Opiskelijavaihto

Olen kuullut isoilta pojilta, että Afrikka olisi aika iso maanosa. Ei sinulle vaivauduttu tarkemmin kertomaan, minkä maan perunapeltolentokentälle olet laskeutumassa?

Omalla kohdallani syynä oli halu valmistua mahdollisimman nopeasti. En myöskään nähnyt vaihdon tarjoavan minulle juuri mitään vieraan kielen oppimisen tai osaamisen parantamisen lisäksi. Saatoin toki olla väärässä.

...

Mä en edes pysty sanomaan tähän mitään, pistää niin vihaks tuollainen vittuilu vaikka ihan hyvällä kirjoitin oman alkuperäisen viestini.

Et sitten ajatellut, että jätin tahalleen määrittelemättä tarkemmin kohdemaan?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
...

Mä en edes pysty sanomaan tähän mitään, pistää niin vihaks tuollainen vittuilu vaikka ihan hyvällä kirjoitin oman alkuperäisen viestini.

lIhaalla on tuollainen kirjoitustyyli. En usko että se mitään pahaa sillä tarkoitti. Sitäpaitsi se teki vastikään itse ikimuistoisen reissun Afrikan läpi, josta on threadikin täällä jossain.

Mun itsekin sanottava, että siellä on maita, jonne menemällä länsimaista kotoisin oleva vain kerjää hankaluuksia itselleen. lIhaa voi ehkä tarkentaa tätä, muistaakseni heidän matkaseurueensa ryöstettiin useamman kerran.

Olin lukuvuoden aikoinaan Ruotsissa opiskelemassa ja lukukauden Englannissa. Suosittelen kenelle vain alasta ja koulusta riippumatta opiskelua tai työskentelyä ulkomailla. Se on nykyään EU-aikana paljon helpompaa, kuin aikaisemmin. Jenkkilä, Venäjä ja Baltian maat ovat myös varteenotettavia vaihtoehtoja EU:n ja Pohjoismaiden oheen, Kiina ja Intia myös, jos puhutaan työskentelystä. Sori vaan, mutta Afrikkaa en edes harkitsisi. Etelä-Amerikka voisi tulla kyseeseen. Siellä on vissiin jo muutama aika vakaa valtio olemassa.

Ite pitää olla aktiivinen apurahojen ja paikkojen (molempia kyllä on saatavilla) suhteen, ei kannata liikaa luottaa siihen, mitä opintotoimistosta tai laitokselta sanotaan. Tai no, muun suhteen ehkä voi luottaa, mutta opintojen sisältö ja kurssien suorittaminen kannattaa ottaa sitten selvää siellä paikan päällä kurssin opettajalta itseltään.

Toinen vaihtoehto on työskennellä ulkomailla. Sekin on hyvästä ja EU:n myötä helpottunut kovasti, kun EU:n alueelle saa työttömyyspäivärahat jne. avustukset.

Ajattelin, mutta omasta mielenkiinnostani ja viestisi minimaalisen informaatioarvon vuoksi yritin kysyä tarkemmin maata, koska en juuri näe syytä sen mainitsematta jättämiseen. Joka tapauksessa toivottavasti työharjoittelusi sujuu hyvin! Jos saan antaa yhden ohjeen, niin aikasi Afrikassa mennee helpommin, jos et ihan jokaisesta vastoinkäymisestä vedä hernettä nenään.

iivili sanoi:
Olin lukuvuoden aikoinaan Ruotsissa opiskelemassa ja lukukauden Englannissa. Suosittelen kenelle vain alasta ja koulusta riippumatta opiskelua tai työskentelyä ulkomailla. Se on nykyään EU-aikana paljon helpompaa, kuin aikaisemmin. Jenkkilä, Venäjä ja Baltian maat ovat myös varteenotettavia vaihtoehtoja EU:n ja Pohjoismaiden oheen, Kiina ja Intia myös, jos puhutaan työskentelystä. Sori vaan, mutta Afrikkaa en edes harkitsisi. Etelä-Amerikka voisi tulla kyseeseen. Siellä on vissiin jo muutama aika vakaa valtio olemassa.
Teemassa pysyen ihmettelen, miksi et harkitsisi Afrikkaa? Itse lähtisin kahden sekunnin miettimisajalla mihin tahansa Afrikan maahan työharjoitteluun ja erityisesti töihin. Länsimaalaisella palkkatasolla elää huomattavan mukavasti siellä päin. Tohtisin myös väitää, että Etelä-Amerikassa on muutamaa enemmän vakaita valtioita.

Onko kenelläkään minkälaisia kokemuksia noista Etelä-Amerikan maista? Mita maita sieltäpäin suosittelisitte, mielellään espanjankielisiä? Jonkin verran on alkanut kiinnostamaan joskus lähteä mahdollisesti tuonne seudulle.

Edit. Missäs kaikissa Etelä-amerikan maissa muuten ylipäätään puhutaan espanjaa?

Edit2. ... ja missä kaikissa muidenkin maanosien maissa (Espanjaa lukuunottamatta)?

Edit3. Typoja aivan helvetisti...

Edit. Missäs kaikissa Etelä-amerikan maissa muuten ylipäätään puhutaan espanjaa?

Edit2. ... ja missä kaikissa muidenkin maanosien maissa (Espanjaa lukuunottamatta)?

http://www.donquijote.org/tourist/profiles/

- Andorra
- Argentina
- Belize
- Bolivia
- Chile
- Colombia
- Costa Rica
- Cuba
- U.S.A.
- Ecuador & Galapagos
- El Salvador
- España
- Guatemala
- México
- Paraguay
- Perú
- Puerto Rico
- Rep. de Honduras
- Rep. de Nicaragua
- Rep. de Panamá
- Rep. Dominicana
- Uruguay
- Venezuela

Onko kenelläkään minkälaisia kokemuksia noista Etelä-Amerikan maista? Mita maita sieltäpäin suosittelisitte, mielellään espanjankielisiä? Jonkin verran on alkanut kiinnostamaan joskus lähteä mahdollisesti tuonne seudulle.

Itse olen tällä hetkellä Chilessä, Santiagossa. Opiskeluissani on meneillään ns. placement year, joten olen täällä siis töitä tekemässä. Chile on aivan järjettömän suuri, tai siis pitkä maa, joten nähtävää riittäisi vaikka millä mitalla. Chile on ehkä yksi kehittyneimmistä valtioista E.Amerikassa, joten jos haluaa "oikean" kuvan E.Amerikasta niin ei välttämättä kannata tulla juuri tänne, jos taas pitää suurista metropoleista, on tämä oiva paikka, sillä täällä on kaikkea tarjolla, ilmasto on loistava, voit mennä aamulla lautailee Andeille pienessä pakkasessa ja samana päivänä ottaa arskaa +25 lämmössä. Hintataso täällä on todella korkea muihin mantereen maihin verrattuna, mutta selvästi kuitenkin Eurooppaa halvempaa. Espanjaa täällä olisi todella hyvä osata, koska ihmiset edes Santiagossa eivät puhu lainkaan englantia, mikä oli aika shokki, mutta on tässä jo jotain sanoja tarttunut. Argentiinasta olen kuullut pelkästään hyvää joten jos vaihtoon olisin hakemassa, niin menis Buenos Airesiin.

Itse olin vaihdossa Buenos Airesissa ja siten todella voi suositella. Tosi siisti paikka. Espanjan alkeet ainakin kannattaa olla kyllä hallussa. Ja jos espanjankielisestä opiskelusta aikoo jotain irti saada, enemmänkin kuin alkeet olisi hyvä osata.

Argentiinassa tosiaan viime vuodet ollut Chileä halvempaa. Kaikin puolin Latinalainen Amerikka ja Argentiina on sellaista aluetta, et todella suosittelen: ilmasto, ihmiset, kulttuuri todella mielenkiintoisia.

Hauska oli jokin aika sitten Suomen Kuvalehdessä huomata haastattelu Henrik Moliista, joka on käynyt maailman jokaisessa 195:ssä maassa. Näistä kaikkein eniten hän on pitänyt Latinalaisesta Amerikasta ja erityisesti Meksikosta.

Omalla kohdallani syynä oli halu valmistua mahdollisimman nopeasti. En myöskään nähnyt vaihdon tarjoavan minulle juuri mitään vieraan kielen oppimisen tai osaamisen parantamisen lisäksi. Saatoin toki olla väärässä.

Omasta kokemuksestani voin sanoa että ennen vaihtoonlähtöä ei tajua miten siistiä ja antoisaa se oikeasti on. En keksi millä muulla tavalla voisi tutustua niin moniin toisista maasta tuleviin ihmisiin ja solmia parhaassa tapauksessa elinikäisiä ystävyyssuhteita. Itsekin huomasin että vaihdossa ollessa kasvoin myös ihmisenä. Minulle vaihto-opiskelu oli oikeastaan enemmänkin elämänkoulua kuin opiskelua.

Itse kävin vaihdossa viimeisenä opiskeluvuonna kun ei huvittanut vielä aloittaa opinnäytetyötä. Oli ollut tarkoitus hakea jo kahtena edellisenä vuonna mutta olin liian laiska täyttämään kaikkia hakupapereita:david: . Viimeisenä vuonna ajattelin että now or never ja sen ihmeemmin suunnittelematta kävelin kv-toimistoon ja ilmoitin haluavani vaihtoon. Muutama opiskelukaverinikin suunnitteli opiskeluaikana vaihtoonlähtöä mutta vittu niistä kukaan viittiny sit mihinkään lähteä. Itse olin kaveripiiristäni ainut joka loppujenlopuksi lähti. Jos lähtee niin kannattaa sitten kerralla olla vuosi. Puoli vuotta on loppupeleissä todella lyhyt aika. Itseäni ainakin vitutti tulla takaisin suomeen 4 kuukauden jälkeen.

Mulla ei juurikaan tullu opiskeltua kun oikeestaan kaikki opinnot oli jo suoritettu. Lähinnä biletin ja matkustelin. Jälkeenpäin kun ajattelee niin jos jotain olisin tehnyt toisin niin olisin tehnyt vieläkin paremmin tuttavuutta muihin vaihtareihin. Mulla oli silloin suomalainen kämppis niin se vähän jarrutti tuota kansainvälistymistä.

Ite alotin matkailu alan opinnot täs syksyllä ja tarkotus olis jo ens vuonna lähtee vaihtoon. Tammikuussa ku menis je ksäkuussa takas, nii ehtis vielä nauttia suomen kesästä täysin siemauksin :) Maa on vain vielä vähän hakusessa. Kanada kiinnostais, mutta kun alotan espanjan opinnot ens jaksossa nii espanja olis siinä mielessä fiksumpi vaihoehto. Tai tuo kielikin vielä mietityttää... Ranska vai espanja... hmmm...

Oon myös miettiny tuota hakuprosessia, et onko kuinka monimutkainen juttu. Olen vuoden ollu jenkeissä aupairina järjestön kautta ja silloin suhteellisen helposti meni kaikki järjestelyt....

Jälkeenpäin kun ajattelee niin jos jotain olisin tehnyt toisin niin olisin tehnyt vieläkin paremmin tuttavuutta muihin vaihtareihin. Mulla oli silloin suomalainen kämppis niin se vähän jarrutti tuota kansainvälistymistä.

Jännää, minulla on vähän päinvastoin taas ollut. Vaihtareiden kanssa kun on niin "itsestäänselvää" tuo tuttavuuden teko, niin sitä helposti jumahtaa hengailemaan vain näiden kanssa. Itse olenkin koittanut parhaani mukaan mennä porukoiden mukana, jossa olen itse ainoa ulkomaalainen, ja näin siis tutustua näiden paikallisten menoihin ja elämiseen.

Tokihan sitä on vaihtareidenkin kanssa tullut hengailtua, mutta kun se nyt vaan on jotenkin niin.. helppoa. Kaipaan haasteita :D

Itse vedin koko tutkinnon verran ulkomailla, ja otin sieltä (UK) myös vaihtovuoden Hollantiin. Saimme Erasmustukia yli 1700 euroa ja se vaihtovuosi meni ryypäten ja juhlien ja matkustellen ja rällästäen. Se oli mahtavaa, ja kaipa se oli tarpeellinen vuosi kun kunnolla tuuletettiin kaikki höyryt ulos niin eipä enää tee edes mieli juhlia, nykyään tulee harvemmin käytyä missään. Sen jälkeinen lukuvuosi toisessa maassa meni täysin juhlattomasti ja pelkästään lukien, onneksi.
Mulla on tapana ollut uuteen paikkaan mentäessä unohtaa kaikki tavaroiden purkamiset sun muut, ja ehdottomasti heti ensimmäiseksi menen johonkin kaikkien kohtaamispaikkaan ja hankin kavereita, jotta loppuaika menee letkeästi muiden kanssa käyden paikassa sun toisessa. En missään vaiheessa Suomalaisiin kauheasti tutustunut, enkä halunnutkaan sillä musta on todella törkeätä jos jotkut vaikka suomalaiset kohtaavat kansainvälisessä porukassa ja rupeavat turisemaan suomea niin ettei muut tajua. Muistan joidenkin tehneen niin ja näin punaista. Kivempaa se koulua on käydä kansainvälisessä ilmapiirissä. Paperitöitä ja outoa byrokratiaa liittyy opiskeluihin ulkomailla aivan helvetisti, mutta kun ne jossain vaiheessa saa tehtyä niin helpottaa. En mä keksi mitään hyvää syytä olla lähtemättä vaihtoon. lIhaa sanoi että se hidastaisi valmistumista, mutta itse 60 ECTS sain kasaan vaihtovuonna (se oli minimimäärä), kyllä siellä töitäkin tehtiin.

Komppaan mountaineria siinä, että kannattaa lähteä kerralla vuodeksi, ainakin. Melkein paras olisi olla eka vuosi opiskelemassa (tai kaksi ekaa) ja toinen töissä kohdemaassa. Muutamassa kuukaudessa eli lukukaudessa ei kerkiä oikein yhtään mitään.

Ite olin Ruotsissa kovasti sekä ulkomaalaisten (armenialainen, ruotsalaisia ja muuan italialainen) seurassa, mutta myös suomalaisten. Englannissa sitten, hävettää myöntää, olin enimmäkseen ruotsalaisten ja suomalaisten seurassa. :nolo:

Mulla Ruotsin vuosi oli erittäin aktiivinen myös opiskelujen suhteen, opintoviikkoja tuli lujasti ja jopa hyvillä arvosanoilla. :eek: Lisäksi elämä oli pullollaan liikuntaa, sosiaalisia aktiviteetteja, pilestystä, kulttuuririentoja ja vaikka mitä. Englannissa sitten ihan päinvastoin. Siellä lähinnä vitutti olla. Asia johtui jonkunlaisesta kulttuurishokista. Totuin olemaan Ruotsissa, vähän jo juurruin sinne ja viihdyin, oli kavereita ja harrastuksia ja tunsin jo asuinseutuakin jonkun verran. Sitten tulin takas Suomeen ja viihdyin (oli kesä kumminkin). Ei olisi alunperinkään napannut enää yhtään lähteä heti seur. syksynä ulkomaille, mutta kun tilaisuus oli, niin piti lähteä ja suorittaa samalla pakollinen kieliharjoittelu. Ei vissiin tullut Englannin aikana mitään muita opintoviikkoja, kuin siitä kieliharjoittelusta.

Byrokratian suhteen komppailen Naenea. Joskus pitää pistää kova kovaa vasten ja vaatimalla vaatia mahd. korkealta taholta, että asia a) pitää hoitaa ja b) pitää hoitaa asiallisesti, ei vähän sinne päin. Sittenkin voi tehdä tiukkaa. Ihan oikeesti, Suomessa ns. byrokratia on todella vähäistä ja yleensä asiat hoituvat nopeasti ja tarkasti. En viitti ulkomailla olon jälkeen ihan hirveesti kitistä esim. Suomen Verohallinnon ja Kelan toimivuuden suhteen, ovat varmasti omalla alallaan maailman huippua.

En mä keksi mitään hyvää syytä olla lähtemättä vaihtoon. lIhaa sanoi että se hidastaisi valmistumista, mutta itse 60 ECTS sain kasaan vaihtovuonna (se oli minimimäärä), kyllä siellä töitäkin tehtiin.
Kommentoin vain omalta kohdaltani syitä, miksen lähtenyt vaihtoon. Multa puuttui kolmen vuoden jälkeen dippa ja muutama kurssi. Tilanne tuskin olisi ollut sama, jos olisin ollut vuoden tai puolikkaan vaihdossa. Kyllähän sieltä vaihdosta noppia voi saada normaaliin tahtiin, mutta opiskelukaverini saivat tyypillisesti sisällytettyä tutkintoonsa noin 15-20 opintoviikkoa vaihdossa vietettyä lukukautta kohden.

Komppaan mountaineria siinä, että kannattaa lähteä kerralla vuodeksi, ainakin. Melkein paras olisi olla eka vuosi opiskelemassa (tai kaksi ekaa) ja toinen töissä kohdemaassa. Muutamassa kuukaudessa eli lukukaudessa ei kerkiä oikein yhtään mitään.

Silleen olisi kans aika hyvä veto että olisi vaihdossa kevään, työskentelisi kesän kohdemaassa ja olisi sit vaihdossa vielä syyslukukauden (jolloin voisi tehdä vielä uusia tuttavuuksiakin). Omalla kohdallani tässä ei ollut mitään järkeä koska mulla odotti kevään jälkeen suomessa diplomityö mutta suomalainen vaihtarikaverini teki yllämainintsemani ratkaisun ja on kuulemma varsin tyytyväinen. Kaverilla oli kyllä opintojakin vielä jäljellä.

Kolme viikkoa oon opiskellu kiinan kieltä ja tajusin jopa jonkinverran lauseestasi. Kiina on siitä hankalaa, että moni sana voidaan kirjoittaa ja lausua (intonaatiot tietenkin erit) samalla tavoin. En ole varma, mutta saakohan tuo shi olla yhdessä tuon hen sanan kanssa ja varsinkin kieltolauseessa. Tää on mielenkiintoista. Saanko kysyä, missä olet opiskellut kiinan kieltä? Nyrenmen on ainakin adjektiivi, kun esim. Fenlanren tarkoittaa suomalaista. En mää tajuu... Tälleen sitä oppii, ku esittää tyhmää... :D

Nyrenmen ---> nurenmen mutta û uu joka lausutaan yyksi.

ny tyttö ren ihminen men monikko muoto

shi on on olla verbi ja hen on niinkuin paljon

ta shi hen meili ---> hän on hyvin kaunis

Minä olen niin huono kaikkien kielien kieliopeissa, että jään kyllä niissä toiseksi. Enkä tosiaan tiedä olnko kaikki kirjaimet edes oikeilla paikoillaan. En ole viitsinyt haaskata ruutia kirjoittamisen opiskeluun vaan sanoissa ja puhumisessa on minulle riittävästi. Jollain yksinkertaisella tietokoneohjelmalla opein kuitenkin aika äkkiä noin 150 merkkiä. No sillä ei vielä kuuhun mennä. Olen ollut Kiinassa opiskelemassa ja töissä. Kiinaa voi opiskella ainakin minun noin 50 000 ihmisen kotipaikka paikkakunnalla kansalais- vai oliko se työväen opisto. Ei tosin mitenkään kovin paljoa. Kerran viikossa...

Olen ollut koulussamme kv-tutorina parin vuoden ajan ja sitä kautta tutustunut paljon ihmisiin ympäri eurooppaa. Nyt olen vuoden vaihteessa lähdössä glasgow'hun vaihto-oppilaaksi vähintään puolen vuoden ajaksi. Reissuun on kiva lähteä, kun jo nyt tunnen paikallisia opiskelijoita etukäteen, ja tuon vaihto-opiskelun päätyttyä teen vielä euroopan rundin kaikkien tuttujen luokse joihin olen tutustunut kv-tutor hommien kautta.Suosittelen! Joten hauskaa tulee!!:kippis1:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom