Ottaisitko firmaasi työntekijän Virosta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu

protsku

Banned
No niin, eli nyt olemme saaneet seurata tiedotusvälineistä kuinka rajat aukenee ja kaikenlainen työvoiman ja muun pääoman vapaa liikkuminen Suomen ja Viron välillä alkaa heti toukokuun alussa. Paljon on käyty keskustelua siitä aiheuttaako Viron EU-jäsenyys tänne Suomeen uudet harmaan työvoiman markkinat jossa maksetaan pimeitä palkkoja naapurimaasta tulleille työntekijöille. SAK kuitenkin vaatii että palkkojen pitää olla samaa tasoa kuin muilla suomalaisilla.

En tiedä virolaisten koulutustasosta ja työhalukkuudesta mutta olisipa aika värikäs tilanne jos työhön olisi kaksi muuten tasavertaista työnhakijaa, toinen heistä kuitenkin Virosta. Kuinka paljon vaakakupissa painaa virheetön suomen kielen taito? Entä kuinka todennäköistä on että tällainen Virosta tullut keikkatyöläinen jää firmaan pitemmäksi aikaa töihin vai lähteekö hän heti pois maasta kun on saanut ns. rahat käärittyä?

Pallo on nyt teillä. Se on vaan varmaa että näitä tilanteita tulee tuhansia lähimmän kuukauden aikana!

:rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös tässä ollut joku siirtymäaika, että rajat ei ihan heti avaudu niille? Muistaakseni ainoastaan Irlanti päästää uusien EU:n jäsenmaiden työntekijät heti ilman työlupaa töihin.

Mutta vastaus kysymykseen: kahdesta täysin tasavertaisesta työntekijästä valitsisin suomalaisen.

No en ole työnantajan asemassa, mutta firmassa on ollut töissä virolaisia ja muutamia venäläisiä jo useita vuosia. On tytäryhtiökin virossa ollut ties kuinka kauan. Osaa nuo kyllä hyvin suomea, tekee hommansa korkeintaan tyydyttävällä arvosanalla ja on epärehellisen olosia ketkuja. Ei meillä ainakaan työnantaja paljoa niitä arvosta, jotain hanttihommia ne tekee enempi, ei koulutusta vastavia hommia. Paitti yks virolainen joka oli päässy ruottissa hyviin hommiin sai meiltäkin vastaavan homman.

Toisaalta onhan noita virolaisia ollut pitempäänkin täällä. Muistan 90-luvun alusta virolaisen parturin, joka teki hommia viikot täällä ja meni viikonlopuiksi sitten viroon.

123jippo sanoi:
Osaa nuo kyllä hyvin suomea, tekee hommansa korkeintaan tyydyttävällä arvosanalla ja on epärehellisen olosia ketkuja. Ei meillä ainakaan työnantaja paljoa niitä arvosta, jotain hanttihommia ne tekee enempi...

Eli käyvät keikkatöissä täällä Suomessa ja sen takia työmotivaatio on vähän mitä sattuu? Luulisi kotimaan työttömistä löytyvän vähän tasokkaampaa laatua ja saattaisivat muutenkin viihtyä pitempään töissä kun eivät ole menossa Viroon heti ensimmäisen tilipussin jälkeen...

:david:

No mitäs vikaa virolaisissa nyt muka on?? Eiköhän meillä ole noita epärehellisiä ja saamattomia ihmisiä ihan omastakin takaa. Mutta jos tän threadin tarkoitus oli vaan mollata virolaisia niin jatkakaa. :eek:

Kyllä. Ottaisin töihin virolaisen.

Aina pätevin henkilö toimeen, ilman mitään turhaa suosimista.

Mun naapurissa asuu Virolainen rakennusinsinööri ja se tekee Suomessa talonmiehen hommia ja opiskelee viikonloput.
Ihan mukava heppu.
Ja olen sitämieltä Virolaisita että,
jos tekee työnsä hyvin ja osaa suomea, niin ottaisin töihin.

Jos se ei aiheuta kielen vaihtoa englanniksi yhden henkilön takia niin kyllä. Jos työkielenä on jo englanti niin kyllä, mikäli virulaisella on antaa oraalinen näyttö kielitaidostaan.

Harkitsisin kovasti virolaisen palkkaamista.

Sivarien kohdalla en edes harkitse. Enää.

Nimim. kokemusta kolmesta sivarista löytyy.

Eikös tuota virolaisten intoa tulla suomeen ole vähän liioiteltu? Ei tää suomi välttämättä näyttäydy virolaisen silmissä semmoselta paratiisilta mitä omahyväiset suomalaiset läskiperseet haluaisivat uskoa... No aika näyttää tänkin asian, Viro liittyy muutaman päivän päästä EU:n ja vuokratyöntekijöille on ovet auki!

Tere tulemast vaan minun puolesta, kuhan vaan työehtoasiat ovat kunnossa!

Eihän suurimmassa osassa virolaisia varmasti ole mitään vikaa ja tekevät työnsä hyvin. Itse vaan olen sillä kannalla, että ensin halukkaille ja ammattilaitoisille suomalaisille töitä, sit katsotaan niitä ulkomaalaisia.. Turha ottaa provona.

Läissy sanoi:
Itse vaan olen sillä kannalla, että ensin halukkaille ja ammattilaitoisille suomalaisille töitä, sit katsotaan niitä ulkomaalaisia..

Ongelma taitaakin olla siinä, mistä niitä halukkaita ja ammattitaitoisia suomalaisia löytyy esim hesan rakennustöihin ja siivoamaan.

Läissy sanoi:
Eihän suurimmassa osassa virolaisia varmasti ole mitään vikaa ja tekevät työnsä hyvin. Itse vaan olen sillä kannalla, että ensin halukkaille ja ammattilaitoisille suomalaisille töitä, sit katsotaan niitä ulkomaalaisia.. Turha ottaa provona.

Joo ja kyllä sitä aina senverran kotiinpäin täytyy vetää. Tai sitten jos otetaan ne kaikki virolaiset tänne tekee kaikki meidän duunit ja vedetään vaan ite lonkkaa ja treenataan ;)

protsku sanoi:
Eli käyvät keikkatöissä täällä Suomessa ja sen takia työmotivaatio on vähän mitä sattuu? Luulisi kotimaan työttömistä löytyvän vähän tasokkaampaa laatua ja saattaisivat muutenkin viihtyä pitempään töissä kun eivät ole menossa Viroon heti ensimmäisen tilipussin jälkeen...

Tekevät rahaa täällä ja säästävät. Sitten kun fyrkkaa on tarpeeksi niin menevät takasin "rikkaina". Ei ne täällä paljoa rahojaan käytä vaan ostavat kaikki virosta, jopa safkat aika pitkälle.

Omakohtaisesta kokemuksesta voin kertoa, että virolaiset ovat huomattavasti ahkerampaa ja yritteliäämpää porukkaa kuin keskiverto laiska mukavuudenhaluinen suomalainen. Palkkaisin ehdottomasti pätevimmän kansallisuudesta riippumatta, vaikka somalin. Tasaväkisessä tilanteessa palkkaisin virolaisen tekee varmasti hommat ahkerammin, huolellisemmin ja politikoi ja 'oheissäätää' työpaikalla vähemmän. Eikä varmasti surffaile puolet työajasta pakkotoistolla :)

Läissy sanoi:
ensin halukkaille ja ammattilaitoisille suomalaisille töitä, sit katsotaan niitä ulkomaalaisia

Näin minäkin ajattelen. Sanotaankin että kyllä Suomessa töitä riittää kun vaan olisi niitä palkan maksajia. Eiköhän ensin hommata töitä niille noin 500,000 suomalaiselle jotka ovat tälläkin hetkellä työttömänä! Enkä todellakaan arvostele virolaisia kun sanon tämän mielipiteen. Olen vaan isänmaallinen ja niin toivoisi jokaisen suomalaisen olevan tässä työllisyystilanteessa mikä meillä vallitsee.

:david:

P.S. Kun tätä ulkolaisten palkkaamista ajattelee ihan noin maalaisjärjellä niin joku vedätys täytyy olla taustalla, ehkäpä osa palkoista maksetaan pimeänä kun on ulkolaisesta työvoimasta kysymys. Eihän kukaan kyttää niitä yhtä tarkaan kuin mitä mm. suomalaisia rivityöttömiä vahditaan.....

protsku sanoi:
Näin minäkin ajattelen. Sanotaankin että kyllä Suomessa töitä riittää kun vaan olisi niitä palkan maksajia. Eiköhän ensin hommata töitä niille noin 500,000 suomalaiselle jotka ovat tälläkin hetkellä työttömänä! Enkä todellakaan arvostele virolaisia kun sanon tämän mielipiteen. Olen vaan isänmaallinen ja niin toivoisi jokaisen suomalaisen olevan tässä työllisyystilanteessa mikä meillä vallitsee.

Ja minä myös. Mutta kuten näistäkin vastauksista olemme saaneet lukea työnantajat eivät näytä olevan yhtä isänmaallisia vaan kaikkea muuta. Kun ensin on siirretty enimmät toiminnot halvempiin maihin niin suomeen jäljelle jääneisiin työpaikkoihin otetaan mielummin halvempia virolaisia, somaleita jne.

Voi voi... :itku:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom