Ostetaan Mayors kimpassa!

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Status
Viestiketju on suljettu.
Jos siellä ei käy porukkaa ja silti on työntekijöitä. Työntekijät ovat homokalliita Suomessa. Uusi sali saisi ainakin markkinoinnissa kovimman mainoksen Suomessa, jota eivät edelleenkään salit ole hiffanneet kun on mainontaa tarjottu 187 tuhannen eri viikkokävijän sivustolla.
 
Jos oletetaan että liiketoiminta ei nykymuodossaan ole kannattavaa niin miten tämä tilanne sitä muuttaisi!?

Tyytymätöntä porukkaa on lähteny salilta veks. Tässä olis saumat koittaa saada vanhaa jengiä takaisin. Perusteet on kunnossa, mutta tämänhetkinen activetyyli ei todellakaan vetoa kohderyhmään. Tuolla laitteistolla ja varustuksella ei kilpailla satsiporukoiden kanssa.
 
Ihan aluksi olisi kyllä kiinnostava nähdä vähän laskelmia ja uuden sopparin vuokraa, jotta oma sijoitus ei olisi niin riskaabeli. Jos kolme omistajaa ei ole saanut vuokraa laskettua eikä myöskään salia tuottamaan, niin mikä on tae, että talkoovoimin homma saadaan oikeasti toimimaan? Salille tarvitaan kuitenkin yksi bisneshajuinen johtaja ja sen nimittäminen ja vastuunjakaminen on varmasti ensimmäinen homma. Kuka siis pystyy pyörittämään salia oman toimen ohella?

ps, se joka ottaa koko homman haltuunsa, niin olisi hyvä nähdä häneltä merkittävää rahallista osallistumista, jotta päävastuu olisi myös riskin osalta suurin hänellä. Mikään ei motivoi enemmän panostamaan bisnekseen kun pelko sijoituksensa pettämisestä.
 
Jos siellä ei käy porukkaa ja silti on työntekijöitä. Työntekijät ovat homokalliita Suomessa. Uusi sali saisi ainakin markkinoinnissa kovimman mainoksen Suomessa, jota eivät edelleenkään salit ole hiffanneet kun on mainontaa tarjottu 187 tuhannen eri viikkokävijän sivustolla.

Mä oon tätä miettiny aika paljon. Siis en markkinointia Pakkotoistolla vaan ylipäätään kuntosalien markkinointimahdollisuuksia. Salit on kuitenkin niin alueeseen sidottuja ettei kyseisenkaltaisella markkinoinnilla ole nähdäkseni mitään virkaa. Voidaan sanoa että yleensä kaikki alueella olevat potentiaaliset asiakkaat tietävät kuntosalin jo. Tai ainakaan eivät "löydä" sitä sivustojen kuten Pakkotoiston kautta vaan kohdennetumpien markkinointikanavien kautta.

Mitä tulee uudistetun salin kustannusrakenteeseen niin työntekijöitähän se vaatii ihan yhtä lailla kuin ennenkin. Ja työntekijöiden on saatava työstään korvaus edelleen. Sanotaan näin että ihan kiva idea mutta jos rehellisiä ollaan niin en näe alun alkaenkaan oikein mitään mahdollisuutta onnistua.


Tyytymätöntä porukkaa on lähteny salilta veks. Tässä olis saumat koittaa saada vanhaa jengiä takaisin. Perusteet on kunnossa, mutta tämänhetkinen activetyyli ei todellakaan vetoa kohderyhmään. Tuolla laitteistolla ja varustuksella ei kilpailla satsiporukoiden kanssa.

Kuntosalin kannattavuuslaskelmien pitäisi perustua vähän raaempiin faktoihin kuin olettamukseen siitä että joku "vanha jengi" saadaan takas. Etenkin jos tässä oli vieläpä tarkoitus saada se vanha jengi treenaamaan halvalla. Mitään muuta järkeähän ei rahan kaatamisessa koko saliin olisikaan. Tuskin tässä osinkoa omistajille ollaan jakamassa jos yhdistyshengessä mennään.
 
En nyt oikein tiedä mistä Aleksei on saanut päähänsä näitä "toiminta ei ole tuottavaa" -juttuja, sillä ainakin vuoteen 2008 mennessä (tuon jälkeen lähdin itse salilta, enkä siis tiedä myöhemmästä) rahaa oli tullut sisään pelkillä treenimaksuilla vähintään yhtä paljon kuin kulujakin oli (lisäravinnemyynti oli sitten plussaa tuohon päälle). Tietyn tuottoprosentin suuruista voittoa tavoittelevalle liiketoiminnalle toki tuo saattaa olla kannattamatonta, mutta samat periaatteet eivät päde voittoa tavoittelemattomaan yhdistykseen, jollaista tässä nyt siis kaavaillaan. Yhdistykselle riittää tasan tarkalleen se, että kulut kyetään kattamaan eli rahaa tulee sisään yhtä paljon kuin sitä kuluu.

Ja pointtihan tässä koko yhdistyksen perustamisessa on juurikin se, että sali saataisiin voittoa tavoittelemattoman yhdistyksen omistukseen, jolloin siis itse salin pyöriminen ja sen kehittäminen olisi kaiken tavoitteena - ei Activen herrojen lompakon lihottaminen salin kuihtuessa nollapanostuksella hiljaa pois.

Ja meikäläinen kyllä myös mukana hommassa.
 
Ihan aluksi olisi kyllä kiinnostava nähdä vähän laskelmia ja uuden sopparin vuokraa, jotta oma sijoitus ei olisi niin riskaabeli. Jos kolme omistajaa ei ole saanut vuokraa laskettua eikä myöskään salia tuottamaan, niin mikä on tae, että talkoovoimin homma saadaan oikeasti toimimaan? Salille tarvitaan kuitenkin yksi bisneshajuinen johtaja ja sen nimittäminen ja vastuunjakaminen on varmasti ensimmäinen homma. Kuka siis pystyy pyörittämään salia oman toimen ohella?

ps, se joka ottaa koko homman haltuunsa, niin olisi hyvä nähdä häneltä merkittävää rahallista osallistumista, jotta päävastuu olisi myös riskin osalta suurin hänellä. Mikään ei motivoi enemmän panostamaan bisnekseen kun pelko sijoituksensa pettämisestä.


mietin tässä myös sellaista vaihtoehtoa, että varmaan halvempiakin kiinteistöjä olisi tarjolla tähän maailmanaikaan. kokoa voisi vähän pienentää ja muutenkin pyrkiä kustannusrakenteessa parempaan kannattavuuteen. aukioloajat ilman korttia pitäisi olla suht rajatut, että ei olisi työvoimakustannuksia. tosin tuolla ulkoisestulla lisäravinnemyymälällä sitä voisi jotenkin kattaa? sen takia taas sali olisi oltava erittäin helposti lähestyttävällä paikalla, ja siihen taas nykyinen sijainti on varsin hyvä. vaikea dilemma, mutta kyllä 15 k€ yhdistykselle / kk on iso paukku.
 
No 40% pakkotoistolaisista asuu pääkaupunkiseudulla ja jos tuonne jonnekin avataan sali, niin ei huono paikka mainostaa. Otetaan nyt vaikka tämä mahdollisesti tuleva Mayorsin paluu. Ei tartte paljo mainostella kun kohderyhmä tietää.

Mieti miten pieni prosentti treenaajista on valmis matkustamaan 10, tai edes 5 kilometriä omalle salille. Etenkään pääkaupunkiseudulla jossa valinnan varaa on. Salin omistajana en näkisi mitään järkeä mainostaa Pakkotoiston kaltaisessa mediassa. Tarkoittaen tietenkin siis tilannetta jossa siitä joudutaan maksamaan. Tavoitettavien potentiaalisten uusien asiakkaiden määrä on hyvin pieni vaikka esittämäsi luvut toki näyttävät isoilta. Voidaan edelleen olettaa että kaikki Pakkotoistoa seuraavat aktiiviharrastajat tietävät jo salin olemassaolon ennen mainoksen näkemistä. Ja kaikki ne muut jotka salille halutaan, tavoitetaan muiden medioiden kautta tehokkaammin.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja kaikki ne muut jotka salille halutaan, tavoitetaan muiden medioiden kautta tehokkaammin.
Esim? Salit eivät mainosta missään ikinä. Ja tehokkuuteen kuuluu myös hinta, Hesarista saa esim joo 40 tonnilla etusivun mummot ja muut lukemaan, mutta moniko niistä sitten asuu salin vieressä saati käy salilla? Mikä on semmoinen muu media, jossa olisi järkevää mainostaa?
 
Toivoisin kovasti Mayor`sin jatkavan, joten näillä tiedoin olisin todennäköisesti mukana :)
 
Esim? Salit eivät mainosta missään ikinä. Ja tehokkuuteen kuuluu myös hinta, Hesarista saa esim joo 40 tonnilla etusivun mummot ja muut lukemaan, mutta moniko niistä sitten asuu salin vieressä saati käy salilla? Mikä on semmoinen muu media, jossa olisi järkevää mainostaa?

Eipä mainosta koska se ei ole kustannustehokasta. Salin markkinointisuunnittelu on epäilemättä erittäin hankalaa. Äkkiä tulee mieleen ketjuun kuulumattomille saleille lähinnä paikallislehdet, alueelle jaettavat mainoskirjeet sekä face-to-face markkinointi kauppakeskuksissa etc.

Useimmat salit tekee rahat kuitenkin sillä suurella yleisöllä eikä hc-harrastajilla. Ne mammat sinne jumppiin löytyy muualta kuin Pakkotoistolta. Tämän Mayorsin tapauksessa toki Pakkotoisto -markkinoinnilla voi olla paikkansa mutta puheeni lähtikin viestistäsi jossa annoit ymmärtää että Pakkotoisto voisi toimia salien päämarkkinointikanavana mikä ei pidä paikkaansa.

Mutta tämä menee jo topicin aiheen ohi joten voidaan palata miettimään tämän Mayorsin tapausta.


Siitäkin kommentoisin vielä sen verran Hulkille että täytyyhän voittoa tavoittelemattomankin salin olla "kannattava". Juurikin sillä tavalla että palkat ja vuokrat saadaan maksettua ja toiminnalla on edellytyksiä jatkua. Mä en vain suoralta kädeltä oikein näe back-to-basics salin voivan olla yhdistysmuotoisena toimivaa jos on tarkoitus että pääsääntöisesti ne henkilöt jotka salilla treenaavat saisivat tehdä sitä edullisemmin kuin aikaisemmin.. Nämä on monesti kivoja ideoita mutta kaatuvat omaan mahdottomuuteensa. Älkääkä ymmärtäkö väärin, toivon toki että homma onnistuu mutta kyllä se vaatii aika mittavia laskelmia ensin.
 
että Pakkotoisto voisi toimia salien päämarkkinointikanavana mikä ei pidä paikkaansa.
Miksi ei voisi toimia? Et nyt ymmärrä, että niin radio, netti, televisio kuin lehdet toimivat enemmän tai vähemmän valtakunnallisesti. Ainoastaan jos alueella on joku oma lehti, niin siinä ollaan lähimpänä optimaalista mainontaa, muutoin hinta/kontakti-suhde on puntaroinnin alla. Televisio ei iske yhdelle alueelle, ei iske isot lehdetkään, eikä radio. Nettikään ei kykene yhden alueen mainontaan. Siinä sitten mietitään, että mihin kannattaa laittaa salikortin uber-tarjous. Oletat kokoajan, että salit hakevat vain ihmisiä, jotka eivät käy salilla vielä. No go, salit hakevat myös vahvasti kilpailuttamalla muiden salien asiakkaita ja näille pitää saada tietoon tavalla tai toisella esim juuri tarjoukset.
 
Itse en kohderyhmään kuulu kun en pks asu mutta mielenkiinnolla sivusta seurannut keskusteluanne. Näin firmojen kanssa touhuilevana kyllä antaisin sellaisen vinkin että hankkikaa salia pyörittävän yrityksen tuloslaskelmat ja taseet käsiin ihan ensimmäisenä ennen kuin enempää suunnittelette (ovat julkisia papereita). Ja sitten joukostanne henkilö/henkilöt jotka osaavat tulkita papereita. Olettaen että kuitenkin samalla kalustolla jne toiminta jatkuu, kertoo nuo paperit todella paljon. Samoin sen missä muodossa perustettavan yhdistyksen kannattaa liiketoimintaa jatkaa. Ostaako yrityksen (voi tietysti olla kaupan ehto mutta kannattaa huomioida että velat tulevat "kaupan päälle"), liiketoiminnan vai pelkän kaluston. Jne jne.

Eli raakaa selvitystyötä on aika paljon ennen kuin kannattaa alkaa "haaveilemaan" mitä kaikkea lisäarvoa touhuun voisi tuottaa. Tietenkin visiotkin ovat tärkeitä mutta niiden pitää perustua faktoihin ja ne faktat löytyvät papereista. Ja vaikka koko toiminnan suuntaa on tarkoitus muuttaa, aina vain lähin todellisuus löytyy salin historiasta.
 
Jos sali ostetaan osakkaiden kesken, pitää muistaa että muiden kulut nousee aina kun yksi osakas lähtee, jättää maksamatta tai saa dementian. Se ei sinänsä haittaa jos hankinta tuottaisi jotain, mutta voittoa tavoittelemattomana se ei tuota eikä näin ollen houkuttele sijoittajia yhtään mihinkään. Osakkaiden tiedot täytyy käydä läpi, joku voi ilmoittautua mukaan täysin varattomana tai joukossa voi olla vaikka mitä sekopäätä, useamman sadan osakkaan läpikäyminen on työlästä ja kun ei tule ylimääräsiä rahojakaan mistään niin kuka jaksaa käydä läpi.

Teoriassa hyvinkin mahdollista, käytännössä vaatii paljon töitä tai ainakin hyvän alkukoplan, joka on valmis tekemään suuren osan työstä ilmaiseksi muiden eteen. Toivon kovasti että onnistuu mutta en pysty olemaan mukana, asun aivan liian kaukana. Viimeksi 2 vuotta sitten oli mitään asiaa ruoholahteen.
 
Onhan tuo paikkana vähän hankala kovan vuokran johdosta ja siksi riskialtis. Eikä noilla saleilla ikinä mene hyvin, on kovin vaikea ala.

mä uskon siihen, että perussali perustoiminnoilla voi olla suht koht kannattavaa (yhden ihmisen palkka + kulut lähinnä). mutta jos aletaan tekemään jotain taidetta tai sitä muodissa olevaa hyvinvointikeskusta, niin metsään mennään usein. oma salini on melko perussetti ja ainakin hitaasti, mutta varmasti ilmaantuvista uusista laitteista, pikkurempoista ja maltilla tehdyistä uudistuksista päätellen vähintäänkin maksaa itse itsensä.

back to basics, please.
 
Miksi ei voisi toimia? Et nyt ymmärrä, että niin radio, netti, televisio kuin lehdet toimivat enemmän tai vähemmän valtakunnallisesti. Ainoastaan jos alueella on joku oma lehti, niin siinä ollaan lähimpänä optimaalista mainontaa, muutoin hinta/kontakti-suhde on puntaroinnin alla. Televisio ei iske yhdelle alueelle, ei iske isot lehdetkään, eikä radio. Nettikään ei kykene yhden alueen mainontaan. Siinä sitten mietitään, että mihin kannattaa laittaa salikortin uber-tarjous. Oletat kokoajan, että salit hakevat vain ihmisiä, jotka eivät käy salilla vielä. No go, salit hakevat myös vahvasti kilpailuttamalla muiden salien asiakkaita ja näille pitää saada tietoon tavalla tai toisella esim juuri tarjoukset.

Nimenomaan ymmärrän, tätähän olen koko ajan tarkoittanut. Tästäpä syystä ketjuun kuulumatomat salit eivät mainosta televisiossa, valtalehdissä tai radiossa. Eikä myöskään netin urheilukeskustelupalstoilla vaan paikallislehdissä, mainoskirjeillä kotiin sekä kauppakeskuksissa ja muissa paikoissa joissa tavoitetaan paljon lähialueen asukkaita. Sä taas oletat että Pakkotoisto tavoittaisi riittävän suuren osan jonkun alueen potentiaalisista uusista ja vanhoista saliasiakkaista. En mä sitä sano etteikö tietyissä tapauksissa voisi olla aiheellista mainostaa myös Pakkotoistolla ja saada siitä jotain hyötyä mutta väite että Pakkotoisto voisi toimia jonkun ketjuun kuulumattoman salin päämarkkinointikanavana ja että sen mahdollinen maksuttomuus olisi valtava etu on mielestäni turhan optimistinen ajattelutapa.

Ajatteletko tosiaan että kukaan ei vain ole hoksannut mainostaa Pakkotoistolla vai voisiko kyse olla siitä että sitä on harkittu mutta todettu se syystä tai toisesta kannattamattomaksi.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom