Opiskelutekniikoista ?

Chd sanoi:
Mitenkäs luette kieliä? Mulla on äärimmäisen tärkeä ruotsin tentti tulossa parin viikon päästä, koealueena koko oppimäärä. Opettajan mukaan tosin kannattaa kuulemma keskittyä kolmeen viimeiseen kirjaan, joista ilmeisesti tulee lähes kaikki asiatkin.

Onko kellään mitään hyviä ehdotuksia miten tuon päästä kunnialla läpi? Ruotsi ei koskaan oo ollu mikään vahva aine mulla, ja tuonkin tentin joudun tekemään vaan sen takia että muuten en saa päättötodistusta lukiosta :wall:

Kielien lukeminen on kyllä todella perseestä. Mikäli sanasto ei ole kunnolla hallussa, lähes ainoa vaihtoehto on vain koittaa lukea lukea ja lukea ja vielä päntätä lisää. Kielissä on yleensä niin paljon kaikkia ulkoa muistettavia asioita, että niissä pärjääminen on monesti kiinni vain ahkeruudesta. Toki kokeen aikana pystyy päätelemään monia kielioppiasioita, mikäli kokeessa on jo valmista tekstiä, lisäksi aineeseen kannattaa ottaa mukaan jotain ilmaisuja valmiista tekstistä, ei kuitenkaan liikaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
MKS sanoi:
Kielien lukeminen on kyllä todella perseestä. Mikäli sanasto ei ole kunnolla hallussa, lähes ainoa vaihtoehto on vain koittaa lukea lukea ja lukea ja vielä päntätä lisää. Kielissä on yleensä niin paljon kaikkia ulkoa muistettavia asioita, että niissä pärjääminen on monesti kiinni vain ahkeruudesta. Toki kokeen aikana pystyy päätelemään monia kielioppiasioita, mikäli kokeessa on jo valmista tekstiä, lisäksi aineeseen kannattaa ottaa mukaan jotain ilmaisuja valmiista tekstistä, ei kuitenkaan liikaa.
Tuo on pääsääntöisesti totta. Motivaatio ja keskittymiskyky-metodi ei toimi kielissä, mikä vituttaa, koska vaihtoehto on just tuo typerä aivoton pänttääminen.

MUTTA: Yksi vinkki on lukea jotain tosi kevyitä romaaneita vieraalla kielellä, vaikka kirjoja jotka on ensin lukenut suomeksi tai katsonut elokuvana. Vaikka joku Taru Sormusten Herrasta tai muuta viihdettä. Oppii sitten kuin varkain kieltä. Tai sitten vielä viihteellisempänä versiona laittaa siihen LOTR DVD:lle sen ruotsalaisen, ranskalaisen tai saksalaisen ääniraidan ja tekstityksen päälle!
 
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä, ehkä näillä saa luettua muutaman nopan tänäkin syksynä. Kiinnostais vielä tuo musiikin hyödyntäminen opiskelussa. Lukio aikoina käytin miellyttävää musiikkia, jonka avulla pystyin unohtamaan kaiken muun, opiskellessani esimerkiksi matematiikkaa. Huomasin musiikin auttavan ajatuksia vapauttavana tekijänä. Vaikeatkin matemaattiset ongelmat aukesivat nopeammin musiikin avulla. Tämä musiikin hyödyntäminen toimi ainoastaan luovia ideoita vaativissa aineissa, joissa uusien ideoiden nopeasta keksimisestä oli hyötyä.

Luin joskus jonkun kielten opettajan oppilailleen tekemästä kokeellisesta tutkimuksesta, jossa hän käytti rentouttavaa musiikkia ja muita rentoutusmenetelmiä opetuksessaan. Oppilaiden kyky omaksua uusia sanoja kasvoi huomattavasti, mitä paremmin opettaja pystyi luomaan rennon ilmapiirin. Myös oppilaiden kyky muistaa näitä sanoja pidempään kasvoi, koska opetettavat sanat painuivat pitkäkestoiseen muistiin.Se opettaja muistaakseni rikkoi vieraskielisten sanojen opettamisennätyksen moneen kertaan. Tämän perusteella kielten opiskelussakin on hyötyä kyvystä keskittyä (ja rentoutua) opiskeltavaan asiaan, ja motivaatio toimii eteenpäin vievänä voimana.
 
Täällä on paljon hyviä ideoita, mutta visuaalinen opiskelustrategia on unohdettu lähes täysin.

Kaikki eri värejä käyttämällä tehdyt ajatuskartat on todella tehokkaita! Niitä voi myös tehdä todella isoja pistää seinille ja aina ohikulkiessa vähän kerrata.

Tarpeeksi isoon ajatuskarttaan voi hahmottaa jopa koko opittavan alueen pääasiat ja se kaikki on kerralla nähtävissä, mikä voi olla suureksi avuksi.

Jos on opiskeluongelmia, kannattaa opiskella myös oppimista.
 
Itsellä ainakin on toiminut kieltenopiskelussa aineiden kirjoittaminen tai ylipäänsä kaikki muodot joissa itse pitää luoda tekstiä/puhetta. Kirjojen lukeminen on hauskaa ja siinä oppii uusia sanontoja mutta se kehittää pääasiassa passiivista sanavarastoa. Jos lukee pelkästään kirjoja huomaa jossain vaiheessa, että ymmärtää kyllä kaiken, mutta kun pitäisi itse luoda tekstiä tulee ongelmia.

Jos et löydä ulkomaalaista keskustelukumppania, niin kannattaa vaikka itse käydä mielessään monologia niin siinä se kielitaito kehittyy. Ja niille joilla on jakaantunut persoonallisuus tämä lienee vieläkin helpompaa. :D
 
Hermes sanoi:
Itsellä ainakin on toiminut kieltenopiskelussa aineiden kirjoittaminen tai ylipäänsä kaikki muodot joissa itse pitää luoda tekstiä/puhetta. Kirjojen lukeminen on hauskaa ja siinä oppii uusia sanontoja mutta se kehittää pääasiassa passiivista sanavarastoa. Jos lukee pelkästään kirjoja huomaa jossain vaiheessa, että ymmärtää kyllä kaiken, mutta kun pitäisi itse luoda tekstiä tulee ongelmia.

Jos et löydä ulkomaalaista keskustelukumppania, niin kannattaa vaikka itse käydä mielessään monologia niin siinä se kielitaito kehittyy. Ja niille joilla on jakaantunut persoonallisuus tämä lienee vieläkin helpompaa. :D

Enpä osaa tuota paremmin sanoa. Olen joka lauseen kannalla. Huomasin itse lieviä vaikeuksia venäjän kielen opiskelussani (johtuen pitkälti ajanpuutteesta), joten iskin kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Hommasin venäläisen typyn... :)
 
N.D. sanoi:
- - joten iskin kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Hommasin venäläisen typyn... :)

Tätä mulle eräs ruotsin yksityisopettajakin aikoinaan suositteli :nolo:

Löytyykö pakkikselta suomenruotsalaista kilttiä mielellään vaaleaa 18 - 24v. tyttöstä ;)
 
mä oon koko pitkän lukioaikani aikana ihmetellyt koulumenestystäni. En vaan pysty käsittämää, et miten on tullu niinkin hyviä numeroita kuin on tullut.
Tunneilla kuuntelen ja kirjoitan sen ylös mikä opettajilla on kalvoilla,en tee mitään muuta, kuten esim. kirjoita omia muistiinpanoja tai alleviivaa kirjasta tai mitään muuta.
Sitten kun on aika lukea kokeisiin(yleensä koetta edeltävä ilta, tai jos koe on iltapäivällä niin samana aamuna), niin selailen kirjan läpi ja kytken kirjan sivut, siihen mitä opettaja on selittäny.
Sit ku tulee kokeen vuoro, niin katson kaikki kysymykset läpi, jonka jälkeen alan vastaamaan. Asiat muistan sillä tavalla, että muistan "kuvamuistista" millä sivulla mikäkin asia oli, ja millä sivulla ne oli. Sitten jäljelle jää vain se, että kytken kyseiset asiat "kuulomuistista" "kuvamuistiin" ja voilá kokeesta napsahtaa 8-10? Eli ilman mitään turhia paineita ja ponnisteluja?

Mitä mieltä olette tämänlaisesta taktiikasta?
 
Samalla tavalla luen kokeisiin kuin agronman, edeltävänä iltana tai pari iltaa ennen jos erittäin tärkeä koe. Kokeen aikana voi selata lukemisella hankittua "kuvakirjastoa", ja sieltä lueskella sitä kirjaa uudestaan päässään ellei vastauksia muuten löydy.

Eräs erittäin hyvä tapa minkä olen huomannut toimivaksi on perusasioiden jumalattoman tarkka opettelu. Tämä ei nyt tietystikään kaikkiin aiheisiin toimi, mutta joissain aiheissa jossa kaikki perustuvat joihinkin muutamiin periaatteisiin, niin voi sitten tehdessään päätellä miten joku asia menee, ellei sitä muuten muista.
 
Welho sanoi:
Samalla tavalla luen kokeisiin kuin agronman, edeltävänä iltana tai pari iltaa ennen jos erittäin tärkeä koe. Kokeen aikana voi selata lukemisella hankittua "kuvakirjastoa", ja sieltä lueskella sitä kirjaa uudestaan päässään ellei vastauksia muuten löydy.

Eräs erittäin hyvä tapa minkä olen huomannut toimivaksi on perusasioiden jumalattoman tarkka opettelu. Tämä ei nyt tietystikään kaikkiin aiheisiin toimi, mutta joissain aiheissa jossa kaikki perustuvat joihinkin muutamiin periaatteisiin, niin voi sitten tehdessään päätellä miten joku asia menee, ellei sitä muuten muista.

Toi edellisenä päivänä opiskelu ei toimi ainakaan meikäläiselle enää tässä vaiheessa kun aineistot tentteihin on 500+ sivua. Toki ylä-aste/lukio jossa matskua on joku 150 sivua max. niin homma toimii vielä, itekkin havaitsin "hyväksi" tavaksi. Kannattaa ehkä ajatella kuitenkin, että miten tolla tavalla pärjää, jos meinaa vielä kouluttautua tosta eteenpäin, opiskelu on kuitenkin suureksi osaksi tekniikkalaji. Joku aika sitten oli tentti johon en ehtinyt lukea ennenkuin muutamana tenttiä edeltävänä päivänä, ja aivot meni ihan jumiin. Meni aika perseelleen koko homma, toivotaan että meni läpi, ei huvittais uusia sitä keväällä. Normaalisti alotan lukeen tenttikirjoja heti lukukauden alussa, jotta saan kirjat luettua ainakin kerran, periaatteessa 2 kertaa lukeminen on ainakin mulle välttämätöntä jos haluaa ymmärtää asiasta jotain, ja saada vielä kohtis hyvän arvosanan. Pari viimeistä päivää ennen tenttiä voi jättää kertaamiselle, ja tenttiä edeltävänä päivänä korkeintaan selailee luentomuistiinpanoja ja tenttikirjan otsikoita. En sitten tiedä, että oletteko jotain luonnonoikkuja joilla on oikeasti valokuvamuisti...
 

Suositut

Back
Ylös Bottom