Opiskelijoiden köyhä elämä..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kai se on köyhää ku pari kertaa viikossa ryypätään baareissa.
Ainakaan itsellä ei niin tule tehtyä. Jokainen voi kuitenkin esim. opintotukilaskurilla laskea miten paljon niitä tukia saa ja katsoa onko se rikasta elämää vaikka ei baareihin yhtään rahaa menekään.

Itellä tulee tosin paskahommia tehtyä koulun ohella. Onneksi näitä ei tarvitse loppuelämää tehdä.
 
Kyllähän opiskelijakaupungeissa vetää jurrit ilman pohjia alle 15euroon.. roissa ainaki oli 2 vai 3 juottolaa mis euron bisset ja 2e viini/shotti ja 2,5e valkovenäläiset yms. riippuu toki viinapäästä, itse ainakin olin 20eurolla lärvit ja grillilläki kerkes viel tohon rahaan käydä.

Nykyään jos jois lärvit baaris nii siihen uppoais sellaiset 150e vaivatta.. ja jos on tullut mentyä nekku edellä kinokseen nii sit menee jopa 2-3 hunttii (pintaliitomestoissa). Onneks en dokaa enään ku bodailla pitää asenteella.
 
Mulla ei ollu ees telkkaria kuin vasta viimeisenä opiskeluvuotena, kun oli kesätyörahoilla pystyny sellasen + tason ostamaan. Tulot oli normisti kuukaudessa tuet + opintolainaa ~300e/kk.

Tää tredi kuvastaa hyvin mikä nykyisessä yhteiskunnassa on vikana: Kaikkee pitäs saada ja mieluiten ilmaiseks. Jätkällä on niin vitusti rahaa ja itketään, että opiskelijan elämä on köyhää. Parisuhdeosion viestit huomioon ottaen: Oot sää kyllä aika saatanan mielenkiintonen äijä... :jahas: Huhhuh.

Mää ite ryyppäsin varmaan joku keskimäärin pari kertaa viikossa. En tajua miten niin halvalla pääsi ihan naamoihin, nykyään kun menee moninkertainen summa.

Enivei, ikinä en valittanut rahanpuutetta. Tiesin, että halutessani baarireissuista jäisi rahaa kuitenkin. Tuo "köyhyys" on ihan kysyjästä kiinni. Ihan turha siitä on valittaa. Ei opiskelijan tarvitsekkaan(kuulukkaan?) omata samaa elintasoa kuin työssäkäyvän. Ja jos on massia 20k tilillä, on ihan SAATANAN idioottimaista valittaa miten rahat ei riitä. Oikeesti, vittu mitä apinanpaskasekoilua. Oikeesti. Nyt vittu peilin ääreen katsomaan ja vähän miettimään asioita.
 
Kai muuten huomasitte, että Joleo (jolla on se 20 k tilillä) ei ole opiskelija?

Köyhyys on kieltämättä myös asennekysymys. Koko elämäni olen elänyt pienillä tuloilla (ja nytkin), kenties tulevaisuudessa kun valmistun elintaso nousee. Mutta köyhäksi en ole itseäni koskaan kokenut, vaikka jonkun standardeilla varmasti sellainen olen, enkä ole myöskään kokenut että olisin onnellisempi jos saisin uudemman auton/tietokoneen/matkoja ulkomaille/whatever.
 
Tv-taso.JPG
 
No kerroppas sitten eksaktisti miten 20v jamppa on saanut tililleen yli 20 tonnia säästettyä?

En pidä tätä oikeastaan mitenkään mahdottomana. Toki lähtökohtana on se, että asuu kotona ja asumismenot ovat minimaaliset. Itse työllistyin ensimmäisen kerran vasta 18-vuotiaana lukion jälkeen ja 1,5 vuodessa (opintojen ohessa ½v) töissä pystyin säästämään tilille n. 18k€. Asumisesta en maksanut, tosin suurimman osan ruuista maksoin itse. Muutenkin oli kyllä ihan hyvin rahaa käydä rilluttelemassa pari kertaa kuukaudessa. Pari merkkivaatettakin tarttui mukaan, kun tilin saldo sumensi arvostelukyvyn.

Työt oli ihan perus varastohommia kerääjänä 6-14 tai 14-22 vuoroja arkisin, iltalisät varsin vaatimattomat, viikonloppuisin lafka kiinni. Kerran pari kuussa pääsi tekemään ylitöitä 4-6h, josta ensimmäisestä neljältä tunnilta maksettiin vain 50% normaalista (SIC!) tuntipalkasta. Sitä pidemmistä pätkistä sitten 200%. Peruspalkka täydessä kuussa pyöri jossain 1500€/kk lukemissa ja ahkerasti paiskimalla hommia sai bonuksia. Kesäisin ja jouluna sai täyttä työviikkoa ja muina aikoina 2-3 vuoroa viikossa. Bonareita täydeltä kuulta taisi tulla parhaimmillaan 900€, tosin siinä tehtiinkin hommia sata lasissa ja kolme vartin taukoa (välipalaa ja 3 kuppia kahvia :D).

Opintojen aikana en ehtinyt käydä töissä, kun järjestöhommat sunmuut veivät mukanaan. Säästöt on likimain käytetty ja opintolainaa nosteltu jonkun verran. Karhunosa rahoista menee vuokraan Helsingissä kiitos korkean vuokratason privaattisektorilla.
 
Viimeksi muokattu:
Huoh... eikös tämä asia pitänyt olla jo loppuunkäsitelty?

Viitaten tuohon kuvaan. Move on.. takaisin aiheen pariin ;)
 
Et ole opiskelija, et ole köyhä, ja silti tuut tänne itkemään? Ok.

IMO

Luokittelisin itseni köyhäksi tulotason perusteella. Nyt ei ole tarkoitus verrata itseään opiskelijoihin vaan töissäkäyviin. Kuten todettu jo monta kertaa tämä vertailu on huono tehdä tässä opiskelija ketjussa. Nuff said.

Eiköhän tämä keskustelu ole lähtenyt jo jokaiselta tavalla tai toisella vähän käsistä..
 
Jätkä lyö koko ajan lisää löylyä ja aina loppuu viesti siihen että asia on loppuunkäsitelty :D Tää on ehdottomasti yks hauskimmista ketjuista tällä hetkellä. Mielenkiinnolla odotan seuraavaa viestiäsi.
 
IMO

Luokittelisin itseni köyhäksi tulotason perusteella. Nyt ei ole tarkoitus verrata itseään opiskelijoihin vaan töissäkäyviin. Kuten todettu jo monta kertaa tämä vertailu on huono tehdä tässä opiskelija ketjussa. Nuff said.

Eiköhän tämä keskustelu ole lähtenyt jo jokaiselta tavalla tai toisella vähän käsistä..
Suomeksi sanottuna tulit oikeasti "köyhien opiskelijoiden" - ketjuun valittamaan kuinka olet itse niin köyhä, vaikka tulotaso on ihan jotain muuta kuin ketjun opiskelijoilla?


Ei muuta kuin hametta päälle.
 
Ite on pakko saada iltaduunii, että tuleva kämppä tulee pysyy alla ja toisaalta kämpän, että voin käydä duunissa. Oon tottunu elää pienellä, mutta kyllä mua vähän vituttaa ku mua nuoremmat (tai tässä tapauksessa nuorempi) itkee miten "ei oo varaa" kun on kymmeniä tuhansia tilillä makaamassa. Tunnen mäki jengiä jotka joskus kehannu sanoo "ettei oo varaa" parin huntin äkkilähtöö vaikka mm. 17v ajalta tulleet lapsilisät on omalla tilillä.

Sellasta.
 
Suomeksi sanottuna tulit oikeasti "köyhien opiskelijoiden" - ketjuun valittamaan kuinka olet itse niin köyhä, vaikka tulotaso on ihan jotain muuta kuin ketjun opiskelijoilla?


Ei muuta kuin hametta päälle.

Olisiko pitänyt luoda uusi ketju muka? Myönnän ettei ole oikea ketju käsitellä tätä asiaa, mutta ajattelin aluksi että täällä sitä pystyy käsittelemään.
Eiks tän asian käsittelyn vois jo lopettaa?

- - - Updated - - -

Ite on pakko saada iltaduunii, että tuleva kämppä tulee pysyy alla ja toisaalta kämpän, että voin käydä duunissa. Oon tottunu elää pienellä, mutta kyllä mua vähän vituttaa ku mua nuoremmat (tai tässä tapauksessa nuorempi) itkee miten "ei oo varaa" kun on kymmeniä tuhansia tilillä makaamassa. Tunnen mäki jengiä jotka joskus kehannu sanoo "ettei oo varaa" parin huntin äkkilähtöö vaikka mm. 17v ajalta tulleet lapsilisät on omalla tilillä.

Sellasta.

Tässä oo kukaan mitään itkeny.
 
Kivaahan tää on lukea ihmisistä jotka ruikuttaa köyhyyttä ku tilillä lepää rahaa 20k€. Ite opiskelen nyt työmarkkinatuen varassa ja ei tää mitään nannaa oo.
 
Back
Ylös Bottom