Opiskelijoiden köyhä elämä..

Liittynyt
26.12.2004
Viestejä
1 675
Piipahdinpa kelan sivuilla katsomassa, että mitä tukia saan, kun aloitan syksyllä opiskelut.. Joka kuukausi tilille ropsahtaa pelkkä opintoraha 259,01 euroa. :eek: :itku: :( :curs: :wall: Siis ei mtn muuta!
Asumislisää en saa, koska avopuolisoni tulot vaikuttaa. Emme ole naimisissa, joten meillä ei ole elatusvelvollisuutta toisiimme. Vaikka avo tienaisi miljoonan vuodessa (mitä se ei todellakaan tienaa), niin se ei tarkoita sitä, että se maksaisi mulle yhtikäs mtn. Ymmärtäisin tuon puolison tulojen katsomisen, jos olisimme naimisissa, mutta kun emme ole.

Sitten on se ongelma, että mulla on koulumatkaa ~40 kilometriä. Todennäköisesti kuljen tuon matkan omalla autolla/linja-autolla. Kaveri vihjas, että on olemassa koulumatkatuki. Ensin olin yllättynyt tiedosta, mutta sitten sainkin taas pettyä. Tuota tukea saavatkin vain lukiolaiset ja amiskalaiset. :curs: Miksi?

Mulla on onneksi säästössä rahaa useamman välivuoden ansiosta (luojan kiitos, että olen onnistunut säästämään), joten niiden turvin mun pitäisi pärjätä suht hyvin ilman, että avon tarvitsee mun elämistä maksaa. Mut entäs sit, jos mulla ei olis säästöjä? Olisko mun pakko turvautua opintolainaan/avoon/vanhempiini. Kauheeta. Nyt mä vasta oikeasti alan tajuta miten paska valtio Suomi on. Tosi hyvin kannustetaan opiskelemaan ainakin. :jahas:

Ja jos teen töitä koulun ohella, niin saan tienata vain n.500 euroa/kk, jotta säilytän täydet tuet. Tuo 500 euroa on vähän. Valtio kannustaa myös työntekoon. :jahas:

Mites pakkiksen muut opiskelijat pärjää rahallisesti?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No äläs nyt. Ei sinun tarvitse ainakaan älyttömiä lukukausimaksuja maksaa (vrt. USA, Britannia jne.). Toi että saa tienata vaan 500€ kuussa on kyllä naurettavan alhanen summa. Itse varmaan otan syksyllä opintolainaa, jos en saa jatka nykyistä kesätyötä etätyönä. 2kk kesätyörahoilla tuskin pärjään ensi kesään asti...
 
Eipä ruikuteta. Suomen tukijärjestelmä mahdollistaa jokaisen tervepäisen opiskelun. Niin kultalusikka perseessä syntyneen kuin vähän kurjemmista oloista lähteneen. Ei ole toki mitään luksuselämää tukien varassa, mutta kyllä sitä elossa pysyy. Töihin vaan tai opintolainan nostoon. Kyllä sen lainan maksaa sitten kun valmistuu. (Kannattaa valita ala, jolla on mahdollisuuksia päästä töihin :D )

Suomessa ei sentään ole lukukausimaksuja, joten köyhien perheiden kakaroillakin on hyvät saumat kouluttaa itseään.

edit. Hidas olin. Mutta eikös homma mene niin, että tukikuukausina saa tienata 500e ja tuettomina 1500? Näin ainakin omana opiskeluaikana oli.. J ajos tienaa enemmän, niin ei silloin mitään tukia tarvitse.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvin pärjään ko teen niitä töitä sen verran, mitä kestää tehdä.
 
Ja jos menee yli 500 niin maksaa tukia takas. Itse en pärjää ilman opintolainoja. Varsinkin opintojen alkuvaiheessa oli elo aika sentinlaskua, mutta nyt alkaa näkymään valoa tunnelin päässä kun valmistuminenkihn (toivottavasti) häämöttää.
 
Ja jos teen töitä koulun ohella, niin saan tienata vain n.500 euroa/kk, jotta säilytän täydet tuet. Tuo 500 euroa on vähän. Valtio kannustaa myös työntekoon. :jahas:

Ja tuo on brutto, eli tuosta vielä verot pois. :) Itsellä on kanssa opiskelun aloitus vuoden päästä kun ei tänä vuonna ole varaa aloittaa... :(
 
Viimeksi muokattu:
Ja jos teen töitä koulun ohella, niin saan tienata vain n.500 euroa/kk, jotta säilytän täydet tuet. Tuo 500 euroa on vähän.
Se on 9900 tai jotain vuodessa, jos nostaa tuet joka kuulta. Sillä ei ole väliä, missä vaiheessa vuotta tienaat nuo rahat eli yli viishunttii toki saa tienata kuussa mut ei koko vuotta. Se on muuten maailman sekavimmin sanottu tuolla kelan sivuilla. Ja silti se on vähän. Noi jotka on paperitehtaalle päässy kesähommiin ei niitä tukia sitten nostelekaan.
 
Oikeasti, 40 kilsan koulumatka? Muuta lähemmäs, ei helvetti. Eihän tuolla opintotuella paljoa riehuta, mutta se on kuitenkin vain tukea, ei kaikkien kulujen kattamista. Monessa muussa maassa pelkkä opiskelu maksaa paljon joka vuosi. Suomessa on kuitenkin ilmainen koulutus. Pärjää kunhan kituuttaa, ja pienemmillä paikkakunnilla pärjää jo suht hyvin jos käy vielä töissä. Opintorahan soisi silti nousevan.
 
No se että opiskelua yleensä tuetaan on positiivista, mutta mitä sillä turhalla paperilla (=tutkintotodistuksella) tekee sitten kun valmistuu, ei täällä ole töitä muualla kuin eteläsuomessa. Itse sain jopa säästettyä opiskeluaikana mutta nyt on kyllä motivaatio työntekoon mennyt aika hyvin kun tarjolla ei ole muita kuin näitä perseestä olevia pätkätöitä. Suomi on paska maa ja paskaksi jää.
 
No ei sitä oikein tahdo pärjätä. Itsellä alkaa yossa neljäs vuosi ja vuoden olin AMK:ssa, joten kituutettu on jo kohta viidettä vuotta. Mulla on säästöjä ja kotoa olen saanut aika paljon rahaa(lainaa ei vielä ole). Olin syksyllä vaihdossa ja nyt keväällä muutin poikaystävän kanssa yhteen. Kivasti mennyt näihin rahaa.

Käytännössä tuo koko tuki, eli rapiat 400 euroa riittää vuokraan(puolet) ja ruokaan(toinen puoli). Kela ei vissiin tajua, että opiskelijat tarvii myös vaatteita, lääkkeitä, huvituksia tms. Mä käyn tällä hetkellä jonkin verran töissä, en paljoa. En ole sellainen duracellpupu, että jaksaisin sitten vielä salit ja koulun päälle, jos pitäis paljon tehdä töitä.

Opintorahaa itsessään ei ole nostettu aikoihin, vaikka hintataso on kyllä noussut. Olisikohan itse opintorahaa nostettu viimeksi 1992... Asumislisän katto nousi viime marraskuussa ja meidän kämppään se on tarpeeksi. Lainaahan kyllä saa. En vain tajua, miksi opiskelijoiden pitäisi ostaa leipänsä lainalla tai miksi asumislisää ei saa kesällä jne. Syvä huokaus.

Saan myös syyttää itseäni kieli vyön alla elämisestä, koska en osaa oikein elää pihisti. Matkustamaan pitää päästä ja aina ois jotain ostettavaa. :)
 
Mulla olis mahdollisuus tehdä töitä koulun ohella (olis vielä koulutusalani töitä), mutta siellä tienaa ihan väkisin yli 500 euroa/kk (harvinainen ongelma, kun maksetaan "liikaa":D ). Pitää kai tarkkaan miettiä, että hankkiiko rahansa töissä käymällä vai kituuko tuolla alle 300 eurolla.. :rolleyes:
 
Karpelahan tuossa vähän aikaa sitten jossain lehdessä sanoi että noita tulorajoja "voidaan tarkastaa" kun ovat jo pitkään olleet samassa. Eri asia on sitten että tapahtuuko oikeasti mitään tai milloin tapahtuu... :rolleyes:

Edit. Samassa jutussa sanoi että tulorajojen nosto 15 prosentilla maksaisi valtiolle noin 6 miljoonaa vuodessa lisää. Mistä tuo maksu oikein tulee? Eihän tuossa valtio joudu mitään maksamaan suoraan opiskelijoille? Vai onko tuo laskettu että enää ei voida periä 6 miljoonan edestä tukia takaisin kun ei enää tulorajat paukkuisi viime vuoden tienatuilla määrillä yhtä monilla?
 
... Joka kuukausi tilille ropsahtaa pelkkä opintoraha 259,01 euroa. :eek: :itku: :( :curs: :wall: Siis ei mtn muuta!
(...) Mulla on onneksi säästössä rahaa useamman välivuoden ansiosta (luojan kiitos, että olen onnistunut säästämään), joten niiden turvin mun pitäisi pärjätä suht hyvin ilman, että avon tarvitsee mun elämistä maksaa. Mut entäs sit, jos mulla ei olis säästöjä? Olisko mun pakko turvautua opintolainaan/avoon/vanhempiini. (...) Ja jos teen töitä koulun ohella, niin saan tienata vain n.500 euroa/kk, jotta säilytän täydet tuet. Tuo 500 euroa on vähän. Valtio kannustaa myös työntekoon. :jahas:

"Opintotuessa on käytössä ns. vapaan vuositulon raja, jota käytetään tuen taloudellisen tarpeen arvioimiseen. Vapaan tulon raja riippuu nostetuista opintotukikuukausista. Se lasketaan siten, että jokaista nostettua opintotukikuukautta kohden saa ansaita 505 euroa ja jokaista tuetonta kuukautta kohden 1515 euroa. Tuloja saa hankkia milloin vain kalenterivuoden aikana." (lähde: http://www.jyy.fi/toiminta/sopo-opas.php?show=all#2-2) Eli toisin sanoen jos nostat tukea 9 kk vuodessa ja teet kesän töitä, saat ansaita vuodessa 9090 euroa, mikä taas tekee kuukautta kohti keskimäärin 757,5 euroa. Opintolainan nostaminen taas on IMO järkevää siitä saatavan verotushyödyn takia, eli siis yhteenlaskettuna opintoraha 259 euroa + opintolaina 300 euroa + palkkatulot 505 euroa tekee yhteensä 1064 euroa miinus verot. Eihän sillä tosiaan juhlita, mutta toimeen tullaan varmaan kuitenkin?

Itsehän olen myös palaamassa koulunpenkille syksyllä, ja koska olen jo aikaisemmin opiskellut korkeakoulussa, ei minulla ole tukikuukausia enää kovin paljon jäljellä. Aion siis rahoittaa opiskeluni ihan töissä käymällä, ja onhan tuo iivilikin luvannut minua osittain elättää opintojeni ajan :haart: (Ja tehtäköön saman tien selväksi, että itse olen valmistuttuani myös valmis ottamaan suuremman osan elatusvastuusta kannettavakseni, mikäli tilanne niin vaatii.)
 
Oikeasti, 40 kilsan koulumatka? Muuta lähemmäs, ei helvetti.

Avon ja mun työpaikka on alle puolen kilsan päässä. Ja tämä asuinpaikka on meille tosi mieluisa. Ei tahdottais pois. Muuttaminenkin on käynyt kyllä mielessä.

Ja mä kyllä olen ymmärtänyt noi tulojutut.. :)
 
Opintorahan soisi silti nousevan.
Tuskin tulee nousemaan koska ihmisiä halutaan patistaa opintolainan nostamiseen. Ideana tässä on se, että vaikka ilmainen opiskeluoikeus säilyy, halutaan opiskelijoita kepittää tuollaisen pakkolainan kautta vain sellaiselle alalle joka todella kiinnostaa opiskelijaa (eli on valmis ottamaan lainaa sen edestä ja valmistumaan nopeasti) ja/tai jossa on realistiset työllistymismahdollisuudet. Tätä motiiviahan ei tietenkään julkisesti esitellä, mutta näin olen asian ymmärtänyt, kun olen sisäpiirijuttuja kuunnellut täällä akatemian syövereissä.
 
Nyt piti ihan muistella mitä tuloja mulla oli...

Opiskeluaikoina asuin vuokralla ex-avokin kanssa joka muistaakseni opiskeli samaan aikaan, joten ilmeisesti siksi mtn ongelmaa ei ollut... Mä sain jtn opiskelijan asumislisää, opintorahaa ja sitten mulla oli vielä opintolaina [joka ei paljoa ollut, jotain 2000e tais olla kokonaissumma vuodelle tms].

Opiskelin eri kaupungissa joten sosiaalivirasto [jep, se juuri eikä kela] maksoi mulle jotain matkakorvauksia kun kuljin omalla autolla. Muistini mukaan pärjättiin ihan ok, toki rahaa oli vähän mutta ei mitään köyhyyttä joutunut kokemaan.

On ollut myös aikoja jolloin syystä tai toisesta ex-avokkini oli töissä ja minulla hyvin pienet tulot [samaa luokkaa kuin alkuperäiskirjoittajalla], mutta sekään ei ollut mikään ongelma koska eksäni elätti minut ihan pyyteettömästi, niinkuin mielestäni parisuhteessa tuleekin. Se kellä on rahaa maksaa jne. Molemmat auttavat toisiaan vuoronperään jos tarve on. Tavallaan rahat mitä kotiin tulivat olivat yhteisiä huonoina aikoina.

Oikeasti, 40 kilsan koulumatka? Muuta lähemmäs, ei helvetti.

Mulla oli joku 62km 'virallista' matkaa, todellista joku 75km. Ja tuon ajoin 5krt/vko... Oli pikkusen raskasta kun koulupäivät oli semmoisia klo 05 herätys, kotiin klo 17-18.30 riippuen liikenteestä/säästä.
 
Jos avon tulot haittaavat asumistuen saantia, muuta toki erilleen.

En muuten täysin ymmärrä tuota "minä olen itsenäinen, maksan kaikesta itse, minä en kyllä siivellä elä..." mentaliteettia. Parisuhteeseen mielestäni kuuluu myös taloudellinen tuki, toki kohtuullisissa määrin. Avosuhdekin on parisuhde tietääkseni. Vai?
 
Kela ei vissiin tajua, että opiskelijat tarvii myös vaatteita, lääkkeitä, huvituksia tms. Mä käyn tällä hetkellä jonkin verran töissä, en paljoa. En ole sellainen duracellpupu, että jaksaisin sitten vielä salit ja koulun päälle, jos pitäis paljon tehdä töitä.

En vain tajua, miksi opiskelijoiden pitäisi ostaa leipänsä lainalla tai miksi asumislisää ei saa kesällä jne. Syvä huokaus.

Saan myös syyttää itseäni kieli vyön alla elämisestä, koska en osaa oikein elää pihisti. Matkustamaan pitää päästä ja aina ois jotain ostettavaa. :)

Ja kenen sitten pitäisi maksaa, jos ei opiskelijan itsensä. Niillä kesällä tienatuilla rahoilla voi sitten huvitella ja ostaa talvella leipää. Miksi helvetissä veronmaksajien pitäisi kustantaa opiskelijoiden huvittelut ynnä muut? Kyllä nykyistä tukea voisi hiukan tarkistaa, mutta eihän nyt ole mitään järkeä tukien avulla kustantaa opiskelijoille hyvää elintasoa.

Muutenkin kun olen seurannut tuota opiskelijoiden menoa, niin voisi olla helpompaa, jos edes yrittäisi keskittyä olennaiseen, eli siihen opiskeluun. Kaikenmaailman idioottimaisia haalarisekoiluja jatkuvasti ja muuta "hienoa". Ja vielä vingutaan, kun ei saa tarpeeksi tukea :wall:

Pahoittelen vuodatusta...
 
Onkos muuten tullut jo korjausta Kelan toimintaan siinä vaiheessa, että jos mies ja nainen ei seukkaa tahi ole toisiensa kanssa missään kanssakäymisessä muuta kuin kämppiksinä niin vaikuttaakko toisen tulot? Jossain vaiheessa muistaakseni mies ja nainen ei näin voinut asua Kelan byrokratian mukaan.
 
Back
Ylös Bottom