Opintotukien takaisinperintä...

Opintotukien takaisin perintä...

Kuinkan monelle nalli napsahti?

Eilen kotona odotti kirje Kelasta ja siinä pyydettiin 3:lta kuukaudelta opintotukea takaisin vuodelta 2002. :curs:

No tänä aamuna sitten soittelemaan Kelaan ja kyselemään, että pitääkö tosiaan maksaa. Ensimmäinen täti sanoi kun tietojani katseli ja juttujani kuunteli, että ei mitään mahdollisuutta valittaa eikä kannata hakea uusintakäsittelyä kun ei kuitenkaan menis läpi.

Soittelin sitten toiseen Kelaan kysyäkseni voiko maksaa osissa takaisin, mutta onneksi sitten tämänkin tätin kanssa kateltiin niitä mun tietoja. Loppujen lopuksi vaikuttaa nyt siltä, että mun tarviikin vain yhden kuukauden osalta maksaa tukia takaisin. Ja toivottavasti ei senkään osalta, koska ylitys ansioissani on vain 13 € (jos laskin itse oikein).´

Onneksi siis kuitenkin toistakin tätiä jututin ja nyt tosiaan säästyn paljon pienemmillä takaisin maksuilla.

Onkos kohtalotovereita joille eilen Kelasta tuli mukava "muistutus"? :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllähän tuo napsahti, n.2500€ pitäisi mukamas maksaa.
Eipä onneksi huolta, kun opiskelut loppui 2002 huhtikuussa, ja työsuhde alkoi 2002 toukokuussa. vituttaa vaan antaa selvitys kaikesta sinne turhan takia.
Vois nykyaikana Kelakin hieman lisätä selvittelykykyään, eikä vain tuijottaa kokovuoden lukuja.

V.98 minulta perittiin jotain n. 12tmk opintotukia takaisin ihan aihesta. En maksanut. Muutama muistutus sieltä tuli mutta siihen se jäi. Ei mennyt ulosottoon eikä muuallekkaan, tais käydä tuuri että siellä järjestelmät sekoilivat tai jotain...

Richard75 sanoi:
Kyllähän tuo napsahti, n.2500€ pitäisi mukamas maksaa.
Eipä onneksi huolta, kun opiskelut loppui 2002 huhtikuussa, ja työsuhde alkoi 2002 toukokuussa. vituttaa vaan antaa selvitys kaikesta sinne turhan takia.
Vois nykyaikana Kelakin hieman lisätä selvittelykykyään, eikä vain tuijottaa kokovuoden lukuja.

Siis tämähän johtuu Kelan omasta saamattomuudesta, vaikka kaikki esim. opintojen päättymiseen liittyvät tiedothan on ilmoitettu jo tukea hakiessa, ja kaikki tarvittava pitäisi näkyä suoraan heidän tietojärjestelmästään joka saatanan monitorilta.

Että tälleen. Ja kyseessä on järjestelmä jonka varassa pitäisi huomattavan kansanosan elää.

Richard75 sanoi:
Mites tämä nyt menee.. Onko työsuhteen solmimisajalla jotain merkitystä? Itse sain 2002 alkuvuodesta tukea ennen töissä oloa ja nyt se saatu tuki pitäisi maksaa takaisin.

Itse makselin vuodelta -97 noin 6000mk pois osamaksulla. Tyyliin 200mk kuussa tai enemmän jos oli varaa. Tais siinä mennä joku 3 vuotta kun makselin sitä. Onneksi oli korotonta. Eniten harmitti se että minulle tuli vuoden -96 lomarahat jne. vuonna -97 jotka sitten vaikuttivat siihen että jouduin maksamaan niitä takaisin. Ei kuulemma ollut merkitystä että milloin olet tehnyt sen rahan eteen työt vaan sillä että milloin ne tulee maksuun, rahat tulivat siksi myöhässä kun oli hieman sählinkiä sen firman jolla olin töissä ja sen firman tilitoimiston kanssa. Oli aika vaikea rueta selvittämään niitä kun siinä vaiheessa kun piti maksaa oli se tilitoimisto hävinnyt kuin tuhka tuuleen.
No viimeiseen takaisin maksu lappuun pistin viestiksi aikuismaisesti että pitäkää paskanne, kiitoksia lainasta.
Mielestäni on pirun väärin että jos joku omastaan selkänahasta repii energian niin työhön kuin opiskeluun niin siitä sitten rangaistaan varsinkin näin pienillä tuloilla. Se on sitten eriasia että jos tienaa jonkun 1600€ kuussa että tarviiko sitten enää opintotukia, mutta eikö se nytten ole jotain 500€/kk raja. No 500€ kuussa niin sillä maksaa hätäisesti asumisen ja muutaman pakollisen laskun. Mutta eipä jää rahaa kunnon elämiseen.

Köh Köh... Kela lähetti eilen syntymäpäivän kunniaksi vuoden 2002 takaisinperintä lapun :curs: 2-kuukauden opintotuet korkojen kera 595,72 :hyper:

Luulin että maksoin noita pois aikasemmin mutta en nyt löydä mitään kuitteja, ehkä erehdyin. Viimekuussa maksoin vuoden 2003 tukia valmiiksi 4-kuukautta ja makso vähän yli tonnin :hyper:

Perkules opiskelu loppuu nyt kun saan paprut keväällä! Työttömänä voi sentään tehä kunnon keikkaa aina välillä ja sit voi vetää rauhassa tukea kun on hiljaisempaa.

mho sanoi:
Mites tämä nyt menee.. Onko työsuhteen solmimisajalla jotain merkitystä? Itse sain 2002 alkuvuodesta tukea ennen töissä oloa ja nyt se saatu tuki pitäisi maksaa takaisin.

Eli siis jos opinnot päättyy, eikä tukia oo työssäolokuukausilta tullut, ei pitäisi myöskään loppuvuoden ajalta maksaa tukia takas latiakaan.

Eli se hetki, jolloin tukien tulo ja opinnot päättyy, on myös se hetki, josta eteenpäin lukien saat tienata niin paljon kuin ikinä vain haluat.

Sama kääntäen: ennen opintojen alkua ja ensimmäistä kuukautta, jolloin eka opintotuki tulee tilille, saat tienata elämäsi kyllyydessä.

KUMMASSAKIN TAPAUKSESSA kalenterivuosittainen vapaan tulon raja SAA ylittyä, kunhan rahat tehdään vain opnto-ajan ulkopuolella, ja tästä toimitetaan selvitys KELAan...

Työsuhteen alkaminen ei vaikuta, vaan se palkkapussi ja opintojesi+tuen päättyminen.

Tästä yleensä joutuu tosin toimittamaan lisäselvityksen Kelaan, jotteivät virheellisten tietojen tähden peri perusteetta rahoja takaisin.

Nää asiat on tosi monesti ja tosi monelle :wall:

Itsellä on lainaa kahdelta vuodelta rapiat 4000euroa. Mukava maksaa takaisin......not! Mutta on tuo sentään parempi laina kuin muut.

Kolme kuukautta pamahti maksuun, mutta hyvin tietoinen olen ollut ja saanut maksuja varten massia järjesteltyä...

Onko kellään tietoa, miten tulisi menetellä, kun minulla tänään juuri tipahti tuo samainen kirje postiluukusta ja aivan odottamatta. Eli tilanne on se, että olen ollut koululla kirjoilla läsnäolevana vuodesta 2001, mutta olin 2002 syksyyn asti töissä aivan toisella puolella Suomea, eli ilmoittauduin läsnäolevaksi saadakseni säilytettyä opinto-oikeuteni, mutta en edes käynyt tällä suunnalla Suomea koko vuonna. Sitten 2002 syksyllä aloitin opiskelun ja lopetin työt. Muutin asumiskuntani Tampereeksi, hankin kämpän täältä ja anoin ensimmäisen kerran opintotukea ja asumislisää, jota minulle maksettiin 4 kuukaudelta vuoden lopusta, jona aikana en enää ollut töissä tms, vaan täyspäiväinen opiskelija.

Eli siis en missään vaiheessa nostanut opintotukia töissä ollessani, vaan vasta lopetettuani työt, mutta siitä huolimatta Kela katsoo oikeudekseen laskea töissäoloajaltani saamani palkat pois opintotuestani. Eli miten on mahdollista, että nämä verenimijäkusipäät voivat päättää, että aika, jolta en heiltä mitään tukia ole saanut vaikuttaisi opintotukeni määrään?

Kellään mitään hyviä ideoita? Ei nimittäin persaukista opiskelijaa oikein huvittaisi käydä makselemaan reilua 1325 euroa Kelalle tyhjästä. Onko opiskelujen virallista aloittamisajankohtaa mitenkään mahdollista muuttaa jälkikäteen tai jotain vastaavaa?

Tänne pamahti vajaa 1te mätkyt kelalta. Kihisin taas raivosta, kun valmistuin vuonna 2002 ja mitään ei tarvitse oikeasti maksaa. Voisivat sen verran tehdä selvitystyötä, ettei tällaisia juttuja tarvitsisi selvitellä. nyt lappujen ja lippujen kopioiminen ja toimittaminen kelaan tuntuu lähinnä siltä, että olet syyllinen, kunnes toisin todistetaan. Tästähän suomen laki lähtee yleensäkin liikkeelle. tekisi mieli laittaa maksulappu tehdystä kopioimis- ja selvittelytyöstä kelalle.

Jylli81 sanoi:
Onko kellään tietoa, miten tulisi menetellä, kun minulla tänään juuri tipahti tuo samainen kirje postiluukusta ja aivan odottamatta. Eli tilanne on se, että olen ollut koululla kirjoilla läsnäolevana vuodesta 2001, mutta olin 2002 syksyyn asti töissä aivan toisella puolella Suomea, eli ilmoittauduin läsnäolevaksi saadakseni säilytettyä opinto-oikeuteni, mutta en edes käynyt tällä suunnalla Suomea koko vuonna. Sitten 2002 syksyllä aloitin opiskelun ja lopetin työt. Muutin asumiskuntani Tampereeksi, hankin kämpän täältä ja anoin ensimmäisen kerran opintotukea ja asumislisää, jota minulle maksettiin 4 kuukaudelta vuoden lopusta, jona aikana en enää ollut töissä tms, vaan täyspäiväinen opiskelija.

Eli siis en missään vaiheessa nostanut opintotukia töissä ollessani, vaan vasta lopetettuani työt, mutta siitä huolimatta Kela katsoo oikeudekseen laskea töissäoloajaltani saamani palkat pois opintotuestani. Eli miten on mahdollista, että nämä verenimijäkusipäät voivat päättää, että aika, jolta en heiltä mitään tukia ole saanut vaikuttaisi opintotukeni määrään?

Kellään mitään hyviä ideoita? Ei nimittäin persaukista opiskelijaa oikein huvittaisi käydä makselemaan reilua 1325 euroa Kelalle tyhjästä. Onko opiskelujen virallista aloittamisajankohtaa mitenkään mahdollista muuttaa jälkikäteen tai jotain vastaavaa?

"Tuen saaja katsotaan opiskelijaksi kyseisten opintojen aloittamiskuukaudesta lukien siitä riippumatta, mikä on opintotuen ensimmäinen maksukuukausi" -Kela

Vapaa tulosi on kyseiseltä kalenterivuodelta (4 saadun tukikuukauden mukaan)14 140 euroa.

Jos tämä summa ylittyy 170 eurolla, joudut maksamaan tosiaan kelan tädeille nuo rahat 15% korkoineen.

Tuot opiskelujen aloituspäivämäärän korjausta voit toki kysellä koulutusohjelmasi sihteeriltä tai sellaiselta, tosin jos olet läsnäolevaksi ilmoittautunut, luulen että homma on too bad but true.
Maksa.

Sinänsähän olisi mielenkiintoista tietää, miten paljon turhaa paperityötä siellä laitoksessa pyöritetään, kun joka toinen valmistunut/opinnot aloittanut/vaihdosta saapunut taitaa joutua selvittämään tuhannella kuitilla yms. sinne tulojaan ja/tai opintoviikkojaan... :curs:

Opintotuki homma oli ok vuoteen -95 niinä kuukausina kun ei nostanut opintotukea sai tienata niin paljon kuin ehti ja tukikuukausina oli rajat. Homma toimi loistavasti Touko-Elokuu kesäduunissa ylitöitä niin paljon kuin laki salli ja joskus ylikin. Tuet sitte Syys-Huhtikuulta. Eikä tarvinnu tammikuussa arpoa uskaltaako nostaa alkuvuoden tukia jos saakin hyvän homman seuraavaksi kesäksi.

Sitte tuli joku kateus tai muu tasapäistäminen ja tehtiin helvetin monimutkanen systeemi josta ei ota kukaan selvää. Lopputulema omalta kohalta -ei tukia -enemmemmän töitä -opiskelut veny -en valmistunut koskaan.

:offtopic: Toinen yhtä kumma laitos on ake ja ajoneuvoverot, ostin kaverilta auton josta se oli jo verot maksanut ja huomioimme tämän kauppahinnassa nyt akesta tuli mulle verolappu. Ensin soitto frendille että maksoitkos sen veron ja kun vastaus kyllä soitto akelle. 10 minuuttia jonossa jonka jälkeen ilmeni että haluavat palauttaa kaverille sen maksamat verot -17 euroa joka on minimi ja mä maksan nyt samat verot uudestaan omalla laskullani. VOI VIRKAMIESTEN JÄRJEN KÖYHYYTTÄ. Käyköhän ne ihan jonkun kurssin vai synnytäänkö virkamieheksi.

Narutumppu sanoi:
"Tuen saaja katsotaan opiskelijaksi kyseisten opintojen aloittamiskuukaudesta lukien siitä riippumatta, mikä on opintotuen ensimmäinen maksukuukausi" -Kela

Vapaa tulosi on kyseiseltä kalenterivuodelta (4 saadun tukikuukauden mukaan)14 140 euroa.

Jos tämä summa ylittyy 170 eurolla, joudut maksamaan tosiaan kelan tädeille nuo rahat 15% korkoineen.

Tuot opiskelujen aloituspäivämäärän korjausta voit toki kysellä koulutusohjelmasi sihteeriltä tai sellaiselta, tosin jos olet läsnäolevaksi ilmoittautunut, luulen että homma on too bad but true.
Maksa.

Ok, samanlaista tekstiä minäkin sieltä sivuilta löysin, mutta miten vitussa ihminen voisi tietää jonkun tuollaisen jutun. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Mitä se niille kuuluu, mitä minä olen muun aikani tehnyt, kun vasta silloin, kun aloin oikeasti opiskella, aloin myös nostaa opintotukea. Luulisi, että ihminen saisi tienata rahaa ihan rauhassa sen ajan, kun ei ole käsi ojossa Kelan suuntaan rahaa pyytämässä. Miten tuo voi olla noin älytön systeemi?

Jylli81 sanoi:
Ok, samanlaista tekstiä minäkin sieltä sivuilta löysin, mutta miten vitussa ihminen voisi tietää jonkun tuollaisen jutun. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Mitä se niille kuuluu, mitä minä olen muun aikani tehnyt, kun vasta silloin, kun aloin oikeasti opiskella, aloin myös nostaa opintotukea. Luulisi, että ihminen saisi tienata rahaa ihan rauhassa sen ajan, kun ei ole käsi ojossa Kelan suuntaan rahaa pyytämässä. Miten tuo voi olla noin älytön systeemi?

Siksi, että nimike on "päätoiminen opiskelija", opintopaikkoja on tietty määrä, jota vastaan varataan Kelan budjettiin rahat opiskelijoiden pääluvun mukaan. Samoin koulutusohjelma saa pengar, kun olet läsnäoleva, myös varaat penkkiä pois jonkun toisen raasun alta, kun et ole läsnäoleva, vaikkakin olet sellaiseksi ilmoittautunut.

Tälleen.Sinänsähän tuo on tietysti järjetöntä.

Masse Majava sanoi:
Tänne pamahti vajaa 1te mätkyt kelalta. Kihisin taas raivosta, kun valmistuin vuonna 2002 ja mitään ei tarvitse oikeasti maksaa. Voisivat sen verran tehdä selvitystyötä, ettei tällaisia juttuja tarvitsisi selvitellä. nyt lappujen ja lippujen kopioiminen ja toimittaminen kelaan tuntuu lähinnä siltä, että olet syyllinen, kunnes toisin todistetaan. Tästähän suomen laki lähtee yleensäkin liikkeelle. tekisi mieli laittaa maksulappu tehdystä kopioimis- ja selvittelytyöstä kelalle.

Jokuhan maksaa kuitenkin turhaan takasin ne tuet ja sehän vaan tuloa valtiolla... :david: No eikai se oikeesti näinkään voi mennä, tai mistä sitä tietää. Ihme juttu kyllä on kun siellä on henkilökuntaa vaikka muille jakaa ja on sitä sun tätä johtajaa ja lautakuntaa mutta mitään selvityksiä ne ei oma-aloitteisesti kykene tekemään. Taas menee verkoeurot todelliseen hyötykäyttöön... :curs:

1500eemelin lasku kolahti,,
no raapustin dokkarin ja kopioita palkkakuiteista vinopino, ja hyvältä näyttää ettei mene maksuu

tosinaan täysin b:stä kelan systeemit kun eivät katso vuositasoa tarkemmin tuloja

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom