Orava snagarilla yms. luonnonoikkuja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Seagram
  • Aloitettu Aloitettu
Melkein unohtuikin. Näin kerran mökillä kärpäspariskunnan panemassa pystysuoralla seinällä. Ja ihan kuin se ei olisi tarpeeksi hieno suoritus, nojatessani katsomaan tapahtumaa tarkemmin, pari lensi tandemina kattoon panemaan samassa asennossa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Melkein unohtuikin. Näin kerran mökillä kärpäspariskunnan panemassa pystysuoralla seinällä. Ja ihan kuin se ei olisi tarpeeksi hieno suoritus, nojatessani katsomaan tapahtumaa tarkemmin, pari lensi tandemina kattoon panemaan samassa asennossa.
Ehkä se vaan elvytti sitä toista? :D

Tuli mieleen tuosta taivaskäden lepakkostoorista, kun kerran olin saunassa Saimaan rannalla vähän Mikkelin ulkopuolella, niin lepakko oli majoittunut saunan ikkunoiden väliin ja kökötti siellä. Oli siis ryöminyt sinne seinän sisustaa pitkin.

Kun vanhempani menevät mökille ja jättävät auton takapihalle rauhaan, niin tunnin ajan saapumisen jälkeen 2-4 oravaa istuvat konepellin päällä lämmittelemässä perseitään.

niin nurkasta kaapin päältä pärähti lentoon..LEPAKKO säihkähti vitusti äkkiä ikkunat ja ovet auki, osasi kyllä itse ulos, mutta miten vittu se se oli sinne päässyt.

En mene varmaksi sanomaan, mutta ehkä se oli lentänyt sinne? :eek:

No, josko itsekin vaikka kertoilisin jotain läppää.

Mutsi oli landella poiminut vähän mansikoita, jätti sitten tietysti purkin ulos. Ei mennyt kauaakaan kun kurre jo siinä mansikoita pyöritteli. Fiksu kurre vieläpä, irrotti kannat ennen syömistä.. :D

Mutsi myös opetti käpytikan syömään pullaa. Melkein sai palasen lennosta kiinni, kun sille heitti. Auta armias, jos koitit sille jotain muuta antaa kuin pullaa, ei kelvannut sitten millään. Vähän ajan päästä tikka keksi, että parhaiten ruokaa saa kun kattelee ikkunasta. Monesti se tuli ikkunaan ikkunalaudan pelti rämähtäen, että varmasti huomataan sen olevan siellä kattelemassa. Jos kukaan ei huomannut, niin tikka kurkki ikkunan keskipuusta sisälle, kunnes sai haluamansa. :lol2:

Ja tikkahan kuoli nälkään Axefilin ja hänen perheen poistuttua landelta kun luuli saavansa ruokaa sieltä loppuelämänsä ajan. :D

Noh noh, ei nyt niin surullinen loppu tullut tarinalle. Mutsi sitten lopulta päätti jäädä landelle, joten tikka elelee edelleen tikanpäiviä. Tai itseasiassa kyllä se tikka pitää myös muustakin kuin pullasta, kerran sille läntättiin oikeen iso palanen yli jäänyttä täytekakkua, no ei siinä mitään, mutta hauskinta oli kun se roudasi sitä pesäänsä poikasilleen ison nokallisen kerrallaan ja sitten taas uutta kierrosta. :hyvä:

Kun vanhempani menevät mökille ja jättävät auton takapihalle rauhaan, niin tunnin ajan saapumisen jälkeen 2-4 oravaa istuvat konepellin päällä lämmittelemässä perseitään.
Toi on voinu olla koominen näky :lol2:

Meillä on taas pikku linnuille tarkotettu astia tos keittiön ikkunan ulkopuolella olevan puun rungossa kiinni.Joskus ku kattoo ni kurret on syömässä niit aringonkukan siemenii ja hätistelee joskus jopa linnutkin pois. Mukavaa viihdettä ku on syömässä

Kesätöissä muovitehtaalla taas liikuskeli monta vuotta kolmijalkainen kettu, joka yritti saalistaa alueella asuvia jäniksiä. Viime kesänä kettua ei näkynyt, mutta sellaisia puolen nyrkin kokoisia jäniksenpoikia tuli aina välillä pyrkimään lahkeen alle. Kesyimpiä sai pidettyä kämmenellä ja kerran kun yksi eksyi emostaan aamuyöllä niin jätin sen niiden vakiopaikan lähelle työrukkasen sisälle emoa odottamaan. Sieltä se oli sitten hävinnyt. Kerran jouduttiin myös antamaan lähdöt yhdelle pöllölle, huuhkajalle tjsp., joka ahdisteli pupuja sellaisen vesipisteen ympärillä. Siinä ne menivät kuin kissa ja hiiri, kun seurattiin kameralla.

Tsot Tsot. Ei saa koskea jäneksen tahi rusakon poikiin tai voi aiheuttaa söpölle pikku pellerolle nälkäkuoleman jos emo hylkää sen.

http://www.hesy.fi/info/rusakkoinfo.htm

Unohdin mainita variksen, joka uhkaili mua ja meidän dobermannia sepelikasan päältä. Hirvee raakkuminen ja katse seurasi koko matkan, kun mentiin siitä parin metrin päästä.

Sitten kopio eräästä kissojen kanssa kohtaamisesta (mun blogista):
Tuossa pari tuntia sitten matkalla lähikauppaan kävelin taloyhtiön parkkipaikan ohitse ja kattelin kun pari kissaa (siis ihan eläintä) oleskeli siinä. Toinen oli parkkeeratun auton alla kierimässä (narttu?) ja toinen, sellainen helvetin pullea kolli tepasteli auton vieressä. Ei siinä mitään ihmeellistä luonnollisesti, mutta kun osuin juuri siihen kollin kohdalle, tämä perkele rupee sähisemään hulluna ja tulee kohti siihen puolentoista metrin säteelle kintuistani. Katoin että mitä vittua ja kävelin koko ajan eteen päin seuraten samalla katin käyttäytymistä. Se seurasi mua about 5 metriä (saatteli oikeastaan) sähisten ja sihisten. Ilmeisesti keskeytin sällin kosioyrityksen, koska heti kun olin "turvallisen" välimatkan päässä, tämä meni kurkottelemaan auton alle ja toinen kiehnäsi sen edessä?

Ei sen puoleen, kyllä muakin vituttais, kun just olet saamassa pesää ja sitten joku random heebo tulee sun naimavyöhykkeelle.

No eihän tämä mikään "luonnonoikku" ole mutta joskus Norjassa tuli linnut syömään kädestä leipää. No kuitenkin jännän tästä teki se etteivät ne olleet mitään "puluja" yms, vaan ihan lähinnä landella oltiin ja ne ihan ilmasta tuli syömään :P Paljoa en tästä kuitenkaan muista, olin tuolloin 8, mutta isä sanoi että meillä on videota tuosta ^^

Pikkupoikana olin virvelöimässä. Sain ahvenen, tapoin sen ja heitin lampareeseen, joka oli jäänyt saarroksiin veden ollessa matalalla. Noh, sain toisen ahvenen ja päätin kiikuttaa senkin ko. lampareeseen, jottei kuivu auringossa pilalle. Noh edellinen ahven oli kadonnut sillä välin. Luottavaisena jätin kuitenkin seuraavan kyrmyniskan kellumaan maha ylöspäin lampareeseen. Taas tuli ahven->lampareelle->edellinen ahven kadonnut. Tässä vaiheessa alkoi jo vähän ihmetyttään, joten jätin taas ahvenen lampareeseen ja vähän kauemmas kytikselle. No hetken kuluttua saukko juoksi lampareelle, otti ahvenen ja lähti uimaan. Kosken toisella rannalla nousi maihin ja katosi rantapenkereen pusikoihin. Liekkö ollut pesä siellä. Fiksusti osas kyttäillä saalista. Enempää en kyseistä saukkoa ruokkinut, kalansaantikin taisi siihen loppua. Anyway, ihan mieltä lämmittävä kokemus vaikka pari ahventa menikin parempiin suihin :D

Säikäytin kerran variksen lyömällä kädet yhteen pääni päällä, kun se tuli matalalentoa ehkä 2,5-3 metrin korkeudella suoraan edestä. Varis säihkäti pirusti, teki sellaisen hätänoston ja lehahti läheiseen puuhun rakkumaan.

Minä jatkoin matkaani tyytyväisenä tempulleni myhäillen, kun yhtäkkiä *SWOOSH*, variksenperkele lensi takaani ylitseni ja rapsaisi kynsillään päätäni. Edessä 180 asteen silmukka ja takaisin, mutta nyt tietty väistin kun näin että se oli tulossa.

Kävi kostamassa, perkele.

edit: niin, mummolassa talitintit oli oppineet, että kun keittiön ikkunaa käy koputtelemassa nokalla niin kohta mummo tuo parvekkeelle maapähkinöitä.

Aika uskomattoman jutun kuulin tuossa muutama päivä sitten: Edellisen auringonpimennyksen aikoihin aamuyöllä, oli joukko lintuja kuulemma lentänyt peloissaan kovaa vauhtia auringosta pois päin kiljuen hirvittävällä volyymilla, kun aurinko painui piiloon. Tämän lisäksi eräs jäniskin oli säikähtäneenä tärissyt ojassa.

Mikä lie niillekin tullut.

Aika paljon oravista juttua, niin kerronpa omani.

Viime kesänä olin kaverini luona ja heti aamusta ruvettiin kuppia ottamaan siinä terassilla. No siinä pikku humalaan päästyämme huomasimme oravan, joka talvisin aina terrorisoi talitinttejä, sun muita pikkulintuja varastamalla niiden ruuat ruokintapöntöstä. Kaveri haki haulikon ja ampui kerran ja orava tippui sillä kertaa, noin 1.5m korkeudesta oksan päältä ja jäi makaamaan elottomana siihen maahan. Minä kävin hakemassa sen ja ruvettiin tutkimaan, mihin osui vaan missään ei näkynyt osama kohtaa ja kaverini otti sen käteen tarkastellakseen lähempää, niin samalla orava pomppas pois kaverini kädestä, kun se oli noin 10 cm päässä hänen kasvoistaan. Ette usko, että hän säikähti, siis ihan timona ja huusi niin saatanan lujaa. Kyllä putosin siis ihan täysin, kun toinen melkein pasko husuun.:D Oli se orava varmaan shokissa siitä kovasta äänestä tai sitten välitulppa oli osunut siihen ja tainnuttanut hetkeksi. Ei oo näkyny sitä oravaa enää siinä pihapiirissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom