Opiskelutekniikoista ?

Olla alusta asti silmämuna kovana.. mutta tapani mukaan kaikki jää viimeiselle päivälle.

Any Way KirjoiTTaa koko alueen, pelkästä lukemisesta ei tule hevon V''ua. Etenee hitaasti sopivin paussein pitäen rauhallisen mielenlaadun ja tärkeintä ajatuksen kanssa. Mikäli ajatukset eivät pysy kasassa niin täysin turhaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Dippi sanoi:
TTY:llä toimivana luennoitsijana on kyllä melkein pakko kommentoida tätä thrediä.

Vanhojen tenttien opiskelu sekä niiden vastausten omatoiminen läpilasku on hyvää harjoitusta, koska tenteissä käsitellään väistämättä kurssin keskeisiä asioita. Vastausten ulkoaopiskelu ei sitävastoin ole hyvää opiskelua. Siksi ainakin itse kierrätän samannäköisiä mutta hieman muokattuja laskutehtäviä sekä pienimuotoisia essee-tehtäviä. Tällöin on helppo havaita, kuka on tajunnut periaatteen (josta ne pisteet tulevat) ja kuka on vain opetellut laskun mekaanisesti ulkoa.

Kuka täällä on kehottanut vastauksi ulkoa opiskelemaan ?
Itseäsi lainaten tenteissä käsitellään kurssin keskeisiä asioita.
Silkkaa tyhmyyttä on lukea koko kurssimateriaali 1000 sivua, jos oleellinen asia mahtuu 500 sivuun.

ps. Tuolla "hieman muokatulla" laskutehtävällä ei muuten havaitse mitään muuta kuin sen kuka on idiootti.
 
Itse on tullut nyt syksyllä napsittua aika paljon opintoviikkoja tällä tekniikalla kirjatenteistä.
Olettaen että tentti olisi Lauantaina

Maanantai: Luen takakannet, sisällysluettelon, otsikot ja selailen kirjan läpi aikaa menee n.2h
Tiistai: Luen joka luvun ekan kappaleen ja viimeisen kappaleen ja viimeisen luvun kokonaan aikaa menee n. 3h per kirja
Keskiviikko ja Torstai: Pyrin lukemaan kirjan/kirjat kokonaan läpi n.6h per kirja
Perjantai: Selailen kirjat läpi nopeasti

Tekniikkaan voi perehtyä paremmin Scheelen, Photoreading kirjasta, joka löytyy ainakin emulella pdf muodossa.
Itse opiskelen lähinnä humanistisia aineita etten sitten tiedä miten tuo tekniikka toimisi muissa. Noin kakkosen arvosanoja olen saanut.
 
kilkkinen sanoi:
Silkkaa tyhmyyttä on lukea koko kurssimateriaali 1000 sivua, jos oleellinen asia mahtuu 500 sivuun.
Eli se lukematta jäävä 500 sivua on ihan turhaa tietoa, jos opintoviikot (tai jatkossa: opintopisteet) tulevat vähemmälläkin? Tentti siis ratkaisee sen, mikä on arvokasta jatkossakin. Voi tätä tiedon arvostusta...
 
Dippiltä hyvää tekstiä! :) Tässä tulee melkein mieleen pari älykkyysosamäärää käsittelevää trediä joissa on yhteen ääneen todettu se että aina pitää vähätellä omia ponnistuksiaan ja antaa vähä niinku sellainen kuva et "kyllä mä olisin enemmänkin saanu jos vaan oisin kehannu lukea". Eli kukaan ei kehtaa tunnustaa sitä että hyvien arvosanojen eteen piti tehdä ihan aikuisten oikeesti kovaa työtä. ;)

Onhan se lesompaa sanoo ihan vaan niinku silleen et "mä luin tenttiä edeltävänä iltana 2 tuntii, menin baariin join lärvit ja otin sittenkin krapulassa melkein kiitettävän". Urbaanilegendat rulettaa eiks niin ja vain nörtit lukee... :hyper:
 
Dippi sanoi:
Eli se lukematta jäävä 500 sivua on ihan turhaa tietoa, jos opintoviikot (tai jatkossa: opintopisteet) tulevat vähemmälläkin? Tentti siis ratkaisee sen, mikä on arvokasta jatkossakin. Voi tätä tiedon arvostusta...

Jos se ei ole turhaa, opeta tai kysy siitä tenteissä, niin sitten luen sen. Jos se ei luennoitsijan mielestä ole oleellista niin ei ole minunkaan.
 
kilkkinen sanoi:
Jos se ei ole turhaa, opeta tai kysy siitä tenteissä, niin sitten luen sen. Jos se ei luennoitsijan mielestä ole oleellista niin ei ole minunkaan.
Ok. Olet oikeutettu tuohon mielipiteeseen eikä minulla luennoitsijana ole oikeutta kysyä mitään kurssialueen ulkopuolelta. Se toki kiinnostaisi, oletko jo enemmänkin kokenut pääainettasi vastaavaa työelämää, vai oletko liikkeellä ihan opiskelijan näkökulmasta?
 
Itse valmistuin kesäkuussa ja pääsin kaikista kokeista laakilla läpi. Muutaman kerran oli kyllä pala kurkussa kun sai kysymykset eteen eikä tiedossa ollut yhtään varmaa pistettä... No lähden liikkeelle aina helpommasta tehtävästä ja hoidan sen varmasti, sitten seuraava mistä voi saada pisteitä. Lopuksi sitten koitan väkisin säälipisteitä selittämällä puuta heinää...

Itse opiskelu kului aina samalla tavalla. Jokaisen kurssin alussa uhkuin positiivista intoja ja lupasin itselleni hoitaa tällä kertaa nopat niin ettei ennen koetta tarvitse panikoida. AS IF! Aina sitä löytyi parempaa tekemistä kuin opiskelu, ja sitten huomattiin että koe on parin päivän päästä. No ensin käyn alueen nopeasti läpi ja kirjoitan pääasiat paperille ylös. Sen jälkeen keskityn vaan pääasioihin ja opettelen ne niin hyvin kuin mahdollista. Yleensä menen ajoissa nukkumaan ja herään aamulla ja luen paperilta noi pääsiat vielä läpi, jos en osaa jotain niin tarkasta kirjasta. Koe paikalle menen yleensä ajoissa ja pänttään siihen asti kunnes opettaja sanoo että "nyt perkele se kirja pois".
 
Dippi sanoi:
. Se toki kiinnostaisi, oletko jo enemmänkin kokenut pääainettasi vastaavaa työelämää, vai oletko liikkeellä ihan opiskelijan näkökulmasta?

Olen pääainettani vastaavissa töissä, pääaineen kurssit tuli tosin käytyä paremmalla asenteella.
 
Lukiota käydessäni olen huomannut että itse opin parhaiten kuuntelemalla..lukeminen mulle on yks paskan hailee..se mikä tulee päähän osaa sieltä yllättävän lahjakkaasti poiskin.Tässä sitten otettiin tavaksi koeviikolla kavereiden kanssa keillä on samoja kursseja että ihan keskustellaan kirja kourassa kokeen aiheesta.toinen vahvistaa toisen heikkoa tietämystä tietyllä osa-alueella ja toisin päin.varmasti jää päähän.mulla ainaki. :rolleyes: Mutta lukemisen intoa kaikille! :thumbs:
 
Kuten moni muukin jo vastanneista, itse olen kokenut hyväksi mindmapping-tekniikan, eli piirtelen miellekarttoja opiskellessani koealuetta läpi. Lisäksi mikäli suinkin mahdollista, kannattaa kokeisiin valmistautuminen jakaa pieniin välitavoitteisiin. Kuulostaa hienolta, mutta tarkoittaa käytännössä, että luen viikoittain aina ennen luentoja/workshopeja sille viikolle tarkoitetun materiaalin läpi ja mieluiten vielä hieman pitemmälle. Tämä ei kyllä onnistu, mikäli sisäinen motivaatio opiskeluun ei ole kunnossa.

Muutenkin asiaa helpottaa, mikäli pystyy samaistamaan opittavat asiat käytännön asioihin. Aina kannattaa antaa mielikuvituksen lentää ja pohtia, mitä kyseinen asia tarkoittaa käytännössä. Esimerkiksi liikkeenjohdon teorioita opiskellessa asiat voi hyvin usein yksinkertaistaa mielessään johonkin olemassaolevaan systeemiin.

Jos mahdollista, kannattaa kokeilla lukea yhdessä (innokkaiden) opiskelutovereiden kanssa. Asioita voi pohtia yhdessä ja monesti hommaan tulee paneuduttuakin enemmän, kun menee lukemaan esimerkiksi kirjastoon, eikä jää kotiin, missä monet arkiset pikkuasiat vievät keskittymistä muualle. Kavereiden kanssa voi jakaa laajan materiaalin pienempiin osiin. Jokainen valmistaa tietystä alueesta lyhyen tiivistelmän ja esittelee sen toisille sekä jakaa monisteina kotona kerrattavaksi.

Hyvä keskittyminen on ensiluokkaisen tärkeää, joten esimerkiksi musiikin kuuntelu kannattaa jättää pois, vaikka se hyvältä idealta tuntuisikin. Se häiritsee aina keskittymistä. Positiivinen tsemppaus on tärkeää. Koita saada itsesi jollain keinolla hyvälle tuulelle ennen lukemisen aloittamista, niin opiskelu onnistuu paremmin. Stressiä saa helpotettua pitämällä säännöllisen väliajoin taukoja ja pyrkimällä "ulkoistamaan" itsensä vittumaisesta tilanteesta, missä aika käy vähiin ja tietoa tuntuu olevan päässä ihan liian vähän.

Realistististen tavoitteiden asettaminen auttaa myös helpottamaan liiallista stressiä, mikä vaikuttaa oppimiseen usein aika negatiivisesti. Ihan hällä väliä asenteellakaan ei liikkeelle kannata lähteä, vaan pyrkii omaksumaan sen tiedon, mikä omaksuttavissa on ja sillä siisti. Jos tentistä ei tule kiitettävää, se ei kaada maailmaa. Tärkeintä on, että se meni läpi ja seuraavaan panostetaan sitten enemmän. Onneksi nykyään vanhanaikaisia kirjatenttejä suositaan vähemmän ja kokeet ovat usein kotona tehtäviä laajempia caseja lähdekirjallisuuksineen, kuten tilanne oikeassa elämässäkin usein on.

Yllä siis joitain vinkkejä, mitä voi koettaa soveltaa aineisiin, missä luettavaa on paljon. Aiempien opiskelujeni aikana keräsin kahdessa talvessa 140 opintoviikkoa, joten toki myös lukeminen "paniikkitilanteissa", tärppeihin tarrautuminen ja valvotut yöt ovat minullekin tuttuja. Niillä kannattaa pelata tiukan paikan tullen, mutta valitettavasti minullekin jäi aika vähän omaksuttua tietoa päähän tuosta kahden talven rutistuksesta. Ei niin hyvä pitemmälle ajateltuna.

Tsemppiä kaikille talven opintoihin!
 
kilkkinen sanoi:
Olen pääainettani vastaavissa töissä, pääaineen kurssit tuli tosin käytyä paremmalla asenteella.
Mulla on vähän sama juttu. Pääaineessa kiinnostavia asioita voi lukea vaikka ei kuuluisi edes tenttialueeseen, mutta esim taloussosiologia ei kauheasti nappaa. Siihen vanhalla tyylillä luin pari päivää ennen tenttiä vaimon vanhat leunto monisteet pelkästään ja sain erinomaisen. Noh, tätä legendaa himmentää se, että tiesin tentin koulun helpoimmaksi jos tietää vaan mitkä asiat se tyhmä blondi kysyy joka vuosi.
 
Ite teen näin:

1. Luen koealueen läpi yhden kerran, en opettele mitään ulkoa, siis luen pelkästään.

2. Luen muistiinpanot/tiivistelmät/tehtävät kerran läpi.

3. Luen koealueen läpi, opettelen ulkoa kaikki pääkohdat ja mitä itse ajattelen tärkeinä koekysymyksinä

4. Luen muistiinpanot vielä kerran harppoen helppoja asioita

5. Zekkaan että varmasti osaan täppini ulkoa.


Yleensä tähän opetteluun menee yksi päivä. Mulla on hyvä muisti, mutta lyhyt, ja tässä siitä on apua. En välttämättä muista mitään noista mun tärpeistä muutamien viikkojen päästä, mutta tää on paras tapa itselle lukea tenttiin. Itse tentissä kirjoitan kaikki tärppini suttupaperille, että niitä sitten ei tartte ruveta paniikissa muistelemaan. Tää mun lukutyyli sopii mulle, ja ihan mukavasti koulu menee :)
 
Tässäpä mun pari metodia:

a) Käydään kurssin kaikilla luennoilla/harkoissa, väännetään kaikki mahdolliset harjoitustyöt ja tehtävät vimosen päälle. Paria iltaa ennen tenttiä aloitetaan muistiinpanojen/tehtävien kertaaminen, mikä ei oo enää kova homma, koska asia on tullut sisäistettyä melko hyvin pitkällä aikavälillä. Lisäksi hankitaan käsiin vanhoja tenttejä, joitten tehtäviä tekemällä vielä varmistellaan tenttimenestys. Metodi a toimii kun on aikaa ja mielenkiintoa (tai vaihtoehtoisesti yksinkertaisesti pakko läpäistä joku kurssi) ja sen avulla saadaan vielä hyviä numeroitakin.

b) Tenttiä edeltävänä päivänä lorvitaan mahdollisimman pitkään, selataan Pakkista, siivotaan kämppä, viedään kesävaatteet talviteloille, askarrellaan joulukoristeita ja tehdään kaikkea muuta oleellista paitsi luetaan tenttiin. :rolleyes: Sitten joskus illalla havahdutaan itsepetokseen ja aloitetaan kurssimateriaalin läpikahlaaminen. Sittenkin vielä käydään välillä chattailemassa ircissä #pakkotoisto.com:lla. Jatketaan tenttiin lukemista aamuvarhaiseen, hyvässä lykyssä nukutaan pari tuntia ja jatketaan lukemista vielä toiset pari ennen tenttiä. Käydään tentissä "ulostamassa lähimuisti paperille", minkä jälkeen unohdetaan viimeiset 12h elämästä ja ko. aiheesta. Tää tekniikka toimii, kun aihe ei vois vähempää kiinnostaa, eikä haluta panostaa kurssiin yhtään ylimääräistä aikaa. Tällä systeemillä yleensä pääsee tentistä just ja just läpi.

Mun opiskelut on vähän turhankin paljon painottunut tuohon metodi b:hen. Ja toisin kun jollain aiemmalla tässä ketjussa, myös mun pääaineeseen mahtuu noita "pakkopullakursseja". Yleensä ottaen jostain syystä luen miltei poikkeuksetta tentteihin öisin. Silloin pystyn paljon paremmin omaksuun asioita, kun kaikki muu ympäristö nukkuu ja on hiljaista ja pimeää. Toisaalta tyhmää, mutta onpa tuo myös toiminut melko hyvin, eikä näin opiskelujen loppuvaiheessa viitsisi alkaa taktiikkaa muuttaankaan.

Yksi oikeasti hyvä keino on kirjoitella vaikka tietokoneella lukemisen yhteydessä opeteltavan aiheen pääkohtia ja ideoita ranskalaisilla viivoilla ylös. Näitä tenttimuistiinpanoja on sitten hyvä kertailla siinä loppuvaiheessa ja samalla on tullut vähän itekin muokattua asiaa muistissa. Kyllähän tää on aika lailla samanlainen tapa kuin jo aiemmin mainitut mindmapit ym., mutta etenkin tuo tietokoneen käyttö tuo lisänsä, siten kun kirjoittaminen on paljon käsin kirjoittamista nopeampaa.
 
Dippi sanoi:
Vanhojen tenttien opiskelu sekä niiden vastausten omatoiminen läpilasku on hyvää harjoitusta, koska tenteissä käsitellään väistämättä kurssin keskeisiä asioita. Vastausten ulkoaopiskelu ei sitävastoin ole hyvää opiskelua.

Ainakin luonnontieteellisellä ja teknisellä alalla yliopisto/korkeakoulututkintoa tavoittelevien opiskelijoiden pitäisi tajuta, että se FM- tai DI-tutkinnon tarkoitus on kertoa työnantajalle ensisijaisesti se, että "tämä henkilö osaa jatkossa oppia asioita itsenäisestikin ilman firman panostusta/kurssitusta".

Sinänsä aika huolestuttavaa lukea tästä threadistä, että kurssien läpäisy rimaa hipoen ja keinoja kaihtamatta näyttää olevan jotenkin hyväksyttävä tavoite. Kirjaavatko nämä samat henkilöt salillakin sarjoja ja painoja vähän ylöspäin pyöristäen: "no joo, meni ne pari toistoa - melkein"?
Ainakin TKK:lla perustutkinnot ovat "laaja-alaisia", eli ennen syventäviä opintoja piti tietotekniikan opiskelijana käydä lukemassa joka labralla laajalle massalle järjestetty kurssi. Lähes poikkeuksetta kurssit olivat sekä erinomaisen huonosti järjestettyjä, luennot mahdottomia katsoa läpi hereillä ja tentit tolkuttoman vaikeita päästä läpi ns. konventionaalisilla metodeilla. Tenttiin saattoi olla 1000-sivuinen kirjamöhkäle luettavana täysin ennalta tuntemattomalta alalta ja tentin kuudesta kysymyksestä hyvinkin pari oli sellaisia nippelitietotehtäviä, joihin vastaus löytyi jostain alaviitteestä tai kuvatekstistä piilosta.

Lisäksi kurssinpitäjät kierrättivät näitä tenttikysymyksiä noin 15 kysymyksen setistä, joskus jopa tenttipaperi oli täysin sama kuin edellisellä kerralla, vain päivämäärä oli käsin korjattu kopioihin.

Jos vaihtoehtona oli
a) yrittää suorittaa kurssi kuukauden täyspäiväisellä urakalla ykkösellä läpi tai b) koittaa päivän duunilla haalia kasaan tarpeeksi iso määrä vanhoja tenttejä, etsiä suurennoslasin kanssa vastaukset tenttimateriaalista ja opetella ne ulkoa ja saada vitonen arvosanaksi,

niin ainakin allekirjoittanut valitsi vaihtoehdon b). Jos ei kurssinpitäjää kiinnosta opettaa asiaa kunnolla niin ei mielestäni voi vaatia, että opiskelijaa kiinnostaa sitä myöskään oppia.

Toinen älyttömyys korkeakoulussa olivat ns. tenttikaudet. Kaikki kurssit päättyivät perusopintojenkin aikana samaan aikaan ja sitten saattoi olla 7 tenttiä kahdessa viikossa. Hyvin nopeasti tajusin, että tenttejä kannatti ottaa parin viikon välein ja keskittyä yhteen aineeseen kerrallaan ilman stressiä.

Jahka opinnoissa eteni syventävään vaiheeseen, mitään tekniikkaa ei sitten oikeastaan tarvittu kun aihe oli kiinnostava ja kurssit erinomaisesti toteutettuja. Hankalammissa aiheissa käytin myös tuota muistiinpanotekniikkaa, eli kirjoitin kurssikirjoista maksimissaan konseptipaperin mittaisen "management summaryn", joka toimi päässäni sisällysluettelona kaikelle opitulle asialle. Kunnollinen jäsentäminen myös auttaa vastaamaan nopeammin ja johdonmukaisemmin tenttikysymyksiin.
 
Motivaatio ja keskittymiskyky ovat uskomattoman tärkeitä.

Itse koin valaistumisen vasta korkeakoulussa opiskelun suhteen, sitä ennen en ollut kovinkaan tunnollinen opiskelija. Ala-asteella tuli mm. 7:n papereita koko ajan, joten en ole mikään luonnonlahjakkuus.

Itselleni toimi (ja toimii vieläkin, mutta ei vanhempa jaksa/tarvitse enää repiä niin paljon) tällainen:
1. Meditaatiomainen itsepsyykkaus päälle: Vakuuta itsesi että "Tämä on maailman tärkein asia, jonka opin täydellisesti". Usko siihen vaikka et oikeasti ensin uskokkaaan että voit uskoa siihen. "Fake it until you make it", on erittäin tärkeää motto elämässä.
2. Herpaamaton 100% huomio lukemiseen. Tiedosta koko ajan mitä luet, eli luet ymmärryksellä asian läpi. Ei saa kahlata vain sanoja läpi mekaanisesti, ymmärrä koko ajan mitä luet. Tämä on erittäin tärkeää.
3. Vahdi itseäsi, että 1. ja 2. ovat koko ajan päällä. Jos eivät ole, niin pakota ne päälle.

Minulla toimi tajuttoman hyvin tuo, ja yleensä luin tenttikirjat vain kerran läpi, mutta silti meni hyvin. Toimii muuten yleensäkin elämässä.

Tsemmpiä vain. :whip:
 
Mikähän mulla voisi olla paras "tekniikka", kun tilanne on seuraava: Ensi kevään yhteishaussa laitetaan kaikki peliin Lapin Yliopiston yhteiskuntatieteisiin, kuntoutukseen. Aihe kiinnostaa ja kyseessä on allekirjoittaneen saumojen sauma. Pääsykoekirjana viime vuonna 90 sivua eräästä kirjasta, ja sama tilanne myös tulevana vuonna. Mikähän mahtaisi olla järkevin tapa jaksottaa tuota lukemista, kun ajattelin,että vuoden alusta tuhon toimeen tarttuisi täyspäiväisesti? Aikaa tuonne keskikesään kuitenkin vielä hetki jos toinenkin on...
 
Fabien sanoi:
Mikähän mulla voisi olla paras "tekniikka", kun tilanne on seuraava: Ensi kevään yhteishaussa laitetaan kaikki peliin Lapin Yliopiston yhteiskuntatieteisiin, kuntoutukseen. Aihe kiinnostaa ja kyseessä on allekirjoittaneen saumojen sauma. Pääsykoekirjana viime vuonna 90 sivua eräästä kirjasta, ja sama tilanne myös tulevana vuonna. Mikähän mahtaisi olla järkevin tapa jaksottaa tuota lukemista, kun ajattelin,että vuoden alusta tuhon toimeen tarttuisi täyspäiväisesti? Aikaa tuonne keskikesään kuitenkin vielä hetki jos toinenkin on...
Jos luku-urakkasi on pelkästään 90 sivua, niin opettele asian pääkohdat ulkoa. Itse lukisin alueen ensin kokonaisuudessaan läpi saadakseni kokonaiskäsityksen asiasta. Tämän jälkeen pidemmällä aikavälillä kirja jaksoissa läpi ja samalla laatisin runkoa tärkeimmistä asioista. Lopuksi selailisin aluetta pääsykokeisiin asti, keräillen lihaa luun ympärille. Lopulta koko alue olisi hyvin muistissa ja pääsykoe pelkkä läpi huuto juttu.
 
Fabien sanoi:
Mikähän mulla voisi olla paras "tekniikka", kun tilanne on seuraava: Ensi kevään yhteishaussa laitetaan kaikki peliin Lapin Yliopiston yhteiskuntatieteisiin, kuntoutukseen. Aihe kiinnostaa ja kyseessä on allekirjoittaneen saumojen sauma. Pääsykoekirjana viime vuonna 90 sivua eräästä kirjasta, ja sama tilanne myös tulevana vuonna. Mikähän mahtaisi olla järkevin tapa jaksottaa tuota lukemista, kun ajattelin,että vuoden alusta tuhon toimeen tarttuisi täyspäiväisesti? Aikaa tuonne keskikesään kuitenkin vielä hetki jos toinenkin on...

Ei ole paha määrä 90s. Mutta älä kuitenkaan väheksy tota sivumäärää, etuna sulla on, että ton sivumäärän/ainakin pää-asiat pystyy käytännössä muistaan ulkoa "totuuden hetkellä". Lue kerran läpi sillai että noteeraat pääkohdat. Sitten luet tokan kerran läpi ja alleviivaat todella tärkeät kohdat. Kolmannella kerralla teet joka kappaleesta mind mapin. Neljännen kerran jälkeen teet koko kirjasta sellaselle fläppitaulun sivulle mind mapin :D , ite tein tollasen toisesta pääsykoekirjasta kun luin pääsykokeeseen (toisesta en ehtinyt, kun olin laiska :nolo: , mutta pääsinpähän sisälle :) ). Auttaa muuten hahmottamaan ihan eri tavalla asioita. Yhteensä ois hyvä jos saisit ton 7-8 kertaa luettua läpi, aikaa sulla on riittävästi jos vuoden vaihteesta alat lukeen. Ja aina kun luet, niin luet ajatuksella. Tsemppiä :thumbs:
 
Mitenkäs luette kieliä? Mulla on äärimmäisen tärkeä ruotsin tentti tulossa parin viikon päästä, koealueena koko oppimäärä. Opettajan mukaan tosin kannattaa kuulemma keskittyä kolmeen viimeiseen kirjaan, joista ilmeisesti tulee lähes kaikki asiatkin.

Onko kellään mitään hyviä ehdotuksia miten tuon päästä kunnialla läpi? Ruotsi ei koskaan oo ollu mikään vahva aine mulla, ja tuonkin tentin joudun tekemään vaan sen takia että muuten en saa päättötodistusta lukiosta :wall:
 

Suositut

Back
Ylös Bottom