Osgood Schlatter

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja berksi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En söörtsillä löytäny täältä urheiluvammapuolelta yhtään thrediä mikä käsittelis tätä ikävää vaivaa ja miulta löytys muutama kysymys aihetta koskien.Toivottavasti joku osaa vastailla :).

Elikkäs miulla tuo schlatter todettiin kuukausi sitten kouluterveydenhoitajan toimesta kun kävin valittamassa kovia polvikipuja. Kivut esiintyivät ensimmäisen kerran vuoden 06 syksyllä treenikauden alettua. Aluksi kipua esiintyi vain rankkojen, paljon hyppyjä sisältävien treenin jälkeen(lajina lentopallo).Kauden jatkuessa alkoivat polvet, varsinkin oikea, vaivaamaan mm. iltaisin ja esim. kävely tuotti hankaluuksia.Samoihin aikoihin huomasin oikeaan polveen kehittyneen rustopatin.
Kärsittyäni vaivasta sen 4kk kävin näyttämässä polvia kouluterveydenhoitajalle ja hän totesi schlatterin niitä tutkittuaan.Lääkäriin pääsen vasta kuukauden päästä ja haluaisin saada vastauksen muutamaan mieltäni askarruttavaan kysymykseen:

1)Olen käynyt tutkituttamassa polviani fysioterapeutilla ja jonkunlaista rakennevikaa on löytynyt molemmista nilkoista(kiertojäykkyyttä yms.).Monista nettilähteistä olen saanut ymmärtää, että schlatter vaivaisi kasvuikäisiä nuoria.Viimeisen vuoden aikana olen kasvanut n.2cm, kyseessä ei varmaankaan ole alkava kasvupyrähdys:lol2:? Olen siis 16.5v ja 182 pitkä.Siis onko koko vaiva peräisin vain rakennevikaisista nilkoista vai tulevasta kasvusta?

2)Onko tuon hoitamiseen mitään muuta tehtävissä kuin lepo ja treenin vähennys?Punttitreenitkin menevät ihan käsille, koska jalkoja ei pysty kunnolla treenaamaan.Mikä olisi pahin mahdollinen seuraamus jos jatkaisi normaalia harjoittelua?

3)Jos jollakin on omakohtaista kokemusta(tai muuten vaan tietoa) kyseisestä vaivasta ja sen hoidosta niin neuvoja vaan kehiin.

Tulipa melko pitkä vuodatus :D

Venyttele paljon.

Totta. En ole 10v aikana nähnyt yhtään "slatteria", jossa ei olisi kiristystä etureisissä.
Eli...
1) Etureisivenytykset
2) Kylmähoidot kipualueelle (5-8x päivässä, jotta niistä olisi hyötyäkin)
3) tukipohjalliset kannattaa hankkia myös. Ainakin tarkistuttaa niiden tarve (lähes kaikissa "slattereissa" on myös korjattavaa jalkapohjassa)

Itsellänikin tuli osgood-schlatter joskus 10 vuotta sitten. Minulla on myöskin rakennevikaiset nilkat, mikä nyt ei vaikuta juuri mihinkään muuta kuin kai noihin polviin. Kivut tosiaan lähtee omia aikojaan pois. Kovat tärähdykset kylläkin aiheutti itsellä kipua, ja konttaaminen on edelleen tuskaa kovalla pinnalla.

Suosittelen jatkamaan treeniä, mutta toki voi ja kannattaa vähän hellittää painoissa vähäksi aikaa.

Itellä oli viime kaudella tuo todella, todella vittumainen vamma. Urheilulääkäri sano että joko kestät nii kaua ku kasvu loppuu tai pidät puolen-vuoden tauon. Ei tarvinnu paljoo miettiä eli kitkuttelin kauden loppuu. Apuna oli semmonen, että laitto siihe lumpion alapuolelle polven ympäri tiukasti teippiä. Lisäksi käytin kahta voimakkaasti lämmittävää salvaa joita saa mm. tallinnasta, nimet on Capsicam ja finalgon. Niillä selvisin kauden loppuun ja sitten kesällä pelasin vaan piitsiä. Pehmeän hiekan ansiosta ne polvet sitten parani.

Juu, pitää varmaankin alkaa panostamaan tuohon venyttelyyn.Oon kokeillu tuota patellajänteen teippaamista, mut tuntuu et jalka jotenkin "laiskistuu" sen seurauksena ja pomppu pienenee huomattavasti.Harmittaa ku normaalisti pystyy oman ikäluokan peleissä lyömään torjunnan yli, mutta nyt kun tuo polvi aina vihottelee nii ei tuu pelaamisesta mitään.Noh, pitääpä kokeilla noita vinkkejä käytännössä ja yrittää kituutella.Kiitoksia neuvoista.

Noh, pitääpä kokeilla noita vinkkejä käytännössä ja yrittää kituutella.Kiitoksia neuvoista.

Oleppas hyvä vaan. Ei muuta kuin treeni intoa!

p.s. Jos vaivat ei helpotu 2-3 vkon kuluessa tehokkaalla kylmähoidolla ja venyttelyllä => hakeudu parempaan konsultaatioon. (Ei, terkkari tai koululääkäri eivät ole ne "paremmat" vaihtoehdot..)

Minkäs alan lääkärille sitä sitten kannattaa hakeutua?Koululääkärille varasin ajan, koska tarvitsen fysioterapialähetettä. Eli tarkoituksena ei ollutkaan sokeana luottaa hänen ammattitaitoonsa :).

Minkäs alan lääkärille sitä sitten kannattaa hakeutua?Koululääkärille varasin ajan, koska tarvitsen fysioterapialähetettä. Eli tarkoituksena ei ollutkaan sokeana luottaa hänen ammattitaitoonsa :).

Ok. Lähde tuosta. Ft tietää kenen puoleen kääntyä jos tarvitaan lisätutkimuksia.

Back
Ylös Bottom