksyllä ja ovat vieläkin ei niin hyvässä kunnossa. Oliko tänä vuonna paljon porukkaa? Harmi sinällänsä, että ovat ainoat pohjoisempana olevat kisat. Ellei NFTA Openia lasketa. Toissa vuonnahan Oulu Openit peruttiin tuomaripulan takia?

Et kyllä missannu mitään vaikket ollutkaan katsomassa. Huonoimmat kisat mitä olen ikinä nähnyt. Eikä siitä voi syyttää ainakaan täysin kilpailijoita. Tuomarit varastivat shown.
Olen käsittänyt että itf tae kwon do on semi-contact -laji. Oulussa käydyt kisat olivat kuitenkin hippaleikin Oulu open. Ainoastaan kolmessa matsissa näin edes jonkinlaista kontakia. "Parasta" oli se kun mustien vöiden muistaakseni 80-sarjassa ottelija hylättiin kontaktin takia. Olisihan se ymmärrettävää jos säännöt kieltäisivät kontaktin, mutta kun eivät kiellä. Kontakti ei ollut missään tapauksessa liian kova normaaleihin semi-sääntöihin. Syy hylkäämiseen vain oli se että toinen ottelija pudotti suojauksen ja työnsi nenänsä jalan eteen, jolloin nenusta alkoi vuotamaan verta:) Tietääpä ainakin miten taekwondossa voi voittaa matsit:)
Tuomareilla näytti muutenkin olevan väsy päivä. Varsinkin viimeisessä matsissa tuomari ei kerennyt tilanteisiin mukaan. Onneksi ottelijat itse olivat sen verran kokeneita että tiesivät miten homma toimii. Mietin vain miksi tuomari ottelualueelle oli edes mennyt kun ei aikonut mitään tehdä.
En tiedä onko kwondo-ihmisille jalat tärkeämmät kuin nivuset, mutta minua ainakin hirvitti tuomarien linja siinä että jalkoihin ja selkään potkimisesta tuli varoituksia mutta nivusille potkimisesta ei. Ehkä joku viisaampi osaa asian selittää, mutta henkilökohtaisesti minua kyllä hirvitti.

Varmasti viimeinen kerta kun Oulu openia menen seuraamaan. Olen ennenkin käynyt tae kwon do -kisoja seuraamassa, mutta ikinä en ole yhtä huonoja kisoja nähnyt. Ja sanon vielä selvyyden vuoksi että en arvostele ottelijoita vaan tuomareita. Tuomarilinja oli varmaankin jo etukäteen tiedossa koska moni hyvä ottelija oli jäänyt pois.

Olisin itse lähtenyt ottelemaan, mutta ei paikat vielä olleet kunnossa. Näköjään en mitään menettänyt. Yleensä Oulu Openit ovat olleet kisoja missä on saanut värivyötkin mättää voimalla, mutta näköjään nyt ei. Mitä nyt itse olen käynyt matsaamassa värivyönä niin Winternational, Helmicup ja Oulu Open. Tietenkin hyvin paljon tuomaristakin kiinni miten on saanut ottaa kontaktia, mutta yleisesti Variksen Pekka on ollut minulla tuomarina ja on kyllä mielestäni hyvä siinä :kippis1:

Ja on kyllä ikävää mainetta lajin imagolle jos ei mustat vyöt saa otella kunnolla. Kuitenkin mustilla vöillä tunnetaan tekninen tyrmäys niin luulisi, että sen takia nyt ei kuitenkaan diskattaisi. Oma vikahan se on jos tarjoaa sitä nenän päätä.

Itse olin myöskin ottelemassa ja ärsyttihän se, kun tämä kyseinen mustavyöläinen diskattiin, samasta seurasta kun muutenkin ollaan. Toisaalta säännöissä lukee suurinpiirtein niin, että oma keho pitää hallita niin hyvin, ettei toiselle tule tuonkaltaista damagee. Muuten kyllä ottelut olivat aikas rauhallisia. Niin ja ehkä silläkin saattoi olla hieman tekemistä asian kanssa, että kisan päätuomarihan oli norjalainen, ja myöskin tämä nenäänsä ottanu oli norjasta... No jaa, tuskinpa sentään.

Jeps, pidetään ne mölinät muiden lajien "turhuuksista" ihan omana tietona. Vaikka kuinka tuntuiskin, että oma laji rulaa ja muut on perseestä, niin selvitään suuremmilta ego-vaurioilta ;-))

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
"Säännöissä lukee loukkaantumisesta siten, että jos lääkäri sanoo että kilpailija ei pysty jatkamaan ja vastustaja on syyllinen loukkaantumiseen on se loukkaantunut voittaja.."
(Tuomarikurssin käyneeltä 2. danin mustalta vyöltä kuultua)
Että olkaa hiljaa, jos että asiasta tiedä. Pakko myöntää, että en itsekään tuollaisesta säännöstä ollut täysin perillä (tiesin sentään sen, että vastustajaa ei saa teloa, vaikka ei sitä tarkoittanutkaan), mutta en tulekaan tänne julkisesti russuttamaan kuinka väärin on toimittu, kun hylättiin kilpailija. "Kilpailija" oli muuten seurakaverini. Nolottaa puolestasi, ghettosusi :nolo:
Ota ensi kerralla selvää asioista, ennen kuin tulet jakamaan viisautesi meille muillekkin... :curs:
:piis:
Ghettosusi sanoi:
Olen käsittänyt että itf tae kwon do on semi-contact -laji. Oulussa käydyt kisat olivat kuitenkin hippaleikin Oulu open. Ainoastaan kolmessa matsissa näin edes jonkinlaista kontakia. "Parasta" oli se kun mustien vöiden muistaakseni 80-sarjassa ottelija hylättiin kontaktin takia.
Miksi muuten teloa kaveri, kun pisteen saa jo sillä, että sipaisee vastustajaa pistealueelle?! Ei sinne kehään toista olla telomaan menossa! :rolleyes:

Juu nyt kun tarkemmin kuulin oli siltä toiselta kuulemma murtunut nenä. Ihan oikea ratkaisu ollut sitten tuomarilta. Ei pitäisi hutkia ennen kuin tietää.
:)

Kyllä kuulin perustelut jolla ko. kilpailija todennäköisesti hylättiin ennen kuin tänne mitään kirjoitin.
Vahinko oli kyllä nokkansa murtaneen tekniikkavirheen syy. Ja käsittäääkseni ottelija (potkaisija) voidaan hylätä jos tekniikka ei ole ollut puhdas ts. tekniikan tekijä ei tehnyt tekniikkaa kontrolloidusti. Toiseksi paikalla vain ei tainnut ensinnäkään olla lääkäriä vaan vain ensiapupalvelu, mutta se tuskin tässä on olennaista.
Tekniikka ei ollut epäpuhtaampaa mitä muissakaan kisoissa eikä siitä olisi varmaan mitään sanottu jos se ei olisi osunut nekkuun. Syy miksi jalka osui nenään oli se että vastustaja käänsi päätään ja tiputti suojauksensa. Potku tuli sivusta ei edestä. Eli ei ollut potkaisijan virhe. Ihmettelen myös miksi olisi pitänyt pitää niin pitkä palaveri jos potku olisi ollut selvästi laiton. Todennäköisesti tuomareilla ei ollut yhteinen linja päätöksessä.
Kyseinen tapaus ei ollut ainoa joka ihmetytti tuomaritoiminnassa. Se oli vain yksi esimerkki, vaikkakin ehkä näkyvin. Muita asioita mainitsin edellisessä kirjoituksessa. TKD-matsit ovat parhaimmillaan mukavaa katseltavaa, mutta Oulu open oli kaukana laadukkaista kisoista. Voin sanoa että rahat ja aika menivät hukkaan. Enkä halua vieläkään sysätä syytä ottelijoiden harteille, koska tuomaritoiminta oli asia joka kisoissa tökki. On tietenkin mahdollista että tkd-kisojen linja on nyt lähiaikoina muuttunut. Jos näin on niin olisin kiitollinen jos joku siitä kertoisi niin tietäisi ettei enää turhaan ko. lajin kisoja lähde seuraamaan. En ole ennen tuollaisia kisoja nähnyt ja toivon etten koskaan tule enää näkemäänkään.

Ghettosusi sanoi:
--Vahinko oli kyllä nokkansa murtaneen tekniikkavirheen syy. Ja käsittäääkseni ottelija (potkaisija) voidaan hylätä jos tekniikka ei ole ollut puhdas ts. tekniikan tekijä ei tehnyt tekniikkaa kontrolloidusti. --
Oli osaa myös potkaistulla, laski kyllä suojauksen kohtuuttoman alas ja potku meni helposti perille. Mutta kuitenkin, omat raajat on hallittava siten, että kontrolli säilyy ja tälläisiä tapahtumia ei satu. Onhan se pirun vaikeeta kun otellaan kovaa ja taitavasti. Välis sattuu vahinkoja, se on valitettavaa. :( (Kerran aukaisin kaveriltani nenän, vahingossa tietenkin. Kaveri aukaisi suojauksen puoli yllättäen ja suoraa potkaisin nenään. Kyllä niitä jokaiselle sattuu.)

Loukkaantumiset ovat aina ikäviä asioita. Mutta toivottavasti itf tkd-kisojen linja ei ole muuttumassa hippaleikin suuntaan. Muutamilla tuomareilla ko. linja on paistanut jo aiemminkin läpi, mutta he ovat ennen olleet kuitenkin marginaaliryhmä. Olen nähnyt tkd-kisoja joissa mustien vöiden sarja on ollut fulari tai ainakin melkein fulari-tyyppinen. Ja olen nähnyt kisat joissa tuomari on sanonut kilpailijoille ettei voimaa tarvi säästellä. Eli täys kontakti sallittu. Värivöiden matseissa kevyen kontaktin vielä ymmärtää, mutta mustien vöiden matseissa on yleensä sallittu kohtalaisen kova kontakti.
Oulu openin tuomaritoiminta oli ihmeellistä ja tiedän etten todellakaan ollut ainoa joka ko. linjaa katsomon puolella ihmetteli. Ja selvyyden vuoksi vielä sanon että toi nenä homma oli vain ääriesimerkki. Tuomarien toiminta ei todellakaan vastannut ennen näkemieni tkd-kisojen tuomaritoimintaa.

Olen nähnyt vain yhdet TKD-kisat. Ne olivat Kuopiossa 2000, jolloin judon, karaten, tkd:n ja taidon SM-kisat järjestettiin samaan aikaan samassa paikassa ja vierekkäisillä tatameilla. Kyseissä tapahtumassa näki eri lajien eroja ja pystyi päätä liikuttamalla tekemään vertailua lajien parhaiden välillä.

Minun mielestäni taido oli kyllä koomisuuden huippu, koska "ottelijoilla" oli noin 1-3m väliä koko ottelun ajan. TKD ja karate taas olivat selvästi ns. pisteiden keruuseen pohjautuvia lajeja. En usko että kovinkaan monessa potkussa tai lyönnissä oli voimaa takana. Vain täyskontakti tekee lajista todellisen. Ja valitettavasti sen puuttuminen tekee lajista, joka pohjautuu lyönteihin ja potkuihin, pelkän hippaleikin.

Kyseessä olisi sama, jos vaikka judossa tai bjj:ssä ei saisi kuristaa kaveria tajuttomaksi mikäli hän ei antaudu, vaan pisteitä saisit jos kädet vaan laitettaisiin kuristus (tai lukko) otteeseen. Jokainen judoka tietää ettei kuristaminen ole niin yksinkertaista. Kuten ei ole tyrmääminenkään. Kysykää vaikka nyrkkeilijoiltä.

Aloitetaanpas Oulu Openista. Taekwondossa semikontakti tarkoittaa sitä että ottelu suoritetaan sellaisella kontaktilla jota molemmat ottelijat kestävät. Aloittelijoilla kontakti on hyvin kevyt, pidemmälle ehtineillä kontakti vauhdin kasvaessa kovenee. Sellaisissa otteluissa joissa vastustajat ovat kovin eri tasoisia, kuten OO:n tuossa mustien vöiden -80kg matsissa on paremman ottelijan vastuulla pitää huoli siitä että vastustaja pysyy kunnossa. Jos kontakti kasvaa liian suureksi, niin tällöin on tuomarin tehtävä miinuksilla tai diskauksella suojella heikompaa kilpailijaa. Jos ottelijat ovat taitavia ja samantasoisia, niin tällöin tuomarit kyllä poikkeuksetta antavat ottelijoiden paukuttaa toisiaan ihan tosissaan, jotta otteluun löydetään voittaja.

Toinen seikka on että tuomarilla ei ole tarvetta mennä ottelijoiden väliin ottelussa, vaan ottelijat keskeyttävät ottelun tuomarin niin käskiessä. Eli tuomari ei ole koskaan tilanteesta myöhässä ollessaan huutoetäisyydellä, vaan kilpailijoilta voi vain vielä laueta se ns. ylimääräinen potku..

Mielestäni täysikontakti on yksi näkökulma kamppailuun. Toisaalta kontakti ei ole täysi ennen kuin saa purra vastustajasta palasia irti, repiä hiukset ja kivekset, puhkaista silmät ja tärykalvot, ottaa mukaan kaksi parasta kaveriaan jne. Eli aina siellä on mukana jotkin säännöt verrattuna taisteluun. Toki mitä raaemmat/vapaammat säännöt niin sitä lähempänä ollaan todellisuutta.

Sitten on muita näkökulmia joissa hiotaan taktiikkaa, tekniikkaa ja nopeutta kontaktin kustannuksella. Vertauskuvana että pisteottelussa pyritään väistämään kaikki osumat ja hakemaan itse osumaa vaikeammastakin paikasta, kun taas fularissa pidetään paketti kasassa, väistellään säästeliäämmin ja pyritään itse runnomaan osumat maksimivoimalla. Molemmissa tyyleissä omat elegantit piirteensä.

Otettaessa esimerkiksi vaikka taekwondo, niin ajatuksena on pisteottelussa oppia käyttämään oikeita tekniikoita oikeisiin väleihin ja välttämään vastustajan osumat. Varsinaista voimaa sitten taas mitataan lautoihin, tiiliin yms. Tämä ajatustapa periytyy siitä että alunperin tekniikat on suunniteltu one-punch-one-kill tyylisiksi eikä niitä ole täten voinut soveltaa suoraan otteluun, vaan ottelussa on kevyellä kontaktilla haettu oikeaa ajoitusta, nopeutta ja silmää ja sitten taas kontaktia on mitattu murskaamalla. Taas nähdään että tässäkin ajatustavassa ovat omat heikkoutensa, mutta kurinalaisesti käytettynä voidaan toisaalta päästä hyviinkin tuloksiin. Tällaisessa taistelun abstrahoinnissa pitää tietenkin olla tarkkana, jotta ei ajauduta liian kauaksi todellisuudesta ja aina on hyvä harjoitella eri tyyleillä, eri vastustajia vastaan, eri säännöillä, eri välineillä, eri alustoilla jne..

Tällaista pyörittelyä voi jatkaa pitkäänkin. Tarkoituksena on kuitenkin avartaa näkemystä ja valaista ajatusta siitä että kamppailulajit ovat kokonaisuutena hieno asia ja täydentävät toisiaan.

Jos kontakti oli liian kova niin miksi tuomarí puuttui siihen vasta silloin kun toisen nenä aukesi. Vastustaja mätki kyllä samanlaisella kontaktilla jo ennemminkin. Nenän saa poskelle aika lievälläkin kontaktilla jos potku oikeaan paikkaan osuu.

Ja tuosta tuomarin väliin menosta. En todellakaan tarkoittanut että tuomarin pitää mennä väliin kun toinen on suorittanut hyökkäyksen vaan esimerkiksi sitä että viimeisessä matsissa ottelijat olisivat matsanneet ympäri liikuntahallia jos olisivat luottaneet siihen että tuomari toimii kun ottelija on ottelualueen ulkopuolella. Harvemmin näkee ottelua jossa tuomari on ottelualueen toisessa nurkassa ja ottelijat toisessa, tai oikeammin ulos alueelta. Mutta Oulu open kyllä antoi siinäkin suhteessa uusia kokemuksia. Onhan se hyvä että kamppailumaailma on kirjavaa :)

Koirahh, erittäin hyvä posti! :thumbs: :thumbs:
Olen kanssasi samaa mieltä.
Taidat harrastaakin jotakin ip lajia? Mikä vyö? Ilmeisesti tkd lajina?

Vielä Koirrahille. Täyskontaktista puhuttaessa puhuimme kahdesta eri asiasta. Täyskontakti yleensä kamppailulajipiireissä ymmärretään niin, että tehdyt tekniikat saa suorittaa täydellä voimalla. Se ei tarkoita ettei tekniikkaa ole rajoitettu. Eli sääntöjä on monia full contact -matsista riippuen. Sinä taas halusit rinnastaa täyskontaktin ja vapaaottelun samaksi asiaksi, tai sellaisen kuvan kirjoituksesta sai.

Olen aika varma että tiedät eron ilman että minä sen tänne kirjoitin, mutta halusin vain korjata ettei palstalla tahallaan sekoiteta mandariinia ja appelsiinia:)

Suositut

Back
Ylös Bottom