Nyrenmen ---> nurenmen mutta û uu joka lausutaan yyksi.
ny tyttö ren ihminen men monikko muoto
shi on on olla verbi ja hen on niinkuin paljon
ta shi hen meili ---> hän on hyvin kaunis
Minä olen niin huono kaikkien kielien kieliopeissa, että jään kyllä niissä toiseksi. Enkä tosiaan tiedä olnko kaikki kirjaimet edes oikeilla paikoillaan. En ole viitsinyt haaskata ruutia kirjoittamisen opiskeluun vaan sanoissa ja puhumisessa on minulle riittävästi. Jollain yksinkertaisella tietokoneohjelmalla opein kuitenkin aika äkkiä noin 150 merkkiä. No sillä ei vielä kuuhun mennä. Olen ollut Kiinassa opiskelemassa ja töissä. Kiinaa voi opiskella ainakin minun noin 50 000 ihmisen kotipaikka paikkakunnalla kansalais- vai oliko se työväen opisto. Ei tosin mitenkään kovin paljoa. Kerran viikossa...
Joo aika puihin menee välillä toi kiinan kielen opiskelu, ku ei jaksa tehdä kotitehtäviä. Viime tunniksi tein sen tään 15 eri lausetta. Vielä ei oikein osaa sujuvaa kiinaa. :D Tervehtiminen, kellonajat/numerot ja peruslauseita nyt osaa.
Yksittäisiä lauseita pystyy tekemään, mutta mitään niin järkevää kuin sinä en osaa vielä muodostaa tuosta vaan.
Wo feichang lei. Lu hen hua. Ni ai wo ma? Wo xihuan shui.
edit. Niin ja shi tosiaan on olla-verbi. You taas omistaa (minulla on jne.)verbi. Mittasanoja ja aikaan viittaavia ilmaisuja ollaan käyty tässä alkeiskurssilla. Sitten nämä diftongit ja konsonantit myös. Aika nopeesti on opettaja käyny asioita läpi. Monet on jättäny leikin kesken, mutta ite aion ainakin tämän alkeiskurssi ykkösen käydä kunnialla läpi ja sitten on 4 opintopistettäkin rikkaampi. Tästä on hyvä lähteä vaikka Kiinaan.