Opiskelut ja työ?

Tästäkin on varmaan ollut jo miljoona aihetta, mutten searchilla mitään kovin tuoretta löytänyt. Eli kysyn, kuinka moni pakkislaisista on tehnyt jonkinlaista sivuhommia opiskelujensa ohessa ja missä olette niitä tehneet, oliko raskasta/hankalaa tehdä molempia samaan aikaan ja minkälaiset kokemukset jäi? Itsellä kun on edessä muutto Turkuun opiskelemaan niin ajattelin josko jonkinlaista poke tai vartijanhommaa ottaisi sivutyökseen että saisi tuota vähän ylimääräistä, ei se opintotuki kuitenkaan niin iso ole kun kotipaikkakunnalla on hommia tottunut tekemään ja saamaan palkkaa niistä :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Riippuu pitkälti siitä mitä opiskelet. Itse olen toisinaan pelkästään opiskellut ja toisinaan tehnyt töitä erilaisissa hanttihommissa opintojen ohessa, enkä ole huomannut kevyen työnteon määrän (max 16 tuntia viikossa) haittaavan opiskeluja juuri mitenkään. Pelkkä opiskelemiseen keskittyminen on oikeastaan aika kevyttä ja vapaa-aikaa jää paljon, joten ansiotyö siinä ohessa pakottaa tinkimään siitä vapaa-ajasta.

Vartijana olin yhden kevään, pari pitkää ilta-yövuoroa viikossa ja se rassasi luennoilla käymistä. Älä kuvittelekkaan jaksavasi pitemmällä aikavälillä yötöitä ja aamuluentoja. Paras työnteon ajankohta opiskelujen ohessa on arki-illat ja viikonloput.

Juuh, no järjestelykysymyshän se on miten saa aikansa riittämään + tietysti itsekuria vaaditaan. Allekirjoittanut hieroi vielä toissa vuonna kahdessa opiskelupaikassa yhtäaikaisesti (tosin toisessa tein ainoastaan dippatyötä) ja sen lisäksi tein ansiotöitä about 100-120h/kk IT-alan lafkassa. Olihan tuossa sitten vielä muut aktiviteetit esim. tyttöystävä, frendit ja urheiluharrastukset, joten aikatauluttamista tilanne vaati. Välillä tuntui raskaalta, mutta kyllä mies sen kestää jos niin haluaa ;) Jep, mutta kyllä duunin ja koulun pystyy sovittamaan hyvin yhteen, kun vain käyttää tervettä järkeä

Järjestelykysymys ja vaati tietysti lähipiirin ymmärrystä ja tukea jos elää parisuhteessa tai on peräti perheellinen. Itse luin kolmessa vuodessa tradenomiksi ja töitä tein siinä ohessa ja koulu+työ vaati noin 50-60 h viikossa. Raskaaksi tuo kävi kun välissä piti perhettäkin nähdä... Anoppikin oli vaimolle kerran ihmetellyt kun jätkä vaan nukkuu kun oltiin viikonloppu kylässä. Harrastuksille piti kyllä sanoa hyvästi vähäksi aikaa.

Yliopistossa siis alkaa opiskelut, tietojenkäsittelylinjalla. Olen kyllä saanut sellaisen kuvan että yo:ssa jää kyllä varsin hyvin tuota vapaa-aikaa ainakin mitä siskon opintoja olen katsellut. Täytyy yrittää jotain kehittää :)

sinappi-keisari

tiny_tinman sanoi:
niin ajattelin josko jonkinlaista poke tai vartijanhommaa ottaisi sivutyökseen että saisi tuota vähän ylimääräistä, ei se opintotuki kuitenkaan niin iso ole kun kotipaikkakunnalla on hommia tottunut tekemään ja saamaan palkkaa niistä :)

Itse tein aikanaan koulun ja myöhemmin päätyön ohella vartijan hommia. (Nyt se vartiointi on päätyö. Voi vittu. ) Kannattaa yrittää selvitellä eri firmojen kohteita mahdollisimman paljon etukäteen, ennen sopimuksen tekoa. Itse tein myymälässä hommia päätyön jälkeen muutaman vuoron viikossa. Vuorot oli muistaakseni 5 tuntia pitkiä, joten sen kahdeksan tunnin normi päivän päälle ihan siedettävä vuoro. Kohteet oli myös suht järkeviä, joten työ ei ollut varsinaisesti kidutusta ( eli Sparin kassalla seisomista ), vaikka spurguja tietenkin välillä joutui hipelöimään.

Toinen hyvä vaihtoehto on yrittää päästä johonkin paikkallisvartiointikohteeseen, jossa ei välttämättä tarvitse tehdä juuri mitään. Eli aikaa jäisi töissä opiskeluun, ja vapaa-aikaa tietenkin jäisi enemmän. En tiedä sitten miten haastatattelussa kannattaa muotoilla halunsa päästä mahdollisimman helppoon kohteeseen...

Itselläni kävi niin hieno tuuri töiden suhteen, että pääsin hommin erääseen tehtaaseen jossa oli mahdollista sopia työt käytännössä täysin vapaasti. Tein siten, että menin kuudelta aamulla tehtaalle töihin, ja sitten joskus ysi-kymppi tms kun luennot alkoi, menin koululle. Koska luentoja oli vähän miten sattuu, joskus pystyi tekemään ihan kahdeksan tunnin päiviä. Kaikenkaikkiaan tienasin tosin kivasti eikä käynyt edes kovin pahasti kunnon päälle.

Tämmöinen että pystyy sopimaan työnsä täysin vapaasti on tietty kohtalaisen harvinaista. Yleisimpiä taitaa olla ilta/viikonlopputyöt.. Koita päästä vaikka jonnekkin ovelle notkumaan!

tiny_tinman sanoi:
Tästäkin on varmaan ollut jo miljoona aihetta, mutten searchilla mitään kovin tuoretta löytänyt. Eli kysyn, kuinka moni pakkislaisista on tehnyt jonkinlaista sivuhommia opiskelujensa ohessa ja missä olette niitä tehneet, oliko raskasta/hankalaa tehdä molempia samaan aikaan ja minkälaiset kokemukset jäi? Itsellä kun on edessä muutto Turkuun opiskelemaan niin ajattelin josko jonkinlaista poke tai vartijanhommaa ottaisi sivutyökseen että saisi tuota vähän ylimääräistä, ei se opintotuki kuitenkaan niin iso ole kun kotipaikkakunnalla on hommia tottunut tekemään ja saamaan palkkaa niistä :)
Omalla kohdalla onnisti ja pääsin juuri opiskelupaikkani sekä aikaisemman työkokemuksen vuoksi töihin erään yhtiön pääkonttoriin ostolaskujen skannaukseen. Työtä olen nyt tehnyt koulun ohella ja kokopäiväisesti kesällä. Saan itse myös päättää omat työaikani, kunhan tietyy määrä tunteja tulee täyteen viikossa.
Jos opiskeluun aikoo panostaa, niin aika raskasta voi työnteko olla samaan aikaan. Mulla ois tarkotus valmistua keväällä merkonomiksi ja ylioppilaaksi, joten saa nähdä miten paljon aion töitä paiskia syssyllä ja keväällä.. :whip:

Replay sanoi:
Järjestelykysymys ja vaati tietysti lähipiirin ymmärrystä ja tukea jos elää parisuhteessa tai on peräti perheellinen. Itse luin kolmessa vuodessa tradenomiksi ja töitä tein siinä ohessa ja koulu+työ vaati noin 50-60 h viikossa. Raskaaksi tuo kävi kun välissä piti perhettäkin nähdä... Anoppikin oli vaimolle kerran ihmetellyt kun jätkä vaan nukkuu kun oltiin viikonloppu kylässä. Harrastuksille piti kyllä sanoa hyvästi vähäksi aikaa.

Sama. Ei voisi vähempää kiinnostaa lähteä kouluun töiden jälkeen mutta jospa sitä saisi opinnot valmiiksi tämän vuoden loppuun mennessä. Lasta, vaimoa sekä koiraa tulee melko vähän nähtyä. En suosittele kenellekään!

Aloitan TAMK:ssa opiskelut parin viikon päästä. Tarkoitus olisi opiskella, siis opiskella. Sitä ei ole vielä tähän päivään asti tullut tehtyä.. Lukio oli sellaista pelleilyä lähinnä.

Jo lukiossa totuin käymään töissä pe-illat ja lauantait. Tätä tuli tehtyä 2 lukuvuotta. Noh, enhän mä osannut armeijan lomillakaan olla, eli ei muuta kun lauantaisin hommiin. ;) Nyt on myös tarkoitus olla töissä samaan tapaan kuin lukioaikoina. Pitäisi ainakin olla samalla työnantajalla hommia, ei ole kyllä vielä 100% varmaa, mutta jos ei ole töitä, niin sitten etsitään jotain muuta. Jotain on joka tapauksessa tehtävä. Ihan vaan siitä syystä, että haluan pitää moottoripyörää tulevina kesinä.. Talvella elämä onkin sitten tiukkaa, mutta se onkin hyvä syy opiskella kunnolla ja paljon.

Suunnittelin tuossa, että jos maanantaista torstai-iltaan opiskelisi ahkerasti. Perjantaina lopettelisi siinä puolen päivän maissa, jollei ole jotain pakollisia oppitunteja iltapäivällä. Lauantaina ehkä baariin. Sunnuntaina voisi sitten aina aloittaa maanantaihin valmistautumalla. Salilla pari kertaa viikossa. Muutamana aamuna viikossa aamuaerobinen. Katsotaan miten onnistuu!

Täällä on yksi idiootti, joka on tehnyt pari vuotta töitä kokopäiväisesti Yliopiston oheella.
Aamut alkaa n.0500 heräämisellä ja töissä ollaan n.0600. Töissä ollaan tuonne 12-16. Minkä jälkeen opistolle/salille miten aikataulut milloinkin menevät... Kyllähän tuo pää ja kroppa välillä huutaa Hoosiannaa, kun päivät venyy 2000 ja sit nuquu, mut elämä on :)
Järkkärin hommia(kin) tuli tehtyä jonkin aikaa, kun opiskeluja aloittelin, joskus, mutta se oli V-mäistä, kun viikot opiskelit ja vkloput olit töissä ja kaverit oli sit ottamassa :kippis1: ja pyytelemässä mukaan :wall:

Suosittelen. Itse vedin keskiasteen oppilaitoksen jälkeen yliopistolle ja käytännössä opiskelin 7 vuotta päätoimisesti. Tänä aikana tein aivan ekaa opiskeluvuotta lukuunottamatta koko ajan duunia. Keskiasteen aikana olin kaikki viikonloput, lomat ja satunnaisesti viikolla baarissa duunissa. Ainakin mun mielestä antoi hyvin vaihtelua opiskelulle ja raha tuli tarpeeseen. Toisaalta tyttöystävää söi mun jatkuva "kines" ja vasta valmistuttuani tajusin kuinka väsynyt oikeasti olin. Miinuksena oli myös keskiasteen koulumaisuus ja duunin sovittaminen opiskeluun.

Yliopistolla sitten taas jäi enemmän aikaa duunille ja tein keikkaa baarissa, arki-illat kuntosalilla duunissa, plus muut satunnaiset duunit. Parhaimmillaan opiskelujen loppuvaiheessa mulla oli neljä eri duunia. Yöllä hotellin respassa, päivällä yliopistolle tutkimusapulaiseksi, vapaa iltoina baarin tiskin taakse ja vielä erään tapahtuman järjestäminen. Välillä väsytti.

Opiskelut suoritin hyvin arvosanoin ja välillä ihmetyttää että miten vitussa joku opiskelee yliopistossa yli viiden vuoden kun itellä meni 3.5 ja duunia painoin koko ajan. Enkä ole edes mitenkään älykäs, tällanen tavis vaan. Miinuksena vois sanoa että olis voinu viettää enemmän opiskelija elämää ja parisuhde oli kovilla. Onneks suhde sentään kesti ja itekkin on viisastunut.

Vitutuksen aiheena duunia painaessa koin nää kermaperseet joille isä ja äiti syytää rahaa ja jotka asuu vanhempien omistamassa osakkeessa. Mitähän nekin tietää duunin teosta?

Tuet ja tulorajat kannattaa laskea hel-ve-tin tarkkaan! Ite olen pulittanut tyhmyyttäni useamman tuhannen euron potteja opintotukikeskukselle ja se syö miestä.

Eli: duuni kannattaa mutta kohtuullisessa määrin. Ja jos jossain vaiheessa pääsee oman alan töihin niin sehän vaan parantaa valmistumisen jälkeistä työnsaanti mahdollisuutta.

Lukioaikana vedin jumppia, lapsille ja aerobocia aikuisille 1-4 iltana viikossa. Tämän lisäks oli miljoona eri harrastusta ja opiskelin myös itsenäisesti kursseja. Viime keväänä amk-opintojen ohessa tein viikonlopputöytä salilla, ja se tuntui sopivalta. Toivottavasti hommat jatkuu nyt syksyllä. Tavallaan se on omaan alaankin liittyvää, kun opiskelen fysioterapiaa ja salilla pääsee välillä tekemään ohjelmiakin:)

tiny_tinman sanoi:
Yliopistossa siis alkaa opiskelut, tietojenkäsittelylinjalla. Olen kyllä saanut sellaisen kuvan että yo:ssa jää kyllä varsin hyvin tuota vapaa-aikaa ainakin mitä siskon opintoja olen katsellut. Täytyy yrittää jotain kehittää :)
Kyllä jää "vapaa-aikaa". Tietojenkäsittely on siitä hyvä tieteenala, että sitä voi opiskella missä tahansa ja yliopistossa ei paljoa läsnäolopakkoja ole. Parin vuoden tehokkaiden opiskelujen jälkeen (tuurista riippuen) voi jopa saada opintoja vastaavaa työtä. Nostan kyllä hattua kaikille, jotka jaksavat opiskella aktiivisesti, käydä töissä ja punttailla tosissaan... itse pystyn ruksimaan noista vain 2 kohtaa kerrallaan. Laiska paska. :)

Jep, nykyisin vaan alkaa olla työ kiventakana tuossa tietojenkäsittelytieteessä.. Helppoahan se on opiskella, etenkin jos omaa yhtään luontaista matemaattista älyä. Matematiikka kuitenkin näyttelee suhteellisen tärkeää osaa tuossa opiskelussa. Ensimmäinen vuosi nyt menee ohjelmoinnin vääntämisessä. Sivuaineena tietysti on hyvä lukaista matematiikasta muutamat opintoviikot. Siihen vielä kauppaa vähän. Jos omaa sitä kuuluisaa lahjakkuutta matematiikkaan, niin ei käy liian rankaksi ainakaan opiskelut.

Onnistuuhan tuo, mutta riippuu vähän. Ite vedän jumppia ja lapsille liikkakoulua, sekä valmennan luistelijoita, eli kaikki illat on lauantaita lukuunottamatta täynnä. Ens kaudella tuun olemaan jopa su-aamut 8-12 duunissa (kiitos lätkänpelaajien, prkl), joten ilmeisesti mulla ei tuu olemaan minkäänlaista elämää. Päivät siis yliopistolla ja salilla, ja illat jäähallilla tai salilla duunissa. Avokkia näkee sit yöllä ja lauantaisin. Mut pysyypähän suhde tuoreena (jos suhde pysyy ylipäätään...).
Että sellasta. Aika hanurista, suoraan sanottuna.

TKK:lla olen ollut toisen opiskeluvuoden jälkeen labrassa duunissa kesäisin kokopäiväisesti ja lukukaudella osa-aikaisesti. Palkka ei vastaa aivan muita duunipaikkoja, mutta suunnilleen sinne 6k euroon on vuositasolla silti päästy minkä saa tienata kun nostaa opintotukea 12 kk. Lisäksi opintoviikkoja kertyy samalla tasaseen tahtiin ja sillä tavalla hyöty duunista menee omaan pussiin. Dippatyötä duunaan nyt samaan putkeen. Kurssejakin saisi assaroida jos ehtisi, tänään taas mailissa kyseltiin syksyn kursseille innokkaita assareita :evil:. Tälläinen järjestely ei varmasti kyllä toimi kaikissa opiskelupaikoissa yhtä hienosti.

Newton sanoi:
TKK:lla olen ollut toisen opiskeluvuoden jälkeen labrassa duunissa kesäisin kokopäiväisesti ja lukukaudella osa-aikaisesti. Palkka ei vastaa aivan muita duunipaikkoja, mutta suunnilleen sinne 6k euroon on vuositasolla silti päästy minkä saa tienata kun nostaa opintotukea 12 kk. Lisäksi opintoviikkoja kertyy samalla tasaseen tahtiin ja sillä tavalla hyöty duunista menee omaan pussiin. Dippatyötä duunaan nyt samaan putkeen. Kurssejakin saisi assaroida jos ehtisi, tänään taas mailissa kyseltiin syksyn kursseille innokkaita assareita :evil:. Tälläinen järjestely ei varmasti kyllä toimi kaikissa opiskelupaikoissa yhtä hienosti.

Mitenkäs toi on mahdollista? Ei mulla ainakaan tuu 12kk...

Niin ja sitten asiaan.
Viime syksynä en ollut missään duunissa opiskelujen ohessa mutta nyt meinaan jatkaa postissa syksyllä sanomalehtien kantajana joka toinen viikko (ma-su). Lähemmäs parisen tuntia menee tuohon aamusta ja jaan sellaista reittiä, missä ajetaan autolla eli ei pitäisi olla ainakaan fyysisesti rankkaa. Siitä sitten suoraan kouluun kahdeksaksi.

Ei pitäisi olla mitään muuta pahaa kuin aikaiset aamuherätykset.

Muuttuuko 1.11 opintotuen kanssa se kuukausittainen tienausraja(nyt 505€ ja kesälomalla 1500€)? Eikös se tuona päivänä ainakin opintotuki suurene 10-20 eurolla?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom