Opiskelijavaihto

En löytänyt armottomalla haun hakkaamisella ja aivoja puuduttavalla vanhojen threadien selailulla ('manuaalinen haku?') kovinkaan hedelmällistä/ suurimuotoista keskustelua aiheesta. (Sori jo valmiiksi jos 'en vaan osaa').

Onko joku ollut tai menossa? Minne, miksi, mitä, miten? Oliko kivaa, kehittävää, antoisaa? Mikä ketutti, mitä olisit tehnyt toisin tai ottanut erityisesti huomioon lähtiessä? Ja niin, tuliko opiskeltua? :D

Allekirjoittanutta kiinnostaa lähinnä kokemukset opiskelijavaihdosta (siis korkeakoulu), mutta jos joku haluaa kertoa lukioaikaisista kokemuksistaan niin antaa palaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olin Berliinissä muistaakseni vuonna 2003. reilun kuukauden vaihdossa. (ammattiopisto/tietoliikennetekniikka). "Rakennettiin" tietoverkkoa Suomen ja Saksan välille. Olisinko 7 päivää ollut oikeasti töissä, juhlimiseksihan se meni... Ja Tuli käytyä myös autolla Prahassa samalla reissulla. Kivaa oli, antoisaa ei kyllä töitten puolesta ollut, mutta muuten kovin antoisa reissu! :D Ehdottomasti kannattaa lähteä jos mahdollisuus tulee...

Loppupeleissä voisin siteerata Seppo Rätyä "Saksa on paska maa".

Tällä hetkellä oon Kanadassa vaihdossa. Tarkotus olis 8kk viihtyä. Koulun kautta hain ja suht helposti pääsi haluamaansa paikkaan. Niin, ja n. 3 viikkoa täällä jo oltu. Menee aika suheellisen nopeaa.
Koulua on n.15 tuntia viikkoa kohden, eli ei liian rasittavaa. Sopeutumisvaikeuksia ei ole ollut (vielä) ja pippaloitakin tuntuu olevan lähes joka päivä.
Vinkkinä vaihtoon lähtijöille voin sanoa että kannattaa laittaa kaikki tarvittavat paperit postiin ajoissa (meinas study permitin kanssa tulla pieni kiirus).
Ainiin, ja korkeakoulusta olen vaihdossa.

Mulla ei oo kokemusta, mutta kiinnostusta ois lähtä vaihtoon. Opintoja on jäljellä enää työharjottelu + opinnäytetyö, joten ainut vaihtoehto olis lähtä työharjoitteluun ulkomaille. Onko kellään kokemuksia työharjoittelusta ulkomailla? Töissä kun kuitenkin joutuu tekemään hommia, toisin kuin opiskellessa. :/
Kertokaa kokemuksia miten asiat on sutvaantunu, komentteja otetaan vastaan alalta kuin alalta. Itse siis opiskelen amk:ssa tietojenkäsittelyä.

Vietin juuri kuukauden Sveitsissä harjoittelussa. Paikkani järjestäneet lopettivat kuitenkin järjestämisen siihen kun saavuin paikalle. Ei yhtäkään tapaamista tms. järjestetty niiden osalta ja koko kesän aikana oli järjestetty YKSI tapaaminen, johon minä en tietenkään päässyt, kun en maassa vielä ollut. Aika vittumainen reissu mutta kyllähän tostakin jotain oppi... Kiersin paikkoja yksin tai sitten yhden puolalaisen vaihtarin kanssa(ainoa joka oli koko oloaikani siellä), joka oli aika ihme tyyppi.

Ota selvää
-ketä muita on tulossa vaihtoon. Ei ole kovin jännittävää kiertää maata yksin tai jonkun ihme boratin kanssa. Ota yhteyttä.
-missä asut, onko siellä muita ihmisiä. Helpottaa kummasti jos ei ihan yksin joudu olemaan koko aikaa.
-paljonko teet töitä/opiskelet, mihin aika riittää.
-järjestetäänkö siellä tapaamisia/bileitä/retkiä vaihtareille. Suunnittele jo etukäteen vähän mitä teet ja missä käyt, varsinkin jos siellä ei järjestetä mitään.

-tietenkin kaikki raha ym asiat on hyvä selvittää, maan hintataso jne mutta nää nyt ymmärtää erkkikin.

Riippuu tietenkin ihmisestä. Jos pitää yksinolosta ja yksin turisteilusta niin mikäs siinä.

EDIT: jaa että työharjoittelussa joutuu tekemään hommia? Siinä apteekissa missä mä olin niin 1 viikko oli vapaa ja muut päivät 3-5h töitä. "No worries" oli pomon iskulause. :) Toinen vaihtari oli taas töissä 8-16, ei vapaata.

Olin Jenkeissä vaihdossa opiskeluaikoina. Hieno kokemus, vaikka siitä jo muutama vuosi onkin vierähtänyt. Opiskelu oli aika rentoa ja helppoa koska pystyin ottamaan vain undergraduate eli kandintutkintoon kuuluvia kursseja, ja niillä ei liikaa vaadittu. Toki läksyjä, esseitä ja kokeita oli paljon, mutta niistä selvisi vähällä puurtamisella, ja silloinkin opettajat ihmettelivät ahkeruuttani. :rolleyes: Menin vaihtoon ISEP-vaihto-ohjelman kautta, ja käytännön asiat eli viisumi, asunto sun muut hoituivat helposti. Hakuprosessi piti toki aloittaa hyvissä ajoin, kuten kaukokohteisiin yleensäkin. Kielitesti piti käydä tekemässä Helsingissä. Ainoa hankala juttu oli saada ISEP-maksut opiskelijabudjetilla hoidetuksi, lopulta jouduin lainaamaan osan rahoista. Nämä ovat siis maksuja, joilla katetaan asuminen ja ruoka paikan päällä, ja ne piti maksaa etukäteen. Summa oli mielestäni vähän yläkanttiin suhteessa siihen mitä sillä rahalla sai. Jos olisin hankkinut itse asunnon ja kokannut omat sapuskani niin olisi todennäköisesti tullut halvemmaksi, varsinkin meikäläisen penninvenytystaidoilla. ;) Toisaalta eipähän tarvinnut murehtia noista asioista kun joku toinen hoiti ne puolestani.

Reissu oli varsin opettavainen ja viihdyin hyvin. Mielenkiintoista oli nähdä, pitävätkö perinteiset USA-kliseet ja tv-sarjoista tutut asiat paikkaansa vaihtokohteessani. Lähtisin heti uudelleen jos vain voisin. Yksi juttu joka jäi tekemättä ja joka hiukan kadutti myöhemmin on se, etten työskennellyt opiskelujen ohessa. Opiskelijaviisumilla olisin kuulemma saanut tehdä rajoitetun määrän työtunteja kampusalueella, mutta vaihdossa ollessa en halunnut haalia kalenteria täyteen ylimääräisiä velvoitteita. Niin joo, ja kannattaa valita kursseja jotka pystyy mahdollisimman hyvin sisällyttämään omaan tutkintoon, mutta tämän varmaan kaikki tiesivätkin.

Olin TKK:n kautta Monterreyssa, Meksikossa vaihdossa lukuvuoden '04-'05. Oli erittäin antoisa reissu. Koulua kävin kahden lukukauden aikana noin 30 opintoviikkoa, mistä 15 sain sisällytettyä tutkintooni sivuaineen valinnaisina kursseina. Loputkin olisin varmasti saanut sisällytettyä vapaavalintaisiin opintoihin, mutta kun en opintoviikkoja tarvinnut niin en jaksanut tehdä paperihommia niitten eteen.

Opinnot olivat matalan ov-määrän takia tosi rentoja ja koska opiskelin pääasiassa talouspuolen juttuja niin opiskelu tuntui mukavalta vaihtelulta normaalin tekniikan opiskelun sijaan. Ainut haittapuoli oli koulun läsnäolopakko, lukukauden aikana sallittiin enintään kahden viikon edestä poissaoloja ja tietyin edellytyksin kolmas viikko, joten reissaaminen lukukauden aikana oli hieman hankalaa. Lomapyhien aikaan tuli useimmat reissut tehtyä. Tosin siihen reissaamiseenkin kyllästyy kun istuu lähemmäs 20 000 kilometriä bussissa. :)

Ehdottomasti lähtisin uudelleen. Opin paljon espanjaa (tokalla lukukaudella suoritin kaikki kurssit espanjaksi), sain tutustua monenlaisiin ihmisiin monelta eri suunnalta, opin paljon itsestäni (mikä kuulostaa vitun kliseiseltä mutta on totta) ja maailmasta. Helvetin hyvä ratkaisu oli omalla kohdallani tuo vuosi Meksikossa.

Suosittelen lämpimästi tuollaista hieman pidempää vaihtoaikaa kenelle vain. Mun mielestä se todellakin kannattaa.

Mä olen lähdössä korkeakoulusta työharjoitteluun Afrikkaan 3kk syksyllä 2007. Jännittää jo valmiiksi. Afrikassa olen aina halunnut käydä ja nyt on mahdollisuus. Itseasiassa en ymmärrä ihmisiä, jotka eivät mene vaihtoon/harjoitteluun edes jossain vaiheessa opintojaan. Siis lähinnä sellaisia, jotka eivät vaan jaksa vaivautua eli raha ei olisi ongelma. Tiedän jo valmiiksi, että 3 kuukautta Afrikassa tulee olemaan erittäin opettava kokemus ja hyödyllinen tulevaisuudessakin mm. työpaikkaa hakiessa.

Opiskelijavaihdossa en ole koskaan ollut, mutta nyt sitten yliopiston kautta ois suunnitteilla Kiinaan lähtö. Toi perhanan Kiinan kieli on vaan suht hankala, mutta ei se kuiteskaan mahottomalta tunnu.

Wo gu he pijiou.
Zhoumo hao!

Tuossa osoitus loistavasta kielitaidosta. Heheh :hyper:

Taitaa olla suomeks, että menen juomaan olutta. Viikonloppuja! :kippis1:

Onko kukaan ollu vaihdossa rakkaassa länsinaapurissamme eli ruotsissa? Itsellä heräs hirvee kiinnostus ruottin kielee ja tekis mieli lähtä vaihtoon sinne :)

Saatte vaihtoon lähtemisen kuulostamaan kauhean helpolta! Olen vasta etsimässä opinahjoa ja tuntuu että edessä on pitkä ja hankala urakka, pitää ruikuttaa opettajille kurssien vastaavuuksista (ei ole kuulemma huono idea tehdä tämä ennen lähtöä ettei tarvitse sitten jälkeenpäin ihmetellä että mihin tämän nyt laittaisi), ruinata apurahoja ja/tai säästää massia, järkätä itsensä kunnialliseen kouluun, saada epämääräinen opintohistoriani kuulostamaan hyvältä jneh jneh.

Toivottavasti elän omissa harhoissani ja homma meneekin tyyliin 'noh, sit mulla olikin jo paperit vetämässä ja kelasin et vois ehkä buukkaa liput'.

Te Kanadan ja Jenkkilän tyypit, kuinka suuri ruljanssi tuo lähteminen oli? Luin jostain että ISEP vaatii 'erinomaista menestystä opinnoissa', onko peli menetetty jos keskiarvo ei ole ihan vitonen (kolmonen)? :rolleyes:

Mä olen lähdössä korkeakoulusta työharjoitteluun Afrikkaan 3kk syksyllä 2007.
Olen kuullut isoilta pojilta, että Afrikka olisi aika iso maanosa. Ei sinulle vaivauduttu tarkemmin kertomaan, minkä maan perunapeltolentokentälle olet laskeutumassa?

Itseasiassa en ymmärrä ihmisiä, jotka eivät mene vaihtoon/harjoitteluun edes jossain vaiheessa opintojaan. Siis lähinnä sellaisia, jotka eivät vaan jaksa vaivautua eli raha ei olisi ongelma.
Omalla kohdallani syynä oli halu valmistua mahdollisimman nopeasti. En myöskään nähnyt vaihdon tarjoavan minulle juuri mitään vieraan kielen oppimisen tai osaamisen parantamisen lisäksi. Saatoin toki olla väärässä.

raggi sanoi:
Onko kukaan ollu vaihdossa rakkaassa länsinaapurissamme eli ruotsissa? Itsellä heräs hirvee kiinnostus ruottin kielee ja tekis mieli lähtä vaihtoon sinne
Omalla koulutusohjelmallani ja KTH:lla oli yhteinen pääaine, jonka myötä yllättävän monet kävivät vaihdossa Ruotsissa. Kenekään en kuullut sanovan pahaa sanaa vaihtoajastaan ja useimmilla oli ollut helvetin hauskaa. Hyvästä ruotsin osaamisesta ei ole haittaa Suomessakaan työskennellessä.

Wo gu he pijiou.
Zhoumo hao!

Taitaa olla suomeks, että menen juomaan olutta. Viikonloppuja! :kippis1:

ni nengguo henduo zuoai ye. Nage bu shi hen gui he nyrenmen shi hen meilide

Itellä tuli oltua keväällä 2004 Budapestissä puoli vuotta opiskelemassa ammattikorkeakoulun kautta konetekniikkaa. Meitä oli samalta luokalta 5 kaveria siellä ja asunto hommattiin sitten yksityiseltä. Vuokraan meni muistaakseni kaasun kans 150€/hklö. Asunto oli hieno 3 ssa kerroksessa, reilu 150 neliötä ja yläkerrasta löytyi pieni sauna ja uima-allaski. :rock: Jonkin verran tää vuokranantaja meitä kyllä lopussa kusetti takuuvuokrien ja kaasulaskujen palautusten kans ku lähettiin takasin mut se oli kuites kohtuu pientä.. :curs:

Opiskelut olivat Englanniksiksi ja yrittivät ne meille yhen kurssin opettaa unkariakin :D Kokemuksena oli erittäin hieno ja opintopisteitäkin kertyi puolen vuoden aikana 24. Englannin kielen taito ainakin kehittyi ja sai paljon uusia kavereita unkarista, joihin tulee vieläkin piettyä yhteyttä. Ennen lähtöä varmisttettiin tosiaan opettajilta, että ne kurssit sit kans hyväksytään opintosuunnitelmaan. Kaikki 24 opintopistettä loppupeleissä sain sit suoraan suuntaaviin opintoihin. Kannattaa kyllä sopia opettajien kans etukäteen kurssien sopivuudesta, ettei joudu sit jälkeenpäin tappelemaan niistä :curs:

Opiskelijalle Unkari/Budapesti on mahtava paikka. Asuminen, ruoka, matkustaminen ja tietysti alkoholi on tosi halpaa :kippis1: Opintotuellakin jo pärjäsi ja lisäksi siihen sai Erasmus rahan ja korotettua opintolainaa jos halus..
Matkustaminen oli Unkarissa tosi halpaa varmaan 1/10 VR:n hinnoista, aika paljon tulikin sitten kierettyä Unkaria ja tehtyä 1 pitempi reissu Romaniaan.

Ehottomasti suosittelen vaihtoon lähtemistä kaikille, jos jotain omasta reissusta muuttaisin niin olisin puolen vuoden sijaan kokonaisen vuoden ja ehkä ois voinu tehä vielä toisen reissun Unkarin ulkopuolle.

Onko joku ollut tai menossa?

Parhaillaankin

Minne, miksi, mitä, miten?

Thaimaa, Thammasat University. Aasiassa, edullisempi hintataso kuin Suomessa, lämmintä. Tietokonetiedettä. Lentokoneella.

Oliko kivaa, kehittävää, antoisaa?

Erittäin. Harvemmin sitä tulee esim. oltua maassa sotilasvallankaappauksen aikana :D

Mikä ketutti, mitä olisit tehnyt toisin tai ottanut erityisesti huomioon lähtiessä?

Ottanut mukaan ruutupaperia sekä enemmän kenkiä. Opiskellut kieltä pohjiksi.

Ja niin, tuliko opiskeltua? :D

Tähän asti kyllä, nämä paikalliset opiskelijatoverit ovat jo ehdotelleet että mm. menisin naimisiin jonkun thaitytön kanssa jotta voisin olla auttamassa heitä pääsemään kursseista läpi myös seuraavan vuoden aikana :D

ni nengguo henduo zuoai ye. Nage bu shi hen gui he nyrenmen shi hen meilide

Kolme viikkoa oon opiskellu kiinan kieltä ja tajusin jopa jonkinverran lauseestasi. Kiina on siitä hankalaa, että moni sana voidaan kirjoittaa ja lausua (intonaatiot tietenkin erit) samalla tavoin. En ole varma, mutta saakohan tuo shi olla yhdessä tuon hen sanan kanssa ja varsinkin kieltolauseessa. Tää on mielenkiintoista. Saanko kysyä, missä olet opiskellut kiinan kieltä? Nyrenmen on ainakin adjektiivi, kun esim. Fenlanren tarkoittaa suomalaista. En mää tajuu... Tälleen sitä oppii, ku esittää tyhmää... :D

Parhaillaankin,Den Haag, Alankomaat

On iha tosi siistiä olla vihdoinkin täällä pois suomesta, ja aika opettavaista kokemus on ollut, esim Turkkilaiset meinasi ryöstää, Mustia täällä saa välillä varoa/tunnen tytön joka pääsi käsilaukustaan eroon meidän pihalla, ottajana afrikkalaishollantilainen.

Mutta noi on vain pieniä miinuksia, hollanti on kiva maa, naiset ovat superkauniita, kieli on yksinkertainen ja sympaattisen kuuloinen ja täältä tarvittaessa on halpaa mennä suomeen, kaupoissa on halvempaa, palkat olisivat tuplaten suomen taso, jos olisi töissä täällä

En todellakaan aio jäädä suomeen kun valmistun, ja tää ulkomailla olo on haaveiden toteuttamista parhaimmillaan, toivottavasti mä voin omalla osallani myös toimia hollannin parhaaksi vastapalveluksena..

maassa maan tavalla tai maasta pois

Niin totanoin, kyllä AMK AlleMielekkäänKoulun, ammattikorkeasaaren, eli ammattisurkeakoulun mainostamisessa (sitä siis mainostetaan että onse niin hienoa mennä ulkomaille, saa töitä suomesta (kuka V¤%#n hullu haluaa töitä suomesta jos tännekin pääsee?? palkkaon lievästi parempi. ja kuinka kaiken saa hyvitettyä osksi tutkintoa, ja että koulun apurahalla hoidetaan kaikki kulut, että täällähän jopa tienaa.. kattia kanssa selvisi että apuraha on ruhtinaalliset 1000€)) mainostuksessa on tod paljon.. parantamisen varaa.. esim mun 1vuoden kursseista hyvitettäneen noin 4 kk opinnot eli vajaa 20 pojoa..

ekana piti kertoa minne ja miten pitkäksi aikaa, sitten sai tietää kurssit kun oli sitoutunut tulemaan:)

ja ekana mulle markkinoitiin friisimaalla olevaa Leeuwardenia, että siellä on hyvä, se on hieno paikka (en epäile sitä) ja lähellä A-Damia jonne voi mennä vaikka joka viikonloppu.. (täältä sinne on noin 200km) A-Damista 150. vai lähellä..... asukkaita 80tuhatta. eli tuppukylä.. Den Haagissa puolmiljoonaa ja vieresest Rotterdamis 7sataa tuhatta. Amsterdamiiin 50kilometriä ja 1.5miljoona asukasta.. puolet hollannin väestöstä asuu täällä lähiseudulla /7.5miljoonaa:)

kannattaa tulla, maa on kiva.

Onko kukaan ollut vaihdossa VENÄJÄLLÄ? Ajattelin hakea sinen mahdollisesti ensivuonna, mutta en tiedä uskallanko :S Pääseeks sieltä hengissä pois, tai yhtään fiksumpana?

Te Kanadan ja Jenkkilän tyypit, kuinka suuri ruljanssi tuo lähteminen oli? Luin jostain että ISEP vaatii 'erinomaista menestystä opinnoissa', onko peli menetetty jos keskiarvo ei ole ihan vitonen (kolmonen)? :rolleyes:

No mun kskiarvo oli hakupaperit lähetettäesä jotain 3.3, joten ei sen siitä pitäisi kiinni jäädä. Varmaan riippuu mihin kouluun on hakemassa.
Eikä tuossa nyt mitään kovin isoa säätämistä tule jos vaan palauttaa tarvittavat paperit _ajoissa_. Itse saavuin paikalle n. viikon myöhässä koska study permitin hakeminen jäi vähän myöhäiseksi.
Mutta jos on vähänkin harkinnassa, että voisi lähteä vaihtoon niin kyllä se kannattaa. (vaikka vasta alle kuukauden olenkin täällä ollut)

2 kaveria oli jenkeissä vuoden vaihdossa lukion aikana ja molemmilla aika perus keskiarvo, ei siis mitää neroja. Piti käydä kuulemma Helsingissä asti antaas sormen jälet ja muuta, että ei se ihan noin vaa tapahdu. Koulu tuol jenkeis oli kuulemma aika helvetin helppoa ja kivaa kuulemma oli.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom