Opiskelijoiden vuokranmaksu...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kas-vain
  • Aloitettu Aloitettu
Eräs tuttavani laittoi viimeviikolla ilmoituksen vuokrattavasta yksiöstä helsingin kantakaupungissa. Lähinnä yliopistojen ilmoitustauluille jne. Yhteydenottoja tuli heti n. 20 kpl kiinostuneilta opiskeljioilta. Ihmetystä aiheutti se, että kaksi naispuolista henkilöä (10% hakijoista) yritti tarjota seksiä maksuna vuokrasta. :rolleyes: Molemmat olivat parikymppisiä ja opiskelivat HY:lla. Otanta ei nyt ole mikää kauhean suuri, mutta onko suomessakin yleistymässä naispuolisten opiskelijoiden maksulliset palvelut opiskelujen rahoittamiseen? Ollaanko valmiita näin extreme keinoihin saadakseen vuokra maksettua ja ruokaa pöytään? Toisaalta maailman vanhin ammattihan se on ja naisille vallan "helppo" tapa saada paljon rahaa vs. työtunnit. Ainakin henkinen terveys siinä varmasti menee.

Onko muille sattunut samanlaisia tarjouksia kohdalle?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kas-vain sanoi:
Eräs tuttavani laittoi viimeviikolla ilmoituksen vuokrattavasta yksiöstä helsingin kantakaupungissa. Lähinnä yliopistojen ilmoitustauluille jne. Yhteydenottoja tuli heti n. 20 kpl kiinostuneilta opiskeljioilta. Ihmetystä aiheutti se, että kaksi naispuolista henkilöä (10% hakijoista) yritti tarjota seksiä maksuna vuokrasta. :rolleyes: Molemmat olivat parikymppisiä ja opiskelivat HY:lla. Otanta ei nyt ole mikää kauhean suuri, mutta onko suomessakin yleistymässä naispuolisten opiskelijoiden maksulliset palvelut opiskelujen rahoittamiseen? Ollaanko valmiita näin extreme keinoihin saadakseen vuokra maksettua ja ruokaa pöytään? Toisaalta maailman vanhin ammattihan se on ja naisille vallan "helppo" tapa saada paljon rahaa vs. työtunnit. Toisaalta henkinen terveys siinä varmasti menee.

Onko muille sattunut samanlaisia tarjouksia kohdalle?

Olikshan ne hyvannakosia :kuola:

-edit- Kertooko tarina, hyväksyikö ystäväsi maksutavan???

PS. Anteeksi :offtopic:

Ei hyväksynyt tarjousta. Olisi kuulema ollut hieman outoa mennä joka perjantai klo 18 soittamaan ovikelloa ja perimään "vuokria"...:D Ja kuulema olivat olleet ihan tavallisia. 8 1/2...

Mä olen kuullut pari samanlaista tarinaa tietyiltä opiskelijatutuilta, kyseessä siis tyttöjä jotka ovat noin lisätienestejä hankkineet.

Toisaalta, ihmekös tuo tässä maassa missä opiskelijaa kohdellaan huonommin kuin rangaistusvankia :rolleyes: (no ehkä ei ihan, mutta alkaa pikkuhiljaa vituttamaan kun joutuu elämään niillä kelan naurettavan pienillä tuilla + lainalla. töihinhän vois tietty aina mennä mutta olishan se kiva valmistuakin joskus). Ja nyt alkoi vituttamaan pelkkä asian kelaaminen niin vitusti että on ainakin aggrea huomiselle treenille. eikun eihän huominen ookkaan treenipäivä, vittu.

ja sori :offtopic: avautuminen

mr. perfect sanoi:
(no ehkä ei ihan, mutta alkaa pikkuhiljaa vituttamaan kun joutuu elämään niillä kelan naurettavan pienillä tuilla + lainalla. töihinhän vois tietty aina mennä mutta olishan se kiva valmistuakin joskus).

Ja ilmaiseksi pitäis kaikki saada?

Vitsi ku ois nainen. Mä maksaisin k-kaupan ruokalaskunkin tolleen. Ei muuta ku pyllistys tiskille ja avot...

Mut mikäs siinä. Ei ole kohdalleni tuollaista tullut, mutta jos omaisin ylimääräisen kämpän niin voisin ottaa esimerkiksi 2 kertaa kuussa maksun luonnossa, eikä kävisi luonnolleni...!!! :D

Raven sanoi:
Ja ilmaiseksi pitäis kaikki saada?

jos sun mielestäs opiskelijan asemassa ei ole parantamisen varaa niin okei.. mun mielestä kuitenkin se, että opiskelijatytöt alkavat huoraamaan elääkseen kertoo kuitenkin jotain vallitsevasta systeemistä.

ja mä tulen valmistumiseni jälkeen tienaamaan vuodessa sen verran että olen opintotukeni maksanut veroina moninkertaisesti takaisin valtiolle, mutta toisaalta, voisin ihan vaan vittuillakseni muuttaa vaikka johonkin muualle tienaamaan :jahas:

mr. perfect sanoi:
Mä olen kuullut pari samanlaista tarinaa tietyiltä opiskelijatutuilta, kyseessä siis tyttöjä jotka ovat noin lisätienestejä hankkineet.

Toisaalta, ihmekös tuo tässä maassa missä opiskelijaa kohdellaan huonommin kuin rangaistusvankia :rolleyes: (no ehkä ei ihan, mutta alkaa pikkuhiljaa vituttamaan kun joutuu elämään niillä kelan naurettavan pienillä tuilla + lainalla. töihinhän vois tietty aina mennä mutta olishan se kiva valmistuakin joskus). Ja nyt alkoi vituttamaan pelkkä asian kelaaminen niin vitusti että on ainakin aggrea huomiselle treenille. eikun eihän huominen ookkaan treenipäivä, vittu.

ja sori :offtopic: avautuminen

Opiskelu ilmaista ja korkealaatuista. Monissa kouluissa erittäin halpa ruokailumahdollisuus. Opiskelijat saa alennuksia bussilipuista ja ties mistä. Kelalta saa opintotukea ja asumislisää. Opiskelijoille on tarjolla kohtuu hintaisia opiskeluasuntoja vuokralle. Jos näillä ei pärjää, saa valtion takaamaa lainaa tai voi tehdä töitä. Kesätöistä voi usein säästää vähän talvenkin varalle. En ole koskaan ymmärtänyt tällaista ininää :wall:

mr. perfect sanoi:
jos sun mielestäs opiskelijan asemassa ei ole parantamisen varaa niin okei.. mun mielestä kuitenkin se, että opiskelijatytöt alkavat huoraamaan elääkseen kertoo kuitenkin jotain vallitsevasta systeemistä.
Tuo nyt ei kerro mistään muusta, kuin ko. ilotyttöjen alhaisesta moraalista. :rolleyes:

Täytyy sanoa, että aika puistattava tieto, että jopa 10%:lla olis taipumusta tämän tyyppiseen toimintaan.

Ja tottakai se vuokra maksaa sen pano per päivä. Eihän siitä nyt tuu mitään jos rapalaa saa vaan pari kertaa kastaa. Ei oo kokemusta paljon esim 250 eurolla saa, mut luulis olevan melko kyydit... :)

Entä miten takuuvuokran kanssa. Suoritetaanko tässä "pankkiin" useampi toiminto kerralla vai toimiiko ennakkomaksu viimeisenä vuokrana vai palauttaako vuokranantaja "pankissa" olevat panot jotenkin? Ja onko soluasunnot vuokranantajalle mieluisa vaihtoehto?

Viime kesänä oli hesarissa pidempikin juttu Suomalaisista opiskelijanaisista jotka rahoittavat elämäänsä jakamalla tavaraa. Sanovat suosivansa elämää, jossa voi syödä muutakin kuin makaroonia ketsupilla. Siinä jutussa kerrottiin, kuinka he ottavat maksun käteisellä/pitävät erillisiä tilejä/piilottelevat tulojansa. Pitivät kahta eri almanakkaa, toinen rehelliselle elämälle ja toinen tavaran jakamiselle. Yksi sanoi, että ottaa vaan yhden miehen kämpilleen päivässä, jottei naapurit epäile, loput ajasta käy näiden miesten kotona.
Sen jutun paras anti taisi olla, kun heiltä kysyttiin josko mitään vastoinkäymisiä olisi tullut vastaan. Yksi vastasi että kyllä, kerran asiakas oli aktin jälkeen nappaissut rahansa takaisin ja juossut ulos ovesta. Heh, minkäs teet.

No mutta mikä jottei! Itse en kuuna päivänä pystyisi, oksettaa koko ajatus. Enkä usko, että suurin osa pystyy. Onhan noita miehiäkin jotka jakaa persettä sedille/vanhemmille rouville rahoittaakseen opintojansa. Jos tosiaan kykenee vastaavanlaiseen toimintaan, niin siitä vaan. Ketä se haittaa.

Mä olen kuitenkin aika varma että nahkavaluutalla ei kauheasti vuokria saada. Eiköhän vuokranantajat laita omaisuuttaan vuokralle ihan rahallista korvausta vastaan. Koskaan en ole opiskelijana kuullut kenenkään maksavan vuokraansa tuolla tavoin, eikä yksikään vuokranantajakaan ole ollut mitään muuta kun asiallinen vuokranantaja ja ihan vuokrasopimuksen mukaan ollaan elelty.
Itseäni voisi vähän ottaa pannuun tosin, jos olen kämppääni rempannut, laittanut vuokrailmoituksen, ja joku kusipää vastaa "maksan munalla". Joo suksi kuuseen.

Ei tuo minusta ainakaan ole mitenkään huono ajatus jos se kummallekkin osapuolelle sopii. Siinähän kumpikin osapuoli saa mitä haluaa ja kaikki on tyytyväisiä :)

Eemeli sanoi:
Opiskelu ilmaista ja korkealaatuista. Monissa kouluissa erittäin halpa ruokailumahdollisuus. Opiskelijat saa alennuksia bussilipuista ja ties mistä. Kelalta saa opintotukea ja asumislisää. Opiskelijoille on tarjolla kohtuu hintaisia opiskeluasuntoja vuokralle. Jos näillä ei pärjää, saa valtion takaamaa lainaa tai voi tehdä töitä. Kesätöistä voi usein säästää vähän talvenkin varalle. En ole koskaan ymmärtänyt tällaista ininää :wall:

et o sit vissiin ikinä opiskellut sen amiksen/lukion jälkeen, tai sitten isipappa maksaa sulle pikkasen bonusta aina kun rahat loppuu? en mä sanonut etteikö toimeen tulisi, elossa tässä itsekin vielä olen.. eikä ihan heti mieleen tule muuta mestaa missä koulutus ja opiskelijan rahallinen tukeminen ois järkätty kovin paljon paremmin kuin Suomessa.
Mutta usko, pois.. alkaa oikeesti vituttamaan kun usean vuoden ajan joutuu kaupassa joka kerta miettimään mitä on varaa ostaa ruuaksi, vaatteita pystyy hankkimaan ehkä pari kertaa vuodessa jos laittaa rahaa säästöön, ja jotain vähän kalliimpaa sitten niillä kesätyö rahoilla JOS onnistuu kesäksi töitä saamaan.
Ja mä nostan sitä opintolainaa, ilman sitä ei vuokran ja muiden pakollisten laskujen jälkeen olis rahaa edes ruokaan tai opiskelumateriaaliin. Töissä vois käydä, mutta se sitten viivästyttää valmistumista, ja yhteiskunta kitisee kun porukka ei valmistu ajoissa :jahas:

no joo, nyt loppui offtopic mun osaltani tähän. pointtina siis oli se, että vaikka opiskelija tuleekin suomessa pääsääntöisesti toimeen, niin on se nyt helevetin vittumaista kun saa kuukaudessa valtiolta tukea just ja just sen verran ettei ihan tarvitse nälkään kuolla. varsinkin kun tulevaisuudessa pitäis sitten maksaa veroja niin maan perkeleesti.
ja sääliksi käy, jos jotkut oikeesti joutuvat itseään myymään tullakseen toimeen... ei vastaa ihan mun käsitystäni hyvinvointivaltiosta :jahas:

Opiskeltu on ja opiskellaan edelleen lukion jälkeenkin.

Kyllä, vanhempani ovat elossa ja ovat minua monesti auttaneet, niinkuin useimpien muidenkin vanhemmat lapsiaan auttelevat.

Opiskelu ILMAISTA asunnon vuokran maksaa valtio KOKONAAN, ja rahaa vielä jääkin hieman. Loput sitten joutaakin jo itse maksamaan, vaikkapa opintolainaa ottamalla.

Töitä toki aina saa, ainakin pääkaupunkiseudulla.

Verotusta voisi minunkin puolestani alentaa, ja se minkä saa opintotuen lisäksi tienata voisi olla enemmän.

Huoratkoon minun puolestani ken halajaa. Itse kyllä vuokran perisin mieluiten ihan vaan rahana.

mr. perfect sanoi:
pointtina siis oli se, että vaikka opiskelija tuleekin suomessa pääsääntöisesti toimeen, niin on se nyt helevetin vittumaista kun saa kuukaudessa valtiolta tukea just ja just sen verran ettei ihan tarvitse nälkään kuolla. varsinkin kun tulevaisuudessa pitäis sitten maksaa veroja niin maan perkeleesti.
ja sääliksi käy, jos jotkut oikeesti joutuvat itseään myymään tullakseen toimeen... ei vastaa ihan mun käsitystäni hyvinvointivaltiosta :jahas:

Onhan se vittumaista mutta olisi voinut valita senkin reitin ettei mene tekemään jatko-opintoja. Mä otan Suomen tuet mielelläni vastaan, jos vaihtoehtona on ulkomaiden malli, ettei tukia ole eikä tule, kaikki ottavat lainan, ja elävät pitkään kaikenmaailman velkakierteissä joita ei ehkä koskaan saa kunnolla maksettua. Briteissä juuri viikko tai kaksi sitten joku juuri valmistunut päätti hirttäytyä, kun ei pitänyt sitä mahdollisena että pystyisi ne velat maksamaan. Sepä oli hyödyllinen tutkinto.
Kyllä se sitten on poikaa kun tulee oikeata palkkaa, ja saa syödä jotain hyvälaatuista. Itsepä valitsin.

mr. perfect sanoi:
...no joo, nyt loppui offtopic mun osaltani tähän. pointtina siis oli se, että vaikka opiskelija tuleekin suomessa pääsääntöisesti toimeen, niin on se nyt helevetin vittumaista kun saa kuukaudessa valtiolta tukea just ja just sen verran ettei ihan tarvitse nälkään kuolla...

Mun mielestäni toi ei ole offtopickia, vaan näkisin, että sä oot nyt asian ytimessä.

Itselläni ei ole ihan selkeätä kantaa siitä paljonko yhteiskunnan tulisi rahoittaa opiskeluja. Itse opetushan on käytännössä ilmaista opiskelijalle, mutta maksaa valtiolle ihan himmeesti. Ehkä olisi hyvä, että kuukausittain maksettavaa opintotukea nostettaisiin hieman, mutta tukikuukausien määrää vähennettäisiin jonkin verran.

enemmän rahaa kuukausittain -enemmän aikaa opiskella -nopeampi valmistuminen

vähemmän tukikuukausia -kovempi motivaatiio valmistua ennen kuin opinnot käyvät liian kalliiksi -nopeampi valmistuminen
--------
rahkanaama sanoi:
Tuo nyt ei kerro mistään muusta, kuin ko. ilotyttöjen alhaisesta moraalista. :rolleyes:

Mä luin kesällä saman jutun kun Naene. Aika karua tekstiä. Siinä haastateltiin, jotain sosiaalityöntekijää, joka kertoi, että nuoret saattaa käydä jossain tukiasemalla syömässä näkkäriä nälkäänsä. Sitten jotkut opiskelijat, jotka eivät olleet aktiivisia ilotytsyjä saattoivat vastata johonkin seuranhakuilmoitukseen kerran parissa vuodessa rahoittaakseen jonkun yllättävän pakollisen ostoksen esim. silmälasit tai pesukoneen korjauksen.

Eemeli sanoi:
Opiskelu ILMAISTA asunnon vuokran maksaa valtio KOKONAAN, ja rahaa vielä jääkin hieman. Loput sitten joutaakin jo itse maksamaan, vaikkapa opintolainaa ottamalla.
.

valtio maksaa vuokran KOKONAAN??? viimeksi ku tarkastin se oli 80% 250€ asti.
Kait sulla on sitten vähän paremmat tuet kuin muilla:jahas:

Kieltämättä suomessa on kyllä opiskeljoilla hyvä olla verraten melkeen mihin tahansa muuhun maahan:D

sori:offtopic:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom