Opiskelutekniikoista ?

Ikä
42
Talvi tulee ja tentit lähestyy. Täälläkin on paljon opiskelijoita, ja paljon erilaisia tyylejä opiskella. Tähän threadiin vois kerätä jotain hyväksi havaittuja tekniikoita tehokkaampaan oppimiseen.

Miten motivoitte itseänne lukemaan esim. ”elektro-volyymisen vertaiskehityksen eli EVVK” tenttiin? Onko musiikista mitään hyötyä muistamisen kannalta ja kannattaako tenttiä edeltävänä iltana lukea alkoholin voimalla? Onko opikelu ylipäätään täysin turhaa hommaa.. :jahas: ?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
itse en saa opiskeltua mitään muuta kuin sitä mihin oikeasti on mielenkiintoa.. niin ja huomenna joutuu kelalle keskustelemaan tuista sitten taas. =D

PETE66 sanoi:
Talvi tulee ja tentit lähestyy. Täälläkin on paljon opiskelijoita, ja paljon erilaisia tyylejä opiskella. Tähän threadiin vois kerätä jotain hyväksi havaittuja tekniikoita tehokkaampaan oppimiseen.

Miten motivoitte itseänne lukemaan esim. ”elektro-volyymisen vertaiskehityksen eli EVVK” tenttiin? Onko musiikista mitään hyötyä muistamisen kannalta ja kannattaako tenttiä edeltävänä iltana lukea alkoholin voimalla? Onko opikelu ylipäätään täysin turhaa hommaa.. :jahas: ?

Nojoo, kyllähän se taitaa olla niin, että yleinen kiinostus on paras motivaattori lukemaan. Olenpas mä taas viksu.

No sen muistan ainakin omista opiskeluajoista, että kannattaa tehdä koealueesta sellainen pieni lunttilappu (A4) ja se täyteen asioita. Meillä oli jopa joskus luvallista käyttää ko lappua joissain tenteissä. Siihen kun ottaa koealueen eri osa-alueiden pääkohdat niin aika hyvin on jo koe alue luettu. se kun on viel hyvissä ajoin valmis, niin siitä voi kytätä jos joku ei muistukkaan mieleen joskus. Kerran tosiaan rupesin ryypiskellessäkin pohtimaan intekrointia..

Yks hyvä keino on kanssa se, että tekee ne läksyt. Se vähentää sitä viimehetken paniikkia joka yleensä edeltää huonosti mennyttä koetta.

Ja varmaan niitä muitakin on, mutta noil eväil mä itteni luin.

Itse imuttelin tässä taannoista tenttiä varten parikymmentä jaksoa erästä lemppari TV-sarjaa netistä. Tällä sitten aina palkitsin itseäni; vaikka 45minuutin opiskelun jälkeen 1 jakso sarjaa... Hyvin jakso, kun joi tarpeeksi kahvia ja kävi 3x/vk salilla.

Edit: Ja tuo Heavy-rockin lunttilappu on myös mulla käytössä

Mitä sitä turhaan tekniikoita harjoittelemaan. Etsit vaan vanhat tentit käsiin ja sitten opettelet faq:it niistä. Hyvin on toiminut tähän asti. :D

Kannattaa jakaa opiskeltava alue useammalle paivalle niin ei ole niin suuria paineita aloittaa opiskelemaan. Jos olet suunnitellut massiivisen lukuoperaation parille paivalle niin pelkka ajatus masentaa niin paljon ettei viitsi aloittaa/tehda hommaa kunnolla. Muutama tunti tehokasta opiskelua paivassa on paljon tehokkaampaa kuin 15h, mista ei muista mitaan. Valilla kannattaa pitaa parin tunnin taukoja ja syoda kunnolla, katsoa vaikka tv:ta tai tehda jotain muuta mukavaa.

Toinen vaihtoehto mita kaytan itse valilla on ns. "tuli perseen alla taktiikka". Eli jatetaan kaikki viimeiseen paivaan/yohon. Sitten paahdetaan alue lapi 20tunnin aikana ja nukutaan minimaalinen youni. Aamulla mennaan oksentamaan kaikki ajatukset lahimuistista tenttipaperille, ja sitten kotiin nukkumaan. Toi viimehetken pelko motivoi todella hyvin, ja itse saan talla taktiikalla parhaimmat arvosanat.

Itsellä toimivat seuraavat konstit:

1. Kertaa vielä kerran
2. Kirjoita muistettava asia paperille
3. Piirrä siitä kuva tai visualisoi jos mahdollista
4. Pidä tauko jos alkaa hermot mennä
5. Osaat asian, kun sen muistamisessa ei tarvitse pinnistellä

Mulla on sellainen kyky, että mä pystyn lukemaan helposti pari sataa sivua tenttikirjasta ilman, että siitä jää mieleen yhtään mitään. :wall:
Nykyään olenkin ottanut tavaksi kirjoitella lukiessa aina tekstin pääkohdat vihkoon ylös, jotta oikeasti joutuisin vähän miettimään ja keskittymään siihen lukemaani. Eli hieman tuon lunttilapun tapainen systeemi mullakin käytössä, mutta mulla tulee yleensä sellainen pikkuvihko kokonaan täyteen, kun luen pari kirjaa läpi. Tuon jälkeen monesti riittääkin, että opettelen ne vihkoon kirjoittamani asiat kunnolla niin pääasiat tenttialueesta on ainakin hallussa. :piis: :arvi:

Pecman sanoi:
Mulla on sellainen kyky, että mä pystyn lukemaan helposti pari sataa sivua tenttikirjasta ilman, että siitä jää mieleen yhtään mitään. :wall:
Nykyään olenkin ottanut tavaksi kirjoitella lukiessa aina tekstin pääkohdat vihkoon ylös, jotta oikeasti joutuisin vähän miettimään ja keskittymään siihen lukemaani. Eli hieman tuon lunttilapun tapainen systeemi mullakin käytössä, mutta mulla tulee yleensä sellainen pikkuvihko kokonaan täyteen, kun luen pari kirjaa läpi. Tuon jälkeen monesti riittääkin, että opettelen ne vihkoon kirjoittamani asiat kunnolla niin pääasiat tenttialueesta on ainakin hallussa. :piis: :arvi:

Tuo on muuten hyvä taktiikka, mutta se viiminen päivä on pirun raskas jos on kaikki sillon, tosin sitä pystyy yllättävän helposti lukeen sen viimisen päivän/yön, eipähän tarvi lukea muullon.

Minulla on toiminut parhaiten tällainen systeemi:

1.Tehdään kurssiin kuuluvat harjoitukset ajatuksella läpi
2.Ensimmäinen laiska koealueen materiaalin läpikäynti pari viikkoa ennen tenttiä
3.Viikoksi syrjään
4.Noin viikkoa ennen tenttiä koko materiaali läpi muistiinpanoja tehden
5.Viimeiset 2 päivää ennen tenttiä pelkästään muistiinpanot

Tällä systeemillä saa riittävän pitkältä ajalta muistijälkiä aivoihin niin ettei tarvitse paniikissa pinnistellä kellon ympäri tenttiä edeltävänä päivänä. Itse asiassa tuo kohta viisi on jo sangen nautinnollista kun muistaa koko homman omista muistiinpanoista. Huomatkaa myös se että tenttimateriaali käydään "kokonaan & tosissaan" läpi vain yhden kerran.

Keep it simple it works! ;)

EDIT: Parasta tenttikunnon hiomista on tietysti se että käydään kurssin aikana olleita harjoitustehtäviä läpi. En usko siihen että kannattaa päntätä ulkoa jotain edellisvuosien tenttikysymyksiä. Oppiminen ei ole samaa kuin ulkoaoppiminen.

Tässä mun taktiikka. Kaikki semmoset kurssit joissa ei harjotustöitä tai läsnäoloa vaativia harjoituksi, eli 90% kursseista. Hommaan materiaalit koulun kirjastosta ja luen viikon kämpillä ja työnnyn tenttiin, otan nopat ja puhaltelen pilliin.

Tässä muutama mun tapa

-Viime hetken paniikki :hyper: :hyper:

-Lainaa kirja jossa alleviivaukset valmiina

-Hanki jostain tiivistelmä

Tällä on tullu ihan hyviä arvosanoja. Mutta stressi on välillä aika kova ja vaatii mielen lujuutta ettei luovuta ja löue ajoissa.

Olakinte sanoi:
Tässä mun taktiikka. Kaikki semmoset kurssit joissa ei harjotustöitä tai läsnäoloa vaativia harjoituksi, eli 90% kursseista. Hommaan materiaalit koulun kirjastosta ja luen viikon kämpillä ja työnnyn tenttiin, otan nopat ja puhaltelen pilliin.

Kuulostaa tutulta, tosin viikon voi useassa kurssissa korvata kahdella päivällä.

Johonkin vanhaan threadiin kirjoittelinkin saman vinkin, eli jos tarkoituksena on vain hankkia tylsästä kurssista arvosana, ei useasti kannata materiaaleja kokonaan juurikaan lueskella. Ainakin TTY:llä tampereella lähes kaikista kursseista löytyy paljon vanhoja tenttejä.
Puolet luennoitsijoista kierrättää vanhoja tenttikysymyksiä. Vanhat tentit haltuun siis. Vaikka samat kysymykset eivät kiertäisikään niin monesti vanhoista tenteistä voi päätellä luennoitsijan mieliaihealueita tai tapaa kysyä vaikkapa kuvista tai taulukoista. Pienellä vaivalla voi kaventaa luettavan osan puoleen.

Mulla on toiminut sellanen, että luen junassa tai bussissa (tai what ever tilanteissa joissa ei ole mitään fiksua tekemistä) aina tenttikirjaa läpi. En edes yritä pinnistellä lukevani asioita sana sanalta ja ymmärtäväni kaikkea, alleviivailen sillon tällöin tärkeitä juttuja. Ton yritän siis tehdä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa lukukauden alkua (olettaen, että tentti on lukukauden lopussa). Sitten kun kirjan on kertaalleen saanut lukastua läpi, sen voi lykätä sivuun kuukaudeksi pariksi, ja pari viikkoa ennen tenttiä ottaa sen taas esille ja tällä kerralla lukee kunnolla läpi. Toi on enemmän kuin riittänyt mulle, oon saanut vielä tosi hyviä arvosanojakin. Tietty luen loppuvaiheessa vielä mahdolliset luentomuistiinpanot, jos sellaisiakin on. Kirjasta en muistiinpanoja kuitenkaan tee. Jokainen on kuitenkin yksilö, ja muistaa asioita eritavoin.

Pecman sanoi:
Mulla on ollut samoja ongelmia tasaisin väliajoin. Muistamiseen auttaa paljon se, että rentouttaa mielen ennen lukusessiota, jolloin tarkoituksena olisi keskittyä ainoastaan opittavaan asiaan. Omat alleviivaukset ja muistiinpanot opiskeltavasta asiasta auttavat kertaamaan asian tehokkaammin.

Lukee töissä niin tulee sellainen motivaatiopotku persuksille et "tästähän mulle maksetaankin" :D

Ei tietenkään kaikissa duuneissa onnistu joten rekkamiehet älkää koittako :D

kilkkinen sanoi:
Johonkin vanhaan threadiin kirjoittelinkin saman vinkin, eli jos tarkoituksena on vain hankkia tylsästä kurssista arvosana, ei useasti kannata materiaaleja kokonaan juurikaan lueskella. Ainakin TTY:llä tampereella lähes kaikista kursseista löytyy paljon vanhoja tenttejä. Puolet luennoitsijoista kierrättää vanhoja tenttikysymyksiä.
TTY:llä toimivana luennoitsijana on kyllä melkein pakko kommentoida tätä thrediä.

Vanhojen tenttien opiskelu sekä niiden vastausten omatoiminen läpilasku on hyvää harjoitusta, koska tenteissä käsitellään väistämättä kurssin keskeisiä asioita. Vastausten ulkoaopiskelu ei sitävastoin ole hyvää opiskelua. Siksi ainakin itse kierrätän samannäköisiä mutta hieman muokattuja laskutehtäviä sekä pienimuotoisia essee-tehtäviä. Tällöin on helppo havaita, kuka on tajunnut periaatteen (josta ne pisteet tulevat) ja kuka on vain opetellut laskun mekaanisesti ulkoa.

Ainakin luonnontieteellisellä ja teknisellä alalla yliopisto/korkeakoulututkintoa tavoittelevien opiskelijoiden pitäisi tajuta, että se FM- tai DI-tutkinnon tarkoitus on kertoa työnantajalle ensisijaisesti se, että "tämä henkilö osaa jatkossa oppia asioita itsenäisestikin ilman firman panostusta/kurssitusta".

Sinänsä aika huolestuttavaa lukea tästä threadistä, että kurssien läpäisy rimaa hipoen ja keinoja kaihtamatta näyttää olevan jotenkin hyväksyttävä tavoite. Kirjaavatko nämä samat henkilöt salillakin sarjoja ja painoja vähän ylöspäin pyöristäen: "no joo, meni ne pari toistoa - melkein"?

Onneksi tuli hyviäkin ohjeita Heavy-rock:ilta (A4 lunttilappujen, eli käytännössä käsitekarttojen, laatiminen) sekä Edelbrockilta, Dragonilta ja protskulta. Viimetingassa pakkopänttääminen auttaa yhtä paljon todelliseen oppimiseen kuin tisseihin auttaa helvetillinen penkkisarja kerran parissa kuukaudessa...

Vanha setä on puhunut. ;)

Viimesellä viikolla, joskus viimesenä iltana tulee luettua tenttialue, tai ainakin tärkeimmät asiat jotenkin läpi. Tämä ei toimi, jos alue on todella laaja, silloin pitää varata aikaa enemmän. En ikinä lue koe/tenttialuetta useammin kuin kerran läpi. Yksi kerta on tähän mennessä riittänyt hyviin arvosanoihin.

lej: tuossa oot oikeassa että kannattaa lainata kirjastosta se kirja jonka joku on jo jaksanut lukea ja vieläpä alleviivannut ne kohdat mitkä lukea kannattaakin.... helpottaa pirusti.

Suositut

Back
Ylös Bottom