Oscar Gaala 2020

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tigre
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
14.12.2008
Viestejä
4 162
Nyt on kyllä aivan jäätävän mielenkiintoinen gaala tänä vuonna ehdokkaiden osalta niin aattelin tehdä siksi ketjun tästä.

The 92nd Academy Awards
Oscar2020.jpg


Ehdokkaat

Elokuva
Ohjaus
Miespääosa
Naispääosa
Miessivuosa
Naissivuosa
Alkuperäinen käsikirjoitus
Sovitettu käsikirjoitus
Animaatio
Kansainvälinen elokuva
Dokumentti
Lyhytdokumentti
  • In the Absence – Yi Seung-Jun & Gary Byung-Seok Kam
  • Learning to Skateboard in a Warzone (If You're a Girl) – Carol Dysinger & Elena Andreicheva
  • Life Overtakes Me – John Haptas & Kristine Samuelson
  • St. Louis Superman – Smriti Mundhra & Sami Khan
  • Walk Run Cha-Cha – Laura Nix & Colette Sandstedt
Lyhytelokuva
  • Brotherhood – Meryam Joobeur & Maria Gracia Turgeon
  • Nefta Football Club – Yves Piat & Damien Megherbi
  • The Neighbors' Window – Marshall Curry
  • Saria – Bryan Buckley & Matt Lefebvre
  • A Sister – Delphine Girard
Lyhytanimaatio
  • Dcera (Daughter) – Daria Kashcheeva
  • Hair Love – Matthew A. Cherry & Karen Rupert Toliver
  • Kitbull – Rosana Sullivan & Kathryn Hendrickson
  • Memorable – Bruno Collet & Jean-François Le Corre
  • Sister – Siqi Song
Musiikki
Laulu
Äänitehosteet
Äänitys
Lavastus
Kuvaus
Maskeeraus
Puvustus
Leikkaus
Erikoistehosteet
 
Miespääosa: Joaquin Phoenix
Elokuva: Joker
Ohjaus: Scorsese
Miessivuosa: Brad Pitt
Erikoistehosteet: Endgame
Musiikki: Joker

Muista en nyt hirveesti osaa sanoa. On kyllä sen verran mielenkiintoinen gaala, että pitää varmaan itsekin katsoa!
 
Iteltä jäi Joker katsomatta teatterissa, mutta oli ihan pakko katsoa yks kohtaus leffasta, että näkisi vähän esimakua miten Phoenix näyttelee, ihan vaan sen takia että osaisi jännittää gaalassa Phoenixin puolesta. Jos en olisi katsonut vähän esimakua niin sit ei ois mitään jännitettävää kun gaalassa siirrytään miespääoan Oscarin kuuluttamiseen. Katsoin vaan yhden ainoan kohtauksen en enempää, koska haluan nähdä leffan kokonaisuudessaan., enkä eri sceneja leffasta katselemalla youtubesta.:LOL: katsoin tämän kohtauksen ja lähes mykistyin tosta näyttelystä... Ledger kun asetti riman jo niin korkealle ainakin Jokerin roolissa olemisessa ja sit tulee Phoenix ja vetää vielä kovemman roolin ja tosi selkeällä erolla vieläpä Heath Lederin verrattuna. Hullua. Eiköhän ole selvää kuka miespääosan voitttaa...
 
Viimeksi muokattu:
- Phoenix ja Joker vetäsee kyllä useamman Oscarin ja ihan aiheesta.
- En ole vielä katsonut, mutta special effects menee varmaan jollain oudolla syyllä 1917 eikä Star Wars.
- Irishman saa säälioscarin jostain jämäkategoriasta, koska sitä ei muka voi jättää ilman, vaikka on ehkä huonoimpia viritelmiä moneen aikaan.
 
Tuolta voi katsoa tämän hetken todennäköisimmät alaa + muita palkintoja seuraavilta. Näyttelijät ja kuvaus varsinkin ovat lähes kaikilla veikkauksissa tuon mukaiset.
 
- Irishman saa säälioscarin jostain jämäkategoriasta, koska sitä ei muka voi jättää ilman, vaikka on ehkä huonoimpia viritelmiä moneen aikaan.

Eipä The Irishman ollutkaan kuin viime vuoden paras leffa :) Mut makuja on monia, jos Midwayn kaltainen karsea CGI räpellys näyttää siistiltä niin tuskin tuollaisesta hitaammasta tarinankerronnasta tykkääkään.

Lighthousen näyttelijöitä varsinkin Dafoeta painettiin takamukseen kyllä ehdokkuuden osalta, mutta eipä yllätä kun tietää Oscar gaalan linjaukset ehdokkuuksien ja palkintojen suhteen.
 
Irishman on merkittävimpiä elokuvia 10 vuoteen ja Pescin sivuosa-Oscar päinvänselvä. Joker ei tosin olisi myöskään väärin valittu parhaana elokuvana. Miespääosasta nyt ei voi edes keskustella, Phoenixin suoritus viime vuosikymmenten parhaita ja yksi parhaista koskaan. Scorsese tietenkin ohjauksesta, ja aiheesta. Lighthouse kuvauksesta. En ymmärrä mitä tuo Marriage Story tuolla tekee missään kategoriassa.
 
Irishman on merkittävimpiä elokuvia 10 vuoteen ja Pescin sivuosa-Oscar päinvänselvä. Joker ei tosin olisi myöskään väärin valittu parhaana elokuvana. Miespääosasta nyt ei voi edes keskustella, Phoenixin suoritus viime vuosikymmenten parhaita ja yksi parhaista koskaan. Scorsese tietenkin ohjauksesta, ja aiheesta. Lighthouse kuvauksesta. En ymmärrä mitä tuo Marriage Story tuolla tekee missään kategoriassa.
Brad Pitt on voittanut tällä kaudella kaikki tärkeimmät sivuosapalkinnot (Golden Globe, Critics Choice, Screen Actors Guild), eli yllätys olisi, jos Oscarkin ei menisi hänelle. Joaquin Phoenix on samalla lailla putsannut pöytää pääosan puolella..

Martin Scorsese ei ole voittanut mitään ainakaan noista tärkeimmistä, eli aikamoinen ylläriveto sekin olisi, jos nousisi ennakkosuosikkejen ohi. Itse jännitän sitä, että saako Parasite muuta kuin ei-englanninkielisen leffan pystin. Parasite ja 1917 ovat vahvoilla sekä ohjauksessa että parhaan elokuvan kategorioissa, joten toivon, että kumpikin saa niistä yhden. Kriitikot eivät osanneet ohjaajakategoriassa valita noista ja Critics Choice -palkinto jaettiin tällä kertaa 2 voittajalle.

Jos Roger Deakins ei saa kuvauspystiä 1917-leffasta, niin se on varmasti gaalan isoin ylläri. Tämä taisi olla hänen 15. ehdokkuus.

Marriage Story toimii niin hyvin vahvojen näyttelijäsuoritusten ansiosta ja varmasti vetoaa äänestäjäkuntaan LA vs NY aspektilla ja hyvin käsitellyllä avioeroteemalla. Leffana se ei ole kuitenkaan munkaan makuun.
 
Nyt on käsikirjoittajien killan palkinnot jaettu ja alkuperäisen voitti Parasite ja sovitetun Jojo Rabbit. Mutta on hyvä huomata, että Quentin Tarantino ei kuulu tuohon liittoon, joten hän ei Once:n käsikirjoittajana ollut edes ehdolla.

Alkuperäiskäsikirjoituksessa ovat vahvoilla Once, Parasite ja Marriage Story, sovitetussa Little Women, Jojo Rabbit ja The Irishman. Itse mielelläni antaisin palkinnot juuri käsikirjoittajien itsensä päätöksen mukaisesti. Jojo Rabbit oli todella hieno, koskettava ja hauska leffa ja jonkun tunnustuksen se kyllä tuolta korkeimmalta tasolta ansaitsisi.
 
Kokonaisuudessaan Oscar-palkintojen arvo on mielestäni totaalisen yliarvostettu. Ehdokkuuden saaminen vaatii keskimäärin aina nimeä (joo joo, tiedän, että se on kaikessa näin) ja on esimerkiksi huvittavaa miten Scarlett Johansson on ehdolla hyvinkin perussuorituksestaan laiskassa Marriage Storyssa ja samaan aikaan Florence Pugh'n mestarillinen näytös Midsommarissa on jäänyt kokonaan huomiotta.
 
Kokonaisuudessaan Oscar-palkintojen arvo on mielestäni totaalisen yliarvostettu. Ehdokkuuden saaminen vaatii keskimäärin aina nimeä (joo joo, tiedän, että se on kaikessa näin) ja on esimerkiksi huvittavaa miten Scarlett Johansson on ehdolla hyvinkin perussuorituksestaan laiskassa Marriage Storyssa ja samaan aikaan Florence Pugh'n mestarillinen näytös Midsommarissa on jäänyt kokonaan huomiotta.
Nämä olivatkin Scarlett Johanssonin ekat ehdokkuudet ja hyviä rooleja on jo paljon takana, eli on siinä töitä saanut tehdä arvostuksen eteen. Midsommar on kauhuleffa ja genre-elokuvia ei niin helpolla palkita, draamat ovat yleensä etusijalla. Florence Pugh sai kuitenkin sen ehdokkuuden nyt Little Womenista. Aina ei ole niin väliä, että mistä se pysti tulee (esim Leonardo DiCaprio).
 
Nämä olivatkin Scarlett Johanssonin ekat ehdokkuudet ja hyviä rooleja on jo paljon takana, eli on siinä töitä saanut tehdä arvostuksen eteen. Midsommar on kauhuleffa ja genre-elokuvia ei niin helpolla palkita, draamat ovat yleensä etusijalla. Florence Pugh sai kuitenkin sen ehdokkuuden nyt Little Womenista. Aina ei ole niin väliä, että mistä se pysti tulee (esim Leonardo DiCaprio).

Midsommar ei ole kauhuelokuva eikä Scarlett Johansson ole tehnyt ainuttakaan huomionarvoisen hyvää roolia uransa aikana, että niistä asioista ollaan eri mieltä :D Mutta se on vain ja ainoastaan oma näkemykseni hänestä näyttelijänä, töitä on tietenkin tehnyt näyttelijänä melko pitkään.

Se ei kuitenkaan ole mikään peruste antaa ehdokkuuksia saatika itse Oscaria. Tuolla on kuitenkin paljon pidempiä ja oikeasti täysin eri luokan uran tehneitä näyttelijöitä, joita ei ole koskaan edes ehdokkuudella palkittu.

Mutta se siitä, mielipideasioita tietenkin nämä. Omasta mielestäni Johansson on vain todella yksiulotteinen perusnäyttelijä, jonka suoritus keskinkertaisessa Marriage Storyssa oli samoin keskinkertainen.

Mutta olet oikeassa tuosta puhtaan draamaelokuvan ylistämisestä Oscar-gaalassa, joskaan siihen ei ole mitään järkevää perustetta. Ja on sivuosa-Oscar kuitenkin aika eri asia kuin saada Oscar pääosan esittämisestä.
 
Ehdokkaat

Elokuva
Ohjaus
Miespääosa
Naispääosa
Miessivuosa
Naissivuosa
Alkuperäinen käsikirjoitus
Sovitettu käsikirjoitus
Animaatio
Kansainvälinen elokuva
Dokumentti
Lyhytdokumentti
  • In the Absence – Yi Seung-Jun & Gary Byung-Seok Kam
  • Learning to Skateboard in a Warzone (If You're a Girl) – Carol Dysinger & Elena Andreicheva
  • Life Overtakes Me – John Haptas & Kristine Samuelson
  • St. Louis Superman – Smriti Mundhra & Sami Khan
  • Walk Run Cha-Cha – Laura Nix & Colette Sandstedt
Lyhytelokuva
  • Brotherhood – Meryam Joobeur & Maria Gracia Turgeon
  • Nefta Football Club – Yves Piat & Damien Megherbi
  • The Neighbors' Window – Marshall Curry
  • Saria – Bryan Buckley & Matt Lefebvre
  • A Sister – Delphine Girard
Lyhytanimaatio
  • Dcera (Daughter) – Daria Kashcheeva
  • Hair Love – Matthew A. Cherry & Karen Rupert Toliver
  • Kitbull – Rosana Sullivan & Kathryn Hendrickson
  • Memorable – Bruno Collet & Jean-François Le Corre
  • Sister – Siqi Song
Musiikki
Laulu
Äänitehosteet
Äänitys
Lavastus
Kuvaus
Maskeeraus
Puvustus
Leikkaus
Erikoistehosteet
Omat veikkaukset tehty, skippasin vain lyhytfilmikategoriat, kun ne ovat ihan liian vaikeita. Aika lottoamista tuo nyt on muutenkin, mutta veikkauslistan kanssa on sitten kiva seurata, että menikö edes sinnepäin :giggle:.

Parhaan elokuvan erikoinen äänestysmetodi (kaikki ehdokkaat parhausjärjestykseen ja viimeiseksi jääneitä tiputellaan yksi kerrallaan pois, kunnes joku kerää yli 50% äänistä) tekee siitä tosi vaikean. Pitää olla laajasti miellyttävä leffa, joka kerää myös kakkos- ja kolmossijoja. Oletuksena nuoremmat äänestävät Parasitea ja vanhemmat Once Upon a Timea, joten 1917 olisi hyvä kompromissi. Valitsin kuitenkin Parasiten vaikka ei-englanninkielinen ei ole koskaan voittanut.
 
Kokonaisuudessaan Oscar-palkintojen arvo on mielestäni totaalisen yliarvostettu. Ehdokkuuden saaminen vaatii keskimäärin aina nimeä (joo joo, tiedän, että se on kaikessa näin) ja on esimerkiksi huvittavaa miten Scarlett Johansson on ehdolla hyvinkin perussuorituksestaan laiskassa Marriage Storyssa ja samaan aikaan Florence Pugh'n mestarillinen näytös Midsommarissa on jäänyt kokonaan huomiotta.

En ole vielä nähnyt Midsommaria, mutta jos taso on yhtä kova kuin ohjaajan edellinen niin vääryyttä on ilmassa (jälleen). Itselle on jäänyt lähivuosilta muutama käsittämätön "oscar snub" mieleen: Jake Gyllenhaal jäi ilman parhaan miespääosan ehdokkuutta elokuvasta Nightcrawler+Essie Davis jäi ilman parhaan naispääosan ehdokkuutta elokuvasta Babadook. Välillä tuntuu että kun tekee orjaleffan niin palkintoja tulee automaattisesti.

Samaan aikaan esimerkiksi Mustan Pantterin saama ehdokkuus parhaasta elokuvasta oli täysi vitsi.
 
Tuli nyt vasta katsottua Tarantinon uusin, kun ei aihepiiri oikein jaksanut kiinnostaa. Elokuva oli kuitenkin ihan ok, mutta hitto että toivoisi Pittin tuosta roolista sen Oscarin lopulta saavan. Hahmollahan ei nyt mitään tarantinomaisia karikatyyrisia luonteenpiirteitä ollut, mutta hienosti oli saatu yhteen tyyppiin mahdutettua omapäisyys ja koirankaltainen lojaalius kavereitaan kohtaan. Elokuvan lopun lähestyessä sitä vain huomasi toivovansa, että älä nyt Tarantino perkule mene tapattamaan ainakaan sitä koiraa ja tuota jätkää :LOL:
 
Animaatio on tänä vuonna myös tosi kova kategoria. Hukkasin kehoni oon nähnyt ja se oli kyllä aivan pirun veikee.:giggle:(y) Sit trailerin perusteella tuo Klaus – Sergio Pablos on tosi siistin näköinen ja hitto vie kun se meni mulla ohi.
 
Animaatio on tänä vuonna myös tosi kova kategoria. Hukkasin kehoni oon nähnyt ja se oli kyllä aivan pirun veikee.:giggle:(y) Sit trailerin perusteella tuo Klaus – Sergio Pablos on tosi siistin näköinen ja hitto vie kun se meni mulla ohi.
Vielä ehtii kattoa ennen gaalaa :giggle:. Klaus on Netflixissä kuten tuo Hukkasin kehonikin.
 
Back
Ylös Bottom